Val av äldre skivspelare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Skidloeparmisse

Val av äldre skivspelare

Inläggav Skidloeparmisse » 2008-10-24 12:19

Hej.

Är i färd med att köpa mig en (första) LP-spelare och gärna då en äldre variant. Då jag tycker att det är lite av en djungel och då jag tyvärr inte har möjlighet eller tid att provlyssna så många exemplar undrar jag vad ni vet om följande spelare och vad som är värt att satsa på:

Sansui SR-212,
Dual 505,
Pioneer PL-12 (har omnämnts i positiva ordalag tidigare på forumet),
Pioneer PL-15
Lenco L75.

Skulle föredra autoretur.

//Skidlöparmisse

Användarvisningsbild
CatsupCat

Inläggav CatsupCat » 2008-10-24 17:15

Som vanligt är det en fråga om priser.
Oavsett vad Du väljer så är Dina alternativ ganska (men inte helt) lika vad gäller ljudkvaliten. Det beror ju också på vad Du har i övrigt i ljudkedjan. Framförallt spelar pickisen en stor roll.
Alltså; den här frågan är inte lätt att besvara.
Bebop spoken here!

Användarvisningsbild
Skidloeparmisse

Inläggav Skidloeparmisse » 2008-10-24 18:23

Pris kring ~800 kr / exemplar.

RIAA har jag inbyggd i förstärkaren (HK3490) men kommer antagligen att skaffa ny, extern, framöver - lite av tjusningen med allt är ju att få uppgradera. Samma sak gäller pickupen som kommer köpas i efterhand (vad det blir vet jag ej ännu). Högtalarna är ett par Larsen 4.

Vad jag är ute efter är en bra "grund" att utgå ifrån. Men jag är nöjd med svaret och tackar för det - ville mest höra ifall det var någon speciell spelare som stack ut.

Jag får i brist på annat låta estetiken avgöra valet.

//Skidlöparmisse

MP

Inläggav MP » 2008-10-24 18:54

Alla de där är väldigt enkla skivspelare som du kan hitta väldigt billigt.
Satsa på Sansui spelaren då den är lite ovanligare än de andra som finns i hundratusental både på soptippar och hemma hos folk.
Den med den bästa pickupen (nålen) bör du ta om priset är någorlunda lika +/-100%
Halvera din budget, det räcker gott och väl
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-10-24 19:16

Skidloeparmisse skrev:
Jag får i brist på annat låta estetiken avgöra valet.

Jag tycker att handhavandet och "tycka om"-faktorn kanske är viktigare än ljudet om man talar om enkla/billiga spelare...! Man håller ju s.a.s på mer med en vinylspelare, känslan är viktig (imho). Med en hyfsad pickup lär det väl låta rätt bra oavsett modell, gissar jag. Såvida allt är som det ska med spelaren i fråga.

Sansui blir man nyfiken på...! Men ta den du gillar mest skulle jag säga :)

MP

Inläggav MP » 2008-10-24 19:28

Visst håller med Phloam
Med förbehåll att det mesta låter skit i Lencon om den inte är i superskick med nytt mellanhjul och tonarms knivar etc. etc. och får en passande pickup för armen avseende fjädringsmjukhet och massa.
Dualen är heller inte så lätt att byta pickup på som de andra.

SR-212 tror jag mest på eller PL-12 som är väldigt lättskött

PL-15 är inte lika bra har jag läst

Användarvisningsbild
optonica

Inläggav optonica » 2008-10-24 20:24

Just i budget prisklasserna så skulle jag nog främst föreslå Luxor, ifall du har funderat över dem. Ortofon är bra val som brukar passa väl i de flesta spelarna, samt de är inte i helller för dyra. Denon pickuper som finns på hifiklubben är också ganska ok.

Användarvisningsbild
Kalledisco

Inläggav Kalledisco » 2008-10-25 01:08

Finns några modeller från Thorens som kan vara värda att lyssna på.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-10-25 10:46

Viktigt är att det finns reservdelar så att den kan hållas igång. Dessvärre finns det en del som inte håller måttet. Lite läsning om du inte redan sett det, http://www.svalander.se/tips/renoveringstips.htm.
Många av de gamla spelarna har armar med höga rörliga massor, inte alltid så bra med en del pickuper. Lagerprecisionen kan det också vara si och så med. Personligen skulle jag välja en Dual 505-3 eller Rega Planar 2. Regan har en bra arm och spelaren kan uppgraderas. Kräver ett stabilt underlag, gärna vägghylla.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-10-25 13:49

Jag har en Dual 505-3. Funkar kanon, bortsätt från att en liten ratt som används för att finjustera hastigheten har gått av.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

MP

Inläggav MP » 2008-10-25 17:13

Max det är en liten tandad gummirem som gått av på din spelare :)

I övrigt är mina förslag begränsade till modellerna i trådskaparens första inlägg annars skulle jag satsa helt annorlunda med den budgeten.

Användarvisningsbild
Skidloeparmisse

Inläggav Skidloeparmisse » 2008-10-26 22:49

I övrigt är mina förslag begränsade till modellerna i trådskaparens första inlägg annars skulle jag satsa helt annorlunda med den budgeten.

Jag är idel öra!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-10-27 00:22

Hej,

kan skriva under på vad Roger säger strax ovanför. Om man köper begagnat är regan extra intressant. Konstruktionen är mycket, mycket enkel. D v s det finns få saker som kan gå sönder. Satsa på en med glasplatta!

MVH/Cody

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-10-27 09:07

De där 70-tals spelarna av japanskt ursprung, hur kommer de sig att de har blivit så poppis nu? Kan inte minnas att de hissades till skyarna när de var nya? Thorens, AR, Dual, Lenco, Rega, Garrard, Linn/Ariston är kanske det man tänker på först när det gäller forna tiders spelare, möjligen kan man lägga till Beogram också.

Användarvisningsbild
Skidloeparmisse

Inläggav Skidloeparmisse » 2008-10-27 17:15

Jag tackar så mycket för all information.

Med risk för att gå OT - vad är ett rimligt pris för en Rega Planar 2 med glastallrik och Yamaha MC505 PU.

Är det något med den spelaren man ska se upp med när man köper begagnat?

//Skidlöparmisse

MP

Inläggav MP » 2008-10-27 18:52

Vet inte om den där Yamaha pickupen... känner inte till den alls men kanske passar den jättebra.

Rega Planar 2 eller 3 har problem med sin o-ring till rem som vandrar upp och ner när den börjar blir sliten, ger upphov till otrevligt svaj.
Byt [s]rem[/s] o-ring!

Motorn är upphängd med en o-ring ...kolla så att remmen inte är på väg att tappa motorn, byt o-ring!

Lyssna om lagret är slitet eller har gått torrt, smörj om det behövs, enkelt lager med kula i botten

Kontrollera att ingen idiot har bytt ut gummifötterna till spikes/metallkoner i så fall har de förmodligen deformerat plinten

Kontrollera armen, den är viktigast.
Senast redigerad av MP 2008-10-27 19:10, redigerad totalt 1 gång.

MP

Inläggav MP » 2008-10-27 19:09

Några tips utöver de vanligaste

En gammal remdriven Dual (långt innan 505:an) går att hitta för en spottstyver och spelar ofta riktigt bra, se upp för mellanhjulsdrivna om du inte har nya mellanhjul.

B&O skivspelare går att hitta hyfsat billigt och är ofta mycket fina om pickupnålen är fräsch, det är a och o att nålen är det eftersom det inte går att montera andra pickuper/nålar än B&O (som iofs är väldigt bra men hemskt dyra)

Sonab 85s eller 75s (tillv. av Nippon Gakki = Yamaha) i bra skick är billiga, bra och sköna för ögonen också

Denon skivspelare nästan oavsett modell är ofta mycket prisvärda.

Användarvisningsbild
Skidloeparmisse

Inläggav Skidloeparmisse » 2008-11-06 19:32

Vill tacka så mycket för alla råd - imponerade med all kunskap folk verkar sitta inne med.

Valet föll på en Sonab 85s som numera sprider glädje i min lya.

[/img]

MP

Inläggav MP » 2008-11-06 20:23

Bra val, en bra, enkel och robust spelare! :)

Användarvisningsbild
optonica

Inläggav optonica » 2008-11-07 10:10

En utmärkt fin gammal klassiker, grattis! :wink:

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2008-11-07 10:53

Valet föll på en Sonab 85s som numera sprider glädje i min lya.

Var det den som Inertia byggde?

JohanR

Användarvisningsbild
Skidloeparmisse

Inläggav Skidloeparmisse » 2008-11-07 11:12

Inte en blekaste aning...

Sonab 85s eller 75s (tillv. av Nippon Gakki = Yamaha) i bra skick är billiga, bra och sköna för ögonen också

Den låter bra (även om skivorna måste rengöras) och är faktiskt sjukt snygg men är mest imponerad av hur solid den verkar.

Någon som har förslag på lämpliga uppgraderingar (ny pickup?) och hur man sköter den på bästa vis? Rengöring, smörjning etc. Remmen är redan bytt.

Är det att betrakta som hädelse att försöka ställa den i annat skick än original?

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2008-11-07 12:07

Tack! Jag kan uppenbarligen inte läsa...

Användarvisningsbild
optonica

Inläggav optonica » 2008-11-07 12:13

Skidloeparmisse skrev:Någon som har förslag på lämpliga uppgraderingar (ny pickup?) och hur man sköter den på bästa vis? Rengöring, smörjning etc. Remmen är redan bytt.

Är det att betrakta som hädelse att försöka ställa den i annat skick än original?

Själv brukar jag putsa (trälådan) min skivspelare med möbelolja med jämna mellanrum, så skiner den lite extra.

Att göra ändringar brukar de flesta betrakta som hädelse, fast själv har jag ändrat lite uppfattning om detta numera. Om skivspelaren inte är för dyr så är det helt ok, främst priset blir ändrat om ej korrekta ingrepp görs. Sedan är det ju också en frågan om att trivas med skivspelaren och hur länge man beräknar att ha den. En bra skivspelare kan lätt hålla i 20-30 år, ifall man ger den lite omvårdnad (byta rem odyl.) En Sonab är helt ok att göra enklare, smakfulla ingrepp, så du trivs riktigt med den. Enda ingrepp jag har gjort på min egen är att sätta en nålborste på spelare för att nålen inte ska samla på sig för mycket damm när man spelar. Locket kan man också avlägsna om man tycker det är ivägen, fast det måste sparas.

Välkommen till vinylvärlden!

Återgå till Köpråd