Vad har hänt med Linn?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifi-skeptikern

Inläggav hifi-skeptikern » 2008-10-26 12:52

BB skrev:... Om folk i gemen visste vilken ENORM skillnad det är i ljudkvalitert på en "oförstörd" master jämfört med fonogrammversionen, skulle skivbranschen nog se rätt annorlunda ut. Jag har haft förmånen att deltaga vid liveinspelningar med 2(!) mikrofoner i kör-och jazz-sammanhang (Radiojazzgruppen), inspelat på en 2-kanals STUDER A80 i 76cm hastighet.

Jag kan försäkra att efter detta duger inte ens fonogramm-kopian av samma inspelning trots att stor energi lades ner på att gravera signalen så oförstört som det bara är möjligt. Så mycket går förlorat vad avser exempelvis transparens och luftighet att man inte tror sina örons vittnesbörd... I det här aktuella fallet där jag själv kunde övervaka förloppet, var det i första hand graververkets drivsteg som sabbade resultatet. Det gjordes en CD-utgåva också, men det var lika illa där... Mikrodetaljerna blev otydliga och akustiken i konsertsalen "förminskades" påtagligt.

Mycket intressant! Ditt vittnesmål vederlägger dessutom ytterligare vad vissa här vill göra gällande, t.ex (från en tidigare tråd):

Richard skrev:Masterband och färdig cd går ej att skilja från varandra, inte, om man inte tillsatt extra kompression på den färdiga cd:n.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-26 12:55

hifi-skeptikern skrev:
IngOehman skrev:Nej, sådär fungerar det inte alls. Men jag kan förstå hur man av statisktiska skäl kan tro att det finns sådana samband.

Men - Det spelar i stort sett ingen roll alls var i en kedja som ett fel ställer till det, och dessutom har CD-spelare och
förstärkare förhållandevis jämförbara roller i kedjan, det är båda tvåkanaliga transmissionslänkar (det är inte högtalare
och rum däremot...).

Ett problem är väl att det inte går att skilja högtalarens prestation från vad förstärkaren förmår med högtalaren. Något tvåriktat samspel mellan signalkälla och förstärkare kan jag dock inte se att det skall behöva finnas ens i de mest rudimentära knstruktioner. Därför har jag valt att skilja (1) signalkälla och (2) förstärkare+högtalare.

Nja. Jag förstår vad du menar, och visst kan man välja att se förstärkare + högtalare som en aktiv högtalare.

Men ändå är det ju fullt möjligt att i en specifik kombination skilja dem. Det kan man ju göra exempelvis genom att F/E-lyssna förstärkaren med högtalaren som last. Det betyder dock (som du påpekar) inte att man kan veta att den beter sig lika i alla laster.

Å andra sidan kan det ju finnas kombinatoriska effekter även mellan CD-spelare och försteg, och det gör det defnitivt i många fall när CD-spelaren ger ifrån sig HF. Och det gör MÅNGA (alla SACD-spelare gör det, massor).

hifi-skeptikern skrev:
IngOehman skrev:Vad man måste skilja mellan är dock felkaraktärer.

Gör man inte det är det alltid risk för att konstiga slutsatser dras. Fel kan ju låta allt från "förfärligt" illa till "trevligt, i
varje fall ibland".

De sistnämnda kan ju låta på en himla massa olika sätt, och att slå ihop alla "färgningar" till något entydigt kan man
absolut inte göra. Och gör man det så leder det till en massa tokiga felslut och hypoteser. Sådana vill man ju inte dra,
respektive skapa sig. :?

Däremellan hittar man även "de mjuka felen". De som rundar av och håller igen.

Förfärliga fel i kombination med högklassiga länkar låter alltid förfärligt. Oavsett om det förfärliga felet sitter först
eller sist
. Däremot kan det STATISTISKT vara vanligare att de sitter idigt eller sent (eller tvärt om), men det får man
inte ta som grund för att dra kombinatoriska slutsatser.

Trevliga fel i kombination med högklassiga länkar låter trevlig (oavsett var de sitter) men i längden uppfattar med
det oftast inte så.

När man börjar kombinera otrevliga och trevliga fel börjar det bli riktigt komplicerat - oh vetenskapligt intressant,
i synnerhet om de sistnämnda har tendenser av att vara sådana som rundar av och håller igen. Fortfarande finns det
ingen "plats i kedjan"-betydelse
. I varje fall inte så länge felen är rimliga i storlek.

Du inleder med att påstå att det inte alls fungerar som jag postulerat, men i ditt resonemang kan jag egentligen inte se att du motsäger det.

Allt det jag markerat i rött reflekterar till den invändning jag hade.

hifi-skeptikern skrev:Jag menar inte heller att det egentligen borde spela någon väsentlig roll var i kedjan man introducerar ett fel, men när vi nu diskuterar musikåtergivning så krävs ett antal transmissionslänkar nödvändiga för att förmedla vad musikerna gjorde vid inspelningstillfället till ljudtrycksvariationer vid våra öron vid lyssningstillfället. De olika transmissionslänkarna har olika egenskaper varför jag finner ett statistiskt resonemang om felutfall en aning akademiskt. Detta eftersom sannolikheterna för olika fel lär skilja avsevärt mellan de olika delarna.

Vi kanske ser det lite olika, men det är ju just det jag påpekade, eller?

Jag ville klargöra just att det inte finns några naturlagar som säger att ordningen har betydelse, men att det statistiskt kan uppfattas som så, om man lyssnar på för få kombinationer. Och att då skapa en "tumregel" om det blir illa missvisande.

Men - då kanske vi i varje fall är överens om dessa saker? :)

Fast en sak är vi inte överens om tror jag. Det är min erfarenhet att det, statistiskt, definitivt är vanligare att högtalare och rum är de mest utslagsgivande. Och när jag säger "min erfarenhet" så menar jag inte av min subjektiva uppfattning, utan vad jag kunnat konstatera att andra tycker, när de fått jämföra effekterna av att byta olika delar av kedjan.

hifi-skeptikern skrev:Om vi undantar de extra dåliga implementationerna av varje länk så är det väl så att resp. länkgruppering (här exemplifierade av 1 och 2) påvisar ett relativt homogent beteende inom resp. gruppering och tydliga skillnader mellan grupperingarna.

De menar att CD-spelare fungerar dåligt som högtalare? ;)

Ja, det stämmer förstås också - men sgnalteoretiskt kan vi ju strunta i det och bara betrakta signalernas information. Då finner man att man kan jämföra in och ut, på ungefär samma sätt för de flesta länkarna. Att "in" är en digital kod från CDn när man tittar på CD-spelaren, och "ut" är en i tiden varierande spänning gör det inte mera komplicerat än för försteget, där både "in" och "ut" är elektriska spänningar, som måste betraktas i realtid dessutom.

Men man kan konstatera att det i kedjan finns två avvikare, och det är högtalare och rum. De är inga transmissionslänkar nämligen.

Kort sagt - vissa länkar är det svårare att definiera det exakta uppdraget för. De andra är desto lättare därvidlag.

hifi-skeptikern skrev:Detta förutsatt att man nu gjort gruppindelningen på lämpligt sätt, vilket är orsaken till den indelning jag valt här. Om man önskar kan man dela upp grupp (2) i (2a) förförstärkare och (2b) slutförstärkare+högtalare, men det tillför knappast något till diskussionen.

Ta inte detta fel nu, men jag ifrågasätter om uppdelningen överhuvutaget tjänar någoting till, för att finna svar på frågan om huruvuda det ligger något i påstående att källa än viktigare än någon annan del av kedjan. Det blir lätt så att när man luskar lite i argumentationen så finner man att den (både från dig och mig) till sist tar spjärn ifrån påståenden. Din uppdelning gör ingenting bättre eller tydligare. Mina exempel bevisar heller ingenting.

Det som visar hur det är, är att analysera saken "på riktigt", det vill säga undersöka verkliga kombinationer. I den matematiska världen är det inga större svårigheter att hantera sådant, bara att moltiplicera överföringsfunktioner.

Men det som gör saken komplicerad och som gör att det är i det närmaste omöjligt att leda saker i bevis, är att man hur man än gör är tvunget att göra ett urval av vilka apparater man skall kombinera.

Det går att visa att CD-spelarna har mycket stor betydelse, genom att välja två CD-spelare varav den ena är extremt usel (även om man kanske behöver konstruera den, eller modifiera sönder den, själv för att hitta en så usel CD-spelare) och den andra är bra. Högtalarna man byter kanske är snarlika dock (fast sådan är svåra att finna).

Men man kan lika lätt välja två CD-spelare som är förhållandevis lika varandra (vilket inte är speciellt svårt att hitta) och sedan byter man mellan två högtalare som är väldigt olika - om man vill visa att det är högtalarna som har stor betydelse.

Det är helt enkelt svårt att bevisa något, om man inte börjar med att rama in alla de hifi-komponenter som diskussionen skall handla om. Om jag gör ett försök att göra en sådan inramning, och kallar ramen "alla produkter som man kan köpa hos hifi-handlare" så vidhåller jag att CD-spelare statisktist är en MYCKET mindre kritisk komponent än högtalarna.

Eftersom saken inte går att leda i bevis (deduktivt) utan måste undersökas (induktivt) så tänker jag inte försöka mig på att formulera några bevis, men jag kan förmedla vad jag funnit när saken undersökts blindt under sådana förutsättningar (populärmusik spelad i slumpvis valda kombinationer av hifi-apparater i ett helt normalt rum):

Praktiskt taget ALLA hör stora och musikförmedlingssignifikanta skillnader mellan nästan alla högtalare - trots att man gör testen på enklast möjlig sätt (använder musik, ger alternativen bokstavsnamn (A, B, C) och växlar mellan dem till alla tycker sig kunna beskriva dem, och frågar sedan lyssarna vad de upplevde).

NÄSTAN INGEN hör däremot några skillnader alls(!) mellan CD-spelare - under förutsättning att nivåerna är ordentligt matchade. Det betyder inte att man inte kan höra skillnader mellan CD-spelare, för det kan man faktiskt, Men då bättre i studier som "hjälper lyssnarna" mer (referensobjekt, specialsignaler, kraftig lyssningsnivå, supergod lyssningskedja och rum...)

Slutsats: ALLA delar av kedjan är av betydelse, LIKA stor betydelse rent av, för de är ju seriekopplade. Men det är den svagaste länken som man med fördel lägger mest vikt vid - eller i varje fall FÖRST hanterar. Har man gjort det skickligt finns sedan förutsättningar för att den inte längre skall vara den svagaste länken :), och då är det mycket lättare (och bättre odds för att göra kloka val!) att välja de andra delarna i kedjan.

hifi-skeptikern skrev:Avslutningsvis nämner du att:
IngOehman skrev:Men - är de däremot orimligt stora är det typiskt bättre att ha det otrevliga felet tidigt i kedjan, och det avrundande
och igenhållande felet efter. Tvärt emot de popuära dogmerna alltså! :o

Vilka "populära dogmer" tycker du strider mot devisen att det är bättre att ha de otrevliga felen tidigt i kedjan och de avrundande och igenhållande felen sent i kedjan?

Source first! ;)

(Duh!)

Men misstolka inte det jag skriver som att jag rekommenderar kombinationer såsom "otrevlig fel+avrundande fel". Det gör jag INTE. (TVÄRTOM! Det är bättre utan de avrundande felen, i varje fall om de skall vara där permanent och sitta i högtalaren.)

Att välja just en sådan konfiguration går bara att försvara i en teoretisk värld där länkarna dels är givna från början, och där det dessutom ginge att stuva omkring länkarna och byta plats mellan dem. :o

I verkligheten är det ju dels inte alls så, utan där finns det alternativ till "otrevlig+avrundande" och "avrundande+otrevlig". ;) Man kan ju välja någon av alla de andra apparaterna som finns i världen, och även om den första är given (fonogrammen) så är den andra INTE given. ;)

Och är det verkligen ett relevant postulat att fonogrammens fel skall beskrivas som "otrevligt fel"? :? Det tycker inte jag.

Jag menar nog att de i minst lika hög grad brukar vara grumlade, instängda, avrullade... som att de skulle vara "otrevliga/iskna skräniga"...

Känner inte till något färgning i sista länk som skulle vara bättre för alla, eller ens bättre för de flesta av dem. Det enda man kan göra om man vill göra något, är att ha inkopplingsbara korrektioner, så att man kan anpassa sig för lika många fel som kan finnas där. Tonkontroller alltså, och gärna då intelligent utformade sådana. Det vill säga sådana som adresserar de vanligaste felen.

Att kombinationen "otrevlig+avrundande" kanske, subjektivt, är mindre illa än "avrundande+otrevlig", gör inte någon av dem bättre än "otrevlig+transparent+inkopplingsbart filter".

Den senare är anpassbar, och det är bra det, för alla inspelningar låter inte likadant. Inte ens alla de som är dåliga låter likadant.

Och som jag antytt tidigare - inspelningarna låter inte lika otrevligt som man kan tro om man återger dem utan stereosystemfelskompesationerna.

hifi-skeptikern skrev:Det var just precis detta jag åsyftade inledningsvis och det förefaller mig som att du faktiskt också håller med BB, fast mer så i teorin än i praktiken?

Nej, varken eller.

hifi-skeptikern skrev:Skiljelinjen skulle också kunna ligga i hur ni (vi) värderar allvarlighetsgraden i olika fel, vilket kanske mer är naturligt. Att olika människor uppfattar olika fel som olika allvarliga eller att många t.o.m. uppfattar vissa fel som positiva påvisas väl om något av hifi-branschens mångsidighet.

Jag tror helt enkelt att det här är en så komplicerad fråga, att den är svår att komma längre med, utan att vi först skaffar oss samma erfarenhetsgrund. Med det menar jag inte att den ena av oss vet mera eller bättre än den andra - utan att vi båda kanske behöver lära oss mera om vad den andra har i erfarenhetsbagaget, som grund till sina uppfattningar. Innan man gjort det, är det lätt att man värderar det den andra förmedlar, med "fel" erfarenheter som grund.

Men så här långt vill jag tacka för den goda tonen i diskussionen!

Tycker vi trots allt rett upp rätt så mycket, och jag tror jag förstår din infallsvinkel och vad som ligger till grund för dina slutsatser. För att förmedla mera om vad jag har dragit för slutsatser, känner jag dock att jag skulle behöva ha dig här, och spela en massa musikexempel.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-10-26 19:07, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-26 13:33

Mats skrev:
Kaffekoppen skrev:Nu vet jag vad som hände med Linn. Jag har sett det på kort :)

Är det nåt du hade tänkte dela med dig till oss övriga av? :)

Nej, det är andra som äger rätten till korten som avgör när och om det görs.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-26 14:01

hifi-skeptikern skrev:
BB skrev:... Om folk i gemen visste vilken ENORM skillnad det är i ljudkvalitert på en "oförstörd" master jämfört med fonogrammversionen, skulle skivbranschen nog se rätt annorlunda ut. Jag har haft förmånen att deltaga vid liveinspelningar med 2(!) mikrofoner i kör-och jazz-sammanhang (Radiojazzgruppen), inspelat på en 2-kanals STUDER A80 i 76cm hastighet.

Jag kan försäkra att efter detta duger inte ens fonogramm-kopian av samma inspelning trots att stor energi lades ner på att gravera signalen så oförstört som det bara är möjligt. Så mycket går förlorat vad avser exempelvis transparens och luftighet att man inte tror sina örons vittnesbörd... I det här aktuella fallet där jag själv kunde övervaka förloppet, var det i första hand graververkets drivsteg som sabbade resultatet. Det gjordes en CD-utgåva också, men det var lika illa där... Mikrodetaljerna blev otydliga och akustiken i konsertsalen "förminskades" påtagligt.

Mycket intressant! Ditt vittnesmål vederlägger dessutom ytterligare vad vissa här vill göra gällande, t.ex (från en tidigare tråd):

Richard skrev:Masterband och färdig cd går ej att skilja från varandra, inte, om man inte tillsatt extra kompression på den färdiga cd:n.

Håller inte med dig om att en persons erfarenhet (som dessutom specifikt innehåller ett pekande på orsaken, graververkets drivsteg) kan användas för att vederlägga en annan persons erfarenheter.

Jag måste hålla med Richard, men alltså utan att invända mot det som BB skriver.

Sammanfattingen av den sammantagna informationen är ju att det kan gå snett - men att det också kan gå bra! (Om allt görs så bra som det alltid borde göras.)

Man bör alltid undvika att sammanblanda effekterna av å ena sidan apparatfel/begränsningar, och å den andra, de som är systemfel/begränsningar. Apparatfel och systemfel är inte samma sak.

I CD-fallet är de rätt lätt att deiniera systemfelen, men i vinylfallet är det svårare. Dock kan man konstatera att ingen av dem (och inte de vanligaste proffsutrustningarnas normala apparatfel heller) är ens i närheten av de fel som de flesta utgivna fonogram uppvisar.

Då talar vi fel som är inte sällan TUSENFALDIGT större!

Så vad kan det beror på då? :o

Orsaken heter dåliga produktioner, och kanske viktigast av allt; MASTRINGSPROCESSNING (avsiktlig förvrängning av det redan mixade programmaterialet, ofta med dynamiskt destruktiva ingrepp, vilket även skapar extrema halter av blanddistorsionsfenomen).

Utan att invända emot det, skulle jag därför kunna tänka mig att modifiera (och därmed förstärka) BB's ursprungliga text till:

Om folk i gemen visste vilken ENORM skillnad det är i ljudkvalitert på en "oförstörd" masteröverföring, jämfört med den faktiska, söndermastringsprocessade fonogrammversionen, skulle skivbranschen nog se rätt annorlunda ut.

Jag tror att skillnaden skulle vara, att den musik vi kan köpa, skulle låta MYCKET bättre. Ljudtekniskt alltså.

Vh, iö

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-10-26 14:25

BB övervakade ju processen och borde väl då rimligtvis noterat eventuell mastring?

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2008-10-26 14:48

IngOehman skrev: Utan att invända emot det, skulle jag därför kunna tänka mig att modifiera (och därmed förstärka) BB's ursprungliga text till:

Om folk i gemen visste vilken ENORM skillnad det är i ljudkvalitert på en "oförstörd" masteröverföring, jämfört med den faktiska, söndermastringsprocessade fonogrammversionen, skulle skivbranschen nog se rätt annorlunda ut.

Jag tror att skillnaden skulle vara, att den musik vi kan köpa, skulle låta MYCKET bättre. Ljudtekniskt alltså.

Ingvar,

Även om jag förstår precis vad du menar, är jag osäker på om den av dig föreslagna ändringen är relevant i just precis detta sammanhang då jag med ordet master menade avlyssning direkt från den analoga mastertapen på STUDER-bandaren jämfört med båda fonogramversionerna. Det är min relativt begränsade men dock erfarenhet att signalen ut från den analoga mastern är så "fragile" och informationsrik att den hörbart degraderas bara genom att överföras (via elektronik) till nästa led i processen... Om signalen dessutom måste passera genom ett digitaliserat mixerbord i en söndermastringsprocessad fonogramversion, ja då talar vi snarare om något som påminner om destruktion av originalet... Efter dessa upplevelser är det svårt för mig att överhuvud taget lyssna på material som inte ligger på originaltapen, då jag nu är medveten om hur stor de ljudande skillnaderna är rent generellt.

Edit: Detta hindrar naturligvis inte andra från att ha glädje av sina skivor - jag talar bara för mig själv...

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-26 14:59

Jag förstod precis vad du menade, men håller inte med dig helt om hur svårt det är att digitalisera sådan information. En ännu bättre signal än från masterbandet har man ju när man kör live signal från mikrofonerna, och det går det också. 8)

Men det är inte en så viktig fråga det där, allt beror ju på kvaliteten på den kedja som används. En överföring blir så bra som apparaterna är, som gör den. Vi kan ha erfarenheter av helt olika apparater.

Min poäng med det modifierade citatet (som jag gjorde till mitt eget, och inte menar att du behöver stå för, nota bene - jag avsåg inte att "rätta" det du skrivit, bara att skriva det JAG tyckte behövda sägas) var dock - att det som mastringsprocessningarna av idag ställer till med, är DIGNITETER värre än några av de mediabytesproblemen som nämnts - inklusive inspelning på kassettband! :)

Och - att det är dessa eländes processer, som är det stora problemet för dagens musikkonsument. :(

Varken vinyl eller CD eller något annat medium (inte ens mp3) kommer ens i närheten i att skada musiken lika illa som våra mastringsstudior med sina "insatser" gör (och tar betalt för det!).

Vh, iö

Användarvisningsbild
hifi-skeptikern

Inläggav hifi-skeptikern » 2008-10-26 15:02

IngOehman skrev:Men så här långt vill jag tacka för den goda tonen i diskussionen!

Tack själv!

IngOehman skrev:Tycker vi trots allt rett upp rätt så mycket, och jag tror jag förstår din infallsvinkel och vad som ligger till grund för dina slutsatser. För att förmedla mera om vad jag har dragit för slutsatser, känner jag dock att jag skulle behöva ha dig här, och spela en massa musikexempel.

Det vore mycket intressant(!) och kanske också få tillfälle att höra Ino.

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2008-10-26 15:02

IngOehman skrev:
Min poäng med det modifierade citatet (som jag gjode till mitt egen, och inte menar att du behöver stå för, nota bene) var dock - att det som mastringsprocessningarna av idag ställer till med, är DIGNITETER värre än några av de mediabytesproblemen som nämnts, inklusive inspelning på kassettband!

Och att det är dessa eländes processer, som är det stora problemet för dagens musikkonsument. :(

Varken vinyl eller CD eller något annat medium (inte ens mp3) kommer ens i närheten i att skada musiken lika illa som våra mastringsstudior med sina "insatser" gör (och tar betalt för det!).

På denna punkten har vi fullständig samsyn! :-)

Mvh//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2008-10-26 15:08

IngOehman skrev:Jag förstod precis vad du menade, men håller inte med dig helt om hur svårt det är att digitalisera sådan information. En ännu bättre signal än från masterbandet har man ju när man kör live signal från mikrofonerna, och det går det också. 8)

Ja det är ju tyvärr en signaldegradering som man är "tvungen" att acceptera... :(

Mvh//BB

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-26 15:14

Vad jag försökta säga, är att jag har jämfört live och 76cm/sekund rullband, och då vinner live.

Bästa sortens 24/192 (eller 24/176,4) har jag dock hittills inte stött på någon som lyckats detektera.

Slutsater (både deduktivt och induktivt i de experiment jag gjort):

"Rullband + digitalt" låter likadant som "digitalt + rullband".

Båda låter likadant som "rullband bara".

Men "digitalt bara" - är bättre! Det låter som direkt från mikrofontappen.

Om (och det är ett viktigt om) allting är så bra som det kan vara.

Tyvärr är det idag väldigt vanligt att man i professionella AD/DA-omvandlare prioriterar kort fördröjning, vilket för att de förses med illa fasvridande filter (antialiases/antirevantiserings). :(

Vh, iö

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-10-26 15:30

Jax skrev:
Modejat skrev:Sett från HiFi-branschens håll är det du som är Trollet.

... och ännu en fegis som gömmer sig bakom anonyma IP...

Bara vetskapen att du, som moderator, tänkt kolla upp honom för att han säger saker som inte passar betyder dels att det var klokt av honom, och dels föder det tanken på att kanske fler borde göra det.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-26 15:34

KarlXII skrev:
Jax skrev:

Bara vetskapen att du, som moderator, tänkt kolla upp honom för att han säger saker som inte passar betyder dels att det var klokt av honom, och dels föder det tanken på att kanske fler borde göra det.

Fel, han kollar bara om en person använder flera nick, vilket strider mot forumets policy.

Duger det inte att följa forumets stadgar kan man hellre hitta ett annat forum.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-26 15:44

KarlXII skrev:
Jax skrev:

Tycker öppen identitet (namn och bild) och trevlig beteende är mycket
bättre än fegisar som gömmer sig bakom hemlig identitet och beter sig
som skitstövlar.

Huruvida det är "klokt" av dem som beter sig illa att ha hemlig identitet
är för mig en ickefråga. Vad menas med klokt i den kontexten?

Är det klokt att jävlas, när de ser till att inte behöva ta ansvar för det?

Vari ligger det "kloka" i att förstöra och göra folk illa?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-10-26 15:51, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-10-26 15:46

Kaffekoppen skrev:
Fel, han kollar bara om en person använder flera nick, vilket strider mot forumets policy.

Så är det säkert. Tack för svaret. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-26 15:51

Men åter till Linn!

Detta har jag inte sagt än, men tänker säga nu:

De syns mindre nuförtiden, tycker jag. Är det någon som vet vad det beror
på? Är det ett medvetet beslut att vilja synas mindre, eller rättare sagt att
vilja vara mindre kontroversiella idag från Linn-håll?

Eller finns det andre skäl till att de syns mycker mindre i "hifi-kretsar" än
de gjorde på 80-talet. Eller är det jag som tittar för dåligt bara? :o

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-10-26 15:53, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-26 15:51

KarlXII skrev:
Kaffekoppen skrev:

Så är det säkert. Tack för svaret. :)

You are welcome :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-26 15:54

IngOehman skrev:Men åter till Linn!

Vh, iö

Förstainlägget:

Magnuz skrev:Förr kunde man ju knappt nämna andra märken utan att det kom en liten ilsken Linnist som gubben ur lådan och berättade att Linn minsann var minst 18 gånger bättre än allt annat. Så är det inte längre. Vad har hänt? Är Linn inte längre en faktor att räkna med eller har de blivit ett vanligt tråkigt märke bland andra?

Det du undrar om dryftades nog i början på tråden ;)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-26 15:57

Detta har jag inte sagt än, men tänker säga nu: De syns mindre
nuförtiden tycker jag. Är det någon som vet vad det beror på? Är
det ett medvetet beslut att synas mindre, eller rättare sagt att
vara mindre konroversiella idag? Eller finns det andre skäl till att
de syns mycker mindre i "hifi-kretsar" än de gjorde på 80-talet.

Eller är det jag som tittar för dåligt bara? :o

Jag gissar, men... Ja.

Linn har aldrig synts speciellt mycket ute bland "vanligt" folk. Men Linn säljer mycket mun-mot-mun-metoden och ägnar sig inte åt marknadsföring till hifi-intresserade. Eller rättare. man stryker Linn-devoted medhårs och skiter i dom andra.

Trots allt, det finns ett antal butiker i Sverige som istort sett enbart lever på Linn-försäljningen. Det skulle dom inte göra om dom bara sålde iväg en låda i månaden.

Men såvitt jag kunde se i våras så har Linn helt försvunnit med sin ganska stora utställning på Harrods i London.

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-26 16:08

Kaffekoppen skrev:

Vh, iö

Förstainlägget:

Magnuz skrev:Förr kunde man ju knappt nämna andra märken utan att det kom en liten ilsken Linnist som gubben ur lådan och berättade att Linn minsann var minst 18 gånger bättre än allt annat. Så är det inte längre. Vad har hänt? Är Linn inte längre en faktor att räkna med eller har de blivit ett vanligt tråkigt märke bland andra?

Det du undrar om dryftades nog i början på tråden ;)

Nu är det ju inte anhängarna "linnisterna" som jag tänker på, utan
snarare den massiva marknadsföring (som syntes väldans väl bland
"vanligt hifi-folk") som fanns förr. Det var väldigt kontroversiell med
inslag av de mest märkliga, ibland rent bizarra, slag.

Minns bland annat när de gick ut och berättade att man minsann
inte kunde lyssna på återgiven musik om man bar ett armbandsur
som kunde säga "Beeep!"...

Så - vad menar du alltså är svaret på:

iö skrev:Är det ett medvetet beslut att vilja synas mindre, eller rättare sagt
att vilja vara mindre kontroversiella idag från Linn-håll?

Eller finns det andre skäl till att de syns mycker mindre i "hifi-kretsar"
än de gjorde på 80-talet?

Vh, iö

- - - - -

PS. Tror i och för sig att mycket av marknadsföringen var mera av
Göran Rudling än av Linn. Men kanske inte ändå... Peter, hur var
det egentligen med den saken?
Senast redigerad av IngOehman 2008-10-26 16:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-10-26 16:10

Vh, iö

Har inte Linn skenat i pris och blivit väldigt dyra? Ingen idé i så fall med en massa marknadsföring till folk som ändå inte har råd att köpa. Att synas lite ger märket exklusivitet. Risken finns att man glöms bort helt...

Det kan vara så att Linn lever på folk som köpte LP12or för en massa år sedan och med åren blivit allt mer kapitalstarka. Men hur ser det ut med återväxten? Vilka är dom nya kunderna som måste ta äver när dom gamla tar på träfracken?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
hifi-skeptikern

Inläggav hifi-skeptikern » 2008-10-26 18:29

IngOehman skrev:Jag förstod precis vad du menade, men håller inte med dig helt om hur svårt det är att digitalisera sådan information. En ännu bättre signal än från masterbandet har man ju när man kör live signal från mikrofonerna, och det går det också. 8)

Men det är inte en så viktig fråga det där, allt beror ju på kvaliteten på den kedja som används. En överföring blir så bra som apparaterna är, som gör den. Vi kan ha erfarenheter av helt olika apparater.

Det var just det som jag undrade över och som det stod om i artikeln om BB i MoLT. Jag har inte erfarenhet av högkvalitativ studioutrustning, men jag har ändå gjort liknande reflektioner beträffande optimering av anläggningar och kanske främst noterat hur katastrofalt dåligt standardbetonade CD-spelare framstår när man spelar genom PA:n optimerade för Liveframträdanden. Vinylåtergivning via konsert-PA har jag aldrig hört. Jag kan inte heller påminna mig att jag någonsin stött på något fall där byte av inspelning/källa till det bättre skulle resultera i ett sämre slutresultat.

Min undran är; Kan det vara så att skillnaden mellan utrustningar kan vara så stor att en optimering av reproduktionsledet på en högre nivå inte är applicerbar på en lägre?

IngOehman skrev: ... det är dessa eländes processer, som är det stora problemet för dagens musikkonsument. :(

Det är svårt att inte hålla med om detta. Musikbranschens låga och defensiva profil när det gäller musikdistribution är beklämmande! Istället för att höja kvaliteten och möta masskopiering och gratisdistribution av MP3-komprimerad musik på ett offensivt sätt så att det blir uppenbart att det bara är högupplöst och okomprimerat som ger fullt utbyte så viker man in klövarna och försöker konkurrera med egna söndermastrade och lossy-komprimerade filer med kopieringsskydd som inte har annan effekt än att det krånglar till vardagstillvaron för de vanliga ärliga konsumenterna.

För att nu ansluta till trådens ämne så tycker jag att just Linn föregår med gott exempel här genom sin avdelning Linn Records, där de säljer musik (tydligen mestadels egna inspelningar och vad jag erfarit av av bra kvalitet). De erbjuder olika kvalitet på samma inspelning, MP3 billigast och högupplöst dyrast.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-26 19:43

IngOehman skrev:NÄSTAN INGEN hör däremot några skillnader alls(!) mellan CD-spelare - under förutsättning att nivåerna är ordentligt matchade. Det betyder inte att man inte kan höra skillnader mellan CD-spelare, för det kan man faktiskt, Men då bättre i studier som "hjälper lyssnarna" mer (referensobjekt, specialsignaler, kraftig lyssningsnivå, supergod lyssningskedja och rum...)

Hade du sagt detta på hififorum eller minhembio hade det blivit ett satans liv, för det är ju såååå stor skillnad mellan CD spelare. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2008-10-26 19:51

subjektivisten skrev:
IngOehman skrev:NÄSTAN INGEN hör däremot några skillnader alls(!) mellan CD-spelare - under förutsättning att nivåerna är ordentligt matchade. Det betyder inte att man inte kan höra skillnader mellan CD-spelare, för det kan man faktiskt, Men då bättre i studier som "hjälper lyssnarna" mer (referensobjekt, specialsignaler, kraftig lyssningsnivå, supergod lyssningskedja och rum...)

Hade du sagt detta på hififorum eller minhembio hade det blivit ett satans liv, för det är ju såååå stor skillnad mellan CD spelare. 8)

Japp det är det. Åtminstone när jag hemma hos mig har jämfört Linn Ikemi, Linn Mimik och NAD C 521BEE. (Anläggningen bestod i övrigt vid det aktuella tillfället av en integrerad NAD-förstärskare C 320BEE samt högtalar Dali Ikon 6. Kablage: Linn K20 samt Linn Black Interconnect signalkabel.) Skillnaden var stor till Ikemins fördel - de bägge andra var relativt likvärdiga. (Har tidigare beskrivit skillnaderna, se: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... sc&start=0)
Senast redigerad av Mats 2008-10-26 19:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-26 19:51

subjektivisten skrev:

Ja. Men när det sägs här på Faktiskt så står man på rad med mössan i hand och bugar... 8)

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-26 19:53

subjektivisten skrev:

Ja, det tråkiga, men förståeliga, med tanke på hifipressens pseudovetenskap, är ju att många lever i villfarelsen att det existerar stora skillnader.

Det gör det ju inte- oavsett hur dyra kretsar , t.ex. virtex 4 kretsar som sitter inuti..

I själva verket är det numera löjligt enkelt att återge en cd-skiva korrekt inom den digitala och analoga domänen, löjligt billigt också.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-26 19:57

Mats skrev:
subjektivisten skrev:

Japp det är det. Åtminstone när jag hemma hos mig har jämfört Linn Ikemi, Linn Mimik och NAD C 521BEE. (Anläggningen bestod i övrigt vid det aktuella tillfället av en integrerad NAD-förstärskare C 320BEE samt högtalar Dali Ikon 6. Kablage: Linn K20 samt Linn Black Interconnect signalkabel.) Skillnaden var stor till Ikemins fördel - de bägge andra var relativt likvärdiga. (Har tidigare beskrivit skillnaderna, se: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... sc&start=0)

En skillnad som jag förut också trodde fanns. Jag startade t.om. en tråd här på faktiskt om det.
Jag trodde på det tills vi testade blint. Tex. låter squeezebox duet likvärdigt via dess analoga utgång, än Ikemi. Vi har testat.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-26 20:14

Mats skrev:Japp det är det. Åtminstone när jag hemma hos mig har jämfört Linn Ikemi, Linn Mimik och NAD C 521BEE. (Anläggningen bestod i övrigt vid det aktuella tillfället av en integrerad NAD-förstärskare C 320BEE samt högtalar Dali Ikon 6. Kablage: Linn K20 samt Linn Black Interconnect signalkabel.) Skillnaden var stor till Ikemins fördel - de bägge andra var relativt likvärdiga. (Har tidigare beskrivit skillnaderna, se: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... sc&start=0)

Blint och nivåmatchad?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-26 20:15

Bill50x skrev:Ja. Men när det sägs här på Faktiskt så står man på rad med mössan i hand och bugar... 8)

/ B

Man är nog rätt dum om man vill att dyrare prylar måste vara bättre. Så du får tolka som du vill. 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-26 20:15

Richard skrev:Jag trodde på det tills vi testade blint. Tex. låter squeezebox duet likvärdigt via dess analoga utgång, än Ikemi. Vi har testat.

SB likvärdig än Ikemi via analog utgång? Detta tror jag du får förklara mer ingående, Richard :-)

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi