Moderator: Redaktörer
Max_Headroom skrev:Somliga verkar ha helt otroliga krav och tycka att minsta lilla fel gör produkten oanvändbar.
Vi kan ju ta förstärkare då, som ju tydligen är ett stort problem och det mesta på marknaden borde körts rakt till soptippen istället för butik, när dom lämnade fabriken.
Max har inte lyssnat på så många, men kan ju säga att skillnaderna mellan kombon "hemmabyggt försteg + NAD 218" låter nätan exakt likadant som Cyrus 2an dom ersatte, så länge inte cyrus2an drivs till klippning.
Max_Headroom skrev:Eller kan det vara så att cyrus2an bara är skit och har enroma fel och att NAD 218 +mitt försteg också har enorma fel och dessa helt slumpartat råkat bli likadana, så att jag vid normal lyssning egentligen inte hör någon skillnad? Det verkar ju otroligt osannlikt tycker jag.
Max_Headroom skrev:Jag kanske har missat det i tråden, men exakt hur uppstår dessa stora fel? Jag har i studiesyfte pyzzlat med att prova att manipulera ljud med distorsion, blanda kanaler i motfas, EQ, kompression etc för att höra hur det låter.
Max_Headroom skrev:Jag hör inte dom stora fel (på förstärkare) som bland andra IÖ och BB nämner. Och jag förstår heller inte deras ursprung. Kan någon förklara?
Max_Headroom skrev:Edit: Trist med fel. Jag spelar en skiva istället. Det blir "The Nelson Highrise Sector One: The Elevator" med Alphaville. På vinyl.
Magnuz skrev:Modejat skrev:Den musikaliska upplevelsen som är helt igenom subjektiv behöver inte teknisk perfektion. Den tar fantasin till hjälp om och när det behövs.
Således kan man skita fullständigt i det här med hifi?
Vee-Eight skrev:Flint som spökar igen? Avstängd på livstid på egen begäran, men ok att poppa upp i allsköns nick?
hifi-skeptikern skrev:Med detta påstår eller menar jag inte att det inte finns stora skillnader i alla avseenden mellan fonogram/inspelningar. Tvärtemot vill jag nog hävda att det med några ytterst få undantag ofta finns oerhörd förbättringspotential på inspelningssidan.
BB skrev:Där pekar du på något som jag instämmer 100% i. Om folk i gemen visste vilken ENORM skillnad det är i ljudkvalitert på en "oförstörd" master jämfört med fonogrammversionen, skulle skivbranschen nog se rätt annorlunda ut.
Modejat skrev:Magnuz skrev:Modejat skrev:Den musikaliska upplevelsen som är helt igenom subjektiv behöver inte teknisk perfektion. Den tar fantasin till hjälp om och när det behövs.
I princip ja. De tekniska bör-värdena kan ses som riktvärden.
Sen beror det på vad man menar med begreppet HiFi. Om det är hur det subjektivt bör låta vilket jag tycker att det är, eller om det betyder enbart definierade mätvärden.
IngOehman skrev: Men - är de däremot orimligt stora är det typiskt bättre att ha det otrevliga felet tidigt i kedjan, och det avrundande
och igenhållande felet efter. Tvärt emot de popuära dogmerna alltså!
Harryup skrev:Vee-Eight skrev:Inre krets? Nej, man behöver inte sinsemellan ha en sammanslutning för att ha anonyma IP-nummer.
Och hur vet då i så fall någon vilket nummer som en annan forummedlem har?
mvh/Harry
Vee-Eight skrev:Harryup skrev:Vee-Eight skrev:Inre krets? Nej, man behöver inte sinsemellan ha en sammanslutning för att ha anonyma IP-nummer.
mvh/Harry
Eftersom jag är administratör så har jag också möjlighet att se från vilka ip-nummer inläggen är postade. Det finns ett visst mönster som avslöjar att ngn vill dölja sitt verkliga IP-nummer.
Modejat skrev:Magnuz skrev:Modejat skrev:Den musikaliska upplevelsen som är helt igenom subjektiv behöver inte teknisk perfektion. Den tar fantasin till hjälp om och när det behövs.
I princip ja. De tekniska bör-värdena kan ses som riktvärden.
Sen beror det på vad man menar med begreppet HiFi. Om det är hur det subjektivt bör låta vilket jag tycker att det är, eller om det betyder enbart definierade mätvärden.
Harryup skrev:Vee-Eight skrev:Harryup skrev:Vee-Eight skrev:Inre krets? Nej, man behöver inte sinsemellan ha en sammanslutning för att ha anonyma IP-nummer.
mvh/Harry
Eftersom jag är administratör så har jag också möjlighet att se från vilka ip-nummer inläggen är postade. Det finns ett visst mönster som avslöjar att ngn vill dölja sitt verkliga IP-nummer.
Det kan jag förstå, men Jax är väl ingen admin?
mvh/Harry
IngOehman skrev:Nej, sådär fungerar det inte alls. Men jag kan förstå hur man av statisktiska skäl kan tro att det finns sådana samband.
Men - Det spelar i stort sett ingen roll alls var i en kedja som ett fel ställer till det, och dessutom har CD-spelare och
förstärkare förhållandevis jämförbara roller i kedjan, det är båda tvåkanaliga transmissionslänkar (det är inte högtalare
och rum däremot...).
IngOehman skrev:Vad man måste skilja mellan är dock felkaraktärer.
Gör man inte det är det alltid risk för att konstiga slutsatser dras. Fel kan ju låta allt från "förfärligt" illa till "trevligt, i
varje fall ibland".
De sistnämnda kan ju låta på en himla massa olika sätt, och att slå ihop alla "färgningar" till något entydigt kan man
absolut inte göra. Och gör man det så leder det till en massa tokiga felslut och hypoteser. Sådana vill man ju inte dra,
respektive skapa sig.
Däremellan hittar man även "de mjuka felen". De som rundar av och håller igen.
Förfärliga fel i kombination med högklassiga länkar låter alltid förfärligt. Oavsett om det förfärliga felet sitter först
eller sist. Däremot kan det STATISTISKT vara vanligare att de sitter idigt eller sent (eller tvärt om), men det får man
inte ta som grund för att dra kombinatoriska slutsatser.
Trevliga fel i kombination med högklassiga länkar låter trevlig (oavsett var de sitter) men i längden uppfattar med
det oftast inte så.
När man börjar kombinera otrevliga och trevliga fel börjar det bli riktigt komplicerat - oh vetenskapligt intressant,
i synnerhet om de sistnämnda har tendenser av att vara sådana som rundar av och håller igen. Fortfarande finns det
ingen "plats i kedjan"-betydelse. I varje fall inte så länge felen är rimliga i storlek.
IngOehman skrev:Men - är de däremot orimligt stora är det typiskt bättre att ha det otrevliga felet tidigt i kedjan, och det avrundande
och igenhållande felet efter. Tvärt emot de popuära dogmerna alltså!
IngOehman skrev:Max_Headroom skrev:Somliga verkar ha helt otroliga krav och tycka att minsta lilla fel gör produkten oanvändbar.
Vi kan ju ta förstärkare då, som ju tydligen är ett stort problem och det mesta på marknaden borde körts rakt till soptippen istället för butik, när dom lämnade fabriken.
Max har inte lyssnat på så många, men kan ju säga att skillnaderna mellan kombon "hemmabyggt försteg + NAD 218" låter nätan exakt likadant som Cyrus 2an dom ersatte, så länge inte cyrus2an drivs till klippning.
Det låter väl troligt.
Varför skulle det inte vara så? Vet du att någon av de där apparaterna skulle vara dåliga på något sätt?
Vad får dig att tro att de inte allihopa skulle tillhöra de 5 bättre procenten av förstärkare? Det är ju inte varken bergsprängare eller on/off-paket du talar om.
Max_Headroom skrev:Eller kan det vara så att cyrus2an bara är skit och har enroma fel och att NAD 218 +mitt försteg också har enorma fel och dessa helt slumpartat råkat bli likadana, så att jag vid normal lyssning egentligen inte hör någon skillnad? Det verkar ju otroligt osannlikt tycker jag.
Det tycker jag också.Max_Headroom skrev:Jag kanske har missat det i tråden, men exakt hur uppstår dessa stora fel? Jag har i studiesyfte pyzzlat med att prova att manipulera ljud med distorsion, blanda kanaler i motfas, EQ, kompression etc för att höra hur det låter.
Vad är det egentligen för stora fel du talar om? Varifrån har du fått det att jag skulle ha talat om några stora fel hos de där prylarna du nämnt???
Max_Headroom skrev:Jag hör inte dom stora fel (på förstärkare) som bland andra IÖ och BB nämner. Och jag förstår heller inte deras ursprung. Kan någon förklara?
BB skrev:hifi-skeptikern skrev:Med detta påstår eller menar jag inte att det inte finns stora skillnader i alla avseenden mellan fonogram/inspelningar. Tvärtemot vill jag nog hävda att det med några ytterst få undantag ofta finns oerhörd förbättringspotential på inspelningssidan.
Där pekar du på något som jag instämmer 100% i.
Om folk i gemen visste vilken ENORM skillnad det är i ljudkvalitert på en "oförstörd" master jämfört med fonogrammversionen, skulle skivbranschen nog se rätt annorlunda ut.
BB skrev:Jag har haft förmånen att deltaga vid liveinspelningar med 2(!) mikrofoner i kör-och jazz-sammanhang (Radiojazzgruppen), inspelat på en 2-kanals STUDER A80 i 76cm hastighet.
Jag kan försäkra att efter detta duger inte ens fonogramm-kopian av samma inspelning trots att stor energi lades ner på att gravera signalen så oförstört som det bara är möjligt. Så mycket går förlorat vad avser exempelvis transparens och luftighet att man inte tror sina örons vittnesbörd...
BB skrev:I det här aktuella fallet där jag själv kunde övervaka förloppet, var det i första hand graververkets drivsteg som sabbade resultatet. Det gjordes en CD-utgåva också, men det var lika illa där... Mikrodetaljerna blev otydliga och akustiken i konsertsalen "förminskades" påtagligt.
Mvh//BB
Modejat skrev:Max_Headroom skrev:Somliga verkar ha helt otroliga krav och tycka att minsta lilla fel gör produkten oanvändbar.
Så blir det när man pratar ljudåtergivning och inte musik. Ljud är bara musikens transmissions och distributionsled. Vissa fastnar där. Gissar att det handlar om individens egen musikalitet. Hur den ter sig. Inget man kan belasta någon för. Gäller bara att försöka förstå spännvidden, hur olika olika människor uppfattar det som spelas.
Modejat skrev:Många tror jag teknikteoretiserar för mycket. "Om bara allt återges exakt ger det max upplevelse". Det är inte alls säkert. Det kanske var ett skitframträdand från början som helt enkelt tjänar på en viss teknisk manipulation. Råteknikerns synsätt är fattigt och begänsat. Han saknar förmåga att sätta sitt favoritområde i ett fungerande socialt och humanistiskt sammanhang. Lösningen heter sammarbete och meningsytbyte.
Modejat skrev:Den musikaliska upplevelsen som är helt igenom subjektiv behöver inte teknisk perfektion. Den tar fantasin till hjälp om och när det behövs.
hifi-skeptikern skrev:Modejat skrev:Många tror jag teknikteoretiserar för mycket. "Om bara allt återges exakt ger det max upplevelse". Det är inte alls säkert. Det kanske var ett skitframträdand från början som helt enkelt tjänar på en viss teknisk manipulation. Råteknikerns synsätt är fattigt och begänsat. Han saknar förmåga att sätta sitt favoritområde i ett fungerande socialt och humanistiskt sammanhang. Lösningen heter sammarbete och meningsytbyte.
Ett problem här är antagligen att det inte finns något "exakt" och sannolikt också att det knappast finns någon generell teknisk manipulation som skulle kunna förbättra återgivningen för alla inspelningar. Det troliga är då att man genom att förvränga återgivningen på något sätt kan göra ett fåtal inspelningar eller möjligen kategorier av inspelningar så att de brister de är behäftade med framstår som mindre störande, men på bekostnad av en minskad möjlig förståelse av andra (läs majoriteten) inspelningar. Det är väl tveksamt om detta synsätt heller befrämjar utvecklingen vare sig på ett personligt plan eller på musikåtergivningsområdet som sådant.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 39 gäster