Byggprojekt, något av ett par gamla V1:or - Färdiga...

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-28 14:13

henriksch skrev: Ytan på byggena är inte klar, de är bara lackade. Lätt slipning med stålull och behandling med polermedel tillkommer.

Jag har med mycket gott resultat slipat bort lacken väldigt försiktigt och därefter oljat faneret med kokt linolja. Jag använder 180, 240, 400, 800 och till sist 1200 papp 8O Fy f-n vilket jobb. Jag har provat med stålull d v s sk. trollull. Det kändes inte riktigt bra. Ytan blev lite gråaktig. Sedan då jag oljat in dom några gånger så har jag avlägsnat den olja som inte trängt in. Därefter har jag använt bisonwax på valnötsfaner. Det får stå i några timmar eller över natten. Därefter gnider man in Waxet med trasor och det överflödiga Waxet hamnar i trasorna. På slutet polerar jag. Det blir en högblank yta men till skillnad från en lackad yta så är det träet som framkommer med träkänsla :) Hållbarheten är helt enorm. Det behövs ingen efterarbetning de närmaste 15 - 20 åren :D Jag har gjort det på flera par Sonab högtalare samt på billiga möbler som genast ser ut som jättedyra möbler.

MvH
Peter

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-10-28 16:05

Såhär gick det till i slutfasen av bygget:

Lister limmades som stöd för baffel samt i lådans hörn (de sistnämnda ej på bild)

Bild

...och mera lister...

Bild

klossarna är diskantfästen och de övre listerna stöd för galler.

Bild

Dämpningen, "orginal Carlsson" från ett par OA4 typ I som kanske kunde blivit något men nu blir av med mer och mer grejor.

Bild

Dämpningen packad

Bild

Bottnar med basreflexrör och dämpning

Bild

Filter, orginal OA51 (tack Stefan B!), monterade på gummibrickor. Här syns också förstärkningar i hörnen. Sättlim!

Bild

Monterat och klart. Ytan skall slipas med stålull och poleras med Karnusol (hartsbaserat polermedel) bara lacken torkat ordentligt. Blixtbilder rakt på blir inge bra...

Bild
Senast redigerad av henriksch 2008-10-28 16:18, redigerad totalt 1 gång.

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-10-28 16:15

petersteindl skrev:
henriksch skrev: Ytan på byggena är inte klar, de är bara lackade. Lätt slipning med stålull och behandling med polermedel tillkommer.

Jag har med mycket gott resultat slipat bort lacken väldigt försiktigt och därefter oljat faneret med kokt linolja. Jag använder 180, 240, 400, 800 och till sist 1200 papp 8O Fy f-n vilket jobb. Jag har provat med stålull d v s sk. trollull. Det kändes inte riktigt bra. Ytan blev lite gråaktig. Sedan då jag oljat in dom några gånger så har jag avlägsnat den olja som inte trängt in. Därefter har jag använt bisonwax på valnötsfaner. Det får stå i några timmar eller över natten. Därefter gnider man in Waxet med trasor och det överflödiga Waxet hamnar i trasorna. På slutet polerar jag. Det blir en högblank yta men till skillnad från en lackad yta så är det träet som framkommer med träkänsla :) Hållbarheten är helt enorm. Det behövs ingen efterarbetning de närmaste 15 - 20 åren :D Jag har gjort det på flera par Sonab högtalare samt på billiga möbler som genast ser ut som jättedyra möbler.

MvH
Peter

Har också testat olja och vax ovanpå. Vaxet jag använde var något slags antroposof-vax och tycktr det har en tendens att bli lite väl matt.
Kanske har jag polerat för tidigt, lagt på för lite eller inte haft tålamod att vänta tillräckligt länge.

Finessen med lack är ju att de OA i fanerutförande är lackade från början och att man därmed kan komplettera lackskador utan att slipa ner hela lacken, det är ju som du säger tämligen arbetskrävande. Hartsbaserat polermedel kan sedan poleras upp till önskad glans vilket ju har sina fördelar.

Ett litet bekymmer jag haft med olja efter nedslipning är att resultatet blir så pass mycket mörkare än orginalet. Det blir snyggt tycket jag iofs men inte orginal.

mvh
Henrik

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-28 17:59

henriksch skrev:Jo, jag hade inte lagt 500 heller. Men "som en gammal rörradio" som beskrivning av ljudet tycker jag är ganska mycket att ta i.

När jag var liten hade jag en gammal rörradio, nu har jag det igen, tack vare Grannilsson! En likadan. En Grundig.

Den låter inte alls illa. Det gjorde de rätt ofta inte. De var för det mesta mycket bättre än de kökstransistorradio-
apparater som tog över efter dem, alltså på 60-talets slut. De äldre rörradioapparaterna lät MYCKET bättre, det
vill säga de allra flesta av dem.

Men ändå inte alls lika bra som man kan åstadkomma med en "modern" hifi-anläggning. Och med "modern" menar
jag då något högklassigt från efter 1975-1980 kanske, sisådär. Det vill säga från då tekniken började bli färdigut-
vecklad.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-10-28 18:36

IngOehman skrev:
henriksch skrev:Jo, jag hade inte lagt 500 heller. Men "som en gammal rörradio" som beskrivning av ljudet tycker jag är ganska mycket att ta i.

När jag var liten hade jag en gammal rörradio, nu har jag det igen, tack vare Grannilsson! En likadan. En Grundig.

Den låter inte alls illa. Det gjorde de rätt ofta inte. De var för det mesta mycket bättre än de kökstransistorradio-
apparater som tog över efter dem, alltså på 60-talets slut. De äldre rörradioapparaterna lät MYCKET bättre, det
vill säga de allra flesta av dem.

Men ändå inte alls lika bra som man kan åstadkomma med en "modern" hifi-anläggning. Och med "modern" menar
jag då något högklassigt från efter 1975-1980 kanske, sisådär. Det vill säga från då tekniken började bli färdigut-
vecklad.

Vh, iö

Håller med om att de gamla rörradioapparterna låter juste. Till vissa saker såsom Dagens eko, för att inte tala om Sjörapporten, finns det inget bättre ljud. Olika saker till olika ändamål alltså...
Å andra sidan är det ju, som jag uppfattar det, inte det man avser på CP:s beskrivning utan kasst ljud överlag.

Mvh
Henrik

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-28 19:27

Det tror inte jag.

Jag tror det jämförs med just gamla rörradio-
apparater - och förstås med övriga Carlsson-
högtalare, som var bättre.

Hade Per velat skriva "kasst ljud överlag", så
är ju just de 3 orden lämpliga för att uttrycka
just det. Om han däremot inte använde dem,
så vet jag inte varför det finns skäl att utgå
ifrån att han menade det, det vill säga något
annat än det han skrev.

Eller är det något jag missat?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-10-28 21:12

Okej, fel av mig eller kanske slarvigt uttryckt, och en bit från ämnet.

Du har säkert inte missat något ing Öhman.

/Henrik

MP

Inläggav MP » 2008-10-28 21:15

Fina de blev, ser fram emot lyssningsintryck och kanske lite mätningar? :)
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-10-31 12:51

Lite lyssningsintryck:

Har provspelat mina byggen mot OD11 som väl borde vara den bästa/mest rimliga jämförelsen och kan konstatera att de låter bättre. Detta även om jagär en stor fan av ljudet i OD11 så får de, i mina öron, ge sig vid en jämförelse.

De bättre elementen i byggena kommer till sin rätt i ett mer detaljrikt mellanregister och en behagligare diskant. Basen funkar, den liknar men är faktiskt mer distinkt än OD11:ans, vilket jag gillar. Det riktiga djupet saknas såklart som en konsekvens av de lådornas storlek.

Kort sagt, är nöjd och det blev som förväntat och budgeten höll sig runt en tusenlapp för paret in alles, sen har jag ju haft kul också.

/H

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-31 14:20

henriksch skrev:Lite lyssningsintryck:

Har provspelat mina byggen mot OD11 som väl borde vara den bästa/mest rimliga jämförelsen och kan konstatera att de låter bättre. Detta även om jagär en stor fan av ljudet i OD11 så får de, i mina öron, ge sig vid en jämförelse.

De bättre elementen i byggena kommer till sin rätt i ett mer detaljrikt mellanregister och en behagligare diskant. Basen funkar, den liknar men är faktiskt mer distinkt än OD11:ans, vilket jag gillar. Det riktiga djupet saknas såklart som en konsekvens av de lådornas storlek.

Kort sagt, är nöjd och det blev som förväntat och budgeten höll sig runt en tusenlapp för paret in alles, sen har jag ju haft kul också.

/H

:D

MP

Inläggav MP » 2009-01-19 21:09

Tack för en riktigt trevlig tråd och att du ville visa med bilder :)
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-01-21 22:42

Håller på med renovering av ett par vita OA12 just nu, och sedan väntar ett par JBL L36:or som jag fick i helgen. Men sen...
Har en idé om att bygga om ett par OA4 serie I till ett par OA12-liknande historier kanske tillochmed ett par OA121-or (en bas i botten).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-01-22 02:26

henriksch skrev:Håller på med renovering av ett par vita OA12 just nu, och sedan väntar ett par JBL L36:or som jag fick i helgen. Men sen...
Har en idé om att bygga om ett par OA4 serie I till ett par OA12-liknande historier kanske tillochmed ett par OA121-or (en bas i botten).

OA-121 skulle med den gamla nomenklaturen betyda 1 bas + 2 mellanregister + 1 diskant.

Jag förmodar att du menar OA-112 :)

MvH
Peter

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-01-22 13:17

112 får det bli, sa Bull
/Henrik

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati