Kalejdokom skrev:Hej igen! Ska försöka hjälpa till lite...
1. Ja, det är det baselementet som jag föreslår, Peerless SLS10. Det är särskilt lämpligt för mindre slutna lådor. Jag använder det i ca 20 liter och det spelar mycket bra, djup, distinkt bas. Det finns billigare, men också mycket dyrare element. Jag har inte erfarenhet av så många andra, därav denna rekommendation.
Edit: 4 eller 8 ohm spelar inte så stor roll på ett enstaka baselement. Men visst, om förstärkaren klarar av att driva ett 4 ohm element kan du få ut lite mer effekt. Om spolen är hel i det befintliga elementet kan du ohm-mäta elementet. Om det är 8 ohm skall du mäta upp ca 5 ohms likströmsmotstånd och för ett 4 ohms element skall du mäta ca 3 ohm.
Dina länkar till andra element funkar tyvärr inte.
2. Anslutningar till subben. Det finns två sätt att driva subben. Antingen kopplar du högtalarsignal till de svarta (-) och röda (+) terminalerna. Oftast kopplar man kablarna till fronthögtalarna parallellt över dessa terminaler. Alternativ två, som är att föredra, är när man har tillgång till en lågnivåsignal från sin dator eller surroundförstärkare (kallas t.ex. LFE, SUB, Line out eller .1). Det går även bra att ansluta lågnivåsignal för frontkanalerna. Denna signal kopplas till någon av eller båda de runda RCA-kontakterna som sitter under högtalarterminalerna på subben.
3. Inställningarna på subben.
Röd power-LED lyser när spänningen är påslagen.
Röd dynamic-LED är jag osäker på men kan vara en indikering för överstyrning av insignalen, alltså för stark insignal.
Volym-ratten reglerar nivån på ljudet.
Equalizer påverkar basförstärkningen, alltså tonkurvan på ljudet.
Crossover är inställning för delningsfrekvens, prova dig fram till vilket sopm låter bäst. Man säger normalt att delning vid ca 80 Hz är lämpligt för subbas (men det finns många olika uppfattningar om det!)
18/24dB avgör hur brant delning man vill ha på delningsfiltret, alltså hur mång dB som ljudnivån dämpas per oktav över delningsfrekvensen. Ofta vill man ha brant delning för att inte höra för mycket mellanregister från subben.
Slutligen phase control avgör om basen skall arbeta i eller ur fas. Det har samma inverkan som att skifta +/- på högtalaranslutningen. Effekten har bara påverkan i förhållande till övriga anslutna högtalare. Vid viss möblering eller placering av subben i förhållande till övriga högtalare och/eller lyssningsplats så kan det bli utsläckning av basen så att det låter basfsattigt. Prova då att ändra denna inställning. Vilket som är rätt läge kan alltså variera.
4. Att det klickar i förstärkaren låter märkligt. Det kan vara ett relä som slår till med fördröjning efter spänningspåslag. Det kan ju dock vara så att förstärkaren faktisk är kass. Jag vill rekommendera att du testar med en lite rejälare bashögtalare för att verkligen testa att den är ok. Det måste inte vara ett särsklit baselement. Det går bra att testa med en vanlig hifi-högtalare av lite större storlek. Man vill ju gärna veta att förstärkaren funkar innan man lägger pengar på ett nytt baselement.
Det var väl allt - fråga om det är något du inte fattar!
Hehe, oj, tack för utförliga svar
Har försökt mäta ohm på högtalaren, tog en multimeter jag hittade (antar att det var det jag skulle använda) och ställde in den på nåt som jag trodde var rätt. Den visade 7.3. Ändrade sig när jag rörde på konen men så fort jag släppte så blev det 7.3. Hela konen hänger ju helt löst, för att trycka på den utan att det skrapar måste jag balansera den med fingrarna och det kan ja inte göra med multimetern på då visar den olika hela tiden.
Så jag gav upp det och tänkte testa nåt eget. tog en sladd och kopplade från en gammal philips, öm vad det nu kallas, freestyle? sån här liten radio med bandspelare, och kopplade på. det funkade tydligen, för den spelar som fan trots att konen hänger löst

(eh ja, den spelar inte så mycket att det syns att den rör sig, men den sitter väldigt löst)
Det distar om jag höjer volymen för mycket eller lägger på för mycket bas, är det högtalarn som är paj elelr kan det lika gärna bero på radion?
I förstärkaren/på sitter det en massa saker som enligt mig ser ut som reläer, så att det var de som lät funderade jag också på.
Tycker det verkar konstigt att det skulle bli för högt ljud från en handdator.
Fick höra igen att den tydligen funkade utmärkt innan förra ägaren ställde undan den, den har så vitt jag vet stått på en kall (kanske fuktig också) vindsvåning, skulle det kunna få den att paja?
och högtalare att testa förstärkaren med, så har jag inte så mycket att välja på. Har den här 4.5'' subwoofern, och mina datorhögtalare om det funkar? Det är på 4 ohm, 3 väg i en låda.
edit, skulle tala om också att det var det där med mellanregister jag tyckte det va mycket av när jag testade men 4.5'' högtalaren. blev lite bättre genom att byta till 24db men var ju ingen bas precis. Har testat den högtalaren på en annan förstärkare förut och då fick jag bas.
Men det kan väl vara fel placering eller att högtalaren är fel som gör att det blir så, inte vet jag.
Här är länkarna som inte funkade
http://www.conrad.se/swe/prodbeskr.php?recordID=369063
http://www.conrad.se/?article=333417
och en annan
http://www.fynda.se/index.php3?prodid=926
men konstiga mått på skruvhålen, borde de inte vara samma på alla 10''
MVH