Detta med högtalare och vissa missförhållanden!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-03 15:44

meanmachine skrev:Tja vad säger man avr4000... WORD! :)

Ett suveränt inlägg...Man önskade att faktisktfolket skulle våga sig på att vara lite mer självkritiskt och sluta blända sig själva av sin egen strålglans så kanske möjligen de kunde se och förstå andras behov och hur man faktiskt med hjälp av ödmjukhet kan hjälpa dem till insikter.

Vissa efterlyser med jämna mellanrum att andra skall vara själv-
kritiska. Klagar på att andras ödmjukhet brister gör de också.

Andra ägnar sig aldrig åt sådant.

Tycker det liksom talar för sig själv...

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2008-11-03 16:51

IngOehman skrev:

Ett suveränt inlägg...Man önskade att faktisktfolket skulle våga sig på att vara lite mer självkritiskt och sluta blända sig själva av sin egen strålglans så kanske möjligen de kunde se och förstå andras behov och hur man faktiskt med hjälp av ödmjukhet kan hjälpa dem till insikter.

Vh, iö

Kan du ge exempel?
Rega Planet 2000 ; Yamaha RX-V663 ; Quad 12L mkII

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-03 17:02

Callisto skrev:
Kaffekoppen skrev:
Callisto skrev:Åter till min frågeställning; Hur ser frekvenssvaret (kurvan) ut hos en högtalare som har en mycket bra återgivning (det vi brukar kalla transparent). Det behöver inte tjatas vidare om att det inte går att få helt transparent återgivning (vilket jag tror de flesta förstår).

Jag kan inte svara på det i generella termer eftersom det skilljer för mycket. Men för mig fungerar det bäst om spridning, energiutstrålning är likvärdig från ingående element i och kring delningen. Så långt kan man förbereda högtalaren, men sedan återstår påverkan från den omgivning som den skall verka i.

Menar du att det bara gäller kring delningen? Hur ser det ut i övriga bandet? Är det inte lika känsligt där?

ps. tack för bra och seriöst svar :)
Om spridning/energiutstrålning skilljer mellan ingående element vid delningen blir det direkt påtagligt. Perdefinition sprider ju högtalarelement mindre ju högre upp i frekvens de spelar. Ett baselement har alltså sämre spridning uppåt i frekvens än en diskant har i sina lägre delar. Det är alltså särskillt viktigt att det är homogent runt delningen.

Olika element sprider olika bra, elementvalen är viktiga. Tidsaspekten är viktigt, att frekvenserna kommer likvärdigt i tidsdomänen (Skrutten gillar fokalpunkten ;) )

Ibland vill man ha stor spridning (närfältsmonitorer) och ibland vill man ha mindre spridning, särskillt i verikalled och det kan styras med bl a elementkonfigurering.

Det finns alltså inget regelmässigt svar på hur mycket spridning som ger en bra högtalare utan det är applikationen som styr.

Men gemensamt är väl att man vill ha så kort responstid från systemet som möjligt vid alla frekvenser. Det är det många högtalare som inte mäktar med.

Om du vill veta legitimiteten i det jag skriver så läs fotnoten under phon´s inlägg ;)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-03 17:09

petersteindl skrev:
Callisto skrev:Kan någon presentera hur frekvenskurvan ser ut från en högtalare med transparent återgivning. Den som presenterar kurvan bör också styrka sina påståenden med vetenskapliga belägg så att vi inte hamnar i en dogm diskussion.
Jag är inte ute efter att trolla om någon nu tror det. Jag ställer bara en rak och intressant fråga som jag hoppas få svar på.

Callisto, jag skall försöka ge ett kortfattat och begynnande delsvar. Hela svaret ligger i Bremens ljudfilosofi och kommer så småningom att lanseras tillsammans med Bremens ägghögtalare.

Då högtalaren är transparent i sin funktion, d v s om man med en högtalares funktion menar att ge ljud och speciellt att ge ljud för ljudåtergivning, så skall högtalaren inte kunna detekteras med vår hörsel. Hör man inte att ljudet kommer från en högtalare så har högtalaren en transparent ljudåtergivning. Det är som om högtalaren inte skulle existera. Ljudet är då fritt från högtalarljud.

Men det finns mycket mer än bara detta. Problemet är extremt komplext. Det finns många parametrar att optimera för att uppnå det fulländade, varav frekvenskurvan bara är en och en ganska ynklig sådan också. Jag skall försöka förklara varför. Problemet med högtalare är att det är en elektroakustisk länk i återgivningskedjan. Den akustiska delen i denna länk är en ljudutbredning i 3 dimensioner, således har den i det fallet samma förutsättningar som ett naturligt musikinstrument. En flöjt sprider också ljud i 3 dimensioner, eller en violin, eller en trumpet, eller ett piano, eller en kyrkoorgel. Den elektriska delen av högtalaren är snarast endimensionell. Jag lämnar den åt sidan i denna diskussion men jag återkommer till det i Bremens kommande dokument.

En högtalare skall följaktligen kunna ge en tredimensionell transparens och inte bara en endimensionell eller tvådimensionell. Eftersom högtalaren dessutom skall stå i ett rum d v s vara omgiven av 6 stycken avgränsande ytor (som är det normala fallet av ett bostadsrum) och denna inneslutna rymd beståendes av 4 väggar + golv och tak ingår som en del av högtalaren och gör det dessutom på helt olika sätt beroende på vilket frekvensområde man betraktar.

Därför måste man bena upp problematiken och bestämma sig för vad man vill åstadkomma. Detta blir då ribban som varje högtalarkonstruktör strävar efter att prestera.

Jag kan säga att min ribba är alltigenom annorlunda än samtliga andras som jag under mitt liv har stött på och det gäller även deras produkter som jag stött på.

Därför kan man förvänta sig att Bremenhögtalarna kommer att låta (eller snarast ickelåta) som något annat tidigare byggt. Dom kommer inte att se ut som andra högtalare och inte heller att placeras som andra högtalare. Jag talar nu om tvåkanalssystem d v s det stereofoniska systemet. I multikanal har vi ytterligare parametrar att ta hänsyn till och de återkommer jag så småningom till också.

Jag skall nu avsluta med det jag skrev i början, nämligen:
Då högtalaren är transparent i sin funktion, d v s om man med en högtalares funktion menar att ge ljud och speciellt att ge ljud för ljudåtergivning, så skall högtalaren inte kunna detekteras med vår hörsel.

Det väsentliga i denna mening är betoningen på vår hörsel. När startar vår hörsel? Om man definierar det som trumhinnan så blir svaret på din fråga helt annorlunda än om man definierar hörselns början utanför vår kropp. Högtalaren ger ifrån sig en ljudvåg som på något sätt växelverkar med rummet och når recipienten d v s en människas hörselsystem. Var någonstans d v s i vilken infinitesimala punkt vill du mäta frekvensgången d v s ljudtrycket i? Problemet är dessutom att vi har två öron. Skall vi mäta i två punkter. Hur skall det därefter integreras? Dessutom har vi två högtalare vars ljud skall integreras. En röst som vi skall förknippa kommandes från mitten återges ju med två högtalare och skall integreras på något sätt i vårt hörselsystem. D v s skall man mäta i en punkt och där båda högtalarna samtidigt spelar. Blir det samma frekvenskurva som om bara en högtalare spelar? Skall man mäta med mikrofoner i två punkter och därefter elektriskt summera båda ljudtrycken på ett speciellt sätt som man själv har valt? Det är många frågeställningar att bena upp och mitt kompletta svar kommer i Bremens folder angående Peter Steindls ljudåtergivningskoncept.

Jag har inte svarat på din fråga utan snarast expanderat din frågeställning :) men jag hoppas att det skapar lite tankar angående komplexiteten i ljudåtergivning medelst högtalare.

Väl mött :)
Peter Steindl

Ja, det där är ju ungefär vad jag sagt i 30 år, och även många gånger här på faktiskt. Så jag håller självklart med dig helt om den allmänna framställningen du gör.

Men jag kan lägga till en sak:

Det är den skiftande klangen vid trumhinnan (-orna) som bestämmer vår upplevelse i tid och rum - och där skall man således mäta tonkurvan om man vill veta något om hur högtalarna kommunicerr med vår härsel.

Och den skall inte vara rak - de skall vara i bästa möjliga mån korrelerad till den spatiella händelsens koordinater i ljudbilden. i förhållande till samma händelseförlopp utan de stereofoniska kodningen emellan.

Det sätt på vilken vår hörsen exponeras för ljudet från högtalarna, avgör både hur och i vilken grad, stereosystemkompensationer behöver ingå i överföringsfunktionen, och isåfall för vilka utstrålningsriktningar det är aktuellat att ha dem med. Det finns alltså inget entydigt svar på frågan, utan det är något som är beroende av vilka grundläggande val som göra. Tittar man exempelvis på Carlsson-högtalarna (tillsammans med Stigs vision om hur ett bra lyssningsrum bör se ut) så finner man exempelvis när man tittar lite närmare på hur det konceptet kommuncerar med vår hrsel - att stereosystemkorrektionerna är nästan helt överflödiga!

Det är de inte med andra lösningar.

Med vissa behöver de vara extremt stora, och större än med hörlurslyssning (på sterofonisk kodad inspelning) blir de nog inte.

(Men med binaural kodning blir de å andr sidan noll, avkodade med hörlurar med rak tonkurva - mätt med samma konsthuvud.)

Kort sagt - värden är stor och det finns många vägar till Mekka, och även om man får se olika saker i omgivningarna beroende på vilken väg man tar, så kan själva Mekka (ja, musiken i den här liknelsen) visa sig se likadan ut i slutänden. Olika koncept för att dekoda musiken på inspelningen kan ge lite olika förutsättningar med avseende på öppningen till musiken och hur man upplever sin ljudmiljö, men om koncepten är optimerade* så kan de ändå ha det gemensamt att man upplever musiken där framme i ljudbilden, som samma händelse. :)

Så vilket dekodningskoncept man väljer kan till stor del vara en subjektiv fråga. I optimerandet av konceptet för att göra återgivningen "inom ramen för konceptet" ackurat, finns det dock åtskilliga objektiva komponenter att spela med, för att nå bästa möjliga transparens.

Vissa dekdningskoncept har dock ingen potential att göra inspelningarna rättvisa överhuvudtaget, om man med det menar att få en rimligt oförvanskad bild av ursprungshändelsen - däremot kan de förstås ändå ge ett sound som någon kan uppskatta. Det är i varje fall vad jag kunde konstatera när jag experimenterade med det för sisådär 35-32 år sedan. Har självklart gjort många senare experiment för att bekräfta eller falsifiera uppfattningarna, men utan att jag kommit fram till något nytt.

Vh, iö

- - - - -

*Är koncepten INTE optimerade för att ta fram musiken "som den var", så är det däremot inte alls säkert att man upplever musiken som den var - men ändå kan ju något gilla det de hör.

Men då skulle jag inte kalla återgivningen god.

Jag har hört många återgivningar i mina dar, som inte spelat de inspelningar som jag själv gjort, så att det gått att känna igen ursprungshändelsen. De flesta faktiskt. Men någon har ofta ändå gillat det de hört. För mig känns det dock roligare att kunna höra in till musiken - som den var.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-03 17:21

Floyd skrev:
IngOehman skrev:

Vh, iö

Kan du ge exempel?

Var det inte just det jag gjorde?

(Det jag citerade alltså.)

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-11-03 17:29

Callisto skrev:En liten fråga till :oops: . En högtalare som har ett mindre spridningsfönster, är det lättare att få dem "att försvinna" eftersom de då inte har lika komplext reflektionsmönster. Eller är inte den effekten så stor? Jag tänker på högtalare med "platta element". Vi lämnar basen därhän eftersom den är rundstrålande.

Hej Callisto.

Mitt svar är att det inte går att lämna basen därhän just eftersom den är rundstrålande. I ett ekofritt rum d v s ett rum utan reflexer från väggar eller tak eller golv så kan man ställa in en rak frekvenskurva oberoende av riktningskaraktär. Det är ju bara med reflexerna som en ljudkällas riktningskaraktär gör sig gällande.

Om man nu har ställt in en rak frekvensgång i ett ekofritt rum där basen är rundstrålande och de andra registren är smalstrålande och man därefter flyttar denna högtalare till ett bostadsrum så kommer ljudet i basen som går i övriga riktningar i bostadsrummet inte att försvinna utan den kommer att via väggarnas reflexer att nå våra öron. Det tar en stund för basen att byggas upp i luften på grund av dess långa våglängd. I och med att all bas nu når våra öron, istället för bara en viss liten del som i det ekofria rummet, så kommer det att bli väsentligt mer bas som når örat (och även mikrofon) än i det ekofria rummet, men denna skillnad mellan ekofritt rum och bostadsrum är betydligt mindre i de övre registren om de är riktade i sitt spridningsmönster.

Basen blir således starkare i bostadsrummet och högtalarna kommer att upplevas som bastunga både i mätning och lyssning och detta är en högtalaregenskap som hänförs till den akustiska delen av högtalaren som varandes en elektroakustisk länk d v s till denna dels överföringsfunktion d v s till den del som är 3-dimensionell. Jag tänker nu passa på att byta ut ordet transparent mot neutral, inte för att man skall använda antingen det ena eller det andra utan för att man skall kunna fundera lite över en högtalares neutrala akustiska egenskaper. En neutral högtalare vad avser riktningskarakteristik skall kunna återge instrumentets riktningskaraktär oberoende av om det är en flöjt som ju sprider ljudet i 3 dimensioner på sitt karakteristiska sätt, eller en violins 3 dimensionella ljudspridning, eller en trumpets, eller ett pianos, eller en hel kyrkoorgels. 8) D du :) Var finns den högtalaren? :mrgreen: Nu gissar jag att även mikrofontillverkarna snart börjar ta ton angående neutralitet och transparens och även Bertil Alving och andra inspelningstekniker vill kanske ha sina ord med i leken för det är ju strax före inspelningsledet som 3D börjar :) men frågan är, slutar 3D även där d v s strax före inspelningen? Jag kommer att ge min syn på den saken så småningom och detta ligger till grund för Bremens ljudåtergivningskoncept.

IÖ och Naq har en intressant liten diskussion angående specifika vinklar och angående den totala utstrålade energin d v s det som en del kallar för totalljudskurvan.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=26105&start=540

Ska jag vara riktigt ärlig så är de OT :wink: i just den tråden men inte desto mindre är det intressant. Även inlägg angående högtalares ljudutbredning är ju OT :wink: i just denna tråd också. Det är alltså samma ämne i två trådar samtidigt och det är OT i båda trådarna :lol: Jätteroligt :D Jag hoppas MM inte misstycker :wink: :) Jag kommer att återkomma till det som jag inte tycker är OT i denna tråd :) eftersom MM i de tre första orden i tråden använder ordet "dogm". Som vanligt kommer jag att vända på steken lite grann :D

MvH
Peter Steindl

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2008-11-03 17:34

Rätt bra inlägg där Peter och IÖ. Fast jag tror inte ett jota på Peters tal om 'transparenta högtalare' * då informationsförslusten vid vanlig stereoåtergivning är mycket stor (hela ljudfält reduceras till ljud från två punkter, dist brukar kunna höras vid lite högre volymer etc) och att det därmed handlar om att lura hörseln en aning.. kanske tom en hel del... Smart eller mindre smart och.. naturligtvis en kompromiss då inspelningsmetoder varierar kraftigt.

Återgivningen blir i viss mån subjektiv och det gäller att finna de minsta gemensamma nämnarna.

Liksom lite recreate.....

..rekreation..

Så tänker jag.

*Fast jag tror Peter menar att högtalaren ej skall 'höras'?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
joel

Inläggav joel » 2008-11-03 18:07

Tack Peter och Ingvar mf.

Tror jag talar för alla som inte lagt 30år på detta att vi uppskattar era sammanfattningar extremt mycket.

Ibland vill man dock gärna ha rakare svar trotts att detta är förenklingar.

Skulle det vara omöjligt att redovisa sina idéer om utstrålningsmönster, impulssvar, nyckelpunkter för att hålla nere distorsion mm utan att gå till botten i varje punkt?

Samt hur man har kommit fram till detta.

Tror det sitter många hemmapulare där ute som skulle vilja ha ungefärliga svar nu för att uppmuntras till att gräva djupare i hur den egentliga sanningen ligger till.

Jag tillhör iallafall dem.

Lite som man fick lära sig att det inte kunde bli negativa tal i lågstadiet, för att sen lära om (det har faktiskt några pedagogikprofessorer kommit fram till är ganska bra så helt galet med tumregler är det väll inte så länge man vet att de är just sådana).

MVH
/Joel

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-03 18:16

Ingen som tackar mig.. varför skriver man :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-11-03 18:26

Jag tyckte Callisto tackade dig.

Själv skriver jag om jag tycker mig ha något att bidra med. Ibland för att jag
inte kan hejda mig. Ibland för att jag är entusiastisk över något och vill dela
med mig. Ibland för att jag undrar över något.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-11-03 18:31

Kaffekoppen skrev:Ingen som tackar mig.. varför skriver man :)
:mrgreen: :lol:(kram!)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-03 18:35

Laila skrev: :lol:(kram!)
Ååååhhh :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-11-03 18:35

Maarten skrev:Rätt bra inlägg där Peter och IÖ. Fast jag tror inte ett jota på Peters tal om 'transparenta högtalare' * då informationsförslusten vid vanlig stereoåtergivning är mycket stor (hela ljudfält reduceras till ljud från två punkter, dist brukar kunna höras vid lite högre volymer etc) och att det därmed handlar om att lura hörseln en aning.. kanske tom en hel del... Smart eller mindre smart och.. naturligtvis en kompromiss då inspelningsmetoder varierar kraftigt.

Återgivningen blir i viss mån subjektiv och det gäller att finna de minsta gemensamma nämnarna.

..rekreation..

Så tänker jag.

Hej Maarten :)

Ja det är inte lätt att förstå sig på den där Peter Steindl eftersom han inte säger allt på en gång. jag har mycket information om Bremens Soundconcept och den släpps först då Bremens ägghögtalare är i pipelinen så att säga. Då hoppas jag att saker kommer att klarna. För övrigt förstår jag inte riktigt ditt inlägg eftersom inget av det du säger är något som inte redan skulle kunna finnas med i ägghögtalarna och i Bremens Ljudkoncept :) Jag kan tyvärr inte säga mer angående ljud från två punkter eller angående distortion. Naq vet vad det handlar om eftersom han är med på båten :) Jag kan säga att du har skrivit premisser och det är inget fel på dessa men jag kan säga att premisserna ser annorlunda ut i Bremenkonceptet 8) :D Och du har rätt. Jag menar att högtalarna inte skall höras, men det är bara ett av flera nödvändiga villkor.

En sak till. Jag gillar rekreation :wink: Söker man på Wikipedia så står det solbad. Man kanske skulle dra till västindien eller till Como :) Vad säger du Naq, gillar du rekreation? :)

MvH :)
Peter Steindl

Användarvisningsbild
joel

Inläggav joel » 2008-11-03 18:45

[joel]mf

med flera hänvisade till dig med kk.

Såg att jag fått bra svar på utstrålningsvinkel frågan i en annan tråd. ibland är det bra att läsa först och skriva sen :oops:

MVH
/Joel

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-03 18:52

Maarten skrev:Rätt bra inlägg där Peter och IÖ. Fast jag tror inte ett jota på Peters tal om 'transparenta högtalare' * då informationsförslusten vid vanlig stereoåtergivning är mycket stor (hela ljudfält reduceras till ljud från två punkter, dist brukar kunna höras vid lite högre volymer etc) och att det därmed handlar om att lura hörseln en aning.. kanske tom en hel del... Smart eller mindre smart och.. naturligtvis en kompromiss då inspelningsmetoder varierar kraftigt.

..rekreation..

Så tänker jag.

Nu skrev jag ju inte det Peter skrev, men jag hade faktiskt kunna ha gjort det!

Men det menar jag inte att man kan försumma stereosystemfelen/informationsförlusten i kodningen, eller att man kan åstadkomma något som kan kallas en perfekt transparent återgivning.

Men - givet en medveten begränsning i vad det är som skall åstadkommas (en öppning, även en stor en, in till en ljudhändelse är inte samma sak som att flytta lyssnaren in i ett rum då musiken spelas) och att man värderar vad man åstadkommit med hjälp av hörseln, så kan man om inte åstadkomma en perfekt återgivning av den ursprungliga händelse från en sterefonisk kodning - så i varje fall VÄRDERA den återgivning man lyckas åstadkomma från en "transparent infallvinkel".

(Istället för att fråga om det låter bra, kan man fråga om det låter som ursprunget, förutsatt att man sätter upp ett experiment där det finns möjlighet att göra det självklart. Det har jag gjort några gånger.)

Och jag tror rätt många skulle bli rätt förvånade, om de fått delta i en live/återgivet-jämförelse där man gjort allt vad det går för att det skall bli så ursprungslikt som möjligt... 8)

Det inte bara blir illusoriskt - utan folk gissar till och med fel på vad som är live och vad som är återgivet. Men alldeles identiskt låter det inte. Dock så pass lika att man uppfattar det som precis samma musikhändelse. Det är i varje fall vad de som deltagit i de dylika experiment jag arrngerat, har beskrivit. Jag har nöjt mig med det. Likheten när allt är som det kan vara, är många, många gånger större, än vad den är i >99% av alla stereoanlägningar.

Men jag har ingenting emot att skapa ljud som låter "annorlunda än andra anläggningar". Jag har aldrig varit intresserad av att jämföra apparater med varandra ändå. Det är ursprungsmusiken jag jämför med.

Jag vet dock att auktoriteter som t ex Linkwitz gärna framställer det hela som att "det är bara en illusion man i bästa fall försöker skapa", men jag tycker inte att man skall se det som något annat än vad det är - ett sätt att försöka förklara att man inte kan återge de exakta vågfronterna i det ursprungliga ljudfältet. (Och han har helt rätt.)

Men - om man avstår från att använda anfallsriktningen att försöka återskapa det fysikaliska ljudfältet, utan istället inser att det man måste använda som anfallsvinkel för att "nå fram", är kombinationen av stereosystemet, rummet och den mänskilga hörselmekanismen. Då öppar sig plötsligt helt nya dörrar. Det är ju upplevelsen som skall återges, eftersom det är det enda som finns kvar efteråt.

Ungefär som när man i verkligheten har miljontals olika synliga (och från varandra urskiljbara) ljusvåglängder och intensiteter, men som man tack vara som kunskap (klinisk eller erfarenhetsmässig) funnit att man kan återge närapå perfekt med hjälp av bara tre färger som man varierar i styrka och blandar additivt!

Rent fysikaliskt är det inte ens en grov approximation av originalet, men perseptivt kan det faktiskt vara helt oskiljbart. :o

Vh, iö

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-11-03 19:11

petersteindl skrev:En sak till. Jag gillar rekreation :wink: Söker man på Wikipedia så står det solbad. Man kanske skulle dra till västindien eller till Como :) Vad säger du Naq, gillar du rekreation? :)

Mmmm det betyder väl återskapa?! Ja om man blir som en ny människa så har jag inget emot det. :D Como är helt ok för mig för rekreation. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-11-03 19:12

Almen skrev: Varför läser du inte vad jag skriver? Varför hittar du på saker och lägger i min mun?

Hej Almen!

Såg att du av smileys att döma blev arg och även att din meningsfrände Subjektivisten blev lite till sig. Jag har jag ändrat mitt inlägg, så att jag citerar dig korrekt, nämligen ” Och om du inte tycker att du kan lära något på ett forum där personer som Bertil Alving, Svante, Peter Steindl, Bo Bengtsson, Ingvar Öhman, phon, Morello, Naqref, med flera har medlemskap, så - synd för dig. ”. Nu kan alla läsa rätt.

Håller med dig om att reflexioner över språk och debattform på ett högre plan än generellt om hifi bör undvikas.

Fortsatt trevlig kväll!

Cody

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-03 19:19

Naqref™ skrev:Då tycker jag högaktningsfullt att du ska ge FAN i att berätta för andra hur de ska bete sig om du inte klarar av det själv. Miffo.

Not. Det kan verka som om detta inlägg skrivs i affekt men alla ord inklusive personangreppet var välplanerade. ;)

Till skillnad mot andra idioter så står jag för mina fel. Annat än man kan säga om dig.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
emil_fh

Inläggav emil_fh » 2008-11-03 19:31

Att diskutera språk är väl inte på ett"högre plan"?

Jag gillar inte att det jag skriver återges som en Dogm, vad det nu är...

Håller med om att HIFI ska diskuteras, men ifrågasätts det jag skriver och stämplas som FEL, så käftar jag emot :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-11-03 20:03

subjektivisten skrev:Till skillnad mot andra idioter så står jag för mina fel. Annat än man kan säga om dig.

Om du säger det så stämmer det säkert. Du har ju haft rätt alltsedan du registrerade dig här som Subjektivisten. Så statistken talar klart för dig.
Senast redigerad av Naqref 2008-11-03 20:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-11-03 20:10

Naqref™ skrev:
subjektivisten skrev: Tänk på vad du själv gör först och främst.

Gör du det?

Hur vågar du skriva så, Naqref, Subjektivisten kan bli arg och då blir här dålig stämning :cry:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2008-11-03 20:12

emil_fh skrev:
en Dogm, vad det nu är...

Det är ett Faktiskt.se modeord.. det dyker upp såna ibland.. ett tag var det "retorik" som användes flitigt i varenda inlägg som skrevs , få se vilket det blir nästa gång :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-11-03 20:17

matså skrev:Subjektivisten kan bli arg och då blir här dålig stämning :cry:

Jasså? Jag tycker han vara på sedvanligt gott humör.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2008-11-03 20:26

petersteindl skrev:
Callisto skrev:En liten fråga till :oops: . En högtalare som har ett mindre spridningsfönster, är det lättare att få dem "att försvinna" eftersom de då inte har lika komplext reflektionsmönster. Eller är inte den effekten så stor? Jag tänker på högtalare med "platta element". Vi lämnar basen därhän eftersom den är rundstrålande.

Hej Callisto.

Mitt svar är att det inte går att lämna basen därhän just eftersom den är rundstrålande. I ett ekofritt rum d v s ett rum utan reflexer från väggar eller tak eller golv så kan man ställa in en rak frekvenskurva oberoende av riktningskaraktär. Det är ju bara med reflexerna som en ljudkällas riktningskaraktär gör sig gällande.

Om man nu har ställt in en rak frekvensgång i ett ekofritt rum där basen är rundstrålande och de andra registren är smalstrålande och man därefter flyttar denna högtalare till ett bostadsrum så kommer ljudet i basen som går i övriga riktningar i bostadsrummet inte att försvinna utan den kommer att via väggarnas reflexer att nå våra öron. Det tar en stund för basen att byggas upp i luften på grund av dess långa våglängd. I och med att all bas nu når våra öron, istället för bara en viss liten del som i det ekofria rummet, så kommer det att bli väsentligt mer bas som når örat (och även mikrofon) än i det ekofria rummet, men denna skillnad mellan ekofritt rum och bostadsrum är betydligt mindre i de övre registren om de är riktade i sitt spridningsmönster.

Basen blir således starkare i bostadsrummet och högtalarna kommer att upplevas som bastunga både i mätning och lyssning och detta är en högtalaregenskap som hänförs till den akustiska delen av högtalaren som varandes en elektroakustisk länk d v s till denna dels överföringsfunktion d v s till den del som är 3-dimensionell. Jag tänker nu passa på att byta ut ordet transparent mot neutral, inte för att man skall använda antingen det ena eller det andra utan för att man skall kunna fundera lite över en högtalares neutrala akustiska egenskaper. En neutral högtalare vad avser riktningskarakteristik skall kunna återge instrumentets riktningskaraktär oberoende av om det är en flöjt som ju sprider ljudet i 3 dimensioner på sitt karakteristiska sätt, eller en violins 3 dimensionella ljudspridning, eller en trumpets, eller ett pianos, eller en hel kyrkoorgels. 8) D du :) Var finns den högtalaren? :mrgreen: Nu gissar jag att även mikrofontillverkarna snart börjar ta ton angående neutralitet och transparens och även Bertil Alving och andra inspelningstekniker vill kanske ha sina ord med i leken för det är ju strax före inspelningsledet som 3D börjar :) men frågan är, slutar 3D även där d v s strax före inspelningen? Jag kommer att ge min syn på den saken så småningom och detta ligger till grund för Bremens ljudåtergivningskoncept.

IÖ och Naq har en intressant liten diskussion angående specifika vinklar och angående den totala utstrålade energin d v s det som en del kallar för totalljudskurvan.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=26105&start=540

Ska jag vara riktigt ärlig så är de OT :wink: i just den tråden men inte desto mindre är det intressant. Även inlägg angående högtalares ljudutbredning är ju OT :wink: i just denna tråd också. Det är alltså samma ämne i två trådar samtidigt och det är OT i båda trådarna :lol: Jätteroligt :D Jag hoppas MM inte misstycker :wink: :) Jag kommer att återkomma till det som jag inte tycker är OT i denna tråd :) eftersom MM i de tre första orden i tråden använder ordet "dogm". Som vanligt kommer jag att vända på steken lite grann :D

MvH
Peter Steindl

Ännu ett mycket intressant svar :D . Kan man säga att det alltid är en "kompromiss" hur mycket av det reflekterade ljudet som man tar hänsyn till? Jag menar alltså ifall man utgår ifrån ett visst standardavstånd till tak och sidoväggar (eftersom det skiljer ifall det är 1m eller 4m till sidovägg och t.ex 2,40 m eller 4m i takhöjd).

Personligen är jag svag för panelhögtalare (flera olika tekniker) eftersom jag tycker de oftast har en fantastisk stereobild där högtalarna totalt försvinner. Har det med reflektionsmönstret att göra eller är det andra faktorer som bidrar mer?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-03 20:28

Naqref™ skrev:
subjektivisten skrev:Till skillnad mot andra idioter så står jag för mina fel. Annat än man kan säga om dig.

Om du säger det så stämmer det säkert. Du har ju haft rätt alltsedan du registrerade dig här som Subjektivisten. Så statistken talar klart för dig.

:mrgreen:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-03 20:30

Dynamic skrev:
emil_fh skrev:
en Dogm, vad det nu är...

Det är ett Faktiskt.se modeord.. det dyker upp såna ibland.. ett tag var det "retorik" som användes flitigt i varenda inlägg som skrevs , få se vilket det blir nästa gång :)

Syntax error

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-11-03 20:30

Naqref™ skrev:
matså skrev:Subjektivisten kan bli arg och då blir här dålig stämning :cry:

Jasså? Jag tycker han vara på sedvanligt gott humör.

Ja, men han kan bli väldans arg och då blir vi rädda :? Be ware of his force :(
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-11-03 20:33

Jag föreslår att någon elektronikkonstruktör här på faktiskt gör slut på en del av "bråken" här...

Det är enkelt.

En liten dosa att sätta mellan tangentbord och dator, till vilken man även ansluter en pulsmätare...

Tangenttryckningar
AND
rimlig pulsfrekvens
=
tecken i sladd till dator

Hög puls.... -inga tecken.
Ingen puls... -inga tecken, men kanske av annan orsak :wink:

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-03 20:37

IngOehman skrev:

Vh, iö

Japp ett perfekt svar. :? Då var vi tillbaka i sandlådan då? Du började..nej det var du...Nej titta på dig själv...Nej det är ditt fel...Blääääää mamma han är dum!

Ärligen tycker jag att var person får stå sin egen självransakan. Du är duktig på vissa saker med inte komplett på andra och en av dessa verkar tyvärr vara att se objektivt på hur vissa beteendemönster ger konsekvenser och ringar på vattnet så att säga. Ett pussel med ett ganska trist motiv öppenbarar sig när man ser bitarna börjar hamna på plats.

Jag är självvald finne i arslet och vet mycket väl om mina fel och brister.

En sak dock är att när man inte omgående känner i hjärtat en tagg när man hör en annan människa berättar hur saker och ting uppfattas, hur fel det än må vara, tycker jag att det är fara å färde. Detta tycker jag är en trist attityd. I ställer vänder man omgående tillbaka skärselden på sin motståndare och säger men du då! Jag kan inte finna respekt för sådana inlägg. Tyvärr IÖ du må vara hur trevlig som helst som person men det du ibland visar upp i trådar är nog inte helt representativt för den privata IÖ men jag kan inte tycka att det är ett bra inlägg du gör. :cry:
Senast redigerad av meanmachine 2008-11-03 21:06, redigerad totalt 1 gång.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-11-03 20:38

avr7000 skrev:Jag föreslår att någon elektronikkonstruktör här på faktiskt gör slut på en del av "bråken" här...

Det är enkelt.

En liten dosa att sätta mellan tangentbord och dator, till vilken man även ansluter en pulsmätare...

Tangenttryckningar
AND
rimlig pulsfrekvens
=
tecken i sladd till dator

Hög puls.... -inga tecken.
Ingen puls... -inga tecken, men kanske av annan orsak :wink:

Stefan

Lite trist, för då skulle faktiskt.se tyvärr bli stendött.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi