Altec lansing subwoofer

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

A318

Altec lansing subwoofer

Inläggav A318 » 2008-10-31 21:02

Ingen aning om var jag ska placera denna tråd så testar här...

Jag fick något idag som jag tycker ser ut att va en väldigt gammal subwoofer (nåja, över 10 år iallfall!). Men jag tyckte att f.d. ägaren sa att den stått i en oanvänd garderob ett längre tag och skumkanterna på högtalarelementet är helt ruttna.

Min far tycker att den ser "sprängd" ut och tror inte att det funkar.
Hur vet jag om det är det??

Tror ni det finns en chans att jag skulle kunna få den här helt fungerande? (utan att byta element)
Har ingen aning om förstärkaren funkar, men enligt samma f.d. ägare så funkade den sist den användes (brukar nog va så?)

Kan det vara nån här som vet vad det är och hur gammal den är?

Ber om ursäkt för bildkvalitén men mina lampor ville jävlas med mig idag och min mobil tar bara bra bilder när det är jävligt ljust. :(

http://img266.imageshack.us/img266/1083/dsc05111mo8.jpg

http://img504.imageshack.us/img504/6946/dsc05107uq1.jpg

http://img101.imageshack.us/img101/6271/dsc05108iq5.jpg

http://img183.imageshack.us/img183/11/dsc05110zo0.jpg

http://img185.imageshack.us/img185/1726/dsc05109qa4.jpg

Hittade det här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=17604

Så det kanske går, Men verkar omständigt, har aldrig gjort nåt sånt förut. :?
Finns det inte gummikanter att köpa, de måste ju va mycket bättre?

Ska försöka få ur elementet och kolla det här "gula tyget" som nämns, men utifrån tycker jag det ser ok ut.
http://img79.imageshack.us/img79/3825/dsc05113lu5.jpg

edit:
http://detroit.craigslist.org/ele/865610446.html
Senast redigerad av A318 2009-05-13 17:20, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-10-31 21:19

Hej A318 - och välkommen till Faktiskt!

Baselementet har inte sprängts - det har "bara" drabbats av vanlig föråldring. Skumkanter på gamla basar har en typisk livslängd på 20-30 år mest beroende på miljön.

Att kanta om en 10" är nog relativt svårt. Eftersom det rör sig om en sluten låda så är inte volymen så känslig vid val av ett nytt element. Jag skulle köpa en Peerless SLS 10" (ca 900 kr) - och förmodligen skulle det bli en subbas med imponerande effekt.

Lycka till!

Användarvisningsbild
Stereotypen_inaktiv_

Inläggav Stereotypen_inaktiv_ » 2008-10-31 23:36

A318....du har PM!!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-11-01 12:13

Skumkanter är inte omöjligt svåra att byta och det finns numera några europeiska leverantörer, t.ex. http://www.goodhifi.com/ .

A318

Inläggav A318 » 2008-11-02 14:31

Jag skulle vilja testa själva förstärkaren (har fått ur woofern) för att se om den funkar.

Tror ni det funkar men en liten 4,5'' på 20w 6ohm, eller kan jag paja den? Det står ingenting på 10''en utom altec lansing och lite random siffror. :?

Förresten, kontakterna/hålena på undersidan står det ingenting bredvid. Man kan säkert testa sig fram till vad det är, men vad tror ni är vad? Input/output??? :?:

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2008-11-03 09:07

Det är högnivå in och högnivå ut. Köp ett peerless för 900 spänn som någon sade, återkom gärna med åsikter. ;)

A318

Inläggav A318 » 2008-11-03 16:14

Fackamato skrev:Det är högnivå in och högnivå ut. Köp ett peerless för 900 spänn som någon sade, återkom gärna med åsikter. ;)

Högnivå? Det säger ju mig mycket...väldigt mycket..eh :P

edit: ok, jag använde google lite och det verkar som om högnivå är det som kommer ut ur tex en förstärkare och är signal stark nog att driva högtalare och lågnivå är det som kommer ut ur t.ex. datorn eller handdatorn. Stämmer det verkligen? Isåfall skulle jag ju inte kunna koppla dator/handdator till subwoofern? Datorn kan ju driva hörlurar direkt...

Vilket är vilket isåfall?

Och är det säkert att testköra den med ett 4.5'' element på 6ohm? :?
Senast redigerad av A318 2008-11-03 16:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2008-11-03 16:26

A318 skrev:
Fackamato skrev:Det är högnivå in och högnivå ut. Köp ett peerless för 900 spänn som någon sade, återkom gärna med åsikter. ;)

Menar du testköra förstärkaren? Javisst, den kommer inte ta skada. Högnivå in betyder att du kan koppla en förstärkare som inte har lågnivå ut (t.ex. pre-out, subwoofer out), med hjälp av kontakterna där du normalt kopplar högtalarna till subwoofern. Så du kopplar förstärkare > högtalar ut > subwoofer högnivå in. Sedan kopplar du dina högtalare på högnivå ut på subwoofern.

A318

Inläggav A318 » 2008-11-03 16:31

Fackamato skrev:
A318 skrev:

Menar du testköra förstärkaren? Javisst, den kommer inte ta skada. Högnivå in betyder att du kan koppla en förstärkare som inte har lågnivå ut (t.ex. pre-out, subwoofer out), med hjälp av kontakterna där du normalt kopplar högtalarna till subwoofern. Så du kopplar förstärkare > högtalar ut > subwoofer högnivå in. Sedan kopplar du dina högtalare på högnivå ut på subwoofern.

Okej tack! Då ska jag testa den. Men jag har ju ingen förstärkare till högtalarna till "tvn" (en dator), men det måste väl gå att koppla direkt från datorn -> subwoofer? För man får väl center/subwoofer ut på nåt uttag om man ställer in rätt.
har bara 4st högtalare till den, 2 par, de driver sig själva och sitter i ljudkortet på två olika kontakter (fram/bak)

edit, en grej till, den här knappen som man kan ställa på 18db/oktav eller 24db/oktav, vad gör det egentligen? Dämpar det ljudet på nåt sätt eller? :P

edit igen:[s] jag gav den ström och den klickade en gång i den, power-leden släckt. jag stängde av och satte igång lite musik in genom de där plupparna och gav den ström igen, power-leden tändes, klickade och knakade lite till och lampan "dynamic control" blinkade som fan. utan ljud i högtalarn. så jag stängde av strömmen igen :D

Jag är som vanligt feg och fattar ingenting :P men brukar förstärkare av den typen klicka och knaka, och vad kan "dynamic control" betyda?

Skulle jag ha väntat ännu längre eller borde ljudet ha kommit på engång?[/s]

jag fick ljud ur den men där dynamic-leden blinkade efter musiken, såg inte ut som om den borde göra det? (alltså när det kom "dunk" så minskades ljusstyrkan och sen gick tillbaka, och värre ju högre volym det var) :?:

Om man skulle köpa ett nytt element, är det det här ni rekommenderar?
http://hifikit.se/show_prod.asp?id=1109#

Hur vet jag att det funkar? 8 ohm står det.
Kan man kolla impedansen på det gamla på nåt sätt, mäta?

För annars finns det ju billigare som tex detta på 4:
Länk
Eller
Länk

Man blir ju lite osäker när den knappt verkar orka driva ett 4.5''. :?
Är det inte så att ju högre ohm desto mindre last för förstärkaren?

Ja jag vet att jag ställer en massa idiotfrågor men, känns som om jag inte kan nåt om det här och vill gärna vara säker :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-11-04 14:24

Hej igen! Ska försöka hjälpa till lite...

1. Ja, det är det baselementet som jag föreslår, Peerless SLS10. Det är särskilt lämpligt för mindre slutna lådor. Jag använder det i ca 20 liter och det spelar mycket bra, djup, distinkt bas. Det finns billigare, men också mycket dyrare element. Jag har inte erfarenhet av så många andra, därav denna rekommendation.

Edit: 4 eller 8 ohm spelar inte så stor roll på ett enstaka baselement. Men visst, om förstärkaren klarar av att driva ett 4 ohm element kan du få ut lite mer effekt. Om spolen är hel i det befintliga elementet kan du ohm-mäta elementet. Om det är 8 ohm skall du mäta upp ca 5 ohms likströmsmotstånd och för ett 4 ohms element skall du mäta ca 3 ohm.

Dina länkar till andra element funkar tyvärr inte.

2. Anslutningar till subben. Det finns två sätt att driva subben. Antingen kopplar du högtalarsignal till de svarta (-) och röda (+) terminalerna. Oftast kopplar man kablarna till fronthögtalarna parallellt över dessa terminaler. Alternativ två, som är att föredra, är när man har tillgång till en lågnivåsignal från sin dator eller surroundförstärkare (kallas t.ex. LFE, SUB, Line out eller .1). Det går även bra att ansluta lågnivåsignal för frontkanalerna. Denna signal kopplas till någon av eller båda de runda RCA-kontakterna som sitter under högtalarterminalerna på subben.

3. Inställningarna på subben.
Röd power-LED lyser när spänningen är påslagen.

Röd dynamic-LED är jag osäker på men kan vara en indikering för överstyrning av insignalen, alltså för stark insignal.

Volym-ratten reglerar nivån på ljudet.

Equalizer påverkar basförstärkningen, alltså tonkurvan på ljudet.

Crossover är inställning för delningsfrekvens, prova dig fram till vilket sopm låter bäst. Man säger normalt att delning vid ca 80 Hz är lämpligt för subbas (men det finns många olika uppfattningar om det!)

18/24dB avgör hur brant delning man vill ha på delningsfiltret, alltså hur mång dB som ljudnivån dämpas per oktav över delningsfrekvensen. Ofta vill man ha brant delning för att inte höra för mycket mellanregister från subben.

Slutligen phase control avgör om basen skall arbeta i eller ur fas. Det har samma inverkan som att skifta +/- på högtalaranslutningen. Effekten har bara påverkan i förhållande till övriga anslutna högtalare. Vid viss möblering eller placering av subben i förhållande till övriga högtalare och/eller lyssningsplats så kan det bli utsläckning av basen så att det låter basfsattigt. Prova då att ändra denna inställning. Vilket som är rätt läge kan alltså variera.

4. Att det klickar i förstärkaren låter märkligt. Det kan vara ett relä som slår till med fördröjning efter spänningspåslag. Det kan ju dock vara så att förstärkaren faktisk är kass. Jag vill rekommendera att du testar med en lite rejälare bashögtalare för att verkligen testa att den är ok. Det måste inte vara ett särsklit baselement. Det går bra att testa med en vanlig hifi-högtalare av lite större storlek. Man vill ju gärna veta att förstärkaren funkar innan man lägger pengar på ett nytt baselement.

Det var väl allt - fråga om det är något du inte fattar!

A318

Inläggav A318 » 2008-11-04 17:13

Kalejdokom skrev:Hej igen! Ska försöka hjälpa till lite...

1. Ja, det är det baselementet som jag föreslår, Peerless SLS10. Det är särskilt lämpligt för mindre slutna lådor. Jag använder det i ca 20 liter och det spelar mycket bra, djup, distinkt bas. Det finns billigare, men också mycket dyrare element. Jag har inte erfarenhet av så många andra, därav denna rekommendation.

Edit: 4 eller 8 ohm spelar inte så stor roll på ett enstaka baselement. Men visst, om förstärkaren klarar av att driva ett 4 ohm element kan du få ut lite mer effekt. Om spolen är hel i det befintliga elementet kan du ohm-mäta elementet. Om det är 8 ohm skall du mäta upp ca 5 ohms likströmsmotstånd och för ett 4 ohms element skall du mäta ca 3 ohm.

Dina länkar till andra element funkar tyvärr inte.

2. Anslutningar till subben. Det finns två sätt att driva subben. Antingen kopplar du högtalarsignal till de svarta (-) och röda (+) terminalerna. Oftast kopplar man kablarna till fronthögtalarna parallellt över dessa terminaler. Alternativ två, som är att föredra, är när man har tillgång till en lågnivåsignal från sin dator eller surroundförstärkare (kallas t.ex. LFE, SUB, Line out eller .1). Det går även bra att ansluta lågnivåsignal för frontkanalerna. Denna signal kopplas till någon av eller båda de runda RCA-kontakterna som sitter under högtalarterminalerna på subben.

3. Inställningarna på subben.
Röd power-LED lyser när spänningen är påslagen.

Röd dynamic-LED är jag osäker på men kan vara en indikering för överstyrning av insignalen, alltså för stark insignal.

Volym-ratten reglerar nivån på ljudet.

Equalizer påverkar basförstärkningen, alltså tonkurvan på ljudet.

Crossover är inställning för delningsfrekvens, prova dig fram till vilket sopm låter bäst. Man säger normalt att delning vid ca 80 Hz är lämpligt för subbas (men det finns många olika uppfattningar om det!)

18/24dB avgör hur brant delning man vill ha på delningsfiltret, alltså hur mång dB som ljudnivån dämpas per oktav över delningsfrekvensen. Ofta vill man ha brant delning för att inte höra för mycket mellanregister från subben.

Slutligen phase control avgör om basen skall arbeta i eller ur fas. Det har samma inverkan som att skifta +/- på högtalaranslutningen. Effekten har bara påverkan i förhållande till övriga anslutna högtalare. Vid viss möblering eller placering av subben i förhållande till övriga högtalare och/eller lyssningsplats så kan det bli utsläckning av basen så att det låter basfsattigt. Prova då att ändra denna inställning. Vilket som är rätt läge kan alltså variera.

4. Att det klickar i förstärkaren låter märkligt. Det kan vara ett relä som slår till med fördröjning efter spänningspåslag. Det kan ju dock vara så att förstärkaren faktisk är kass. Jag vill rekommendera att du testar med en lite rejälare bashögtalare för att verkligen testa att den är ok. Det måste inte vara ett särsklit baselement. Det går bra att testa med en vanlig hifi-högtalare av lite större storlek. Man vill ju gärna veta att förstärkaren funkar innan man lägger pengar på ett nytt baselement.

Det var väl allt - fråga om det är något du inte fattar!

Hehe, oj, tack för utförliga svar :D

Har försökt mäta ohm på högtalaren, tog en multimeter jag hittade (antar att det var det jag skulle använda) och ställde in den på nåt som jag trodde var rätt. Den visade 7.3. Ändrade sig när jag rörde på konen men så fort jag släppte så blev det 7.3. Hela konen hänger ju helt löst, för att trycka på den utan att det skrapar måste jag balansera den med fingrarna och det kan ja inte göra med multimetern på då visar den olika hela tiden.

Så jag gav upp det och tänkte testa nåt eget. tog en sladd och kopplade från en gammal philips, öm vad det nu kallas, freestyle? sån här liten radio med bandspelare, och kopplade på. det funkade tydligen, för den spelar som fan trots att konen hänger löst :P (eh ja, den spelar inte så mycket att det syns att den rör sig, men den sitter väldigt löst)
Det distar om jag höjer volymen för mycket eller lägger på för mycket bas, är det högtalarn som är paj elelr kan det lika gärna bero på radion?

I förstärkaren/på sitter det en massa saker som enligt mig ser ut som reläer, så att det var de som lät funderade jag också på.

Tycker det verkar konstigt att det skulle bli för högt ljud från en handdator.

Fick höra igen att den tydligen funkade utmärkt innan förra ägaren ställde undan den, den har så vitt jag vet stått på en kall (kanske fuktig också) vindsvåning, skulle det kunna få den att paja?

och högtalare att testa förstärkaren med, så har jag inte så mycket att välja på. Har den här 4.5'' subwoofern, och mina datorhögtalare om det funkar? Det är på 4 ohm, 3 väg i en låda.

edit, skulle tala om också att det var det där med mellanregister jag tyckte det va mycket av när jag testade men 4.5'' högtalaren. blev lite bättre genom att byta till 24db men var ju ingen bas precis. Har testat den högtalaren på en annan förstärkare förut och då fick jag bas.

Men det kan väl vara fel placering eller att högtalaren är fel som gör att det blir så, inte vet jag.

Här är länkarna som inte funkade
http://www.conrad.se/swe/prodbeskr.php?recordID=369063
http://www.conrad.se/?article=333417

och en annan
http://www.fynda.se/index.php3?prodid=926
men konstiga mått på skruvhålen, borde de inte vara samma på alla 10''

MVH :)

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-11-06 00:35

Några svar kan jag nog ge i alla fall:

Eftersom elementet visade ca 7.3ohm vid vanlig ohmmätning så är det ett typiskt 8ohms element. Dvs det inbyggda slutsteget är rimligen gjort för 8ohms element, så att byta till t.ex. SLS 10 tummaren på 8 ohm vore en enkel lösning.

När du kopplar in en freestyle, så gissar jag att du kopplar den till lågnivå-ingången på subbens slutsteg. När du drar på högt så är det troligt att freestylens utgångsdel inte orkar med, och därför börjar saker dista.
Testet visar dock att subbens slutsteg och elementets motordel troligen är hela.

Om den står fuktigt så är det i första hand kantupphängningen som tar stryk. I andra hand konens material ifall det är fuktkänsligt, som t.ex papper. I det här fallet så ser det ut som ett tåligare material.
Det kan förståss börja erja om metallen i elektroniken också. Det ser dock ut som det mesta har klarat sig relativt bra.

Om du kommar in ett element utan låda så skall du inte förvänta dig att få ut så mycket bas. Om det bara spelar bra och rent så är nog förstärkardelen bra.

Återgå till Teknikforum