PU och Slipmat till min Garrard Zero 100 S?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jahfor

PU och Slipmat till min Garrard Zero 100 S?

Inläggav jahfor » 2008-10-17 13:42

Hej!

Behöver en slipmat? Heter det så? jag menar alltså en vanlig filtmatta till min Garrard Zero 100 S spelare. Vad kan ni rekomendera inom en rimlig penning?

Vad ska jag ha för PU till den? Funderar på AT-95E. Om man ska ha ngt som är bättre en AT-95:an med en klart hörbar skillnad i kvalitet vad rekomenderar ni då?

Mvh //Johan

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-10-17 20:48

Audio technica AT-95E är nog en oslagbar budget pickup, för välljud.

Men... är du seriös och vill framåt i ditt lyssningsförstånd, rekommenderar jag Ortofon OM-30 eller OM-40 om du har flis nog.

Vad gäller matta under skivan, leta efter så kallade antistatmattor.
Glöm inte att justera tonarmshöjden, så att nålvinkeln blir optimal. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-17 21:01

Ragnwald skrev:Vad gäller matta under skivan, leta efter så kallade antistatmattor.

Sk antistatmattor är ofta verkningslösa. De består av ett material som gjorts elektriskt ledande, tex med inblandning av kolpulver (eller ledande kemikalier av typ salter). Mattorna är i sig själva "antistatiska" men de kan tyvärr lika gärna ladda upp vinylskivorna precis som många andra (icke ledande) material.

Eftersom jag har tillgång till olika typer av material som används inom "elektrostatiken" så tänker jag göra en del tester. Dels gäller det att hitta ett material som är sk lågladdande, dvs som inte laddar upp andra material (eller sig själv) vid separation från tex vinyl. Dels ett som inte skapar (eller inte dämpar) vibrationer och som är tillräckligt strävt för att inte skivan ska slira.

Vi får se om jag orkar engagera mig... :-)

/ B

Användarvisningsbild
jahfor

Inläggav jahfor » 2008-10-17 21:04

Bill50x skrev:
Ragnwald skrev:Vad gäller matta under skivan, leta efter så kallade antistatmattor.

Sk antistatmattor är ofta verkningslösa. De består av ett material som gjorts elektriskt ledande, tex med inblandning av kolpulver (eller ledande kemikalier av typ salter). Mattorna är i sig själva "antistatiska" men de kan tyvärr lika gärna ladda upp vinylskivorna precis som många andra (icke ledande) material.

Eftersom jag har tillgång till olika typer av material som används inom "elektrostatiken" så tänker jag göra en del tester. Dels gäller det att hitta ett material som är sk lågladdande, dvs som inte laddar upp andra material (eller sig själv) vid separation från tex vinyl. Dels ett som inte skapar (eller inte dämpar) vibrationer och som är tillräckligt strävt för att inte skivan ska slira.

Vi får se om jag orkar engagera mig... :-)

/ B

Ja gör det ;)

Som det är jusst nu har jag riktigt kännt hur skivan är statisk när jag lyfft den från tallriken...

//j

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-10-17 23:11

jahfor skrev:Som det är jusst nu har jag riktigt kännt hur skivan är statisk när jag lyfft den från tallriken...
//j

Ah... du har alltså redan en platta.
Ska vi vara riktigt seriösa (och ännu bättre), leta efter en vanlig gummimatta i rätt vikt för din spelare, så är saken biff. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-17 23:41

Ragnwald skrev:
jahfor skrev:Som det är jusst nu har jag riktigt kännt hur skivan är statisk när jag lyfft den från tallriken...
//j

Ah... du har alltså redan en platta.
Ska vi vara riktigt seriösa (och ännu bättre), leta efter en vanlig gummimatta i rätt vikt för din spelare, så är saken biff. :)

Om vi nu ska vara seriösa, vad har vikten med antistatiskt att göra?

/ B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-10-17 23:53

Bill50x skrev:Om vi nu ska vara seriösa, vad har vikten med antistatiskt att göra?
/ B

Har jag inte påstått.
Men gummimattor varierar i vikt ganska ordentligt.
Den tyngsta kan väga tre gånger så mycket som den lättaste och då kan det bli lite fel i balansen av upphängningen.
Påverkar även tonarmen.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-10-18 01:46

Vad man ska ha för matta på spelaren är en smaksak, som bör provas fram... Själv kör jag med sorbothanmattor från Audioquest, vilket kan vara en bra ide om man tex har en lite ringig metall tallrik + fördelen att den klistrar fast skivan ordentligt samtidigt som den dämpar resonanser... en sådan och en liten klämma och plattan sitter som berg. Vissa tycker att ljudet känns luftigare med filtmatta dock, en av glas, acryl eller kork... ja bara testa du. För på en Zero hundra tror jag inte vikten på skivmattor innom rimliga gränser påverkar nåt.

En lätt uppgraderbar pickupserie du också kan kika på är Nagaokas som börjar med MP10 och slutar med MP50... rejält byggda och enkla att ställa in och jobba med.

Ortofons nya serie med 2Mred som den billigaste verkar förtroendeingivande och stabilt byggd. För samma pris kan du också få en Denon DL110 högnivå Mc, eller tom en Audio Technica 120E.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
jahfor

Inläggav jahfor » 2008-10-20 13:12

Tack för all input!

Bill50x: Gummimatta? Menar du vanlig gummimatta att klippa till själv?

matereo: Vart har du handlat din matta?

//J

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-10-20 15:44

jahfor skrev:Tack för all input!

Bill50x: Gummimatta? Menar du vanlig gummimatta att klippa till själv?

matereo: Vart har du handlat din matta?

//J

Lite olika... men nu säljer http://www.ljudshopen.se/produkter.aspx ... 6&lev=true Audioquest prylar så lär kunna skaka fram en matta.

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-10-20 16:49

Jag har en Garrard 100S och den har samma problem som din med väldigt mycket uppladdning av skivan. Då orginal skivtallrik har en fördjupning i centrum funkar det inte att ta bort orginal gummidisk, ej heller är det enkelt möjligt på min tonarm att höja den så att vinklar stämmer då man adderar en extra gummidisk. :(

Jag löste det så att jag penslade gummit med sköljmedel till vanlig tvättmaskin (ej diskmaskin) som fick torka över natten, genast får elektronerna en möjlighet att hitta en väg bort ifrån skivan, och alla knäppar och sprak försvann. :)
Leif

"man lär så länge man har elever"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-20 18:01

jahfor skrev:Bill50x: Gummimatta? Menar du vanlig gummimatta att klippa till själv?

Ja, vårt företag säljer gummimattor som är ca 1,5 mm tjocka, byggda i två lager där den undre har en resistans på några hundra ohm och det övre (tjockare) lagret typiskt ligger på 10 Mohm eller så. Då mätt med en speciell standardiserad prob för just denna typ av material (och andra material som används för elektrisk avledning). Kolla här:
http://armeka.jetshop.se/ShowProduct.as ... 04&cat=125

Pris till kund är ca 600:- kvm och nu har jag ett delikat problem. Ska jag stansa ut mattor till skivtallrikar i rätt format för diverse olika skivspelare och ta 3500:- styck eller ska jag ge bort provbitar vi har liggande på lagret som hugade får skära till och testa själva?

/ B

Användarvisningsbild
jahfor

Inläggav jahfor » 2008-10-20 18:06

Bill50x skrev:
jahfor skrev:Bill50x: Gummimatta? Menar du vanlig gummimatta att klippa till själv?

Ja, vårt företag säljer gummimattor som är ca 1,5 mm tjocka, byggda i två lager där den undre har en resistans på några hundra ohm och det övre (tjockare) lagret typiskt ligger på 10 Mohm eller så. Då mätt med en speciell standardiserad prob för just denna typ av material (och andra material som används för elektrisk avledning). Kolla här:
http://armeka.jetshop.se/ShowProduct.as ... 04&cat=125

Pris till kund är ca 600:- kvm och nu har jag ett delikat problem. Ska jag stansa ut mattor till skivtallrikar i rätt format för diverse olika skivspelare och ta 3500:- styck eller ska jag ge bort provbitar vi har liggande på lagret som hugade får skära till och testa själva?

/ B

Är inte säker på om jag fattade riktigt vad som var ditt problem? Men om du har ngn provbit liggande så tackar jag givet vis inte nej till det ;)

//J

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-20 18:10

snubber skrev:Jag löste det så att jag penslade gummit med sköljmedel till vanlig tvättmaskin (ej diskmaskin) som fick torka över natten, genast får elektronerna en möjlighet att hitta en väg bort ifrån skivan, och alla knäppar och sprak försvann. :)

I funktion har du rätt, sköljmedel är i praktiken ett "antistatmedel". En behandlad yta fungerar dock som så att den i sig själv inte genererar laddning vid gnidning eller separation (när du lyfter skivan från tallriken). Någon större ledningsförmåga för de stackars elektronerna har den dock inte :-)

Med viss reservation, ingenting är ju helt svart/vitt. Antistatmedel fungerar ofta(st) så att de lägger sig på ytan av ett material och binder fukt. Fukt har en viss förmåga till ledningsförmåga och därför begränsas uppladdningen av statisk elektricitet. Detta fungerar dock mer eller mindre bra beroende på luftfuktigheten i lokalen. Idag, med en inomhus Rh på kanske 30-40 % är det OK, i februari med kanske 10 % Rh fungerar det inte alls. Och, vad man uppnår är en begränsad uppladdning. En redan uppladdad skiva, tex som blivit detta genom att dra den ur fodralet, behåller sin uppladdning under lång tid.

Detta kan du testa genom att lägga en uppladdad skiva (lyft den några gånger från en obehandlad tallrik) och låt den sedan ligga kvar på tallriken över natten. Är Rh inte alltför låg så har skivan laddat ur sig genom den omgivande fukten. Men det är en långsam process.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-20 18:18

jahfor skrev:Är inte säker på om jag fattade riktigt vad som var ditt problem? Men om du har ngn provbit liggande så tackar jag givet vis inte nej till det ;)//J

Mitt "problem" är samma som många andras, mina skivor blir kraftigt uppladdade vid avspelning och 1) tar med sig filtmattan när jag lyfter på skivan och 2) drar till sig en massa damm som hamnar i skivpåsen.

Det finns en annan lösning på problemet och det är att använda sig av jonisering. Man låter en joniseringsfläkt spruta positiva och negativa joner över skivytan vid avspelning, den uppladdade skivan tar till sig de positiva (eller negativa) jonerna tills balans uppnåtts. De "felaktiga" jonerna stöts bort.

Men detta är mycket dyrare och krångligare. Se tex
http://armeka.jetshop.se/ShowProduct.as ... 44&cat=129

Det finns nukleära jonisatorer också, de behöver varken fläkt eller strömförsörjning men tillstånd att använda dessa ges inte till privatpersoner...

/ B

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-10-20 19:03

Bill50x skrev:
snubber skrev:Jag löste det så att jag penslade gummit med sköljmedel till vanlig tvättmaskin (ej diskmaskin) som fick torka över natten, genast får elektronerna en möjlighet att hitta en väg bort ifrån skivan, och alla knäppar och sprak försvann. :)

I funktion har du rätt, sköljmedel är i praktiken ett "antistatmedel". En behandlad yta fungerar dock som så att den i sig själv inte genererar laddning vid gnidning eller separation (när du lyfter skivan från tallriken). Någon större ledningsförmåga för de stackars elektronerna har den dock inte :-)

Med viss reservation, ingenting är ju helt svart/vitt. Antistatmedel fungerar ofta(st) så att de lägger sig på ytan av ett material och binder fukt. Fukt har en viss förmåga till ledningsförmåga och därför begränsas uppladdningen av statisk elektricitet. Detta fungerar dock mer eller mindre bra beroende på luftfuktigheten i lokalen. Idag, med en inomhus Rh på kanske 30-40 % är det OK, i februari med kanske 10 % Rh fungerar det inte alls. Och, vad man uppnår är en begränsad uppladdning. En redan uppladdad skiva, tex som blivit detta genom att dra den ur fodralet, behåller sin uppladdning under lång tid.

Detta kan du testa genom att lägga en uppladdad skiva (lyft den några gånger från en obehandlad tallrik) och låt den sedan ligga kvar på tallriken över natten. Är Rh inte alltför låg så har skivan laddat ur sig genom den omgivande fukten. Men det är en långsam process.

/ B

Jo, visst är det inget univeralmedel, men det är ändå en väldigt effektiv metod vid flera liknande tillämpningar, jag har på andra spelare en gummiduk liknande den du beskriver med kontrollerad ledningsförmåga som har en ypperlig funktion på de spelare med någorlunda plan skivtallrik.
På min Garrard 100S så måste jag slipa till en utfyllnad i centrum för att det skall bli en plan yta, då var sköljmedel mycket enklare och tillräckligt bra för min applikation.
Leif

"man lär så länge man har elever"

Återgå till Köpråd