Moderator: Redaktörer
Rundberg skrev:Nu spekulerar jag bara, men är inte signaljord och chassiejord skilda? I så fall skulle man väl kunna använda sig av en koplping 1c: Röd signal, svart signaljord och skärmen til chassiejord?
Är jag helt ute och cyklar?
Annars verkar det enklaste vara att dra koaxialer helt enkelt. Om vi tittar på den kabeln jag länkade till tidigare, går det att dra några slutsatser om kapacitansen i den utifån dämpningsuppgifeterna som ges för olika frekvenser?
MVH
/Mattias
petersteindl skrev:IÖ är duktig på att beräkna kapacitanser och han känner till Denons apparater bättre än vad jag gör. Man kan ju tänka sig att räkna baklänges t.ex. 100 pf * 17 = 1700 pF. Det känns som det är i mesta laget. Jag vet inte var gränsen går för Denon 3808. Halva det värdet vore roligare
MvH
Peter
Menar du att det uppstår brumproblem även med RG62, eller menar du att det är en risk om kapacitansen ökar?IngOehman skrev:petersteindl skrev:IÖ är duktig på att beräkna kapacitanser och han känner till Denons apparater bättre än vad jag gör. Man kan ju tänka sig att räkna baklänges t.ex. 100 pf * 17 = 1700 pF. Det känns som det är i mesta laget. Jag vet inte var gränsen går för Denon 3808. Halva det värdet vore roligare
MvH
Peter
17 meter RG62 (det vill säga 722 pF) är inget som helst problem att driva för en Denon 3808, ej heller det dubbla eller trippla, men risken för brumproblem är stor om inte förstärkare i mottagarändan har balanserad ingång...
Det här är spännande, för jag har alltid förstått att en balaserad överföring kräver en positiv signal och en inverterad version av samma signal på minusen. På så sätt kan signaler som har samma polaritet på de båda ledarna (störningar) filtreras bort. Fungerar de även om minusen istället för en inverterad singal har med sig 0 volt DC?IngOehman skrev:Om den har det kan du lätt meka ihop en prima fungerande kabel (t ex med den där tvinnat-par-kabeln) där du förbinder apparaterna galvaniskt med skärmen, ansluter balanserat i mottagarändan, men obalanserat i sändaränden, alltså ansliter minus-tråden till jord bara i sändaränden.
Anledningen är enkel, "par B2 är redan upptaget till ljud och bild i sovrummet... Det var nämligen min första idé också atta bara dra lite EKK, men det var redan draget till sovrummet som sagt.IngOehman skrev:Frågan är dock varför du inte drar en dubbel högtalarkabel istället, och ansluter till "par B" på 3808? Det är en utmärkt lösning för "köksljud". Du sparar en massa pengar och slipper riskera en massa problem. Men jag vet ju inte hur installationen i köket skall se ut. Hur skall den se ut?
En balancerad ingång är en differentiell ingång, den ser/läser signalen mellan plus och minus. En bal/diff-ingång går mycket bra att ansluta till en obalancerad (single-ended) utgång. Den signal som önskas finns då på RCA kontakten vid källan. Plus ansluts till mitt pinnen och minus till RCA-jord/nolla. Vidare så skall skärmen/jorden anslutas till RCA-jord också. På detta sett ser den balancerade ingången rätt signal. Fördelen med störning som 'filtreras bort' (samma på plus o minus) fås även vid en sådan här koppling. Notera att minus ansluts till jord vid källan (RCA utgången). Kabeln har alltså plus, minus och jord.Rundberg skrev:Det här är spännande, för jag har alltid förstått att en balaserad överföring kräver en positiv signal och en inverterad version av samma signal på minusen. På så sätt kan signaler som har samma polaritet på de båda ledarna (störningar) filtreras bort. Fungerar de även om minusen istället för en inverterad singal har med sig 0 volt DC?
Rundberg skrev:IngOehman skrev:Om den har det kan du lätt meka ihop en prima fungerande kabel (t ex med den där tvinnat-par-kabeln) där du förbinder apparaterna galvaniskt med skärmen, ansluter balanserat i mottagarändan, men obalanserat i sändaränden, alltså ansliter minus-tråden till jord bara i sändaränden.
Det här är spännande, för jag har alltid förstått att en balaserad överföring kräver en positiv signal och en inverterad version av samma signal på minusen. På så sätt kan signaler som har samma polaritet på de båda ledarna (störningar) filtreras bort. Fungerar de även om minusen istället för en inverterad singal har med sig 0 volt DC?
Jag hade tänkt att göra precis så, men det Peter skrev fick mig att tänka om.Max_Headroom skrev:CAT 7 känner jag inte till. CAT 6 däremot använder jag själv. Den gillar jag. Skämen ansluter man då INTE till signal jord, utan seprat till chassijord i ena änden (försteget/förstärkare) via en egen liten sladdsnutt som ska vara ganska kort, gärna under 8-10cm. Ja!
Rundberg skrev:Jag hade tänkt att göra precis så, men det Peter skrev fick mig att tänka om.Max_Headroom skrev:CAT 7 känner jag inte till. CAT 6 däremot använder jag själv. Den gillar jag. Skämen ansluter man då INTE till signal jord, utan seprat till chassijord i ena änden (försteget/förstärkare) via en egen liten sladdsnutt som ska vara ganska kort, gärna under 8-10cm. Ja!
MVh
/Mattias
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 232 gäster