Vad har jag köpt för högtalare?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Basso

Vad har jag köpt för högtalare?

Inläggav Basso » 2008-10-31 16:37

Jag var på loppis och fyndade förra helgen. Kom hem med ett par carlssonliknande högtalare. De är slutna lådor med måtten 36x36x36 cm. Elementen som är monterade uppåt på en plan baffel och skyddade av ett metallgaller. Båda av märket seas, basen är 25 tv-ew och mellanregister/diskant är seas 87H.
Delningsfilter med luftlindade spolar och ser inte "hemmabyggda" ut, inte lådorna heller som är tillverkade i plywood. Högtalaranslutning i botten på lådan. Det finns inga tillverknings data överhuvudtaget på eller i lådorna. Har letat runt på nätet bland mirsch och dynaco bilder men inte hittat "mina". Någon som känner igen min beskrivning?
Inga bilder, tyvärr :cry:

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-10-31 18:22

Inte mycket att gå på. En bild hade kanske hjälpt. Jag har tittat i hifi-handböckerna från 70-talet, men inte hittat någonting med de mått, utseende och bestyckning som du anger.
För mig låter det som ett proffsigt hemmabygge. I och för sig kan ju en pappersetikett med tillverkningsdata ha fallit bort, (sån´t har hänt förr)men då har den fallit bort på bägge lådorna. Ibland ser man var etiketten suttit. Limmet har färgat träet.
Byggmaterialet plywood gör mig tveksam till att det skulle vara en fabriksbyggd högtalare. Jag kan faktiskt inte påminna mig att jag sett någon äldre fabriksbyggd högtalare i plywood. Är lådan fanerad eller lackad?
Jag har sett flera hemmabyggda lådor från 60- och 70-talet, bl a Carlssons popbox och en del av dem har varit väldigt proffsigt gjorda. Än så länge gissar jag på ett hemmabygge alltså.
:)

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-10-31 19:04

bilder hade vart bra.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-10-31 21:15

Och jag som trodde att jag var ensam om att ha en sån här kub!
Min har lite annorlunda mått(39x34x30 plus en sockel undertill)och är trevägs,men det kan kanske vara samma tillverkare.Snyggt valnötsfanerad .Som sagt trevägs sluten låda med uppåt SEAS 25TV-EW bas,10F-LG mellanregister och två framåtriktade st 5TV-HF kondiskanter.Enkelt delningsfilter,men med en smart placering av nivåjustering av diskanten medelst en liten pot uppepå som justeras med mejsel.Carlssonliknande galler ovanpå hela härligheten.Allt ser proffsigt ut och det måste nog vara ett fabriksbygge.Finns också ett serienummer skrivet med blyerts inuti.
Hur den låter?Nja,det kan vi nog diskutera en annan gång...
Jag brukar nog ha ganska bra kläm på vad som fanns på 70-talet,men här måste jag erkänna att jag går bet!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-11-01 00:05

Rolf,notera att man sammaskrivet mellanregister/diskant. Jag tror man talar om en 2 vägs högtalare tyvärr.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Basso

Inläggav Basso » 2008-11-01 16:00

Jag får backa på lådans material, den är i spån och endast baffeln i plywood. Inga etikettmärken på lådan som var sprutmålad mossgrön (den är numera högblank vit). Ingen text inuti lådorna.
Delningsfiltren är fästa med spikklammror på sådant sätt att de antagligen monterats innan lådan slutmonterats. Alla ytterskarvar på lådorna är gerade hörn. Tvåvägs med en seas 25tv-ew och en stor dome diskant seas 87H. Gallret är fäst med magneter som är försänkta i baffeln. Ska se om jag kan skaka fram en kamera någon dag. Tack så länge.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-11-01 16:44

Ja, en bild vore kul.
Det kan absolut handla om ett "fabriksbygge". 70-talet var det årtionde i vårt lands hifi-historia då det verkligen byggdes högtalare. Snart sagt varenda liten snickeri-industri tillverkade högtalare. Det var lätt - åtminstone att få till en snyggt fanerad låda och att montera ett par element och ett filter. De ljudliga kvaliteterna var svårare att få till; det var det många som upptäckte. Dina lådor kan mycket väl vara resultatet av att något litet småländskt snickeri försökte satsa på hifimarknaden. Det fanns många högtalare som inte fanns representerade i sjutiotalets stereo hifi-handböcker.
Jag utgår från att du angivit måtten rätt. Liknande lådor finns nämligen från Kayman och SSR, men de har andra mått än de du anger. Bägge har däremot två element under ett galler precis så som du beskriver.

MP

Inläggav MP » 2008-11-02 13:05

Det skulle möjligen kunna vara ett bygge från Hifi-Kit för läääänge sedan.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-11-02 21:50

Basso, du skriver att det är slutna lådor. Mig veterligen har Stig Carlsson aldrig byggt någon kommersiellt tillgänglig högtalare med slutna lådor. åtminstone inte efter 1953 då Stig tog patent på en form av basreflexprincipen. Ett undantag är väl baslådorna till Mark Levinson systemet som Glotta sålde på 70-talet. Dessa lådor var någon kubikmeter/st och hade dubbla Hartley basar/kanal. Men jag vet inte om man kan kalla dessa för kommersiellt tillgängliga :)

MvH
PS

Återgå till Vintage-hifi