Beräkningsprogram för baslådevolym.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Pitts

Beräkningsprogram för baslådevolym.

Inläggav Pitts » 2008-10-24 16:55

..Hejsan... :)

Som ämnet antyder så är jag på jakt efter ett beräknings program för att själv kunna bygga en baslåda. Har 2 st. element som ligger och skräpar med dia: 15" och skulle vilja använda dessa i en låda mottakt kopplade.

Har letat efter fria program överallt men inte hittat något som kan anses vara matnyttigt eller så vet jag inte vad jag ska leta efter..??!!??.. :oops:

Är det någon vänlig själ som kan supplya mig med ett program att stoppa in värdena i eller i vart fall kunna upplysa mig om var jag kan tänkas hitta ett dylikt program så vore jag ytterst tacksam.
...MVH:// Harry S, Arboga.

**What goes up must come down**

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-10-24 17:01

Unibox som är gjord för excel är klart användbar:
http://home20.inet.tele.dk/kou/ubdwnld.html
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Pitts

Inläggav Pitts » 2008-10-24 17:24

..Tackar för denna, paa, dock så frågar den efter en massa parametrar som jag inte har en aning om vad dom ska vara till och varifrån jag ska hitta dessa.... :oops: ....som Qms, Qes, Sd, (Le), (Le2), (Re2). Dessa fakta har jag inte i mina papper till elementen... :( ...Ska nog tillägga att dessa 15":are egentligen är gjorda för bilbruk......:roll: Men tänkte testa dessa för att köra dom som sub-basar till mitt befintliga system.

Frågan är sedan hur jag ska tolka denna när jag lagt in mina kända parametrar..??!!?? :?

Pitts

Inläggav Pitts » 2008-10-24 20:16

...Jag gör på detta sättet istället...:

1. Går det att använda element avsedda för bil hemma egentligen, även om man tillverkar en låda som ä' optimalt anpassad för dessa..?

2. Lägger ut infot på elementen så får Vi se om det är någon snäll individ som kan hjälpa mig med lådvolym:

4 Ohm/ element
Total amount = 2 st
Fs = 25 Hz
Qts = 0.065
Vas = 184.9 liter
Xmax = 7
SPL = 88.2 dB
WRMS = 150
WMax = 750
Speaker Dis = 3.2 liter
Speaker dia = 15"

Nu så har jag lagt in alla värden som jag har på dessa element... :) Dom är tänkta att monteras isobarik (mottakt..??) och spela neråt mot golvet och har tankar på att använda reflexrör på dia: 100 mm. Längd okänd..??

Vänligen någon, hjälp..??!!??.. :oops:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-24 21:07

Pitts skrev: 4 Ohm/ element
Total amount = 2 st
Fs = 25 Hz
Qts = 0.065
Vas = 184.9 liter
Xmax = 7
SPL = 88.2 dB
WRMS = 150
WMax = 750
Speaker Dis = 3.2 liter
Speaker dia = 15"

Jag tror inte på Qts-värdet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Pitts

Inläggav Pitts » 2008-10-24 21:20

...Inte Svante..??..konstigt, dä' ä' det som står i pappret till elementen....det står .065....sen vet ja inte om dom menar bananer, päron eller skor.... :?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-10-24 21:32

Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-10-24 21:34

Lågt Qts kan vara bra ibland men det där var lite väl lågt undrar om dom råkat få in en nolla för mycket.

/G
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Pitts

Inläggav Pitts » 2008-10-24 21:54

...Fanken Skrutten, Du prickade rätt i alla avseenden...just dom elementen ä're... :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-24 22:09

Jag tror också på en nolla för mycket. Speciellt som de har utelämnat "första" nollan i databladet. De anger ju ingen kraftfaktor, men den skulle behöva vara ungefär 40 för att får till Qts=0,056. Med Qts=0,56 blir det mer rimliga Bl=12.

I sådana fall är Q-värdet lite högt för basreflex, så kanske sluten i 40-80 liters låda med ganska mycket dämpull skulle bli bra.

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Pitts

Inläggav Pitts » 2008-10-24 22:21

...Okay Svante.... :) ..låter gött detta....så dom ska asså gå i en lådda som ä' sluten och push-pull..??.....Då ä're dags att hitta på ett skåp som ä' ungefär så stort så att det går att modda till en baslåda... :D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-25 02:18

Nä, skall ha varsin låda skall ha varsin låda med den storleken.

Du skall ha två subbar :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-25 09:40

Kaffekoppen skrev:Nä, skall ha varsin låda skall ha varsin låda med den storleken.

Du skall ha två subbar :)

Jo, de kan spela dubbelt så starkt då, men det tar samtidigt 4 ggr lådvolymen.

Pitts

Inläggav Pitts » 2008-10-25 10:06

...Just det som är problemet, blir för stort för att få frugan till en acceptans till detta om jag tar två subbor.... :lol: ...sorry, subbar sulle det ju vara.. :D

Har problem som det är redan nu iom. att hela systemet är iordningställt i vardagsrummet. Svår möblerat är det och akustiskt dött så det förslår.. :roll:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-25 10:49

aha, ja då vinner Svantes förslag :)

Pitts

Inläggav Pitts » 2008-10-25 11:08

...Blir nog tyvärr så Magnus, fick redan hotfulla blickar av'na när ja sa att det sulle bli en subba...sorry, eller...man kan nog säga subba iom. att antalet bara blir en... :) Tror inte att jag sulle vilja ta den diskussionen om det sulle bli två till antalet åå möe större till formatet... 8O

Rummet går i antik stil så jag tänkte försöka få tag på ett färdigt skåp som ser ut som en möbel men modda denna invändigt för att kunna husera dessa basar under till på denna och sätta på ett slutsteg på baksidan. Vad tror Ni om detta tro..?... :?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-25 11:28

Låter som en bra idé. Jag vill helst nte se mina basmoduler heller när jag är klar.

Pitts

Inläggav Pitts » 2008-10-25 11:59

..Låter som att Vi är på samma nivå Magnus...hehehe...har gömt min nuvarande Velodyne bakom soffan så den känns mer än den syns.... :) (hoppas att frugan gillar skaket)... :lol:

Denna nya kommer att stå mer framme men med avsikt att lura gumman mä' att det är ett skåp istället för en högtalare... :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-25 14:23

Kan tillägga att mitt första... Hmm, nej det var nog andra högtalarsimuleringsprogram hette "Subban". Jag skrev det strax efter jag hade skrivit kretssimulatorn "Kopplaren".

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-10-25 19:25

Pitts skrev:...Blir nog tyvärr så Magnus, fick redan hotfulla blickar av'na när ja sa att det sulle bli en subba...sorry, eller...man kan nog säga subba iom. att antalet bara blir en... :) Tror inte att jag sulle vilja ta den diskussionen om det sulle bli två till antalet åå möe större till formatet... 8O

Rummet går i antik stil så jag tänkte försöka få tag på ett färdigt skåp som ser ut som en möbel men modda denna invändigt för att kunna husera dessa basar under till på denna och sätta på ett slutsteg på baksidan. Vad tror Ni om detta tro..?... :?

Det finns några exempel på subbasar inbyggda i skåp här på faktiskt, kanske någon kan leta reda på dem? :)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-25 19:30

paa skrev:
Pitts skrev:...Blir nog tyvärr så Magnus, fick redan hotfulla blickar av'na när ja sa att det sulle bli en subba...sorry, eller...man kan nog säga subba iom. att antalet bara blir en... :) Tror inte att jag sulle vilja ta den diskussionen om det sulle bli två till antalet åå möe större till formatet... 8O

Det finns några exempel på subbasar inbyggda i skåp här på faktiskt, kanske någon kan leta reda på dem? :)

Tips: skicka PM till Paa. :D

Återgå till DIY-forum