Skillnader mellan internet och vanlig press för handlarna?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Skillnader mellan internet och vanlig press för handlarna?

Inläggav Ranefjord » 2004-10-07 14:34

För ett tag sedan var det ett himla stohej för att en handlare hade skrivit om en produkt i en hifitidning, positivt dessutom om jag minns rätt, men det spelade inte någon roll. Många tycker detta var helt fel pga partiskhet.

Så kommer nu internet. Vi har några handlare online som tycker till om både sina egna produkter och andras på forumen. Ok, för att man har lagt några rader i sin signatur att man har en koppling till branchen. Men... Frågan är om detta räcker. Hade det blivit godkänt i HiFi&Musik tror Ni? Handlare hade skrivit om sina produkter och andras, bara de hade haft en signatur med att de är kopplade till branchen?

Om det nu är så att många användare lyssnar på internet-försäljarna (de har ju så lång erfarenhet), hur ser man då på forumens roll som konsumentrådgivare? Visst kan handlarna riskera att skjuta sig själv i foten och göra det sämre för sig, men ändå.

Varför verkar det vara skillnad på vanlig press och internet rent moraliskt?
Senast redigerad av Ranefjord 2004-10-07 14:49, redigerad totalt 1 gång.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-07 14:45

Tja, dom handlare som jag först kommer att tänka på skjuter sig i foten med kanon!

Vid närmare eftertanke så finns det ju fler som handlar med ljudprylar och/eller kan anlitas för konsultation. Dessa (andra) håller en lägre profil och verkar betydligt mer seriösa.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
JonasR

Inläggav JonasR » 2004-10-07 14:51

Formun har ju mer karaktären av disskution medans tidningar är en monolog. Så visst finns det en skillnad! Sen bör man väl upplysa om man tex tycker illa om en viss produkt och säger det tala om huruvida den ingår i sortementet eller inte. DVS att man kanske talar i egen sak.
President of Perfect8 Technologies
http://www.perfect8.com

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-10-07 15:32

Ett i mina ögon stort problem med forum, är att man inte vet om det är personliga åsikter eller ett företags/förenings synpunkter som delges. Det kan ju även gälla en tidning, men där föresätter man att det som skrivs på ett eller annat sätt representerar tidningen. Forum är mera 'speaker's corner' än vad tidningar är.

Vad säger ni andra, är detta ett reellt problem?

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-10-07 15:38

Ja det är ett problem.

Branschnissarnas trovärdighet är mycket låg för dom har ju sina intressen att försvara. En del Nissars åsikter har mindre trovärdighet än andras dessutom. :twisted:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-07 15:42

Inget större problem - ingen tror ändå på vad någon annan än de själv tycker verkar det som... så att det är en amatörtyckare, proffstyckar eller handlartyckare spelar ingen roll.

Det är bra att det finns identifieringskrav... vet ett danskt whiskyforum där det kravet inte finns och där bråkas det mer om handlare än här - så det funkar.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-10-07 15:44

Jag tycker oxo att det fungerar bra här. Men jag tycker det är en viktig fråga att ställa (därav tråden 8)).
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Re: Skillnader mellan internet och vanlig press för handlarn

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-07 15:47

Hej!
Ranefjord skrev:Varför verkar det vara skillnad på vanlig press och internet rent moraliskt?

Först är det väl att vi tycker det känns lyxigare med en tryckt tidning än internetforum!
Tidningen är ju fysisk och bestående. Ännu seriösare blir en bok, som en jättefin tidning.

Det här med att skribenter som själva är insyltade och själva hyllat produkter på internet
helt plötsligt blir enormt upprörda när någon våga ha fräckheten att ev(?) göra detsamma...
i en tryckt tidning - är nog helt enkelt gamla hederliga, samt mycket bekväma, dubbelmoralen
som spökar! Dom själva insyltade internet-skribenterna ju ngn slags inofficiellt NordisktRekord
uti DubbelMoral redan innehar, fast vänta barA* starta försäljning av Esoteriska HifiNätKablar...
... då jävlrs så ska samtliga tidigare rekord flyga A*ll världens väg 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-10-07 16:13

A* Vad har hänt med din skrivstil? 8O 8O

T

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-07 19:04

Två skillnader:

En tidning är envägs; om någon skriver en dumhet blir det på sin höjd en rättelse med ministil på en sida som ingen läser. Skrivs det dumheter på fora, så reagerar de andra deltagarna och alla kan se det. Kvaliteten på forumet sätts därmed av forumdeltagarna eller moderatorerna om de är (för?) aktiva.

Tidningar har i vårt medelsvenska land en tradition att skriva Sanningen. I detta ligger en fara, att man okritiskt accepterar det som står där. När nivån på skribenterna faller, så kan det bli riktigt illa. Läser man på ett forum så förutsätter åtminstone inte jag att en person vet vad han skriver om, skribenten måste verka vettig innan jag sväljer det han skriver. Jag är mao mer kritisk till foruminfo, och det tror jag är sunt.

Så, visst är det OK att representanter för företag skriver på fora. Och visst kan de "lura" någon att köpa deras produkter genom att skriva fejkade positiva omdömen. Men jag tror ändå att det inte håller i längden. Att man deklarerar sin tillhörighet är förstås snyggt, men jag tror att det kommer fram till sist även om man inte gör det. Den som försökt lura till sitt märke pluspoäng blir "död" i mina ögon, jag silar helt enkelt bort det de skriver, det får noll värde, och deras produkter blir förknippat med lurendrejeri. Men deklarerar de vem de är, antingen i inläggen eller i signaturen så kan kunskapen/åsikterna de levererar vara mycket värdefulla.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-07 22:30

Hej!
Thomas_A skrev:A* Vad har hänt med din skrivstil? 8O 8O

- Ingenting, likA* som vanligt knäppofläppo är det är nog helt enkelt somså att
T_A*ssimilerats 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2004-10-08 00:02

Intressant frågeställning.

Volvo hade ett spännande exjobb utlagt för ett tag sedan som skulle syfta till att utreda vilken effekt ett eventuellt deltagande på diverse fora skulle få för företaget. Volvos princip var (är?) att inte delta i diskussionerna på dessa fora.

Hade jag själv varit insyltad i branschen hade jag ALDRIG gått in aktivt i debatten på ett forum. Det finns ju en rad praktexempel på hur snett det kan gå. Vore faktiskt rätt intressant att utreda vad vissa aktörer förlorat i kronor och ören på sitt nätklanteri 8) .

MVH

Edit: Exempel finns givetvis även på aktörer som sköter sig prima.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-08 00:38

Hej!

Coolaste måste vara herr Nelson Pass som på hififor@ hjälper diy:are
att klona av Pass konstruerade förstärkare, fortfarande i produktion!
Antingen är karln vansinnig... eller så pass snäll samt smart han inser att
har man som fattig student byggt sig en klon utav en 60,000 kr´s stärkare
så är det inte alldeles osannolikt att man som rik gubbe unnar sig orginalet!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-08 17:43

Ranefjord skrev:Varför verkar det vara skillnad på vanlig press och internet rent moraliskt?

Det är inte bara moralisk utan laglig skillnad. Som journalist får du skriva samma sak om en person oavsett om det är en tidning eller på Internet. Som privatperson får du inte skriva om någon person utan dennes uttryckliga medgivande (PUL).

Likhet inför lagen, vasa?

/ B

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-08 17:56

Bill50x skrev: Som journalist får du skriva samma sak om en person oavsett om det är en tidning eller på Internet.

Har inget med om man är journalist eller inte. Så länge tidningen/sajten är registrerad med en ansvarig utgivare så får man säga rätt mycket. Det går att registrera sin sajt som privatperson. Kostar 1500kr och då gäller yttrandefriheten före pul.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-08 18:18

Vad är fö en journalist? Visst finns det journalistutbildning, men en rätt stor del av de som skriver på tidningarna saknar den, har jag hört. Så är det att man är yrkesverksam skribent, eller vad är det? Eller det kanske inte spelade någon roll?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-10-08 19:43

som N* skrev, det spelar ingen roll om man är journalist eller inte. Det handlar om att ha en ansvarig utgivare=nån som i värsta fall kan åtalas för det som skrivs.

Annars är ackreditionen för journalist att man har presskort. Jag är inte säker på om det är nåt man får genom tidningen eller om det räcker att man är med i journalistföreningen
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-08 20:45

Svante skrev:Vad är fö en journalist? Visst finns det journalistutbildning, men en rätt stor del av de som skriver på
tidningarna saknar den, har jag hört. Så är det att man är yrkesverksam skribent, eller vad är det?
Eller det kanske inte spelade någon roll?

- Väldigt bra fråga? TjA* (teoretiskt o i praktiken (... teoretiskt;))) denna kväll, via vääärldshistoriskt
scoop, A*ckrediterad journalist på DN el för den del The New York Times kunna blifva - måhända
tjA*ningen osA*nnolikt, dock fullt möjligt! Skulle A*´s historia senare visa sig vara fullt osann samt
åtalbar uti domstol så åka, inte A* 8) utan A*nsvarig utgivare in bakom galler! Frågan kvarstår dock...
... vad är en journalist?

Sen hA* hört ngt att ifall ex internetForum bara "låtsas" vara tryckt tidning erhålles hela konkarong
med meddelarskydd för källor** & Co!

** D.v.s. alla som har skrivet, skriver eller komma till att skriva något på For@t ifrågA* :wink:!

(Läste bara sista inlägget o svarade sedan typ 1½ tim senare så missA*
gjorde N* samt St´s förklaringar men brA* därmed nu vet litet mera :)!)

Mvh A*

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2004-10-09 19:58

Journalister är alla som yrkesmässigt pysslar med journastisk produktion (om jag inte minns fel så är exvis även sättarna på en tidning journalister). Presskort får man antingen av tidningen (programbolag, radiostation, etc.) eller journalistförbundet. För att få bli medlem skall ens huvudsakliga inkomst komma från journalistisk verksamhet. Enkelt va :lol:

Återgå till Generellt om hifi