klassisk musik eller konstmusik?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

klassisk musik eller konstmusik?

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-10-27 12:03

hej!
ja vad säger ni angående dessa begrepp. När jag läste musikvetenskap 2005 fick jag lära mig att det inte heter klassisk musik utan konstmusik. Personligen är jag igentligen inte tillfreds med någon av utrycken fullt ut utan tycker båda har både fördelar och brister.
Så vad tycker ni? :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-10-27 19:52

Konstmusik får mig att tänka på typ diverse atonala verk, John Cage etc etc. Klassisk musik motsvarar då Mozart, Bach osv.

Om klassiskt = "Konstmusik", vad ska man då kalla den tidigare..?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-27 19:58

Ett "bekymmer" är att klassificera just klassisk musik. Ungefär som med "Indie-musik" som från början stod för musik utgiven på (små) oberoende bolag. Men med tiden kom beteckningen att stå för musik som mer eller mindre lät på ett visst sätt.

Vad är då klassisk musik? Kanske som en veteran-bil, dvs en bil som är mer än 30 år gammal, även om jag gissar att man oftast tänker på mycket äldre bilar än så när man hör begreppet.

Eller är klassisk musik något som spelas på akustiska instrument och i "gammal anda"?

Det är väl någonstans här man måste börja nysta innan man formar sin åsikt....

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-10-27 21:04

Konstmusik är ingen höjdare eftersom det implicerar att annan musik inte är konst (en ännu värre term är "seriös musik"). Klassisk musik är ett vedertaget begrepp och jag ser inte vad det skulle finnas för anledning att byta ut det.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-27 22:28

Magnuz skrev:Konstmusik är ingen höjdare eftersom det implicerar att annan musik inte är konst (en ännu värre term är "seriös musik"). Klassisk musik är ett vedertaget begrepp och jag ser inte vad det skulle finnas för anledning att byta ut det.

Ungefär som "Nu blir det sång och musik". :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Thomazo

Inläggav Thomazo » 2008-10-28 00:58

Och på Sveriges television skrev man för några år sedan..."avdelningen för kultur och musik".
Klassisk musik är bra. Konstmusik är för dumt.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-10-28 01:42

Magnuz skrev:Konstmusik är ingen höjdare eftersom det implicerar att annan musik inte är konst (en ännu värre term är "seriös musik"). Klassisk musik är ett vedertaget begrepp och jag ser inte vad det skulle finnas för anledning att byta ut det.

Agree! Det är som det "mysiga" uttrycket "finkultur" - i motsats till fulkultur
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-10-28 15:08

precis så tänker jag, även om "klassisk musik" som begrepp inte är fullt tillfredställande vet folk vad man pratar om, sedan kan man ju allt anväda "konstmusik" om man vill stila lite :D

Användarvisningsbild
C4rlsson

Inläggav C4rlsson » 2008-10-28 20:08

De har samma innebörd för mig. Begreppen är väldigt generella och intetsägande egentligen. Funkar bra för att underlätta en konversation med en person som inte vet vad wienklassicism, barock, modern osv innebär.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-10-28 20:12

Konst skall man inte förstå, bara känna. Så förstår du musiken är den klassisk, fattar du den inte alls är det konstmusik. 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
C4rlsson

Inläggav C4rlsson » 2008-10-29 10:28

Nattlorden skrev:Konst skall man inte förstå, bara känna. Så förstår du musiken är den klassisk, fattar du den inte alls är det konstmusik. 8)

Några exempel hade varit passande här tack. Vilken musik "förstår" du och vilken känner du?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-10-29 10:37

C4rlsson skrev:Några exempel hade varit passande här tack. Vilken musik "förstår" du och vilken känner du?

ok då.

Von Holst "Planeterna" förstår jag, Ralph Lundsten "Horrorscope" känner jag.

Användarvisningsbild
C4rlsson

Inläggav C4rlsson » 2008-10-29 16:46

Nattlorden skrev:
C4rlsson skrev:Några exempel hade varit passande här tack. Vilken musik "förstår" du och vilken känner du?

ok då.

Von Holst "Planeterna" förstår jag, Ralph Lundsten "Horrorscope" känner jag.

Jag förstår dock inte hur denna subjektiva bedömning skulle kunna användas som en regel. Kan man inte både känna och förstå btw?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-10-29 16:48

C4rlsson skrev:Jag förstår dock inte hur denna subjektiva bedömning skulle kunna användas som en regel. Kan man inte både känna och förstå btw?

Sedan när har folk varit överrens om vad som är konst och inte? Funkar således helt perfekt!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-10-29 17:11

Ingen som kan tipsa om lite klassisk konstmusik :P

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-10-29 17:14

Bild

Användarvisningsbild
C4rlsson

Inläggav C4rlsson » 2008-10-29 17:30

Nattlorden skrev:
C4rlsson skrev:Jag förstår dock inte hur denna subjektiva bedömning skulle kunna användas som en regel. Kan man inte både känna och förstå btw?

Sedan när har folk varit överrens om vad som är konst och inte? Funkar således helt perfekt!

Jag menar det! Därmed är det meningslöst att dra någon slags skiljelinje mellan klassisk resp. konstmusik.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2008-10-29 21:49

Det gäller väl att uttrycka sig så att den man talar med fattar vad man menar?

Tycker att det stora problemet ligger i att man försöker reducera flera hundra års musikskapande till ett enda ord...

Jag som spelar fiol har nyligen köpt en klassisk stråke och har som hobby att läsa böcker om och spela/repetera/konsertera med klassisk musik och mina kollegor fattar oftast att det då handlar om musiken mellan barocken och romantiken.

En som inte är inne i branschen vill nog höra om det är t.ex. romantisk, wienklassisk, barock- eller nutida musik som bjuds.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-11-07 12:12

Men vad är då Alban Bergs Violin konsert ?
Klassisk musik eller konstmusik.
Den skrevs 1935 då som konstmusik men vad är det i dag ?
Klassisk konstmusik ?

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2008-11-07 12:31

Poppen skrev:Men vad är då Alban Bergs Violin konsert ??

Jäv#igt vacker!!

Nån annan beskrivning behövs inte!

/ptr
Man skall akta sig för upptrampade stigar, dom hämmar alltid kreativiteten!

Jobbar för Akkelis Audio & Transient Design
Spelar ibland skivor för Kenneth Englund Audio

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-07 14:27

Konstmusik = nyskriven symfonisk musik som ingen lyssnar på utom dom närmast sörjande. Låter i regel illa, ofta svårt att höra om musikerna stämmer instrumenten eller framför ett stycke. Mest intressant för musikteoretiker och rena viktigpettrar. Dåligt och uttrycket "konstmusik" ger dåliga vibbar av elitism. Bort.

Klassisk musik = trevlig symfonsik musik, eller motsvarande.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
eNils

Inläggav eNils » 2008-11-07 14:41

Max_Headroom skrev:Konstmusik = nyskriven symfonisk musik som ingen lyssnar på utom dom närmast sörjande. Låter i regel illa, ofta svårt att höra om musikerna stämmer instrumenten eller framför ett stycke. Mest intressant för musikteoretiker och rena viktigpettrar. Dåligt och uttrycket "konstmusik" ger dåliga vibbar av elitism. Bort.

Klassisk musik = trevlig symfonsik musik, eller motsvarande.

Max :D

Ta det försiktigt, du rör dig farligt när sanningen nu. Den exakta gränsdragningen är inte enkel att göra, men den mesta musiken ligger inte gränslandet.

Tycker jag :wink:

/N

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-11-07 14:53

Jag har också svårt med begreppen, som ni andra. När jag någon gång använt "konstmusik" så har jag menat den typ av musik som spelas i P2 minus jazz. Detta inkluderar alltså medeltida musik, romantikerna, EMS-producerad musik, Arvo Pärt, etc. Jag har, kanske litet snobbigt, reserverat "klassisk musik" till att mena just klassikerna.

När någon frågar vilken tyå av musik jag gillar, brukar jag räkna upp typverk i stället för att försöka sammanfatta.

Per.

PS. För övrigt finns samma problem för modern musik som framförs med distad sång, kontinuerlig crash och taggtrådsgitarr! "Pop och rock" duger liksom inte, enligt mina tonåringar... DS

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-11-07 14:56

Max_Headroom skrev:Klassisk musik = trevlig symfonsik musik, eller motsvarande.

Vad kallar du Arvo Pärt-musik? Eller Steve Reich? Eller Bach-fugor? Är det vad som inkluderas i "klassisk musik"?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-11-07 16:16

Klassisk musik = musik som i metod, teknik och form i stort följer den tradition som den allmänt erkända musiken i Europa utförts i från 1400-talet till 1800-talet.

Konstmusik = ett begrepp som faller samman vid närmare analys.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-11-07 16:55

Jag tycker att Wikipediaartikeln om klassisk musik behandlar detta begrepp rätt bra. Läs gärna den.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-14 15:46

perstromgren skrev:
Max_Headroom skrev:Klassisk musik = trevlig symfonsik musik, eller motsvarande.

Vad kallar du Arvo Pärt-musik? Eller Steve Reich? Eller Bach-fugor? Är det vad som inkluderas i "klassisk musik"?

Jag vet inte hur Arvo Pärt eller Steve Reich musik låter.
bach har jag hört! Påminner mest om rock, men det var ju inte uppfunnet på hans tid, så det får räknas till kalssiskt i alla fall.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2008-11-14 16:01

Max_Headroom skrev:Jag vet inte hur Arvo Pärt eller Steve Reich musik låter.

Reich:
http://www.youtube.com/watch?v=jiV9f1_PFHE&fmt=18

Pärt:
http://www.youtube.com/watch?v=XX7MNMSNUQE&fmt=18

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-11-14 17:17

FalloutBoy skrev:
Max_Headroom skrev:Jag vet inte hur Arvo Pärt eller Steve Reich musik låter.

Pärt:
http://www.youtube.com/watch?v=XX7MNMSNUQE&fmt=18

Märklig videosnutt. Varför ha en kvinna med flöjt som illustration till detta stycke?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Walter

Inläggav Walter » 2008-11-18 17:28

Klassisk musik är sådan noterad musik som arbetar inom de samhälleligt accepterade gränserna och hyllas också av dem som inte förstår sig på musik men vill framstå som förmer (eftersom de sett att kännarna hänvisar till den). Konstmusik är sådan noterad musik som töjer de samhälleligt accepterade gränserna och emellanåt hyllas av dem som intresserar sig för musikalisk utveckling.
Improvisationsmusik och traderade musikformer är oftast mindre avancerade formmässigt än både den klassiska musiken och konstmusiken.

Nästa

Återgå till Musikstugan