Högtalare köpa eller uppgradera?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Högtalare köpa eller uppgradera?

Inläggav dwain1 » 2008-10-21 13:19

Hejsan. SOm det är nu sitter jag med ett par jbl-l110 riktigt bra högtalare roliga som tusan. Men något skramliga vid en del musik. Kan det bli så mkt bättre tror ni om jag fixar filtret (bytar kondingarna som är orginal och gammla) oljar in potentiometrarna till diskanten och bytar kabeln till något grövre?

Det jag vill ha är en högtalare som är rolig att lyssna på en högtalare som kan spela högt med bra tryck i alla register. Men samtidigt ska den vara ganska upplöst i ljudet och helst inte bli grötig då som de högtalarna jag har nu gärna blir.

Jag funderar lite på ett par jbl Ti-240 tror jag dom heter 14tums bas i alla fall. Kan dessa vara ett par bra högtalare?
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-10-21 14:39

Gravesen har ju donat en del med uppgraderingar av gamla JBL - det kan säkert finnas något matnyttigt här - http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudsp ... ojects.htm
Bläddra ner en bra bit på sidan!

En bekant skaffade sig nyligen ett par 240Ti. Han har hela livet suktat efter ett par riktiga JBL och så blev det läge. Jag har inte hört dem men han är mycket belåten men planerar att skaffa en kraftigare stärkare. Det är väl med JBL som det är med Apple och Citroën - ägaren får en närmast religiös övertygelse om dess förträfflighet! :wink:

Nu har jag inget emot JBL, de har gjort mycket bra grejer. Men jag skulle inte vilja möblera med ett par 240Ti. Däremot skulle jag mycket väl kunna tänka mig ett par L20Ti eller ett par L112.

Du får väl ställa renoveringskostnaden mot priset på ett par 240Ti. Visst kan man renovera en hel del då! :wink: Sen kanske du gillar 240Ti bättre - men det kan man ju inte veta... I vilket fall som helst tror jag att du ska ge L110 en översyn - tror knappast att det är bortkastat - det är lite hype kring Vintage JBL nu!

/Jocke

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-21 14:46

Jocke skrev:...I vilket fall som helst tror jag att du ska ge L110 en översyn - tror knappast att det är bortkastat - det är lite hype kring Vintage JBL nu!

/Jocke

Det kan ju också vara ett argument för motsatsen - att det är en poäng
att hålla dem i originalskick. Modifierade saker förlorar ju nästan undan-
tagslöst i värde.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-10-21 15:05

IngOehman skrev:
Jocke skrev:...I vilket fall som helst tror jag att du ska ge L110 en översyn - tror knappast att det är bortkastat - det är lite hype kring Vintage JBL nu!

/Jocke

Det kan ju också vara ett argument för motsatsen - att det är en poäng
att hålla dem i originalskick. Modifierade saker förlorar ju nästan undan-
tagslöst i värde.

Vh, iö

Man kanske ska använda begreppet restaurering då?

/Jocke

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-10-21 15:26

Man kan ju i möjligaste mån se till att särskilt moddning är enkelt reversibel. Behålla originaldelarna om de inte är direkt trasiga så den som vill kan återställa i exakt originalskick (eller, även behålla trasiga delar så man kan se exakt vad som suttit där förut).

Undvika ändrande lagning, speciellt kosmetisk kanske, som lämnar spår av tidigare ägare som inte går bort. Kanske bättre med att låta nån liten skada vara kvar som "patinering" i så fall.

Men en restaurering kan ju vara väl motiverad, fixa pot'ar och exempelvis ett proffsigt utfört byte av trasiga skumkanter (som inte går att laga) är det nog ingen som opponerar sig mot :)

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-10-21 15:49

Ja modifiera är väll fel ord kanske. Men att byta ut de komponenter i filtret som inte längre håller värdena. För jag antar att åtminstone kondingarna åldras?

Kanterna är bytta sedan innan. Och ena basen omkonad. Dock så innebär det att ena basen ser annorlunda ut och har även en annorlunda slaglängd. Den ena basen som endast är omkantad bottnar ganska kvikt eller så det är en mekanisk bottning dessutom. Den andra basen kan röra sig massvis mer och kan spela mkt högre utan missljud, så det är något som ska fixa också tror jag genom att bara kanta om den gammla basen igen.

Sen kablaget kanske som sagt är något att göra nått åt.
Potentiometrarna skrapar ganska mkt så de bör också fixas.

Vad skulle ni annars rekomendera för högtalare som spelar bra i prisklass 8000. Och det ska helst inte vara några taniga stativare för de lär jag nog köra sönder ganska kvikt :wink:

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-10-21 17:38

Jag undrar om det är någon större mening att byta kablarna. Dämpsatsen kan vara trådlindad och då ska det säkert gå att få ordning på. Sen tror jag att du ska börja med att dokumentera allt. Kan det vara så att det är olika basar?

/Jocke

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-10-21 18:44

Nix två likadana basar. Den ena är dock omkantad hemma vilket gör att när man vrider på så slår kanten i. Jag tror basen är för mkt utåt asså den står inte i mittläget längre. Jo att dokumentera allt kan vara lönt. De kablar som sitter där är ju inte vråltunna men ändå ganska tunna. Men om det inte gör någon större skillnad så ska jag naturligtvis inte slänga onödiga pengar på det :D

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2008-10-22 10:19

Jag funderar lite på ett par jbl Ti-240 tror jag dom heter 14tums bas i alla fall. Kan dessa vara ett par bra högtalare?

Det kan de med all säkerhet. De är ju släkt med Ti-250, men inte alls lika hajpade och brukar finnas för vettiga priser. Provlyssna, förstås.

JohanR

Användarvisningsbild
Mad-Gerald

Inläggav Mad-Gerald » 2008-10-22 11:00

Jag har/haft 120Ti, 240Ti och har fortfarande kvar mina 250Ti, det är väldigt stor skillnad mellan 240 och 250.
Jag hade 240 och 250 samtidigt och gjorde en hel del A-B jämförelser. 250 är mycket mer finlir medans 240 är den bästa rockburk jag lyssnat på.
Har även Canton Digital 2.1 och Carlsson OA 51 men det som går mest är JBL :D
Vet om ett par 120Ti till salu som är lätt moddade.

lillbrorsan poserar
[img=http://img401.imageshack.us/img401/2012/bild047tm0.th.jpg][img=http://img401.imageshack.us/images/thpix.gif]

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-10-22 12:32

Hur låter denna 120ti då? Och vart finner man dom beggade? Någon aning om moddning?

Man är ju grymt sugen :P

Någon bra bild på just 120ti?

Användarvisningsbild
Mad-Gerald

Inläggav Mad-Gerald » 2008-10-22 13:30

120Ti är efterföljaren till L112 fast med andra filter och A 044 ti (tror jag den heter) diskanten.
Killen som äger dom nu bor i Smedjebacken Dalarna

Högtalarna har jag köpt nya en gång i tiden 1986 närmare bestämt jag tror dom kostade 16000kr paret eller om det var 18.

Jag har fräst dit Aeroportar och portat upp dom från 29 till 38Hz, fast original portfrekvens går att ordna med längre rör. Jag gjorde 2 olika längder men jag vet inte om han har kvar dom andra.
Det som skiljer är att det blir mer bas (en liten puckel i botten) och lugnare konrörelser med 38Hz portningen.

Här är hela Ti serien:
http://www.lansingheritage.org/html/jbl ... 984-ti.htm

Lite kuriosa: Dom gjorde ett filmereportage hemma hos Quincy Jones på 80-talet och hemma i hans vardagsrum stod ett par 120Ti på stativ :D
Gissa om man var eld och lågor när man såg det :lol:

Roger

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-10-22 15:44

Verkar verkligen intressant. Vad tror du den som säljer dem vill ha?
Har kikat lite på ett par 240ti för runt 7500kr som verkar trevliga. Jag är verkligen sugen. :P

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-10-24 11:15

Har nu öppnat jbln. Och ja filtret verkar redan vara moddat i form av fortfarande orginal komponenter men omkopplat en massa. Kan inte riktigt reda ut hur dom kopplat. Men jag pappa ska ta en titt på det också. Ska även se om inte mats på qln skulle vilja kika och se om det går att få det bättre. Spelade lite häromdagen med ena högtalaren och jag tycker mig känna att disktanten spelar en del bas eller där kommer igenom en del baspulser i diskanten. Frågan är om det ska vara så?

Sen upptäckte jag även när jag skruvade ut ena basen att den behövde kantas om kanterna var verkligen inte bra :(

Jag får helt enkelt kolla vad det skulle kosta att fixa och som sagt väga mot ett par nya burkar :)

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2008-10-24 12:59

Här finns original kopplingsschema till L110 och ungefär alla andra hemma JBL som nånsin gjorts:

http://www.audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?p=110700

JohanR

Användarvisningsbild
Mad-Gerald

Inläggav Mad-Gerald » 2008-10-24 14:54

Ah! Tack för dom :D
Laddade ner hela Ti-serien utom tjejmodellen med pianolack och snik-komponenter :lol:

Är det någon som har en B460 liggandes till övers så är jag intresserad.

Roger

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-10-24 16:07

Väldigt trevlig sida man tackar :D

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-10-24 19:53

Mad-Gerald skrev:Jag har/haft 120Ti, 240Ti och har fortfarande kvar mina 250Ti, det är väldigt stor skillnad mellan 240 och 250.
Jag hade 240 och 250 samtidigt och gjorde en hel del A-B jämförelser. 250 är mycket mer finlir medans 240 är den bästa rockburk jag lyssnat på.
Har även Canton Digital 2.1 och Carlsson OA 51 men det som går mest är JBL :D
Vet om ett par 120Ti till salu som är lätt moddade.

lillbrorsan poserar
[img=http://img401.imageshack.us/img401/2012/bild047tm0.th.jpg][img=http://img401.imageshack.us/images/thpix.gif]
Nämn då inga a/b tester på detta forum..........

Användarvisningsbild
Mad-Gerald

Inläggav Mad-Gerald » 2008-10-25 02:49

Sa jag förresten att jag gjorde A/B-jämförelse mellan 240 och 250 Ti? i vilket fall så gjorde jag det,, A/B-jämförelse alltså.

Roger

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-10-25 15:57

Mad-Gerald skrev:Sa jag förresten att jag gjorde A/B-jämförelse mellan 240 och 250 Ti? i vilket fall så gjorde jag det,, A/B-jämförelse alltså.

Roger
Jag har fått mkt ovett för att jag skrivit att jag tycker att det är ett utmärkt sätt att lyssna vilken högtalare man föredrar(a/b) .Men metoden passar mig utmärkt för annars om jag skulle vänta mellan lyssningarna så hinner jag glömma mkt av hur förra högtalarna lät...Mvh.. :lol:

Användarvisningsbild
Mad-Gerald

Inläggav Mad-Gerald » 2008-10-25 16:21

Du har helt rätt där, ljudminnet är bra men kort, många blir besvikna när dom får höra högtalarna "som lät så bra förr" på nytt.

Visst det är inte optimalt att ha en massa burkar som svänger i motfas men man får definitivt en fingervisning om vilket håll det bär åt.

Roger

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-10-25 16:52

En granne jag hade förut hade ett par cerwin vega dc-15 ock jag hade ett par cv v-15f ,lyssnade hos han ock gick in till mig ock lyssnade både han ock jag ,vi var intresserade av vika högtalare som lät bäst .Vi kom inte fram till nånting för man hann ju glömma hur det lät genom att gå mellan .Då bar vi in hans till mig ock körde en a/b jämförelse , hans dc-15 lät bättre på alla parametrar, rätt stor skillnad också .Så jag sålde mina v-15f ock köpte ett par dc-15 i stället..Mvh.....

Användarvisningsbild
Mad-Gerald

Inläggav Mad-Gerald » 2008-10-25 17:57

Ah! min första stereo 1982, Cerwin A504R, Pionner SA7800, och Beogram 1800, det var tider det. Försäljaren tyckte att "ska du inte ha ett par Rauna?" men jag var 18år och då smäller det högre med 15":are :lol:

Sen blev man mer "mogen" och då blev det först OA51:or och sedan JBL 120Ti som jag hade samtidigt med Carlsson i många år.

Jag tycker att luften gick ur Cerwin när D-serien kom, 300Hz delning på basen istället för 800, 28Hz portning istället för 38, bara mjäk och inge kul.

Roger

Återgå till Vintage-hifi