Moderator: Redaktörer
Sektmedlem skrev:Det här är ju skandal
Visst är det! Först stjäler man hela designen. Sen går man patentvägen och stämmer skiten ur sin konkurrent så att denne blir utmanövrerad. Sen gör man historeförfalskning. Slutligen får man medalj av Drottningen för sina förtjänster.
Richard skrev:Detta att sätta mänskliga epitet på döda ting, såsom "musikalitet", och härigenom insinuera att apparaterna innehar intelligens torde vara ett mycket effektivt försäljningstrick.
Jag undrar om inte "Ivor the terrible" var först på plan med detta?
Religionstermen "tunedem" för ju tankarna också till ett noga stämt instrument.
Hifigrejor är inga instrument- de är återgivare av sådana.
phloam skrev:Richard skrev:Detta att sätta mänskliga epitet på döda ting, såsom "musikalitet", och härigenom insinuera att apparaterna innehar intelligens torde vara ett mycket effektivt försäljningstrick.
Jag undrar om inte "Ivor the terrible" var först på plan med detta?
Religionstermen "tunedem" för ju tankarna också till ett noga stämt instrument.
Hifigrejor är inga instrument- de är återgivare av sådana.
Kanske ligger det i den mänskliga naturen att göra så (förmänskliga döda ting)? Att vi alla nånstans vill göra så, och att det är viktigt i hifi-kulturen som sådan att på ett eller annat sätt fokusera på tekniken? En del bejakar det väldigt mycket, en del på lite omvägar, en del förtränger det och gömmer apparaterna i ett skåp.
Och just för att alla har samma böjelse i grunden så gillar t.ex. inte de som förtränger det att andra bejakar det och vice versa, därav upprördheten som speglas här. Hela diskussionen påminner deltagarna om ett - på olika sätt - lite pinsamt faktum; tekniken berör oss.
Det märks om inte annat på att det är så kul att prata om den
IngOehman skrev:Det där med att ta fasta på några små enskildheter som man tror är extra
signifikanta för återgivning av musik, är hämmande, och drabbar alltid allt
det som då inte får komma i fokus, utan glöms bort.
Jag tror inte ens på att inskränka sig till musikåtergivning. Ljudåtergivning
sysslar jag med.
Då blir musiken bra återgiven - hur den än råkar låta.
Vh, iö
Morello skrev:Det är minst sagt imponerande att hifi-branschens tvivelsutan mest dogmatiska aktör utan vidare kan rendera 50 sidor med inlägg.
phloam skrev:IngOehman skrev:Nej, sådär är det nog inte. Men att du ser det så förklarar ett och annat.
IngOehman skrev:phloam skrev:IngOehman skrev:Nej, sådär är det nog inte. Men att du ser det så förklarar ett och annat.
Tänk hårt så förstår du nog*.
Vh, iö
- - - - -
*Om inte bör du fundera på vad du skrev. Det du skrev innebär att du
påstår att alla är precis likadana innerst inne - med avseende på sitt
apparatintresse.Men att skillnaderna ligger i huvudida de förtränger
det eller inte.![]()
IngOehman skrev:Fasanfullt makalösa dumheter.
IngOehman skrev:Vad finns det för skäl att tvinga in folk i
din föreställningsvärld på det viset???
IngOehman skrev: Men om det är så du ser på folk
så kan det ju förklara en del av det du har skrivit.
Du borde försöka ta till dig, att de som gör sig besväret att skriva om
hur de tycker och känner, faktiskt kanske tycker och känner precis så.
Ge dem den respekten. PLZ
Aerob skrev:Kortfattat till Peter Steindl: Det som i grund och botten uppfattades som negativt av mig var att du gav mig epitetet "linnoid", detta oavsätt innebörden av ordet. Jag klargjorde även detta i slutet på mitt förra inlägg till dig, och mitt första, men du avstod från att kommentera den biten.
Jag hoppas att vi nu kan förpassa denna diskussion in i evigheten och istället diskutera ämnet i tråden.
petersteindl skrev:Sedan vill jag poängtera att jag inte läste Shifts inlägg utan bara jannebanans. Mitt inlägg var ämnat till alla Linnoider vem det än vara må. Jag såg att det var flera Linnanhängare som drogs till denna Linntråd och jag hälsade dem välkomna.
petersteindl skrev: Men Aerob, du är välkommen du också, även fast du bevisligen inte är Linnoid![]()
petersteindl skrev:Min slutsats angående Aerob blir denna; "Musikintresserad med smak för god återgivning" och med en stor portion av nyfikenhet. Han har inte någon ståndpunkt i de frågor som diskuterats, utan han vill bara lägga fram den information som finns tillgänglig och få den bemött. Han vill använda sitt eget förnuft och har ett sinne för integritet.Kort sagt, han kallas människa. Han är en individ.
Väl mött
Peter Steindl
Richard skrev:Hela hifitidningsbranchen har ju långt senare hakat på !- dvs. man har tagit avstånd från den sunda inställning som rådde på 70-talet, då tidningarna var nyktra och ljudteknikernas utbildning fortfarande var något att hänga i julgrannen. Sedan har det tyvärr gått käpprätt åt h***vete.
phloam skrev:IngOehman skrev:phloam skrev:IngOehman skrev:Nej, sådär är det nog inte. Men att du ser det så förklarar ett och annat.
Tänk hårt så förstår du nog*.
Vh, iö
- - - - -
*Om inte bör du fundera på vad du skrev. Det du skrev innebär att du
påstår att alla är precis likadana innerst inne - med avseende på sitt
apparatintresse.Men att skillnaderna ligger i huvudida de förtränger
det eller inte.![]()
Men IÖ. Jag skrev inte om "apparatintresse". Läs en gång till.
phloam skrev:En del bejakar det väldigt mycket, en del på lite omvägar, en del förtränger det och gömmer apparaterna i ett skåp.
Och just för att alla har samma böjelse i grunden så gillar t.ex. inte de som förtränger det att andra bejakar det och vice versa, därav upprördheten som speglas här. Hela diskussionen påminner deltagarna om ett - på olika sätt - lite pinsamt faktum; tekniken berör oss.
phloam skrev:IngOehman skrev:Fasanfullt makalösa dumheter.Trampade jag på en öm tå eller?
phloam skrev:IngOehman skrev:Vad finns det för skäl att tvinga in folk i
din föreställningsvärld på det viset???
Jag skrev "kanske" och hade ett frågetecken i slutet av första meningen, vilket var avsett att visa att det var en fundering jag hade.
phloam skrev:En del bejakar det väldigt mycket, en del på lite omvägar, en del förtränger det och gömmer apparaterna i ett skåp.
phloam skrev:IngOehman skrev:Men om det är så du ser på folk
så kan det ju förklara en del av det du har skrivit.
Du borde försöka ta till dig, att de som gör sig besväret att skriva om
hur de tycker och känner, faktiskt kanske tycker och känner precis så.
Ge dem den respekten. PLZ
Ja?
phloam skrev:Och om jag skriver det jag tycker och känner enligt ovan, så är det ok för dig att kalla det för "fasansfullt makalösa dumheter"?
phloam skrev:Är det respektfullt, tycker du?
phloam skrev:Nej förresten, bry dig inte om att svara inte på det, dina kraftuttryck talar för sig självt.
phloam skrev:Min poäng var bara att teknik förmodligen berör oss alla på många sätt (säger du emot det?)
phloam skrev:, d.v.s. att det finns flera anledningar till varför Linn genererar 50 sidor.
phloam skrev:Om inte tekniken berörde oss bl.a. känslomässigt skulle väl ingen behöva gömma den i skåp.
phloam skrev:Frågan är kanske bara hur den berör, och hur var och en reagerar.
phloam skrev:Nästa svar från dig hoppas jag innehåller lite mer sakargument.
Morello skrev:Det är minst sagt imponerande att hifi-branschens tvivelsutan mest dogmatiska aktör utan vidare kan rendera 50 sidor med inlägg.
IngOehman skrev: Dogmer är för det mesta lögner, och jag ser det som ett sundhetstecken att så många reagerar på sådant och engagerar sig i diskussionen.
Men är de verkligen dogmatiska än idag?
(Ursäkta mig okunskap, men jag har väldigt dålig koll på vad de går ut
med och påstår för saker idag om musikåtergivning. De kanske har lämnat allt det där dumma bakom sig?)
Vh, iö
IngOehman skrev:Morello skrev:Det är minst sagt imponerande att hifi-branschens tvivelsutan mest dogmatiska aktör utan vidare kan rendera 50 sidor med inlägg.
Fast helt förvånande är det väl inte?
Dogmer är för det mesta lögner, och jag ser det som ett sundhetstecken
att så många reagerar på sådant och engagerar sig i diskussionen.
Men är de verkligen dogmatiska än idag?
(Ursäkta mig okunskap, men jag har väldigt dålig koll på vad de går ut
med och påstår för saker idag om musikåtergivning. De kanske har lämnat
allt det där dumma bakom sig?)
Vh, iö
IngOehman skrev:Att skriva om vad andra tror och hur de fungerar, är inte att tycka. Och du borde sluta upp med det. I synnerhet som det visat sig påverka din attityd. Det var därför jag skrev att det förklarar ett och annat.
petersteindl skrev:Our advice to customers has always been; if it sounds better, it is better. All you have to do is listen.
Så, nu har hela världen fått lära sig något nytt och revolutionerande. Det står ju så.
Väl mött
/PS
CODY skrev:petersteindl skrev:Our advice to customers has always been; if it sounds better, it is better. All you have to do is listen.
Så, nu har hela världen fått lära sig något nytt och revolutionerande. Det står ju så.
Väl mött
/PS
Tack Peter för saxningen från hemsidan. Det var verkligen intressant. Det finns få idéer angående hur man skall närma sig hifi, som verkar lika genomtänkta (även om de är eller skulle visa sig felaktiga eller t o m vilseledande). Att t ex sluta ögonen och försöka återskapa musiken i sitt huvud, kan väl vara ett sätt att bedöma hur bra återgivningen har varit.
Den odogmatiskt sinnade kan ju med stöd av detta göra inre expriment när de lyssnar på musik genom en hifi-anläggning från t ex Marantz eller Denon eller rega eller nad eller linn. Med hjälp av (främst) andra angreppsätt och källor till information kan man skaffa sig ett bra underlag.
När du sålde Linn, sa du åt kunderna att stänga ögonen och sjunga med och röra sig i takt med musiken? Det skulle kunna vara en skrattfest för hela familjen![]()
Jag skall i skön hemmiljö strax utföra ett tunedem på mina grejjor. Jag skall nynna och stampa takten och se om jag gillar grejjorna.
Finns det förslag på musik?
MVH/Cody
Richard skrev:
Eftersom jag känner till samtliga av dessa högtalare väl, så är min kommentar denna.
Kaber och keilidh låter rätt lika. Litet mera klipp/artikulerad bas i kaber.( jag har ägt båda )
Richard skrev:Ninka låter mycket bättre- neutrala signalkällor, såsom digitalboxar och dvd-spelare från andra märken än linn låter här ganska bra, tycker jag.
dimitri skrev:liten kommentar från en petimeter:
Aerob, varför säger du NI när du reagerar på ett inlägg från EN person?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 38 gäster