Ny fristående DAC med inbyggd förstärkare - Nuforce Icon

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
UrSv

Ny fristående DAC med inbyggd förstärkare - Nuforce Icon

Inläggav UrSv » 2008-05-16 09:31

Det har kommit en ny extern DAC med inbyggd förstärkare för de som vill ha ett litet, någorlunda portabelt om man så vill, ljudsystem till sin dator. Detta är ingen rekommendation utan bara en nyhet som jag tyckte kunde förmedlas. Huvudanledningen är dock att jag inte kunde låta bli att informera om den är dock följande startsida på hemsidan.

Jag kan dock tycka att de var ena klappträn när gjorde högtalarkontakten till Cat5. Kabelförsäljning?

Bild

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-10-20 00:25

Bumpeli bump!

Önskar nya högtalare vid datorn. Efter att ha läst trådarna om aktiva högtalare och kommit till slutsaten att utbudet är begränsat + att de verkar dyra, har jag nu börjat titta på en Icon. Denna har ju både en DAC från ett namnkunnigt företag och en hörlursutgång samt sub-out (line).

Har faktiskt hör dem driva ett par Larsen 4:or utan att flämta eller låta illa. Källa var en Musical fidelity CD A1. En rätt snurrig kombination, medges.

Finns det någon som har erfarenhet? Det finns info på andra forum, men det är bara lovord och fascination över hur liten den är.

Hur är hörlursutgången?

Hur är D/A omvandlaren?

Generella intryck?

Bifogar länk från six moons, med en småförvirrad recension och mycket bilder på kretsar och innanmätet:

http://www.6moons.com/audioreviews/nuforce7/icon_3.html

MVH/Cody

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-10-20 00:28

Coolt..! Framtiden är nu :)

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-10-20 00:41

Hmmm, den är ju rätt läcker också!

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2008-10-20 08:40

Jag satt och funderade på et tpar små, aktiva högtalare (Audioengine a2), när jag såg denna.
Tänk om jag skulle ta med mina små, Misson M30 till jobbet, och driva dem med denna? (De har blivit arbetslösa sedan en boom tog platsen i köket)
Vad tros om det?
Det skilljer några hundralappar, men kan man tänka sig att d/a är bättre i Nuforce än i en HP laptop?
Jag tror det, men vet ju inte, kanske värt ett försök?
Senast redigerad av lazpete 2008-10-20 11:00, redigerad totalt 1 gång.
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-10-20 09:14

lazpete skrev:Det skilljer några hundralappar, men kan man tänka sig att d/a är bättre i Nuforce än i en HP laptop?
Jag tror det, men vet ju inte, kanske värt ett försök?

Tänker precis som du. Alla har väl lite gamla högtalare som ligger och skräpar? Iconen tycks ju kunna driva även större saker, trots sin litenhet.

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2008-10-20 10:43

Det som retar mig är att det bara verkar finnas en ÅF för denna i Sverige, iaf enligt prisjakt.
Stämmer det?

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2008-10-21 16:58

Läste på ett forum att förstärkaren har hörbart brusnivå som kommer till följd av kretsar som ska undertrycka förstärkarens distorsionsnivå :(

Så för min del så försvann intresset illa kvickt...
SMSL RAW DWA1, TP RA3, Denon AVR-X1800H, Guru 28 / LG B3 77"
Topping DX5 II, Topping MX3s, Audioengine 5 (passivt moddade), diverse hörlurar..

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2008-10-22 08:10

Och jag har läst att den är fantastisk...
Man ska kanske ta det mesta man läser med en nypa salt, och för min egen del tror jag inte det blir något problem med mina tröga, 86db burkar som är tänkta att vara yttre kedja...
Men, skulle det vara jobbig, då får man väl lämna tillbaka den.

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2008-10-25 19:42

Jag hörde lite brus, om jag la örat mot elementet, men så sitter ju inte jag när jag lyssnar, allafall. Sedan är det med stor sannolikhet så att det är mätbart, men i mitt fal inte hörbart, och då är det lungt tycker jag.

Återgå till Köpråd