Chuck Berry

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RMA

Chuck Berry

Inläggav RMA » 2008-10-28 14:11

Har för mig att chucken spelade in nya varianter av sina 50 tals hits någon gång på 60 talet. Vet inte om det stämmer dock.Någon som har koll på detta,helst med tips på skivor med dom nya varianterna då.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-10-29 12:06

vet åtm att Jerry Lee Lewis gjorde så...
jag menar det kan ju va så att du tänkte rätt men menade fel eller nåt sånt :roll:
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-10-29 12:19

Chucken spelade in sina hits på nytt på Mercury 1967. De finns på samlingen "Chuck Berry's Golden Hits". Om jag minns rätt handlade det om att han hade ett väldigt oförmånligt kontrakt hos bröderna Chess, och ville få större förtjänst från inspelningarna. Det handlade också om att intresset för Berrys musik minskade i mitten av sextiotalet, och ett bolagsbyte sågs som ett sätt att få ny fart på karriären. Nyinspelningarna är, inte oväntat, bleka kopior av originalen på Chess. Får man i all vänlighet fråga vad som har väckt intresset för dessa?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2008-10-31 17:37

PekkaJohansson skrev:Chucken spelade in sina hits på nytt på Mercury 1967. De finns på samlingen "Chuck Berry's Golden Hits". Om jag minns rätt handlade det om att han hade ett väldigt oförmånligt kontrakt hos bröderna Chess, och ville få större förtjänst från inspelningarna. Det handlade också om att intresset för Berrys musik minskade i mitten av sextiotalet, och ett bolagsbyte sågs som ett sätt att få ny fart på karriären. Nyinspelningarna är, inte oväntat, bleka kopior av originalen på Chess. Får man i all vänlighet fråga vad som har väckt intresset för dessa?

Med vänlig hälsning

Pekka

Inte mer än att jag lyssnat en del på 50 tals varianterna ett tag nu & kom ihåg att jag läst nånstans om nyutgåvorna,ren nyfikenhet alltså.Tackar iallafall för skivtipset.
vh Raimo.

Återgå till Musikstugan