ARGON TT-1 och Rega p1 samma skivspelare?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

eriken

ARGON TT-1 och Rega p1 samma skivspelare?

Inläggav eriken » 2008-10-27 22:20

Vad tror ni? Båda är tillverkade i England och ser praktiskt taget identiska ut, samma pickup; Ortofon OM5. Tonarmen ser identisk ut, kan dock inte uttala mig om det är samma..

Argon:

http://www.hifiklubben.se/produkter/ste ... _svart.htm

Rega:

http://www.referenceaudio.se/default.as ... tID%3D4110

Jag skall nämligen inhandla en skivspelare imorgon, lutar åt Argon då den finns i butik att köpa direkt på plats. Jag har ingen tidigare erfarenhet av skivspelare så alla tips och åsikter vore bra att få.

Det var även en kille som ville sälja sin philips 777 skivspelare till mig för 600:- har dock inte den blekaste aning om huruvida den står sig mot argonen eller regan..

Kan tillägga att jag har en ganska enkel anläggning med NAD 355 stärkare och B&W 685 högtalare.

Användarvisningsbild
L4

Inläggav L4 » 2008-10-27 22:37

Om jag inte minns fel har jag någonstans läst att Rega och Argon startat ett samarbete. Det är med andra ord samma spelare under två olika varumärken.

Men var inte för ivrig. Det finns gott om spelare därute. Själ har jag en Pro-Ject. Men så här i efterhand känner jag att jag kanske skulle lugnat mig och hittat något bra beggat istället...

Användarvisningsbild
bajenleker

Inläggav bajenleker » 2008-10-27 23:57

eriken

Inläggav eriken » 2008-10-28 23:16

Det blev som så att jag köpte philips 777.

Jag frågade om det fanns inbyggt RIIA steg i den, "jajjamänsan, bara att köra" blev svaret. Jag kom hem pluggade in den i aux och slog på spelaren. Jag var tvungen att vrida upp till 50% av max volym för att just såpass höra ngt. Vad har jag missat?

Eller är det bara så enkelt att han ljög/inte visste bättre?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-29 00:07

eriken skrev:Det blev som så att jag köpte philips 777.

Jag frågade om det fanns inbyggt RIIA steg i den, "jajjamänsan, bara att köra" blev svaret. Jag kom hem pluggade in den i aux och slog på spelaren. Jag var tvungen att vrida upp till 50% av max volym för att just såpass höra ngt. Vad har jag missat?

Eller är det bara så enkelt att han ljög/inte visste bättre?

VAD är det du hör, ett tunt och diskantrikt ljud eller ett välbalanserat - om än lågt? I det förra fallet har du knappast någon inbyggd RIAA, i det andra fallet troligen, men med låg utnivå.

Philips 777 verkar vara en ganska gammal skivspelare och sådana brukar mycket sällan vara försedda med RIAA-steg. Det behövdes ju inte förr när alla förstärkare hade sådan inbyggd.

Men en RIAA med hyfsade prestanda kan du hitta ganska billigt, kolla på tex Blocket.

/ B

Användarvisningsbild
L4

Inläggav L4 » 2008-10-29 00:08

Tyvärr har du nog råkat ut för en oseriös säljare. Det är ett fåtal spelare som har inbyggt riia, i stort sett bara någon Rega och någon Pro-Ject - vad jag vet.

eriken

Inläggav eriken » 2008-10-29 00:21

Bill50: Det är väldigt tunnt och diskantrikt, ja. Ingen RIIA då med andra ord om jag förstått dig rätt. Drar ut på hifiklubben imorrn å köper ett steg då..annars såg spelaren fin ut. RIIA steget behåller jag ju om jag skulle vilja byta upp mig sen ändå.

Ngt bra tips på bra preamps? Jag sneglar på en NAD för 700 spänn, har bara nad grejjer hittills och har tyckt att det har varit bra grejjer. Men tips och erfarenheter mottages gärna.

Återgå till Köpråd