Vad har hänt med Linn?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2008-10-26 20:16

Richard skrev:En skillnad som jag förut också trodde fanns. Jag startade t.om. en tråd här på faktiskt om det.
Jag trodde på det tills vi testade blint. Tex. låter squeezebox duet likvärdigt via dess analoga utgång, än Ikemi. Vi har testat.

Så du menar att om jag låter någon annan stoppa in en CD - slumpvis och utan att jag ser eller hör något - i Ikemin eller i DVD-spelaren (Denon DVD-1710) som bägge är uppkopplade mot samma försteg (Linn Kairn) - så ska jag vare sig höra någon skillnad, än mindre kunna säga vilken som är vilken?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-26 20:17

Precis. Speciellt inte om dom är nivåmatchad med.
Det skulle nog vara en extremt usel spelare om man skulle höra någon större skillnad på.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2008-10-26 20:26

subjektivisten skrev:Precis. Speciellt inte om dom är nivåmatchad med.
Det skulle nog vara en extremt usel spelare om man skulle höra någon större skillnad på.

Tror att det går att programmera Kairnen så att den ser till att få utvolymen i högtalarna lika hög för olika källor. Har inte gjort det än men har för mig det ska gå som sagt. Men det blir öronen som får avgöra när volymen är på samma nivå - mån mätutrustning har jag inte tillgång till dessvärre. Duger det som nivåmatchning? (Om man ser utför testet enligt följande: 10 spelningar av de första 20 sekunderna på en och samma låt. Slumpen avgör helt vilken spelare som kör - dock är minimiantalet spelningar per spelare = 2.)
Senast redigerad av Mats 2008-10-26 20:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-26 20:29

Nja, det är nog svårt att göra så men testa. Bästa är ju att kunna mäta, då blir det exakt. Men om du lyssnar dig till det och ställer in och gör ett blindtest och inte hör någon skillnad så räcker ju det. Men hör du skillnad kan det ju fortfarande vara nivåskillnaden man märker av. Tyvärr så är det ju jobb bakom sådana tester.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-26 20:32

Mats skrev:
subjektivisten skrev:Precis. Speciellt inte om dom är nivåmatchad med.

Tror att det går att programmera Kairnen så att den ser till att få utvolymen i högtalarna lika hög för olika källor. Har inte gjort det än men har för mig det ska gå som sagt. Men det blir öronen som får avgöra när volymen är på samma nivå - mån mätutrustning har jag inte tillgång till dessvärre. Duger det som nivåmatchning?

Du måste mäta med voltmeter på högtalarterminalerna. Använd en testskiva då du mätar nivån.
Cd-spelare sinnsemellan har tyvärr inte exakt 2 volt maxnivå ut, utan kan diffa klart hörbart. Därför måste du mäta.

Sedan måste du lyssna blint- använd 10 lyssningar där du ber en kompis koppla om. Kolla sedan hur många rätt du prickar in.
Det viktiga är att du inte vet vilket apparat som spelar.

Du kan använda "tunedemmetoden" vid lyssningen, eller lyssna "hifi".
Det spelar ingen roll, då du lyssnar blint.

Edit: Om du tycker detta verkar jobbigt- skit i nivåmatchningen- bara du provar att lyssnar blint!
Odogmatisk sekt- granskare

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-10-26 20:35

BB skrev:I det här aktuella fallet där jag själv kunde övervaka förloppet, var det i första hand graververkets drivsteg som sabbade resultatet. Det gjordes en CD-utgåva också, men det var lika illa där... Mikrodetaljerna blev otydliga och akustiken i konsertsalen "förminskades" påtagligt.
Mvh//BB

Gjordes någon noggrann undersökning av var problemet uppstod med Cd-utgåvan?
Hamnade signalen garanterat oprocessat på Cd:n, låg kanske problemet i A/D omvandlaren eller kan det ha förelegat någon form av omräkningsproblem av t ex bitdjupet?
Är din slutsats att Cd-formatet är helt underlägset magnetband?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2008-10-26 20:47

subjektivisten skrev:Nja, det är nog svårt att göra så men testa. Bästa är ju att kunna mäta, då blir det exakt. Men om du lyssnar dig till det och ställer in och gör ett blindtest och inte hör någon skillnad så räcker ju det. Men hör du skillnad kan det ju fortfarande vara nivåskillnaden man märker av. Tyvärr så är det ju jobb bakom sådana tester.
Eftersom jag är dels skäligen ointresserad av "vad det mäter" utan mer intresserad av hur det låter, dels inte är särskilt tekniskt kunnig så skippar jag mätningen. Återkommer med ev resultat av lyssningstester (kommer dock att dröja - detta är dessvärre inte prio 1 just nu...).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-26 20:49

Alltså, du mäter så du kan nivåmatcha.

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2008-10-26 21:40

subjektivisten skrev:Alltså, du mäter så du kan nivåmatcha.

Helt rätt - slarvigt läst av mig. :)

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2008-10-26 22:58

RogerJoensson skrev:
BB skrev:I det här aktuella fallet där jag själv kunde övervaka förloppet, var det i första hand graververkets drivsteg som sabbade resultatet. Det gjordes en CD-utgåva också, men det var lika illa där... Mikrodetaljerna blev otydliga och akustiken i konsertsalen "förminskades" påtagligt.
Mvh//BB

Gjordes någon noggrann undersökning av var problemet uppstod med Cd-utgåvan?
Hamnade signalen garanterat oprocessat på Cd:n, låg kanske problemet i A/D omvandlaren eller kan det ha förelegat någon form av omräkningsproblem av t ex bitdjupet?
Är din slutsats att Cd-formatet är helt underlägset magnetband?

Jag drar inga slutsatser... Jag bara noterar...

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-10-26 23:34

Richard skrev:En skillnad som jag förut också trodde fanns. Jag startade t.om. en tråd här på faktiskt om det.
Jag trodde på det tills vi testade blint. Tex. låter squeezebox duet likvärdigt via dess analoga utgång, än Ikemi. Vi har testat.

Möjligt. Däremot tror jag att jag skulle pricka in Mimik blint av ovan nämnda spelare. Den har ett ganska eget ljud.

Sektmedlem
Inaktiverad

Inläggav Sektmedlem » 2008-10-26 23:38

Richard skrev:
Mats skrev:
subjektivisten skrev:
IngOehman skrev:NÄSTAN INGEN hör däremot några skillnader alls(!) mellan CD-spelare - under förutsättning att nivåerna är ordentligt matchade. Det betyder inte att man inte kan höra skillnader mellan CD-spelare, för det kan man faktiskt, Men då bättre i studier som "hjälper lyssnarna" mer (referensobjekt, specialsignaler, kraftig lyssningsnivå, supergod lyssningskedja och rum...)

Hade du sagt detta på hififorum eller minhembio hade det blivit ett satans liv, för det är ju såååå stor skillnad mellan CD spelare. 8)

Japp det är det. Åtminstone när jag hemma hos mig har jämfört Linn Ikemi, Linn Mimik och NAD C 521BEE. (Anläggningen bestod i övrigt vid det aktuella tillfället av en integrerad NAD-förstärskare C 320BEE samt högtalar Dali Ikon 6. Kablage: Linn K20 samt Linn Black Interconnect signalkabel.) Skillnaden var stor till Ikemins fördel - de bägge andra var relativt likvärdiga. (Har tidigare beskrivit skillnaderna, se: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... sc&start=0)

En skillnad som jag förut också trodde fanns. Jag startade t.om. en tråd här på faktiskt om det.

bullshit

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-27 01:32

Bra inlägg. 8O
Menar du att Richard har missuppfattat hans egna tester?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-27 03:00

Bill50x skrev:
Richard skrev:Jag trodde på det tills vi testade blint. Tex. låter squeezebox duet likvärdigt via dess analoga utgång, än Ikemi. Vi har testat.

SB likvärdig än Ikemi via analog utgång? Detta tror jag du får förklara mer ingående, Richard :-)

/ B

Än skall vara som.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-27 03:33

hifi-skeptikern skrev:
IngOehman skrev:Jag förstod precis vad du menade, men håller inte med dig helt om hur svårt det är att digitalisera sådan information. En ännu bättre signal än från masterbandet har man ju när man kör live signal från mikrofonerna, och det går det också. 8)

Men det är inte en så viktig fråga det där, allt beror ju på kvaliteten på den kedja som används. En överföring blir så bra som apparaterna är, som gör den. Vi kan ha erfarenheter av helt olika apparater.

Det var just det som jag undrade över och som det stod om i artikeln om BB i MoLT. Jag har inte erfarenhet av högkvalitativ studioutrustning, men jag har ändå gjort liknande reflektioner beträffande optimering av anläggningar och kanske främst noterat hur katastrofalt dåligt standardbetonade CD-spelare framstår när man spelar genom PA:n optimerade för Liveframträdanden.

Nu tror jag bestämt att du blandar ihop saker illa med varandra. Menar du att du har hört CD-spelare (ja, "standardbetonade" sådana) spelandes musik i PA-system, och jämfört med live-PA-ljudet? Och sedan dragit sådana där slutsatser? 8O

(Eller missförstår jag något? :?)

Om så, så hoppas jag verkligen att du tro mig när jag berättar för dig, att det du hör INTE är CD-spelarens tillkortakommanden. Det du hör är hur illa CDn du spelar är söndermastrad, jämfört med liveljudet som bandet spelar. Det sound du hör när en kommersiellt släppt CD spelas har i princip ingenting att göra, VARKEN med svagheterna i CD-systemet eller att själva CD-spelaren skulle vara en dålig apparat.

De fel du hör är ju TUSENFALT större än både CD-systemets fel och CD-spelarens fel. Tro mig - eller fråga andra som vet.

(Igen, om jag missförstått det du skrev, så förtydliga dig gärna. Om jag förstod dig, så har du missförstått orsakerna till det du hörde - illa!)

hifi-skeptikern skrev:Vinylåtergivning via konsert-PA har jag aldrig hört. Jag kan inte heller påminna mig att jag någonsin stött på något fall där byte av inspelning/källa till det bättre skulle resultera i ett sämre slutresultat.

Nej, det är för det mesta bättre att byta till bättre, i varje länk. Det är därför jag inte är positiv till att använda sämre högtalare för att klara sämre källor. Det end undantaget där det går att i varje fall partiellt kompoensera, är när felen är linjära. Då använder man med fördel specifika urkopplingsbara tonkontroller.

hifi-skeptikern skrev:Min undran är; Kan det vara så att skillnaden mellan utrustningar kan vara så stor att en optimering av reproduktionsledet på en högre nivå inte är applicerbar på en lägre?
hifi-skeptikern skrev:Jag vet inte vad du menar med det. är inte graden av optimering just det som gör att en utrustning går från att vara på lägre till en högre nivå? Eller menar du signalnivå?

Om så är signalnivån helt irrelevant för allt som inte har med störnivå att göra (risken att det skall uppstå brus från en pickup är större än att det skall upstå i en passiv högtalare). Processerna i övrigt är ju samtidiga i hela ledet, och fel av likadana typer kan uppstå i valfri del av kedjan.

hifi-skeptikern skrev:
IngOehman skrev: ... det är dessa eländes processer, som är det stora problemet för dagens musikkonsument. :(

Varken vinyl eller CD eller något annat medium (inte ens mp3) kommer ens i närheten i att skada musiken lika illa som våra mastringsstudior med sina "insatser" gör (och tar betalt för det!).

Det är svårt att inte hålla med om detta. Musikbranschens låga och defensiva profil när det gäller musikdistribution är beklämmande! Istället för att höja kvaliteten och möta masskopiering och gratisdistribution av MP3-komprimerad musik på ett offensivt sätt så att det blir uppenbart att det bara är högupplöst och okomprimerat som ger fullt utbyte så viker man in klövarna och försöker konkurrera med egna söndermastrade och lossy-komprimerade filer med kopieringsskydd som inte har annan effekt än att det krånglar till vardagstillvaron för de vanliga ärliga konsumenterna.

Söndermastring (brukar betyda illa komprimerat programmaterial) och det du kallar "lossy-komprimerade" filer, är helt olika saker. Det senare man kan med fördel kalla för bitreducerad istället för komprimerat, för att undvika sammanblandning. Det har ju ingenting med dynamisk kompression att göra alls.

Och vad menar du med att de viker in klövarna? (Jag känner inte till uttrycket.)

Att låta bli att komprimera sönder musik är ingen eftergift alls för skivbolagen. Det är bara okunskap som gör att de förstör allt programmaterial. Den enda "eftergift" de kan referera till är att reklamfinansierade radion vill ha sönderkomprimerat programmaterial eftersom de vill att det skall vara så starkt som möjligt hela tiden (så deras radiosttion hörs bäst vid en given volyminställnng i hemmen). Men det kan ju radiostationerna klara själva. Kompressorer är ingen bristvara på radiostationerna. Förr i tiden släppte dessutom skivbolagen speciella radioversioner, så att folk skulle slippa höra skiten därhemma när de köpte vinylen/CDn. Det kostar ingenting extra, eftersom man efter att man mastrat sönder musik ju har kvar den högkvalitativare versionen och kan släppa den på CD.

Sammanfattning: Det finns inga hållbara argument för det sätt som skivbolgen förstör musiken, det enda man kan skaka ihop är en förklaring, som bäst stavar kretinism.

hifi-skeptikern skrev:För att nu ansluta till trådens ämne så tycker jag att just Linn föregår med gott exempel här genom sin avdelning Linn Records, där de säljer musik (tydligen mestadels egna inspelningar och vad jag erfarit av av bra kvalitet). De erbjuder olika kvalitet på samma inspelning, MP3 billigast och högupplöst dyrast.

Håller med, även om det finns många kvalitetsinriktade skivbolag som borde få "dela på krediten".

Menar dock (som jag varit inne på tidigare) att bitreduktion inte skall sammanblandas med kompression. Och söndermatringsprocessning, som är det stora problemet idag, har inget med MP3 att göra.

Att sälja MP3 i olika bithastigheter borde inte kosta varken mer eller mindre. Om något skulle det kunna vara lite dyrare, eftersom det är något som kostat extra att ta fram, som en service till den som vill ha det formatet men vill slippa omvandla det till MP3 själv.

Jag ser det dock som en självklarhet att man om man köper musik så köper man MUSIKEN, och man borde kunna tanka ned det i vilket format man vill - inlusive det maximalt högupplösta. Det är ju faktiskt originalet, och således det enklaste att tillhandahålla.

Vh, iö

- - -

Edit: Rättat stavning
Senast redigerad av IngOehman 2008-10-28 01:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-10-27 05:59

IngOehman skrev: Att låta bli att komprimera sönder musik är ingen eftergift alls för skivbolagen. Det är bara okunskap som gör att de förstör allt programmaterial. Den enda "eftergift" de kan referera till är att reklamfinansierade radion vill ha sönderkomprimerat programmaterial eftersom de vill att det skall vara så starkt som möjligt hela tiden (så deras radiosttion hörs bäst vid en given volyminställnng i hemmen). Men det kan ju radiostationerna klara själva. Kompressorer är ingen bristvara på radiostationerna. Förr i tiden släppte dessutom skivbolagen speciella radioversioner, så att folk skulle slippa höra skiten därhemma när de köpte vinylen/CDn. Det kostar ingenting extra, eftersom man efter att man mastrat sönder musik ju har kvar den högkvalitativare versionen och kan släppa den på CD.

Sammanfattning: Det finns inga hållbara argument för det sätt som skivbolgen förstör musiken, det enda man kan skaka ihop är en förklaring, som bäst stavar kretinism.

Jo, det finns ett argument till. Deras sönderkomprimerade musik låter "högre" (=bättre) på kundernas avspelare.

Och att bolagen inte säljer högupplöst (tex 96k/24b) musik - kan det månne bero på att man då lättare skulle höra vilken skitproduktion det är?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-27 07:39

Magnuz skrev:

Möjligt. Däremot tror jag att jag skulle pricka in Mimik blint av ovan nämnda spelare. Den har ett ganska eget ljud.

Ja, jag har ju själv haft både Mimik 1 och 2. Den senare med ytmonterade komponenter. De lät ganska lika varandra, och likt många andra 1-bits spelare som fanns på den tiden.

Den tekniken lät inget vidare- vilket också tex. LTS visat förut.
jag tror också att Mimik var designad att låta litet som lp 12- dvs, något komprimerat ( högimpediv strömförsörjning till analogsteget.)
Analogdelen/DA var förövrigt identisk med den som sitter i Karik II.
Den sitter på ett eget kort längst upp i hörnet på maskinen.
kretskortet i Mimik och Karik är förövrigt helt identiska. Men, det fattas en del komponenter i nätdelen bla, där Mimik gapar tomt.
En plasttransport från sony användes.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-27 07:46

Sektmedlem skrev:
Richard skrev:
Mats skrev:
subjektivisten skrev:
IngOehman skrev:NÄSTAN INGEN hör däremot några skillnader alls(!) mellan CD-spelare - under förutsättning att nivåerna är ordentligt matchade. Det betyder inte att man inte kan höra skillnader mellan CD-spelare, för det kan man faktiskt, Men då bättre i studier som "hjälper lyssnarna" mer (referensobjekt, specialsignaler, kraftig lyssningsnivå, supergod lyssningskedja och rum...)

Hade du sagt detta på hififorum eller minhembio hade det blivit ett satans liv, för det är ju såååå stor skillnad mellan CD spelare. 8)

Japp det är det. Åtminstone när jag hemma hos mig har jämfört Linn Ikemi, Linn Mimik och NAD C 521BEE. (Anläggningen bestod i övrigt vid det aktuella tillfället av en integrerad NAD-förstärskare C 320BEE samt högtalar Dali Ikon 6. Kablage: Linn K20 samt Linn Black Interconnect signalkabel.) Skillnaden var stor till Ikemins fördel - de bägge andra var relativt likvärdiga. (Har tidigare beskrivit skillnaderna, se: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... sc&start=0)

En skillnad som jag förut också trodde fanns. Jag startade t.om. en tråd här på faktiskt om det.

bullshit

Sektmedlem:
Vad är det som får dig att tro att detta inte skulle kunna stämma- är det någon högre i hierarkin som talat om det för dig, eller hur ligger det till?
Har du testat själv?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-27 10:48

Den som släpper ifrån sig så högvärdiga argument som "bullshit", kan
du nog vara rätt säker på är en person som inte har gjort några blind-
tester.

Med det menar jag inte att det är omöjligt att någon kan höra skillnad
i blindtest, bara att det kräver lite jobb att arrangera en vetenskapligt
hållbar blindtest. Den som har det som krävs för att göra det, kan nog
också formulera sig bättre än att yttra ett enstaka ord för nötfekalie.

Vh, iö

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2008-10-27 10:53

:lol: :lol:
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-28 01:34

sportbilsentusiasten skrev:
IngOehman skrev: Att låta bli att komprimera sönder musik är ingen eftergift alls för skivbolagen. Det är bara okunskap som gör att de förstör allt programmaterial. Den enda "eftergift" de kan referera till är att reklamfinansierade radion vill ha sönderkomprimerat programmaterial eftersom de vill att det skall vara så starkt som möjligt hela tiden (så deras radiosttion hörs bäst vid en given volyminställnng i hemmen). Men det kan ju radiostationerna klara själva. Kompressorer är ingen bristvara på radiostationerna. Förr i tiden släppte dessutom skivbolagen speciella radioversioner, så att folk skulle slippa höra skiten därhemma när de köpte vinylen/CDn. Det kostar ingenting extra, eftersom man efter att man mastrat sönder musik ju har kvar den högkvalitativare versionen och kan släppa den på CD.

Jo, det finns ett argument till. Deras sönderkomprimerade musik låter "högre" (=bättre) på kundernas avspelare.

Om "kundens" anläggning saknar volymkontroll menar du? Annars kan man ju använda den för att ställa in hur starkt man vill att det skall låta. ;)

sportbilsentusiasten skrev:Och att bolagen inte säljer högupplöst (tex 96k/24b) musik - kan det månne bero på att man då lättare skulle höra vilken skitproduktion det är?

Eftersom de dessförinnan har lagt ned tid och pengar på att avsiktligt (mer eller mindre) göra det till en skitproduktion - så, nej, det är nog inte skälet. Skälet är nog att de inte förstår att det finns en marknad för välljudande produktioner överhuvudtaget.

Kretinism helt enkelt. Men det finns de som begriper, men de är tyvärr för få, och har för det mesta (i de större skivbolagen) ingen makt att ställa saker tillrätta. Men eftersom de finns, finns det skäl att hoppas på att det kommer att vända någon gång i framtiden.

Vh, iö

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-10-28 02:19

Linn är/har nog varit en nagel i ögat på alla som inte vill inse att ALL hifi, även den mest asketiskt minimalistiska no nonsense-hifi, måste konkurrera på ett plan som inte har att göra med hur bra det egentligen låter.

Jag menar, i en tid då det är relativt enkelt (digitala källor/spelare, väl utvecklad förstärkarteknik) att nå en så pass hög nivå på ljudåtergivningen att placebo, personliga uppfattningar, yttre påverkan osv osv blir en signifikant del av beslutsunderlag och upplevelse, då blir märke, attityder, marknadsföring ännu viktigare.

(Edit: köparen bör vara övertygad redan före första lyssnandet)

Att Linn kanske inte gör så mycket väsen av sig nu kanske beror på en osäkerhet inför hur de ska förhålla sig i nuläget (som hifi-skeptikern var inne på, de borde kanske ta strid istället osv). De kan varken vända ryggen till utvecklingen (och släpper därför digitala produkter), inte heller anamma den totalt (inte rätt stil)?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2008-10-28 04:14

Richard, Jax, Hifi-skeptikern: Då ni verkade vara intresserade/ha kunskaper
runt den FPGA-krets som diskuterades i "pris-prestanda-tråden" så har jag
gjort lite research och kommit fram till att det sitter en Xilinx Virtex-4 XC4VFX20 i DS´en.
Tänkte det passade bättre in i denna tråden. Så nu vet ni det.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-28 08:15

Bortslängda pengar ;) - ur pris/prestandasynvinkel, men det löste kanske ett par andra designknutar hos dem och blev ett bra val :)

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2008-10-28 08:40

Aerob skrev:Richard, Jax, Hifi-skeptikern: Då ni verkade vara intresserade/ha kunskaper
runt den FPGA-krets som diskuterades i "pris-prestanda-tråden" så har jag
gjort lite research och kommit fram till att det sitter en Xilinx Virtex-4 XC4VFX20 i DS´en.
Tänkte det passade bättre in i denna tråden. Så nu vet ni det.

Så det var en FX i alla fall. Den är nog i så fall vald för att den har en PowerPC-kärna i sig. Kör man den på full spätta behövs bättre kylning.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-10-28 09:09

IngOehman skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Jo, det finns ett argument till. Deras sönderkomprimerade musik låter "högre" (=bättre) på kundernas avspelare.

Om "kundens" anläggning saknar volymkontroll menar du? Annars kan man ju använda den för att ställa in hur starkt man vill att det skall låta. ;)

sportbilsentusiasten skrev:Och att bolagen inte säljer högupplöst (tex 96k/24b) musik - kan det månne bero på att man då lättare skulle höra vilken skitproduktion det är?

Eftersom de dessförinnan har lagt ned tid och pengar på att avsiktligt (mer eller mindre) göra det till en skitproduktion - så, nej, det är nog inte skälet. Skälet är nog att de inte förstår att det finns en marknad för välljudande produktioner överhuvudtaget.

Kretinism helt enkelt. Men det finns de som begriper, men de är tyvärr för få, och har för det mesta (i de större skivbolagen) ingen makt att ställa saker tillrätta. Men eftersom de finns, finns det skäl att hoppas på att det kommer att vända någon gång i framtiden.

Vh, iö

Kommentar till första citatet; Betänk att på samma sätt som i radion, blir de komprimerade låtarna högre i deras hemmasystem/mp3spelare...
Och på samma sätt som i radion, har de flesta sk playlists med blandad musik...
Dvs, musk som låter högre har en fördel.

Kommentar till andra citatet; Du utgår i ditt renonemang ifrån att samma person producerar/mastrar såväl säljer musiken - tror det är ett feltänk :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-28 10:17

Kommentar till det första:
MP3-pinnarnas utveckling som följd av "the dB race" (i kombination med ogenomtänkta och direkt kontraproduktiva metoder för att bekämpa akustisk överexponering genom att hålla nere TOPP-nivåerna! :? (när det är medelnivåerna som borde hållas nere) det vill säga mer eller mindre lagreglera att skitapparaterna skall klippa vid en extremt låg nivå) har jag ju kommenterat tidigare, och självklart har du en poäng i att en utveckling mot mindre och mindre peak-kapabla pinnar gör att till sist endast helt sönderkomprimerad musik hörs.

Men - min kommentar adresserade situationen för människor som bryr sig, och som kanske kan förmodas inte bara ägna sig åt att spela playlists i bakgrunden. ;) Alltså människor som medvetet och avsiktligt väljer den musik de skall lyssna på, och som jag menar kan förmodas vara förmögna att ställa in volymkontrollen också.

Kommentar till det andra:
Nej, jag utgår ifrån att makten ligger hos en person - och konstaterar att de alldeles för ofta är okunniga/omdömeslösa/dogmatiska.

Jag känner ju många människor som arbetar i branschen, och tro mig - de som gör vissa av de delmoment som du nämner har sällan den konstnärliga frihet de skulle önska. De har order om att åstadkomma det sönderkomprimerade veritabla junk, som de också åstadkommer. VÄLDIGT många av dem skulle bli väldigt glada, om de istället fick uppdraget att göra audiofila* högdynamiska produktioner.

Vh, iö

- - - - -

*=För dem som älskar att lyssna.
Senast redigerad av IngOehman 2008-10-30 05:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-28 12:05

sportbilsentusiasten skrev:Och på samma sätt som i radion, har de flesta sk playlists med blandad musik...

Har de flesta verkligen playlists? Kanske det, själv slutade jag med detta när jag slutade använda kassettband...

Möjligen gör jag bland-cd på något tema för att ge bort.

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-28 12:10

Håller med dig Bill!

Playlists i alla ära, men det är med musik som med mat, tycker jag:

Inget man vill bestämma redan på måndag*, för hela veckan. 8)

Men måste ju "känna efter" vad man vill ha! Om man bryr sig om att
upprätthålla en viss livskvalitet vill säga. Vissa sover sig ju igenom
hela livet (lever utan reflexion och efter självgående processer) och
de riskerar att bli MYCKET förvånade om de nå'n gång i slutet av det,
skulle råka vakna... :?

Vh, iö

- - - - -

*Inte ens om det hela görs mera spännande genom att man singlar
slant om ordningen...

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-10-28 13:45

IO & Bill, jag lyssnar också på hela skivan i en följd- men tyvärr tror jag att vi tillhör en minoritet...
Och bland de som spelar mp3 är HELT klart de som mixar låtar i majoritet.

För övrigt blir jag vansinnig på "best of" - man vill ju ha RÄTT låt efter den som just spelas. Skivan är ju ett sammanhängande konstverk!
Att dessutom blanda artister/låtar och njuta är mer otroligt men fråga de som kör med mp3 så får ni se...
Bland tonåringarna i min bekanskapskrets har jag hittils aldrig stött på någon som avnjuter hela skivor.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi