Moderator: Redaktörer
meanmachine skrev:En dogm (min notering) som här på faktiskt sprider sig som digerdöden ute på olika forum är en diametralt motsatt erkända source first principen med att speakers first är bäst. Kanske inte uttalat men ofta påtalat. Jag vidhåller inget fel eller rätt i detta spörsmål utan vill dryfta frågan för debatt.
Fact # 1: The single most important audio component is the loudspeaker. End of discussion.
Fact # 2: If you put the best speakers in the world in the wrong place in your home, you won’t get the sound you want. Or the sound you’ve already paid for.
Fact # 3: All other audio considerations play a distant second to facts 1 & 2.
meanmachine skrev:Det finn förstärkare som med lågt effektuttag ger låg dist så klart. Det har indå ingenting med topicen att göra.
Varför är det accepterat med låg kostnad på förstärkare...
meanmachine skrev:...men accepterat med svinocker på hötalare?
meanmachine skrev:Dogmen torde snarare vara ljudidealet inte vilken del i kedjan som är viktigast.
meanmachine skrev:Intressant är också hur man bedömmer högtalaren och dess samverkan i rummet utan en signal påkopplad.
meanmachine skrev:Det är ju fortfarande hela kedjan och ballansen i densamma som skall fungera.
meanmachine skrev:Kaffekoppen skrev:Ser ni inte att MM leder in er på en 3:e tråd om pris/prestanda?
Han byter bara ingångsläge för att få sin bild accepterad
Nja. Jag anser att kärnfrågan kan vara samma men den kan gärna få belysas ur olika vilnkar. Det är samma rot med olika frukter att behandla.
KarlXII skrev:IngOehman skrev:Dogm, det är något som påstås utan att stödja sig på argument.
Jag misstänker dock att de flesta dogmer bärs av någon form av argument även om nu inte alla kanske godkänner dem som sådana...
KarlXII skrev:IngOehman skrev:Ett bra argument att börja med högtalarna är att det är det som är närmast en själv av apparaterna. Sig själv har man redan, och rummet där man vill spela musik kan vara förnuftigt att välja allra först (eftersom det kan finnas många skäl till att man väljer just det rum det blir - även skäl utöver de ljudmässiga).
När man valt rummet är det lättare att välja högtalare, som passar i rummet!
Med högtalarna valda är det möjligt att lista ut vad man behöver i förstärkarväg. Det var det inte innan man visste rum och högtalare.
Och så vidare. Helt odogmatiskt - baserat på rationella resonemang, ur vilka man får de argument som behövs för att kunna agera odogmatisk - välja saker av goda skäl.![]()
Vh, iö
En mycket bra och klok post.
Håller med om varje ord.
IngOehman skrev:DS skrev:IngOehman skrev:När man valt rummet är det lättare att välja högtalare, som passar i rummet!
Utveckla gärna, för så som jag ser det så om rummet är reglerat akustikmässigt så kan du ställa in precis vad du vill i rummet. Du kan dock få reglera lite till om du startar rummet och får dumma noder o resonanser. Nu pratar jag ju inte om aulan i skolan utan normala bostads rum.
Akustikreglerade rum är ingenting entydligt. Och att ställa en högtalare mitt ute på golvet är inte alls samma sak som att ställa dem i ett hörn.
Olika rum är också olika på andra sätt. Exempelvis kan vissa rum vara en del av en öppen planlösning. Det är MYCKET stor skillnad mellan att generera 20 Hz i en sluten volym om 50 m^3, och en om 250 m^2. Lyssningsavståndet kan vara 3 meter i båda fallen.
Ett annat sätt som kan skilja mellan olika rum är hur man tänkt använda dem - är att en person kanske tänkt sig en enmanslyssning, medan det för en annan är viktigt att många skall kunna lyssna på musik samtidigt från olika platser i rummet. En tredje kanske sällan sitter ned och lyssnar på musik överhuvudtaget, utan går för det mesta omkring och lyssnar.
Sen har vi behoven. En person kanske bor långt ute på landet och har ett jättelyssningsrum, och älskar att spela storvulen musik så det skakar i väggarna! En annan bor i lägenhet och har grannar som är hyperkänsliga, men gillar mest stillsam musik...
Behoven man behöver ställa på ljudfältsdekodern (läs högtalarna) styrs helt enkelt av en kombination av människan och rummet, men omnejd.
Det enda man alltid har är sig själv, så det kan vara en bra utgångspunkt för högtalarvalet, men rummet är mist lika viktigt. Resten av kedjan kan man inte välja förrän man avverkat sig själv, rummet och högtalarna.
Man skulle kunna göra det enklare för sig, och säga att man gör klokt i att utgå ifrån behoven. De startar i människan.
Signalkällorna skulle man dock kunna välja på en gång*, men det är svårt att "välja färdigt", eftersom saker ständigt ändrar sig med avseende på standarder. Så källan(-orna) är något man kan behöva se över många gånger, efter att anläggningen i övrigt är "färdig".
Vh, iö
- - - - -
*Med reseration för att det är svårt att veta vad för utsignaler de skall kunna leverera innan man valt försteg... Skall formatet vara analogt eller digitalt? Vilken kontakstandard behöver de ha?...
En tredje kanske sällan sitter ned och lyssnar på musik överhuvudtaget, utan går för det mesta omkring och lyssnar.
och älskar att spela storvulen musik så det skakar i väggarna!
DS skrev:Vad är vittsen med detta, skada hörseln? Verkar mer som att man i detta fall inte har ett system som levererar transienter o dynamik på ett bra sätt om man nu måste spela så väggarna rasar in.
Klandrar inte personer som vill ha det på detta sätt utan ser det rent ur hajfaj synpunkt.
meanmachine skrev:en högtalare för 50kkr kostar knappast mer än 4-5kkr att tillverka.
givet ett källmaterial som inte masternissarna sabbat så kan man spela så det skakar utan att det blir skadligt högt.
AVR4000 skrev:Hur man än vrider och vänder på det kallar jag det tveklöst obalans att köpa en förstärkare som kostar X kronor och driva högtalare för 10 x X kronor. Balans för min del innebär att man inleder med att ställa upp en budget för hela anläggningen. Av denna budget kan man spendera 50% på högtalarna och resterande 50% på elektroniken i form av förstärkare och signalkälla.
AVR4000 skrev:För mig är välljudet en summa av anläggningens ingående komponenter och därför är det lämpligt att välja förstärkare och signalkälla efter högtalarna, inte tvärtom.
Jag delar "loudspeaker first"-filosofin i den meningen att anläggningen börjar med högtalarna och att elektroniken bör anpassas efter dessa. Det innebär i praktiken att man tar med sig högisarna till butiker för provlyssning eller lånar hem. Tanken är att hitta elektronik som kan driva högtalarna till sin fulla potential ifråga om kraft, kontroll, renhet och tydlighet.
Som jag ser det bör elektronikanpassning till högtalarna ske genom att man bestämmer en övre prisgräns och sedan provar sig fram. Ett ljudligt resultat bör man också fundera på.
Prisgränsen är mer en avgränsning av vilken del av sortimentet man håller sig inom.
Grundprincipen är att få ett bra resultat ihop med högtalarna, prislappen är underordnad (annat än som budgetgräns). Hittar man det goda resultatet med utrustning som ligger under budget är det mycket trevligt.
För min del är det lyssning som gäller för att hitta rätt elektronik till högtalarna och därför låser jag mig inte vid en "transparent" Denon AVR på bekostnad av övriga produkter. Istället lyssnar jag på olika alternativ för att hitta den karaktär och kraft som passar bäst till de specifika högtalarna.
Låter man högtalarna styra elektronikvalet går det att få ett riktigt optimalt resultat.
Harryup skrev:Fast en sak man skall ha i åtanke också är om syftet är att man helt enkelt inte har råd att köpa allt på en gång. Då kanske den raka rekommendationen gäller utan vägen kanske kantas av inköp i "oordning" då det ges tillfälle till bra apparater.
Så jag skulle nog försöka väga in vad man till slut vill ha och ta en så rationell väg som möjligt ekonomiskt till målet.
Harryup skrev:Fast en sak man skall ha i åtanke också är om syftet är att man helt enkelt inte har råd att köpa allt på en gång. Då kanske den raka rekommendationen gäller utan vägen kanske kantas av inköp i "oordning" då det ges tillfälle till bra apparater.
Så jag skulle nog försöka väga in vad man till slut vill ha och ta en så rationell väg som möjligt ekonomiskt till målet.
mvh/Harry
AVR4000 skrev:Jag lägger in en liten dogmatisk kommentar.
AVR4000 skrev:Tråden är som jag tolkat saken en reaktion på det faktum att högtalarna "får" kosta 45.000 kronor medan elektroniken endast "får" kosta 5000 kronor.
AVR4000 skrev:En liten edit: Jag syftar på alla debatter om pris/prestanda och att maximal förstärkarprestanda verkar nås med ett visst märkes instegsmodeller. Åtminstone om transparent tolkas som maximal prestanda (det är min tolkning av vad transparent återgivning innebär i praktiken). Köper man dyrare elektronik är man mer eller mindre lurad o.s.v. Men högtalare, där uppkommer inte samma tvivel om man råker drista sig till att påtala att modell Y för 20.000 kronor låter bättre än modell X för 10.000 kronor. Men tvivlar man på en receiver för 5000 kronor - då skall man lära sig veta hut.
AVR4000 skrev:Hur man än vrider och vänder på det kallar jag det tveklöst obalans att köpa en förstärkare som kostar X kronor och driva högtalare för 10 x X kronor. Balans för min del innebär att man inleder med att ställa upp en budget för hela anläggningen. Av denna budget kan man spendera 50% på högtalarna och resterande 50% på elektroniken i form av förstärkare och signalkälla.
Det går dock inte att ställa upp exakta siffror eftersom det finns högtalare och elektronik med mycket högt prisvärde som därmed förskjuter procentsatsen.
AVR4000 skrev:Då jag inte delar tesen med Denon bioreceiver och transparens (i den meningen att det är Denon som gäller för transparent återgivning och att övriga alternativ färgar) är min uppfattning att man med fördel kan påbörja sin anläggning med att välja högtalare. När högtalarna är införskaffade är det dags att plocka fram elektronik (signalkälla och förstärkare) som ger ett bra resultat ihop med talarna.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 18 gäster