Ny lågnivå MC-pickup ?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lennartj

Ny lågnivå MC-pickup ?

Inläggav lennartj » 2008-10-26 20:40

Dags att skaffa ny pickup.
Jag har avverkat några Goldring Electro II + som har van den Hul typ I nål,
som jag uppskattat mycket, inte minst för lågt skivbrus och att de vaskar fram mer information och mindre distorsion från slitna begagnade skivor än många andra pickuper.
Statisk fjädringsmjukhet 18 mm /N.
Effektiv massa 12 g på min Helius Standard arm som sitter på en
Dunlop Systemdek IIS spelare
Min nya förförstärkare McIntosh C2300 har 0,45 mV känslighet för 2,5V ut på MC-ingången.
Lasten kan justeras under spelning via fjärrkontrollen!
Jag vill reservera MM-ingången för 78-varvsspelaren med Ortofon OM78,
men där stitter nu Electro II'an lastad med 1 kohm (inte 47 kohm) för den låter bäst så.

Någon av Goldrings nya Elite-modeller är väl det enklaste valet,
Lyra Dorian verkar spännande.
Tacksam för råd, tips, erfarenheter och andra förslag.
Maxpris 10.000 kr.

Lagt till ? i rubriken

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2008-10-31 00:12

Formulerar jag mig så snävt att ingen har något förslag eller ens en kommentar till mitt pickupsökande?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-31 00:29

Själv är jag mycket förtjust i Sumikos hög-nivå MC-pickuper (ex vis Blue Point Special). Tycker de förenar det bästa ur MM- och MC-världen.
Om du vill ha förslag på en pickup som ska anslutas till MC-ingången (för att MM är upptagen) så har jag tyvärr inga tips. Kör själv kombinationen Linn Arkiv B och Linto för ca 35 tusen och det låter +OK/bra men jag kan inte återhållsamt rekommendera denna ändå. Min främsta kritik är nog spårningsförmågan av häftigt utstyrda skivor. Ljudmässigt har jag inte hört något bättre. Jag har lyssnat på pickupen i ett annat MC-steg (Proton 1100) och det lät verkligen uruselt.

/ B

Användarvisningsbild
lennartj

Bra MC-ingång

Inläggav lennartj » 2008-10-31 00:55

Jag har inte haft möjlighet att använda MC-ingången på min Mac C2300 med lämplig pickup hemma ännu, men på andra forum har jag sett folk som efter att ha skaffat C2300 annonserat ut sina Pass Ono respektive Manley Steelhead, så jag har goda förhoppningar :D

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2008-11-03 11:06

Lasten kan justeras under spelning via fjärrkontrollen!

Coolt!

Det finns ju hur mycket pickuper som helst och näst intill omöjligt att välja, d.v.s. hur man än gör så finns det nån aning i bakhuvudet att det finns någon annan modell någonstans som är bättre :wink:

Jag har inget annat tips än att kolla runt så mycket det går och förhoppningisvis hitta någon åf där man kan provlyssna.

JohanR

Återgå till Köpråd