Trådlöst = framtiden??

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Marbrink

Trådlöst = framtiden??

Inläggav Marbrink » 2004-10-08 15:59

Fick hem det senaste numret av Hifichoice idag. I den skriver John Brandon(US-based technology jounalist, beskrivs han som) lite kort om trådlösheten inom hifi/AV och att det är framtiden.
Om UWB(Ultrawideband) avslutar han så här:

"You'll power on an amplifier and the signal will automatically configure itself for any devices found in the room, including speakers, televisions, DVD players and a portable audio system. And, at that point, we'll probably make the switch.
Still, we're not at that point. Interconnects, speaker cables and even the power connectors you use will go the way of the dinosaurs, but not for a few years yet..."

Någon som vet mer om UWB? styrkor? svagheter?
För att man ska kunna eliminera högtalarkablar som han skriver måste väl högtalarna vara aktiva? och då måste man ju ändå ha strömsladdar. Det han skriver om att strömsladdarna kommer att försvinna förstår jag inte heller riktigt....:?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Trådlöst = framtiden??

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-08 16:03

marbrink skrev:Fick hem det senaste numret av Hifichoice idag. I den skriver John Brandon(US-based technology jounalist, beskrivs han som) lite kort om trådlösheten inom hifi/AV och att det är framtiden.
Om UWB(Ultrawideband) avslutar han så här:

"You'll power on an amplifier and the signal will automatically configure itself for any devices found in the room, including speakers, televisions, DVD players and a portable audio system. And, at that point, we'll probably make the switch.
Still, we're not at that point. Interconnects, speaker cables and even the power connectors you use will go the way of the dinosaurs, but not for a few years yet..."

Någon som vet mer om UWB? styrkor? svagheter?

För att man ska kunna eliminera högtalarkablar som han skriver måste väl högtalarna vara aktiva? och då måste man ju ändå ha strömsladdar. Det han skriver om att strömsladdarna kommer att försvinna förstår jag inte heller riktigt....:?

Det är inga problem att överföra även strömen trådlöst. Tesla höll på med sånt i början av seklaet. Räkna dock med att det nog itne är SÅ hällsosamt.
Inom industrin kommer trådlös signalöverföring alltmer, särskilt i europa (och kanske japan, USA har speciella regler). Även överföring av kraft trådlöst är på gång, men det är små effekter och vad jag har sett endast skärmade celler (=inget folk i närheten).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-10-08 16:10

En intressant artikel i USA Today http://www.usatoday.com/tech/news/techi ... band_x.htm

Max_Headroom: Låter intressant... 8)

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-10-08 20:08

trådlöst är nog framtiden

MEN innan man enats om standarder lär de flesta av oss ha bytt anläggning både en och två ggr (H* kanske 100 ggr)

dvs, intressant men i praktiken långt bort
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-10-08 20:09

trådlös 240 är fö en riktig önskedröm. Den som lyckas komma på ett säkert sätt att överföra det trådlöst i vanliga hus borde få nobelpris
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-08 20:18

Det blir intressant att lösa så att fördröjningen mellan högtalarna blir lika. Buffrad IP-trafik blir knappast lösningen...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-10-08 20:20

Svante skrev: Buffrad IP-trafik blir knappast lösningen...

varför inte? med en tidskod på paketen borde det väl funka utmärkt?

EDIT: fast det är klart, hur synkar man klockorna i alla burkar tillräckligt exakt för att tidskoden ska vara meningsfull
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-08 20:29

Hehe, ja man ska nog ner till us-precision innan hifidelisterna blir nöjda. Fast förstås, om man ordnade en global (inom huset) klockradiokanal så kunde det gå.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-08 23:50

Jag har en teori att den trådlösa hfin motarbetas av de som tillverkar kablar. Tänk er själva om sådana anläggningar skulle komma ut på marknaden så tjänar ju dom inte stålar.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-09 00:01

mats skrev:Jag har en teori att den trådlösa hfin motarbetas av de som tillverkar kablar. Tänk er själva om sådana anläggningar skulle komma ut på marknaden så tjänar ju dom inte stålar.

De får väl fortsätta göra det de gör nu, sälja luft... Transparent specialluft som radiovågorna går fram bättre i. Nä, det var elakt. :oops:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-09 00:11

Svante, hur kan du säga så? Transparentföretaget är väl sjyssta de vill väl inte lura någon? Deras höga kabelpriser är ju pågrund av den höga matrialkonstnaden.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-09 08:20

mats skrev:Svante, hur kan du säga så? Transparentföretaget är väl sjyssta de vill väl inte lura någon? Deras höga kabelpriser är ju pågrund av den höga matrialkonstnaden.

Ah, hoppsan, jag tänkte ju inte på företaget Transparent, förstås. :oops: :wink:

Återgå till Generellt om hifi