Jag håller med om att de dyrare modellerna kan vara bättre än de billigre.
För många år sedan undersökte jag dock några olika modeller, 1802, 2802 och 3802 har jag för mig att det var, och då var faktiskt den dyraste sämst.
Tror dock att det har ändrats sedan dess. De senaste jag tittat på inkluderade 1907, 2307 och 2807, och då var den dyraste den bästa. Det tyckte både jag och mätutrustningen.
Vill dock generellt varna för att dra för generella slutsatser. Det vill säga försöka göra tumregler av saker.
Om jag funnit att en specifik hemmabioförstärkare är högpresterande till små pengar, så betyder det ju inte att själva märket "Denon" i sig är ett adelsmärke som garanterar ljudkvalitet. Man gör klokt i att inte dra några slutsatser alls - utanför det som specifikt redovisats.
Jag minns att testat av Pioneer 668 för många år sedan ledde till liknande reaktioner - att det togs som grund för att betrakta Pioneer som ett "kvalitetsmärke", och tumregel-påståenden i stil med "LTS gillar Pioneer" och "Pioneer gör uppenbart bra apparater" frodades. Trots att bara en apparat testats!
Vill mana till föriktighet när det gäller att tolka text. Det finns sällan skäl att tolka in saker. Bättre att bara läsa det som defacto står där.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).