Blindtest i kommande HiFi PLUS

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-10-08 20:55

EngelholmAudio skrev:
Style skrev:vadå leva som man lär
livet är fullt av kompromisser. Jag har varken råd eller plats att ha den anläggning som jag skulle vilja ha. Det betyder inte jag tycker att den jag har är mycket bättre och hävdar det i alla diskussioner
Så om man kompromissar sig fram till den anläggningen man har, oavsett vad den är, så är det OK? :lol: 8) Vi kan alla svära oss till ÅTERGIVNINGS-FILOSOFIN men tyvärr har det blivit en kompromiss så själv har jag bara Förstärkare A, CDSpelare B, Högtalaremodell Y och Kablarna Z....I mitt fall är detta det somm finns under medlemmanas system...men det är bara en kompromiss! :wink:

Jag skulle tro att de allra flesta system hos det här forumets medlemmar är en kompromiss mellan vad man skulle vilja ha och vad som är praktiskt genomförbart. Kul för dig om du lyckats bätte än så.

I grunden tycker jag att en kompromiss är en lösning som alla förlorar på! En bra lösning löser alla målparametrarna, men såna är sällsynta.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2004-10-08 21:07

piP står högst upp på listan över tänkbara uppgradeingar, Men just nu bara som frontar (om inte någon vill splitta ett par med mig). Skulle jag handla mina grejer idag så hade kanske anläggningen sett ut så som du beskriver. Anledningen till att jag valde högtalarna beror på att jag prioriterar "släpp", och då fick annat stå åt sidan. Men jag lovar att jag inte köpte dom för att jag ville ha ett färgat ljud.

OK, då lämnar vi den diskussionen. Så vi kan återgå till vad du tycker var fel i mitt resonemang.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-08 21:15

lasselite> Man kan köpa enstaka piP också 8)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2004-10-08 22:45

Lysande R, då hamnar dom ännu högre upp på listan. Har du eller Gromit några hemma? Å i så fall har ni lust att komma till Tannefors på en fika och lite budget HiFi? LoFi? MidFi?

Pannkakstårta? :D

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-08 23:43

Gromit har ett par, jag kan tala med honom om du vill :)

Pannkaks tårta :D Jag ska verkligen prata med honom :lol:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-09 00:11

Hej!
subjektivisten skrev:Har ställt denna frågan flera gånger innan, få av er har vågat svara. Vad väljer du;

1. System A som mäter perfekt men låter skit på dina skivor.

2. System B, mäter inte lika bra men musiken låter kanonbra och verklig på den.

- A*lla välja #2 med suveräna System B, dock... varför hålla på med att hitta på A*bsurd
orealistiska - till 100% fiktiva scenarier! Varför förvränga saker? Debattera istället vetjA*8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2004-10-09 00:29

Hoppas han vill, hoppas han vill, hoppas han vill, hoppas han vill, hoppas han vill, hoppas han vill, hoppas, hoppas, hoppas, hoppas, hoppas, hoppas... :D

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2004-10-09 00:49

EngelholmAudio skrev:
lasselite skrev:EA: Enklast hade varit att helt utelämna resonemanget om pris och inköpsställe och gå på sakfrågan. Hifisofin :) Jag behöver inte "försvara" mig, eller borde iaf inte behöva. Jag påpekade bara att de är trist att du lämnar sakfrågan och (mer än en gång) börjar diskutera vilka grejer jag har.
Jag har inte diskuterat priset på dina grejjer.

Det påstår jag inte heller att du gör. Däremot kunde du utelämnat resonemanget om inköpsställe (obs! inte inköpsställe för mina grejer).

Som du skrev ditt inlägg så bäddar det för missuppfattningar. Och vill du inte det så kunde du utelämnat vissa delar och exempelvis frågat varför jag har den anläggning jag har, och om jag anser att den uppfyller kraven på neutral och korrekt återgivning. Vilket jag som sagt inte gör. Den har exempelvis en irriterande svacka i midbasen + säkert en massa andra brister som jag inte har en aning om 8O

(obs obs Jag vill inte tala om för dig hur du ska skriva dina inlägg, du gör som du vill. Det var bara ett tipps för att undvika bli missuppfattad av sådana trögskallar som jag.)

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-09 09:43

lasselite skrev:(obs obs Jag vill inte tala om för dig hur du ska skriva dina inlägg, du gör som du vill. Det var bara ett tipps för att undvika bli missuppfattad av sådana trögskallar som jag.)
Två trögskallar som försöker kommunicera!!! :oops: :lol:

Nu skall jag iväg och lyssna på sansad och väl motiverad anläggning...
Bild :roll: :cry: 8)
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2004-10-09 10:02

Å om det regnar ute, kan du ta på din sydväst :)

Ser mumma ut det där. Ska ni bara lyssna eller ska ni jämföra med något annat?

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-09 14:11

Hej!
lasselite skrev:obs obs Jag vill inte tala om för dig hur du ska skriva dina inlägg, du gör som du vill.
Det var bara ett tipps för att undvika bli missuppfattad av sådana trögskallar som jag.

- Är man otydlig uti sin otydlighet löpa man risk att StorA* StyggA* TrögSkA*llen #1
komma och börja med o tala osammanhängande på 1st ev konstruktivt vis, el nåt!?

Mvh A*

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2004-10-09 17:10

Den risken trodde jag A*lla löpte A*lltid, helA* tiden, lixom. :D :wink:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-11 10:28

Hotspur skrev:Det är issue 34 med rubriken High-end cable... is it just a load of
Jacksons?
och en kabelhärva på omslaget. Slå upp sidan 18... :wink:

Tänk att det ska vara så svårt! Press-stop på Drottninggatan var nedlagt. Nu fanns där ett kafé istället, med förmodad lika dålig espresso som på nästan alla andra kaféer i Stockholm. Press-stop i Gallerian flyttade till okänd plats. Vart tar alla press-stop vägen? Sortimentet på Pressbyrån på Centralen är ganska bra, kanske har de Hifi+, men jag tycker inte att de är lika heltäckande som riktiga press-stop-butiker, samt att man måste trängas med alla som köper godis och matvaror.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-11 10:36

EngelholmAudio skrev:
lasselite skrev:EA: Enklast hade varit att helt utelämna resonemanget om pris och inköpsställe och gå på sakfrågan. Hifisofin :) Jag behöver inte "försvara" mig, eller borde iaf inte behöva. Jag påpekade bara att de är trist att du lämnar sakfrågan och (mer än en gång) börjar diskutera vilka grejer jag har.
Jag har inte diskuterat priset på dina grejjer. Du hamnade i försvarsställning och drog in snoppen i diskussionen. Min tolkning var "försvarsställning" men jag kan ju ha fel, bara du vet. Anyhow borde en Denon hembio receiver samt 5 Pip vara innom räckhåll ekonomiskt sett och även NHT's högtalare som får mycket bra omdömmen som "återgivare" (i LTS-meningen) så det är därför jag reagerar och frågar.

Som info: De Denon hembioförstärkare som jag testat för MoLt har inte varit transparenta.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-11 10:59

Johan_Lindroos skrev:Tänk att det ska vara så svårt! Press-stop på Drottninggatan var nedlagt. Nu fanns där ett kafé istället, med förmodad lika dålig espresso som på nästan alla andra kaféer i Stockholm. Press-stop i Gallerian flyttade till okänd plats. Vart tar alla press-stop vägen?

Finns väl ett Press-stop en bit upp på Götgatan (från Medborgarplatsen mot slussen) på höger sida? Fast det är kanske inte så nära längre (d v s om teracom har utlokaliserats från Medborgarplatsen)?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-11 11:09

Johan_Lindroos skrev:
EngelholmAudio skrev:
Jag har inte diskuterat priset på dina grejjer. Du hamnade i försvarsställning och drog in snoppen i diskussionen. Min tolkning var "försvarsställning" men jag kan ju ha fel, bara du vet. Anyhow borde en Denon hembio receiver samt 5 Pip vara innom räckhåll ekonomiskt sett och även NHT's högtalare som får mycket bra omdömmen som "återgivare" (i LTS-meningen) så det är därför jag reagerar och frågar.

Som info: De Denon hembioförstärkare som jag testat för MoLt har inte varit transparenta.

Det var bra info för jag trodde annat. Men nån Denon receiver rekommenderas ändå eller hur är det?
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2004-10-11 12:51

lasselite skrev:Pannkakstårta? :D

:D :D :D :D

Vi får bestämma någon bra tid för när piP-tåget avgår mot Tannefors!

Annars kan du ju få lyssna på dem hos mig om du vill. Mark Levinson No 39 och Pass Labs X 350 är minst sagt trevlig elektronik att spela på tillsammans med piP. piP klarar sig galant i sällskapet, det är nästan ruskigt så bra de där små burkarna är.

/Gr.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-11 12:52

Det verkar inte vara någon som rekommenderas!Kolla http://www.lts.a.se/teknik/rekommenderat.html.

Denons hembioreceivrar brukar brukar låta en smula "glittrigt" i toppen. Detta kan uppfattas som en trevlig egenskap, då det inte handlar om någon stor förvrängning. Men i längden tröttnar man nog. Dock är det mest i slutstegsdelen som felet uppenbarat sig. Förstegsdelen är bättre, men kan kritiseras för att ha lite för högt brus om man ska vara kräsen.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-11 12:52

Naqref, just ja Götgatan finns ju!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-11 12:58

Gromit: Hur står sig egentligen Mark Levinson No 39 i dagens
konkurrens? Jag minns den inte som någon såndär jättehöjdare,
även om det tveklöst är en mkt läcker apparat... :oops:

JL: Skriv inte "Det verkar inte vara någon som rekommenderas"
Jag fick inte upp länken och fick backa för att förstå vad "Det"
egentligen var, trodde först det var No 39 som menades... :oops:

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-11 13:12

Johan_Lindroos skrev:Det verkar inte vara någon som rekommenderas!Kolla http://www.lts.a.se/teknik/rekommenderat.html.
Denons hembioreceivrar brukar brukar låta en smula "glittrigt" i toppen. Detta kan uppfattas som en trevlig egenskap, då det inte handlar om någon stor förvrängning. Men i längden tröttnar man nog. Dock är det mest i slutstegsdelen som felet uppenbarat sig. Förstegsdelen är bättre, men kan kritiseras för att ha lite för högt brus om man ska vara kräsen.
Återigen tack!
Den enda förklaringen jag kan se till min missuppfattning är att jag tror (!) Naqref skrev om en Denonsreceiver som ett bra budgetalternativ i "LTS anda". Tror att N precis inskaffat sig dessa vid tidpunkten det skrevs...
Men men - uppenbarligen missuppfattade jag! My bad! :wink:

Over and out.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-11 13:33

Hotspur skrev:Gromit: Hur står sig egentligen Mark Levinson No 39 i dagens

JL: Skriv inte "Det verkar inte vara någon som rekommenderas"
Jag fick inte upp länken och fick backa för att förstå vad "Det"
egentligen var, trodde först det var No 39 som menades... :oops:

Oj, jag ser ju nu att Gromit slängt in ett inlägg före mitt. När jag påbörjade mitt inlägg var EA:s inlägg det sista, och då tänker man ju inte på att kolla om någon annan hinner klämma in ett inlägg emellan. :oops:

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2004-10-11 15:58

Hotspur skrev:Gromit: Hur står sig egentligen Mark Levinson No 39 i dagens

Jag tycker att den är väldigt bra. Eller låt mig säga så här: Jag har aldrig hört en spelare som jag skulle klassa som bättre. Förstegsdelen i spelaren känns "grym".

Ang "dagens konkurrens". Spelaren är ju varken sämre eller bättre än när den kom. 8)

Jag är ju förstås lite partisk eftersom jag äger ett exemplar (klart att jag gillar den då), någon annan kanske har lite kommentarer? Rydberg har ju t ex lyssnat ganska mycket på den...

Det finns många tester av 39:an på nätet.
Kolla gärna in en av de mer seriösa:
http://www.stereophile.com/digitalsourcereviews/292

/Gr.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2004-10-11 16:14

Hej G!

Jag hör dom givetvis helst hemma hos mig där ett likadant par eventuellt får stå å spela. Men det skulle oxå vara kul att få höra vad dom kan prestera med bättre grejer. Frågan en om jag vågar (man kanske hamnar i både träsk å karuseller 8O ).

Jag PMar dig.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-11 16:22

ML 39 är utan tvekan en mycket potent cdprocessor med ett mycket neutralt ljud. Ljudbilden är bergfast och instrument placeras ut på ett mycket trovärdigt sätt, här får min spelare se sig slagen. Kritiken man kanske kan ha är att ljudet kan upplevas som väl nyktert och lite kostymgrått. På dessa områden tycker jag klart bättre om min egen cdspelare.

Sen att ML:en är byggd som en tank gör ju inte saken sämre heller :)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-11 20:08

Hej igen!

Hann nu bara bläddra som hastigast o detta hi-fi+ nr var i övrigt ej för A* köplustskapande, dock
var poängsystem för detta blindtest mystiskt underligt fast nu hajA* ej hann men ifall någon har
hi-fi+ #34 kan nog detta allt inneha klart dissektionsvärde, exempelvis vid ett lyssningstillfälle fick
NordOst 18 poäng (högsta?) medan en annan lyssning enbart gav 10 poäng (samma poäng som per
automatik gavs till olika kablar vid olika tillfällen, somsagt... mystiskt poängsystem 8)!) Ha ngn köpt
tidningen, A*nnars den i veckan väl tjacka då för sA*tn får görA* ;)!

Mvh A* 8)

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2004-10-11 23:07

Johan_Lindroos

Har ni testat Denon AVC-A10?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-11 23:49

nl1970 skrev:Johan_Lindroos

Eller Denon DN-C680? (studiomaskin, säljs ej via HiFiklubben) Den senare verkar väldigt trevlig.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-12 11:01

nl1970 skrev:Johan_Lindroos

Nej.

Max_Headroom skrev:Eller Denon DN-C680? (studiomaskin, säljs ej via HiFiklubben) Den senare verkar väldigt trevlig.

Och nej.

Däremot har DN-600F testats med mycket gott resultat.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-12 11:15

Johan_Lindroos skrev:Däremot har DN-600F testats med mycket gott resultat.

Och den har slutat tillverkas... Förståss.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi