Detta med högtalare och vissa missförhållanden!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-11-01 21:22

IngOehman skrev:Alla länkar i kedjan är lika viktiga, eftersom de ärkopplade i serie med varandra och slutresultatet är "summan av dem", vilket rent tekniskt snarare är överföringsfunktionernas produkt.

Men det betyder inte att alla länkar är lika svåra att få att uppnå en viss minimumgräns med avseende på förvrängningen. Vilka som är lätta (bilr billiga) respektive svåra (blir dyrare) att få att prestera så att de inte kommer i närheten av de andra länkarna beror på en hel massa saker.

Nej, just vad jag tänkte skriva. Tänker man så, behöver man dessutom inte heller exkludera kablarna från resonemanget, bara inse att de kan vara snorbilliga och ändå klara kraven.

Samma krav på alla delar alltså, men inte mätt i kronor eller ansträngning utan som parametrar som har direkt inverkan på ljudkvaliteten.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-01 21:28

Svante skrev:
IngOehman skrev:Alla länkar i kedjan är lika viktiga, eftersom de ärkopplade i serie med varandra och slutresultatet är "summan av dem", vilket rent tekniskt snarare är överföringsfunktionernas produkt.

Men det betyder inte att alla länkar är lika svåra att få att uppnå en viss minimumgräns med avseende på förvrängningen. Vilka som är lätta (bilr billiga) respektive svåra (blir dyrare) att få att prestera så att de inte kommer i närheten av de andra länkarna beror på en hel massa saker.

Nej, just vad jag tänkte skriva. Tänker man så, behöver man dessutom inte heller exkludera kablarna från resonemanget, bara inse att de kan vara snorbilliga och ändå klara kraven.

Samma krav på alla delar alltså, men inte mätt i kronor eller ansträngning utan som parametrar som har direkt inverkan på ljudkvaliteten.

Så kedjan är en homogen del som tillsammans presterar ljudet? Alltså kan man inte mäta de olika enheterna individuellt? Lite tråkigt eftersom jag villutröna varför kostnaden på högtalare är accepterad som dyrköp men inte övrig elektonik.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-11-01 21:39

Saker får väl kosta vad som behövs? Vad är så konstigt med detta? Det är ju till syvende och sist pluskans innehåll som dikterar om saker är värda sina slantar.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
joel

Inläggav joel » 2008-11-01 21:39

Måste nog säga emot dig MM

Det är inte möjligt att dra den logiska slutsattsen att bara för att flera delar i en kedja avgör slutresultatet så kan inte en av dessa kosta mer.

Varning Golf liknelse

Din driver får antagligen kosta betydligt mer en din golfhandske, trots att handsken behövs för att spela bra är det oförsvarbart att lägga 23 000:- på en handske.

(I liknelsen är handsken kablar/transporter mm i hifi världen)
MVH
/Joel

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-11-01 21:41

meanmachine skrev:
Svante skrev:

Så kedjan är en homogen del som tillsammans presterar ljudet? Alltså kan man inte mäta de olika enheterna individuellt? Lite tråkigt eftersom jag villutröna varför kostnaden på högtalare är accepterad som dyrköp men inte övrig elektonik.

Nä, det skrev jag väl inte? Jag tycker snarare att jag skrev att man kan mäta på delarna individuellt och att kraven i någon mening är desamma. Det var iaf det jag menade.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-11-01 21:43

Är väl mkt med högtalare som jag fick förklarat i en tråd jag startade på detta forum för nåt år sen , detaljgister ock grossister eller va fn det heter ser ju till att högtalarna som kanske kostade 2000 att tillverka hamnar på en slutsumma i butik på 20 000 , det ser man ju om amn kollar lite , många använder sig av standardelement som finns på hifikit , sett 300 krs diskanter i högtalare som kostar 20 000....... 8O

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-01 21:46

OK. Jag är lite motvallskärring just nu (eller ofta) :) Jag finner ämnet till stor behållning. Jag är heller inte främmande för att saker kostar. Det är dock intressant att se vad en högtalare koster i produktion. en högtalare för 50kkr kostar knappast mer än 4-5kkr att tillverka. 8O

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-01 21:47

Vee-Eight skrev:Saker får väl kosta vad som behövs? Vad är så konstigt med detta? Det är ju till syvende och sist pluskans innehåll som dikterar om saker är värda sina slantar.

Jag fick mensen imorse!

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2008-11-01 21:47

När man valt rummet är det lättare att välja högtalare, som passar i rummet!

Utveckla gärna, för så som jag ser det så om rummet är reglerat akustikmässigt så kan du ställa in precis vad du vill i rummet. Du kan dock få reglera lite till om du startar rummet och får dumma noder o resonanser. Nu pratar jag ju inte om aulan i skolan utan normala bostads rum.
Senast redigerad av DS 2008-11-01 21:48, redigerad totalt 1 gång.
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-01 21:48

DS skrev:

Utveckla gärna, för så som jag ser det så om rummet är reglerat akustikmässigt så kan du ställa in precis vad du vill i rummet. Du kan dock få reglera lite till om du startar rummet och för dumma noder o resonanser. Nu pratar jag ju inte om aulan i skolan utan normala bostads rum.

Köp Lasen högtalaren som tål att ställas mot väggen! :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2008-11-01 21:49

meanmachine skrev:
DS skrev:

Utveckla gärna, för så som jag ser det så om rummet är reglerat akustikmässigt så kan du ställa in precis vad du vill i rummet. Du kan dock få reglera lite till om du startar rummet och för dumma noder o resonanser. Nu pratar jag ju inte om aulan i skolan utan normala bostads rum.

Vart är utvecklingen av ovan!!
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-11-01 21:49

meanmachine skrev:
Vee-Eight skrev:Saker får väl kosta vad som behövs? Vad är så konstigt med detta? Det är ju till syvende och sist pluskans innehåll som dikterar om saker är värda sina slantar.

Jag fick mensen imorse!

:?:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-01 21:51

meanmachine skrev:
Svante skrev:

Så kedjan är en homogen del som tillsammans presterar ljudet?

Nej, det är en kedja bestående av ett antal länkar, som var och en behöver hantera (och låta blir att förstöra) musiksignalen.

meanmachine skrev:Alltså kan man inte mäta de olika enheterna individuellt?

Det var en tokig slutsats. Självklart kan man göra det! Du kan ju inte börja med att diktera ett axiom (felaktigt) och sedan från det försöka (igen felaktigt) deducera en slutsats.

Men vi tar det igen - varje länk har en överföringsfunktion (endimensionella för alla transmissionslänkar, så med dem är allt lätt) som representerar vad just den gör - som enskildhet, och det går utmärkt att mäta det, alltså länken individuellt. Man kan även konstatera att alla länkars enskilda överföringsfunktioners produkt - är hela kedjans överföringsfunktion. Högtalarna är dock som de ljudfältsdekodrar de är, svåra att kartlägga med ett fåtal mätningar. Men att något är svårare påverkar självklart inte principen - att "summan" (läs produkten, om du vill vara fysikaliskare) är beroende av alla länkar i kedjan.

meanmachine skrev:Lite tråkigt eftersom jag villutröna varför kostnaden på högtalare är accepterad som dyrköp men inte övrig elektonik.

Det har du ju redan fått förklarat för dig, många gånger, av många olika människor.

Om det är något i de förklaringarna du fått som du tycker är svårt att förstå, så varför frågar du inte om det, eller argumenterar emot? ARGUMENTERAR, nota bene. Det är inte samma sak som att säga emot - utan det är att peka på något specifikt, rationellt, som talar emot det du fått förklarat för dig.

Om du vill förstå på riktigt, eller i varje fall utreda frågan (visa att andra har fel går ju bra det också), är det ju rätt meningslöst att bara "säga emot". :? Du måste argumentera.

Vh, iö

- - - - -

Edit: Behandla ändrat till hantera, + några stavnings/interpunkteringsjusteringar.
Senast redigerad av IngOehman 2008-11-02 00:18, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-01 21:57

DS skrev:
meanmachine skrev:
DS skrev:

Högtalare som jobbar med rummet inte mot! Enkel konstruktion uppfanns av Stig Carlsson borgången numer legend. Känd för Sonab högtalare och Carlsson-högtalare. Se Orto akustisk. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-01 21:58

Vee-Eight skrev:
meanmachine skrev:

Jag fick mensen imorse!

:?:

Jag är bara dum motvallskärring idag och irriterar andra. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2008-11-01 21:59

meanmachine skrev:
DS skrev:
meanmachine skrev:
DS skrev:

Högtalare som jobbar med rummet inte mot! Enkel konstruktion uppfanns av Stig Carlsson borgången numer legend. Känd för Sonab högtalare och Carlsson-högtalare. Se Orto akustisk. :)

I sånt fall behöver du aldrig välja rum heller....
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-01 22:01

Perfekt va. :P Om du inte väljer extremfall som badrum eller alkov.. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2008-11-01 22:03

meanmachine skrev:Perfekt va. :P Om du inte väljer extremfall som badrum eller alkov.. :wink:

Bra, då kan du köpa såna burkar o va nöjd. Nu handlade det om att försöka hitta högtalare som ska passa rummet vilket jag inte förstår varför man resonerar så.
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-01 22:08

DS skrev:
IngOehman skrev:När man valt rummet är det lättare att välja högtalare, som passar i rummet!

Utveckla gärna, för så som jag ser det så om rummet är reglerat akustikmässigt så kan du ställa in precis vad du vill i rummet. Du kan dock få reglera lite till om du startar rummet och får dumma noder o resonanser. Nu pratar jag ju inte om aulan i skolan utan normala bostads rum.

Akustikreglerade rum är ingenting entydligt. Och att ställa en högtalare mitt ute på golvet är inte alls samma sak som att ställa dem i ett hörn.

Olika rum är också olika på andra sätt. Exempelvis kan vissa rum vara en del av en öppen planlösning. Det är MYCKET stor skillnad mellan att generera 20 Hz i en sluten volym om 50 m^3, och en om 250 m^2. Lyssningsavståndet kan vara 3 meter i båda fallen.

Ett annat sätt som kan skilja mellan olika rum är hur man tänkt använda dem - är att en person kanske tänkt sig en enmanslyssning, medan det för en annan är viktigt att många skall kunna lyssna på musik samtidigt från olika platser i rummet. En tredje kanske sällan sitter ned och lyssnar på musik överhuvudtaget, utan går för det mesta omkring och lyssnar.

Sen har vi behoven. En person kanske bor långt ute på landet och har ett jättelyssningsrum, och älskar att spela storvulen musik så det skakar i väggarna! En annan bor i lägenhet och har grannar som är hyperkänsliga, men gillar mest stillsam musik...

Behoven man behöver ställa på ljudfältsdekodern (läs högtalarna) styrs helt enkelt av en kombination av människan och rummet, men omnejd.

Det enda man alltid har är sig själv, så det kan vara en bra utgångspunkt för högtalarvalet, men rummet är mist lika viktigt. Resten av kedjan kan man inte välja förrän man avverkat sig själv, rummet och högtalarna.

Man skulle kunna göra det enklare för sig, och säga att man gör klokt i att utgå ifrån behoven. De startar i människan.

Signalkällorna skulle man dock kunna välja på en gång*, men det är svårt att "välja färdigt", eftersom saker ständigt ändrar sig med avseende på standarder. Så källan(-orna) är något man kan behöva se över många gånger, efter att anläggningen i övrigt är "färdig".

Vh, iö

- - - - -

*Med reseration för att det är svårt att veta vad för utsignaler de skall kunna leverera innan man valt försteg... Skall formatet vara analogt eller digitalt? Vilken kontakstandard behöver de ha?...
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-11-01 22:08

meanmachine skrev:En dogm (min notering) som här på faktiskt sprider sig som digerdöden ute på olika forum är en diametralt motsatt erkända source first principen med att speakers first är bäst. Kanske inte uttalat men ofta påtalat. Jag vidhåller inget fel eller rätt i detta spörsmål utan vill dryfta frågan för debatt.

Min personliga hållning är att man skall ha ballans dvs. man skall spendera likvärdigt i alla led utom kablage som jag ser ett subforum till hifi. Men som sagt inom sitt prissegment för att ge ballans till helheten. Detta är ingentig av värde just nu dock men jag har ofta stött på uttalanden som att om jag hade 100kkr skulle jag köpa högtalare för 95 en denonreciver för 5 och typ en dvd för 500-600:-

Uttalanden som detta ger en underlig bismak i munnen som förknippas med religös blindtro (min notering). Men en tydlig indikation på läget är att det alltid försvaras och kommer till het debatt med just prestanda av CD/DVD och förstärkare som alltid kan vara billiga och välpresterande enligt "faktisktklanen". Högtalare dock är det ingen som debatterar emot dyrköp speciellt om det är Ino vi snackar om. Ett par högtalare typ Ino för 45000:- är alltid värda sina slantar.

Är detta inte stick i stäv med hela den övriga anti-dyr-hifi mentaliet som annars florerar här på forument? Ett par högtalare för 3000-4000:- borde väl kunna vara rimliga som ljudåtergivare utan vidare om man följer faktiskt normala hållning?

Jag frestas att tro att det är egenintresse som styr denna mentalitet. Det känns mycket dogmatiskt och idealistiskt med en hel del av faktisktfolkets läror.

Jag antar, pragmatisk dogmatiker som jag är, att jag har fel. Just därav önskar jag öppna pandoras ask för just detta med de "sned"vridna ideerna runt högtalare och dess kostnaden jämfört med övrig hifiutrustning. :)

Eftersom jag tror att mitt namn nämns så går jag in i denna tråd. Jag förstår egentligen inte detta initialpåstående med speakers first är bäst.

Borde det inte stå: Speakers last är sämst? :)

I så fall blir mitt svar: Eftersom högtalare genom tiderna har degraderat och fortfarande degraderar signalen mest så är det så att optimering av högtalare leder till störst ljudförbättring. De ligger också sist i kedjan om man bortser från rummet. Jag ser heller inte att det skulle vara en dogm. Det är heller inte någon doktrin. Det är med mycket provande och med lång erfarenhet som jag har kunnat konstatera detta. På vinyltiden så var skivspelarkombinationen en viktig del att optimera om man ville ha välljud. I begynnelsen av CD epoken så fanns det enligt min mening många dåliga eller icke tillfredställande CD-spelare.

meanmachine skrev:
Nattlorden skrev:
meanmachine skrev:Nä, kapa en nolla på högtalarna. :)

Bra, då har du härmed anmält dig frivillig att få högtalarbranschen att sänka priserna. Rapportera tillbaka när du lyckats.

Vi kan väl ställa en öppen fråga till IÖ som ju i egen hög person tillverkar svindyra högtalare. Varför är de så dyra herr IÖ? :)

Peter med för den delen!

Är det mig du menar med Peter? Vad vill du ha svar på? Det finns egentligen två alternativ på tolkning av vad du frågar.

Alternativ 1; Du vill veta vad jag anser i frågeställningen varför IÖ i egen hög person tillverkar svindyra högtalare (Detta med dyrt är ju enligt ditt förmenande). Svar: Är du säker på att jag har samma åsikt som dig angående vad som är dyrt?

Alternativ 2; Du vill veta vad jag anser i frågeställningen varför jag i egen hög person tillverkar svindyra högtalare (Detta med dyrt är ju fortfarande enligt ditt förmenande).
För det första, jag i egen hög person tillverkar inga högtalare. För det andra, jag tillverkar inga högtalare överhuvudtaget. Mina ägghögtalare finns ju inte på marknaden ännu.

meanmachine skrev:OK. Jag är lite motvallskärring just nu (eller ofta) :) Jag finner ämnet till stor behållning. Jag är heller inte främmande för att saker kostar. Det är dock intressant att se vad en högtalare koster i produktion. en högtalare för 50kkr kostar knappast mer än 4-5kkr att tillverka. 8O

Så det är väl dags att kalkylera prissättningen på Bremens kommande ägghögtalare. Skall vi göra det tillsammans?

Förkortat ser det ut så här. Någonstans har någon skrivit att om en produkt kostar 5000 kr så är tillverkningskostnaden 500 kr. Inom hifi så kan jag tala om att det inte stämmer. Det går säkert att plocka fram en produkt som det stämmer för men överlag är det ett felaktigt påstående. Du får det till en faktor 10. Inom elektronik så är faktorn betydligt lägre. Ungefär 6,4 är mer normalt och i denna kvot finns även momsen. Utan moms blir kvoten 5,1.

För högtalare är kvoten ungefär 6,4 exklusive moms. Bose ligger betydligt högre på denna siffra. Dom tjänar alltså mer än sina konkurrenter. För tillbehör är kvoten normalt mer än 10.

Låt oss då räkna baklänges och detta räkneexempel gäller Bremens ägghögtalare. Vi börjar med alla initialkostnader innan ens det första högtalarparet ligger i kartong. En stor kostnad är verktygskostnaden. Den kan, om allt funkar bra, bli ungefär 1,5- 2,2 miljoner kronor. Industridesignergruppen tar kanske totalt 5 miljoner kronor. Prototyparbeten och utveckling av högtalarelement är kanske 2 mkr. Ok, nu har vi övriga kostnader under 8 år d v s inklusive löner och resor. Säg 5 mkr.

Nu har vi ytterligare lite kostnader såsom patent. Än så länge 500 tkr. Nu skall det investeras i tryckpressar för gjutning av högtalarchassi (3 delar), i en lackeringslina, i lokaler och personal för montering. Investeringar i mätutrustning och kvalitetssystem. Säg 4-10 mkr. Även emballaget i kartongen skall gjutas med gjutverktyg. Ett års utvecklingsarbete är det på emballaget och detta är gjort av SCA. SCA har aldrig tidigare tillverkat dylikt emballage och de är stora på emballage. Nu, då vi tillsammans har gjort nästan hela resan så är de stolta över Bremenemballaget, som de anser vara helt överlägset alla emballage som Apple någonsin gjort. Från början ville de absolut inte göra såsom jag ville och då gav jag efter på mina krav. Sedan blev det ganska nära. Då kom jag på hur de egentligen kunde göra för att få fram emballaget såsom jag först ville och de gick med på min linje som de från början trodde var omöjligt. Då det var gjort så gick vi hela vägen mot mina originalkrav och där står vi idag. Samma har gällt högtalarelementen och gjutning av låda och lackering och fastsättning av nätet och högtalarfilterkomponenter och efterarbete av högtalarchassit. Hittills har jag efter mycket blod och svett fått igenom samtliga mina krav. Varje högtalarchassi efter gjutning sätts upp i CNC-maskin och därefter lackeras de i 3 lager d v s primer, lack och klarlack och därefter poleras och waxas varje enskild högtalare i 3 steg enligt 3M-metoden. Det är samma metod som mässutställningsexemplaren av Harley-Davidson poleras på. Man kan polera glasögon med denna metod.

Sedan har vi fotografering av produkt och layout av tryck på kartong. Lowe-Brindfors kommer troligtvis att göra detta. Framtagning av broschyrer och installationsanvisning med animering skall till. Andra bolag som har varit inblandade i framtagande av produktionsunderlag är Sigma koncernen. Vad blir det i total kostnad, tror du? Jo, det blir 20 – 25 mkr totalt. Även om många har ställt upp utan att ännu ta betalt så vill alla skörda då högtalarna börjar säljas. Om jag inte skulle betala så har jag ju lurat många, eller hur.

Hur många högtalare skall det slås ut på i försäljning kanske du frågar? Säg 1000 par. Ok, då blir startkostnaden 25 tkr/par.
Nu skall vi ju också börja tillverka högtalarna. Och då har vi de faktiska tillverkningskostnaderna d v s de s.k. rörliga kostnaderna. Sedan har vi alla fasta kostnader utöver de rörliga.

Så, MM, hur mycket skall enligt din mening Bremens ägghögtalare kosta till konsument för att inte anses som dyra?

Ja det beror på mängd kanske du säger. Säg 10 000 par. Då blir initialkostnaden 2 500 kr/par. Med 100 000 par blir det 250 kr/par. Det blir 20 000 par/år i försäljning under en 5-årsperiod. Jag har inte tagit med några räntekostnader i kalkylen ännu. Nu kan du ta med kvoten till konsument på 6,4 så får du initialkostnaden gentemot konsument. Lägg därtill tillverkningskostnaden och momsen så får du fram konsumentpriset :mrgreen:

Så ser det ut min vän. Är det någon som vill haka på och jobba gratis i några år så är ni varmt välkomna :)

Till sist vill jag säga att ljudet är det väsentligaste med högtalarna och att Bremens ljudfilosofi är det även mer resurser nerlagt på än på det övriga som jag redogjort för. Men Bremens ljudkoncept kommer jag att redogöra för i senare skede i Peter Steindl?-tråden.

Väl mött :)
Peter Steindl

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-01 22:18

Tack peter! Mycket spännande redogörning och bra! :)

I min kalkyl för produktion så höftade jag en aning som en generalisering! Brukar komma ganska nära.

Det är intressant med denna typ av redogörelser. Sätter perspektiv!

En sak jag funderar på angående högtalare är maskinpark. Det måste kräva med och ha en längre produktionstid än övrig elektronik. Gissar från höften att på ett par seriös högtalare typ B&W 802 eller liknande bygger man 50-60 försträkare.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-01 22:20

Det har du ju redan fått förklarat för dig, många gånger, av många olika människor.

Jag gillar att skärskåda saker ur olika vinklar med olika ljuskällor!

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-11-01 22:21

petersteindl skrev: Lägg därtill tillverkningskostnaden och momsen så får du fram konsumentpriset :mrgreen:

Vilket är/kommer att bli cirkus ?

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-11-01 22:24

Laila skrev:
petersteindl skrev: Lägg därtill tillverkningskostnaden och momsen så får du fram konsumentpriset :mrgreen:

har för mig att jag läst cirka 15kkr

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-11-01 22:29

Ok, tack ! :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-11-01 22:33

meanmachine skrev:Tack peter! Mycket spännande redogörning och bra! :)

I min kalkyl för produktion så höftade jag en aning som en generalisering! Brukar komma ganska nära.

Det är intressant med denna typ av redogörelser. Sätter perspektiv!

En sak jag funderar på angående högtalare är maskinpark. Det måste kräva med och ha en längre produktionstid än övrig elektronik. Gissar från höften att på ett par seriös högtalare typ B&W 802 eller liknande bygger man 50-60 försträkare.

Nej jag tror inte det. Säg att det tar 1 timme för en förstärkare. Då skulle det ta 60 timmar för ett par 802. I Sverige kalkylerar man med 300:- till 600:- kr/timme till underleverantör om underleverantören har för avsikt att gå med vinst. i Kina kanske det är 2 dollar/h man får betala. Säg 60*300 = 18 000 kr i TK. Multiplicera med 6,4 vilket ger 115 ooo i lönekostnad (på utpris till kund) för ett företag som lejer ut sin produktion på underleverantör. Även om man har 1/3 av lönekostnaden inhouse så tror jag inte på 60 timmar. Under 1 timme går det inte att producera en förstärkare på. Min erfarenhet är snarast att elektronik inom high end tar längre tid i montering än högtalare.

Philips hade en gång i tiden serier på över 100 000 apparater i stöten. Då gick det undan.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-11-01 22:35

Jag ser det som en ynnest att få vara medlem på detta forum. Jag häpnar
nästan dagligen över den kunskap som finns här och de praktiska
erfarenheter vi i samlad tropp besitter.

Jag tror jag säger tack!

PS. Den som vill får ta åt sig, jag är inte snål av mig. :D
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-11-01 22:36

shifts skrev:Jag ser det som en ynnest att få vara medlem på detta forum. Jag häpnar
nästan dagligen över den kunskap som finns här och de praktiska
erfarenheter vi i samlad tropp besitter.

Jag tror jag säger tack!

PS. Den som vill får ta åt sig, jag är inte snål av mig. :D

tackar! det var så lite så :D :wink:
Senast redigerad av Britt-Gunnar 2008-11-01 22:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-11-01 22:37

Laila skrev:

Cirkus? Ja, cirkus kommer det att bli :)

MvH
PS

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-11-01 22:46

Hade inte trott nå´t annat ! :mrgreen:

ps Hoppas att du kör med "kompispriser" ds :D

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi