Vad har hänt med Linn?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-10-29 19:47

Försöker mig på en sammanfattning på LP12 utvecklingen...
Om jag förstått inläggen rätt så var Thorens först med 3fjäderupphängningen men det är från AR som LP12 som konstruktion utgår ifrån.
Rätt?

Och Peter, hur var det med den smaskiga historien som du inte berättat om ännu, bara hintat... :wink:

Men efter introduktionen - var det Ivor eller någon annan som drev på utvecklingen av LP12?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-10-29 20:06

sportbilsentusiasten skrev:Försöker mig på en sammanfattning på LP12 utvecklingen...
Om jag förstått inläggen rätt så var Thorens först med 3fjäderupphängningen men det är från AR som LP12 som konstruktion utgår ifrån.
Rätt?

Tror det blir mer med sanningen överensstämmande om
du "vänder på steken" :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-30 05:16

sportbilsentusiasten skrev:IO & Bill, jag lyssnar också på hela skivan i en följd- men tyvärr tror jag att vi tillhör en minoritet...
Och bland de som spelar mp3 är HELT klart de som mixar låtar i majoritet.

För övrigt blir jag vansinnig på "best of" - man vill ju ha RÄTT låt efter den som just spelas. Skivan är ju ett sammanhängande konstverk!
Att dessutom blanda artister/låtar och njuta är mer otroligt men fråga de som kör med mp3 så får ni se...
Bland tonåringarna i min bekanskapskrets har jag hittils aldrig stött på någon som avnjuter hela skivor.

Tror bestämt att jag håller med om allt det där.

Men vill samtidigt nämna att det går alldeles utmärkt att blanda musik på blandband (eller spellistor på allehanda medier, inklusive MP3-pinnar, för de som inte minns CC...) med både naturligt olika stora dynamikområden och med olika grad av sönderkomprimering. Det enda man behöver göra är att normera nivåerna efter medelvärde istället för toppvärde.

Enda svårigheten är att den knappen inte finns... :? Men den skulle kunna finnas i framtiden. Mitt förslag är att man har två möjligheter:

1. Lägga nivåerna manuellt för att olika låter man lagt efter varandra skall bli så perfekta i nivå i förhållande till varandra som möjligt.

2. Lägga alla låtars medelnivå på -18 dB RFS automatiskt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2008-10-30 05:49

IngOehman skrev:Enda svårigheten är att den knappen inte finns... :?

Jodå, den är märkt ReplayGain. :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-10-30 07:36

nolimitsoya skrev:
IngOehman skrev:Enda svårigheten är att den knappen inte finns... :?

Jodå, den är märkt ReplayGain. :)

Vet inte vad det heter men om man rippar musik till FLAC finns det en funktion som lägger till info för att möjliggöra detta.
Använder givetvis inte denna funktion, vill ju höra musiken som det var inspelat. Rent artistiskt ska ju vissa låtar på en skiva vara tystare än andra.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2008-10-30 08:27

Ja, det är därför det finns två lägen för ReplayGain; i ett läge balanceras låtar med varandra, och i andra läget balanceras album. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-30 10:41

Att funktionen finns (en knapp som gör att alla låtars medelvärde sätts till -18 dB) låter ju alldeles fantatiskt! Om det stämmer.

Och sportbilsentusiasten: En volymjustering som gör att medelvärdesnivåerna på ett "blandband" läggs lika mellan olika låtar - vars kombination man själv bestämmer - är näppeligen att våldföra sig på hur de enskilda låtarna skall låta. Det är ju bara att motverka de absurda effekterna av att en sönderkomprimerad låt blir absurt starkt.

Det är ju inte alls samma sak som att våldföra sig på nivåskillnaderna mellan låter på ett album. Det är bara en nödlösning för att hantera det problem som dB-rejset ställt till med, där varje låt inte relaterar till någonting alls, annat än till att försöka komma så nära full utstyrning som det går. :(

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2008-10-30 13:15

IngOehman skrev:Att funktionen finns (en knapp som gör att alla låtars medelvärde sätts till -18 dB) låter ju alldeles fantatiskt! Om det stämmer.

Nja, jag tror normalinställningen är -20dB, men det är manuellt justerbart om man nu skulle behöva större headroom.

Som sagt finns det två varianter man kan välja mellan - en där alla album läggs på samma medelnivå men låtarna behåller sin inbördes nivåskillnad, och en där alla låtar kalibreras till samma medelnivå.
Det fiffiga är att allt görs med metadata, och gain justeras i realtid. Ljuddatat rörs mao inte, så ingen omkodning av befintliga filer behövs. :)

Problemet än så länge är att det är få av hårdvaruspelarna som hoppat på tåget, men det kommer.

(Naturligtvis skulle Sony... erm, Apple skapa sin egna inkompatibla variant som bara fungerar på iPod (som i sin tur bara fungerar med...), och dessutom saknar hantering av album. Snälla sluta köpa iPods! :x )

Användarvisningsbild
emil_fh

Inläggav emil_fh » 2008-10-30 15:36

nolimitsoya skrev:Nja, jag tror normalinställningen är -20dB, men det är manuellt justerbart om man nu skulle behöva större headroom.

Som sagt finns det två varianter man kan välja mellan - en där alla album läggs på samma medelnivå men låtarna behåller sin inbördes nivåskillnad, och en där alla låtar kalibreras till samma medelnivå.
Det fiffiga är att allt görs med metadata, och gain justeras i realtid. Ljuddatat rörs mao inte, så ingen omkodning av befintliga filer behövs. :)

Problemet än så länge är att det är få av hårdvaruspelarna som hoppat på tåget, men det kommer.

(Naturligtvis skulle Sony... erm, Apple skapa sin egna inkompatibla variant som bara fungerar på iPod (som i sin tur bara fungerar med...), och dessutom saknar hantering av album. Snälla sluta köpa iPods! :x )

Jag kör med Foobar2000 som inklederar ReplayGain, men jag har aldrig använt det utom de få tillfällen jag provat. Vore väldigt intressant att lära sig hur jag använder det utan att förstöra inbördes skillnad i nivå mellan låtar på ett album.

Om alla album ska ha rätt nivå inom sig men också samma totala nivå när albumen jämförs emellan, så inte ett album låter mycket starkare än ett annat, hur gör jag då?

TACK!

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2008-10-30 18:43

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-10-30 21:52

Det finns i SqueezeCenter/Squeezeboxen. Tre val: Track Gain, Album Gain och Smart Gain

Bild
When routine bites hard

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2008-10-31 07:34

Jo, men man måste lägga dit metadatan också. Det görs lämpligen vid kodningen, men det går göra i efterhand med diverse verktyg om man råkat glömma det.
Kan SC fixa det, automatiskt?

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-10-31 08:43

nolimitsoya skrev:Jo, men man måste lägga dit metadatan också. Det görs lämpligen vid kodningen, men det går göra i efterhand med diverse verktyg om man råkat glömma det.
Kan SC fixa det, automatiskt?

Det stämmer självklart det du säger och det är ju enklast att fixa vid själva rippningen. Jag är inte medveten om något sätt som SC kan fixa det på egen hand.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-11-03 23:51

JanBanan skrev:
IngOehman skrev:Huvudpoängen med en vakuum-tallrik är att den gör själva vinylskivan knuten till en mycket större massa, vilket i sin tur för med sig en massa potentiellt bra saker, såsom:

1. Mindre tendens att plocka upp gamla ljud från luften,

2. Skeva skivor plattas ut, och lågfrekvensstörningar minskar, vilket i sin tur faktiskt gör resonansfrekvensen mindre kritisk / tillåter lägre resonansfrekvens. Förbättringen påminner om den man får med en dämpborste, således att de defacto tar bort störningen, istället för att bara dämpa effekten av den. En dämpborste dämpar förvisso också, men framförallt refererar den skivans avläsning till själva skivytan och skapar en virtuellt plan skiva, trots att den är bucklig.

3. Som bieffekt av punkt 2 försvinner även de mekaniska modulationer som följer från oplana skivor.

Hur skiljer sig vacuumsug från en bra skivpuck, t.ex. a la Oracle där man skruvar fast pucken? Kan även tillägga att Oracles skivtallrik är konkav för att få maximal kontakt med skivan då den pressas ned.

Ingen som kan svara?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-11-03 23:57

JanBanan skrev:
JanBanan skrev:
IngOehman skrev:Huvudpoängen med en vakuum-tallrik är att den gör själva vinylskivan knuten till en mycket större massa, vilket i sin tur för med sig en massa potentiellt bra saker, såsom:

1. Mindre tendens att plocka upp gamla ljud från luften,

2. Skeva skivor plattas ut, och lågfrekvensstörningar minskar, vilket i sin tur faktiskt gör resonansfrekvensen mindre kritisk / tillåter lägre resonansfrekvens. Förbättringen påminner om den man får med en dämpborste, således att de defacto tar bort störningen, istället för att bara dämpa effekten av den. En dämpborste dämpar förvisso också, men framförallt refererar den skivans avläsning till själva skivytan och skapar en virtuellt plan skiva, trots att den är bucklig.

3. Som bieffekt av punkt 2 försvinner även de mekaniska modulationer som följer från oplana skivor.

Hur skiljer sig vacuumsug från en bra skivpuck, t.ex. a la Oracle där man skruvar fast pucken? Kan även tillägga att Oracles skivtallrik är konkav för att få maximal kontakt med skivan då den pressas ned.

Ingen som kan svara?

Man kan få kanten att resa sig med bara en puck. Å andra sidan så har vi upplevt lite väl stark koppling till lagret på en skivspelare med vacuumsug.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-04 02:23

Jag har en puck på min skivspelare och jag gillar den inte. Skivan vill gärna vika upp sig längst ut, vilket skapar olika VTA över skivan.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-11-04 14:36

subjektivisten skrev
Jag har en puck på min skivspelare och jag gillar den inte. Skivan vill gärna vika upp sig längst ut, vilket skapar olika VTA över skivan.

Subjektivisten,

Du har väll inte tagit bort den gummibricka (30mm i diameter) som ska sitta på den gängade axeln och vara liggande mot talriken?

Gummibrickans yta är något högre än talrikens (ca 1,5mm). Den gängade puck som används ligger bara an i sin ytterperiferi mot skivans yta. Resultatet blir att när man skruvar ner pucken så tvingar man först ner skivans ytterperiferi och därefter trycks hela skivans yta mot talriken. Från skivans ytterperiferi in till skivans centrum, förhoppningsvis (beroende lite på hur aktuell skiva ser ut). Fortsätter man att skruva, om man skruvar för hårt, så tvingar man ner skivan i den i skivtallriken ursvarvade utrymmet för skivans etikett. Då ursvarvningen i talriken kan vara för djup eller skivan för plan, välj själv, så reser sig då ytterperiferin på skivan. Man bör alltså inte skruva åt pucken för hårt på en sådan skivspelare som du har.

Det är ju sedan fullt möjligt att ta bort både gummibricka och puck och spela skivor på skivspelaren som på vilken skivspelare som helst. Som på en Linn. :)

Hälsningar
JR

PS.
Jag har inte glömt den utlovade remmen. När tid finns så...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-04 15:06

Den är kvar men jag tycker det hjälper inte. Trycket blir ojämnt och jag skulle nog föredra vakuumsug istället. Tanken är att jag ska kolla upp vakuumspelare för min nästa spelare.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-11-25 21:53

Kevin_Mitnick skrev:
matså skrev:
Nattlorden skrev:
matså skrev:eller så kan det stå "undersåtarna frågar, mästerIngvar svarar"

matså - varför kunde du inte hejda dig medans det fortfarande var kul?

Ha ha ha!!

Matså, det finns inget du kan ta och arkivera?

Oj har det lilla kräket, lärt sig det av Kaffekoppen :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-11-25 21:59

Kan vi inte starta en ny avdelning på detta forum, kallas lämpligen "The Basement" där allt bråk och tjafs förpassas?

När vissa får "semester" ska denna avdelning vara den enda som är öppen för inlägg.

/ B

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2008-11-25 22:17

Där tror jag vi sätter stopp för detta.
- Militant slacker

Föregående

Återgå till Generellt om hifi