Hjälp med hifigardiner!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CODY

Hjälp med hifigardiner!

Inläggav CODY » 2008-11-05 00:42

Hej,

Man är ju på det klara med att rummets betydelse är underskattad och att heminredningstextilier är da shit, som det heter.

Hustrun och jag står i begrepp att beställa nya gardiner för matsalen, lilla salongen och biblioteket. Vart och ett av rummen innehåller en ljudåtergivare, för musik och tal. Ingen av dessa är certifierat transparent.

Vilken av följande gardintyger skulle ni välja:

- Ett silkestyg från shiva stripes (casamance) 585 kr/m
- Ett tungt linnetyg från romo ca 800 kr(m (se www.romofabrics.com)
- Ett sammetstyg från Jab Anstoetz ca 500 kr/m
- Ett råsidentyg med tryck från designers guild, ca 900 kr/m

Vi står också i begrepp att klä om en fåtölj i antingen ett cord-du-roy tyg eller kraftigare chenilltyg, båda från Kenzo. Detta kostar em 1300 kr/m. Är detta s k "ormolja"?

Eftersom det bokstavligen talat är högt i tak kommer bytet att kosta några slantar. Jag är jag tacksam för era värderade synpunkter inför uppgraderingen av återgivningen av det som finns på skivan.

MVH/Cody

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Hjälp med hifigardiner!

Inläggav Naqref » 2008-11-05 00:49

CODY skrev:Vilken av följande gardintyger skulle ni välja:

Ja. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-11-05 01:07

Vita linne gardiner är fräscht!
Josef Frank har designat tyg mönster som har blivit tidlösa.
Det beror väll lite på vad man har för möblemang kanske…

Att klä om en fåtölj är ”ormolja”. Men det kan bli snyggt!
Lägg en ullpläd i fåtöljen. Den absorberar.

Lycka till!

Hälsningar
JR

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-11-05 01:09

Naqref™ skrev:
Ja. :)

tack,

Diskussionerna pågår och hustrun har bestämt att Jatz skall hänga i biblioteket, där p2 och spotify spelas!.

Hjälp mig med argument för att råsidentyget inte skall sitta i lilla salongen där stora stereon står.

Mvh/Cody

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-11-05 01:23

johanrohm skrev:Josef Frank har designat tyg mönster som har blivit tidlösa.

ja det är sådan och tryckta jobstyger, allt med blomställningar, som hänger där nu! Tanken är att byta ut dessa mot mer vågade färger.

Att klä om en fåtölj är ”ormolja”.

Exakt! Särskilt om tyget kostar 1300 k/m och det går åt 8 meter!

[/quote]

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-11-05 01:28

Många skivor blir det... :wink:

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-11-05 01:55

johanrohm skrev:

Många skivor blir det... :wink:

tack för påpekandet. Ateljéinnehavaren är god vän med en man som har den största Rolling Stones-samlingen jag upplevt. Skall använda detta i prisdiskussionen

:)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-05 02:41

Men kan räkna utgifter man har för sin musiklyssning i "antal fonogram".

Men - man kan räkna åtgärderna i antal kronor per fonogram (som man redan har) också. Det är ofta en bättre metod, tycker jag, eftersom det gär att man direkt kan värdera om man tycker att de blir lika många (eller helst fler) kronor bättre att lyssna på med åtgärderna!

Säg att en CD kostar 150:-, att man har 5000 CD i samlingen, och att en åtgärd man vill göra i anläggningen kostar 45 000:- att göra. Det motsvarar alltså 300 st CD.

5000 fonogram som var och en blir säg 60% roligare att lyssna på, kan ju faktiskt vara värt mycket mera än att ha 5300 fonogram i samlingen...

Men om man bara har en CD...

Kan det bli 45 000:- roligare att lyssa på den? Tja, det får var och en bedöma alldeles själv. 8) Det kanske kan det också, för någon.

CODY skrev:Hej,

Man är ju på det klara med att rummets betydelse är underskattad och att heminredningstextilier är da shit, som det heter.

Hustrun och jag står i begrepp att beställa nya gardiner för matsalen, lilla salongen och biblioteket. Vart och ett av rummen innehåller en ljudåtergivare, för musik och tal. Ingen av dessa är certifierat transparent.

Vilken av följande gardintyger skulle ni välja:

- Ett silkestyg från shiva stripes (casamance) 585 kr/m
- Ett tungt linnetyg från romo ca 800 kr(m (se www.romofabrics.com)
- Ett råsidentyg med tryck från designers guild, ca 900 kr/m

Det är alltid svårt att ge några råd utan att veta något om vad rummet behöver, men jag utgår här ifrån att rummet är i behov av dämpning, det vill säga att det även efter att gardinerna är på plats, är mindre total textilyta än 2,5 ggr rumsarean i rummet.

Om så är fallet kommer det att bli bättre ju mera dämpning du kan åstadkomma, men vad som är optimal dämpning beror på många saker, bland annat:

1. Hur veckat det kommer att hänga.

2. Hur långt ifrån väggen det kommer att hänga.

3. Hur tjockt det är!

På punkt ett och två råder jag dig att sikta på "så mycket som möjligt".

När det gäller punkt tre är även där samma råd applicerbart, men saken är den, att det måste återkopplas textilkvaliteten. Vad jag menar med det är, att ju tjockare det blir, desto genomsläppligare bör tyget vara.

Ett tunt platt tyg, behöver ha precis rätt genomsläpplighet för att absorbera så mycket som möjligt. Är det gör genomsläppligt så går ljudet igen, studsat och går igenom igen. Är det för tätt på studsat det i ytan. Lagom är bäst.

Men om man gör en "tjockare konstruktion", det vill säga använder sammet, filtfoder och silkesbaksida (mycket tjusigt) så både kan och bär man välja genomsläppligare kvaliteter än för den enda platta tyglagret. Detsamma gäller i och för sig vid högveckat tyg också, men inte i lika hög grad.

Kort sagt: En generell rekomendation jag kan ge dig är att satsa på sammetstyget. Men olika sådaa tyger varierar rätt mycket med avseende på de akustiska egenskaperna, så det gäller ju att välja rätt för den specifika applikationen.

CODY skrev:Vi står också i begrepp att klä om en fåtölj i antingen ett cord-du-roy tyg eller kraftigare chenilltyg, båda från Kenzo. Detta kostar em 1300 kr/m. Är detta s k "ormolja"?

Nej, varför skulle det vara det? Ormolja är produkter med påstådda egenskaper som de saknar. Ofta läkande/helande/förbättrande egenskaper.

Tyg är väl tyg helt enkelt.

Om det kommer att göra någon större akustisk förbättring eller inte beror ju på fåtöljens konstruktion, storlek och nuvarande klädsel.

Är det en skinnfåtölj så kommer omklädseln med textilt material nog att ge synnerligen märkbara hörbara effekter. (Mångtusenfaldigt större än från produkter som man brukar rubricera som ormolja.) Jag utgår då ifrån att det textila materialet inte är galon. ;)

Om det blir en förbättring eller en försämring beror på i vilket register du vill ha mera eller mindre dämpning.

CODY skrev:Eftersom det bokstavligen talat är högt i tak kommer bytet att kosta några slantar. Jag är jag tacksam för era värderade synpunkter inför uppgraderingen av återgivningen av det som finns på skivan.

MVH/Cody

Jag har nog bara en sak till att säga: Bered dig på att andra problem i rummet KAN uppfattas som större och värre - efter det att man vidtagit åtgärder som i huvudsak håller sig i en enda domension. I detta fallet i horisontalplanet.

Om du inte innan du gör detta har lagt en ordentlig heltäckningsmatta på plats i rummet, så kan musikåtergivningen bli pratiellt sämre efter insatserna. Men mera blir nog bättre än som blir sämre.

Vill bara varna för det.

När, eller rättare sagt om, du uppfattar att vissa saker blir sämre, så skall du inte låta di nedslås dock, för det betyder inte att du har försämrat något. Bara att du förbättrat möjligheten att höra andra fel, som var maskerade i de rörigare akustiska ursprungsförhållandena. Men det är ju bara bra, för då kan du ge dig på dem härnäst, och få det att bli ännu bättre. :)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-11-05 03:24, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-11-05 03:02

Hmm, får det till 300CD. ;-)

Men varför inte fodrade gardiner? Då kan du använda det tyg du vill och det blir iaf så tjock som du vill ha det.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-05 03:26

Stämmer, ändrat till 300. :oops:

Det var ju just fodrade gardiner jag föreslog (sammet + filt + silke). Ju
tjockar den blir, desto genomsläppligare tyg, men sammet kan alltid få
vara något tätare än luggfria tyger.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-11-05 11:22

CODY skrev:Eftersom det bokstavligen talat är högt i tak kommer bytet att kosta några slantar. Jag är jag tacksam för era värderade synpunkter inför uppgraderingen av återgivningen av det som finns på skivan.
MVH/Cody

Men det är väl självklart att du måste göra blindtester innan du tar så viktiga beslut?

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2008-11-05 13:01

Moltontyg från JAM? :)

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-11-05 14:50

JanBanan skrev:Men det är väl självklart att du måste göra blindtester innan du tar så viktiga beslut?

Nej, jag är så trygg att jag låter sakkunskap fälla avgörandet!

tack alla som skriver! I kväll skall jag och hustrun konferera. Hon har emottagit era synpunkter.

MVH/Cody

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-11-06 00:34

IngOehman skrev:Men kan räkna utgifter man har för sin musiklyssning i "antal fonogram"....

Det är alltid svårt att ge några råd utan att veta något om vad rummet behöver, men jag utgår här ifrån att rummet är i behov av dämpning, det vill säga att det även efter att gardinerna är på plats, är mindre total textilyta än 2,5 ggr rumsarean i rummet.

...Jag har nog bara en sak till att säga: Bered dig på att andra problem i rummet KAN uppfattas som större och värre - efter det att man vidtagit åtgärder som i huvudsak håller sig i en enda domension. I detta fallet i horisontalplanet.

Om du inte innan du gör detta har lagt en ordentlig heltäckningsmatta på plats i rummet, så kan musikåtergivningen bli pratiellt sämre efter insatserna. Men mera blir nog bättre än som blir sämre.

Vh, iö

Tack snälla IÖ för rådgivningen. Jag har stor respekt för att du lever på detta med akustikrådgiving, men tänkte ändå ställa ytterligare frågor och hoppas att du vill svara

heltäckningsmatta går nog bort, är jag rädd.

Emellertid är stor "äkta" mattor ofta billiga per kvadratmeter på stadsauktioner och jag har köpt en sådan som lämnar ytterst lite rent trägolv längs väggarnas socklar.

I rummet som är 20 kvm finns det fönster i väster och söder samt dörrar i norr och öster. Det är rektangulärt och högtalarna är placcerade på ömse sidor om dörren i norr och strålar lltså mot fönstret i söder som skall få nya gardiner. Mattan kan antas vara 12 kvm.

Det står en soffa i rummet som är ca två meter lång och kan antas ha en textilyta om 6 kvm. Vidare finns det en fåtölj med fotpall som är jättestor och klädd med cord-du-roy. Denna står i Sweetspot och alltså nedanför fönstret i söder. Den har ungeför samma textilyta som soffan.

Till detta kommer gardiner för båda fönstren som fördragna mäter 2 st x 2,5 m x 2,5 m = 12,5 kvm. Möblerna har tjockt tyg.

Textilytan är alltså ca 35 kvm. Och därmed mindre än den faktor om 2,5 som du angav jämfört rummets 20 kvm.

En tanke är att sätta upp mindre äkta mattor (storlek som dörrmatta) på träram bakom högtalarna.

Har du några andra uppenbara och vardagsnära tips?

MVH/Cody

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2008-11-07 00:10

Jag kan bara inflika att jag har sammet från Jab Anstoetz som jag tycker är mycket snygga. Gör rummet behagligt att vara i. Har inte gjort några mätningar utan gått på vad jag tycker är vackert. Är i grunden estet långt före att jag är audiofil så jag vet inte vad du kan ha för nytta av mina erfarenheter :)

Om du vill uppnå audiofil eufori och perektion kan det väl vara lämpligt att antlita en konsult som mäter och trixar i ditt rum. I annat fall är det väl lika bra att gå på din egen känsla, smak och tycke? Ett rums totalt upplevda harmoni för det som skall vara i det är väl högst subjektiv och där finns det väl inget bättre mätvärde än din egen uppskattning?

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-11-07 00:37

Hej!

ytterligare en estet här!

det blir jabz i biblioteket. En skogsgrön färg, Racing Green, typ. Passar bra till Kinks (och eventuellt Led Zep). Tyvärr står inte stereon där. Men rummet har väggfasta och välfyllda bokhyllor och en stor jävla malmkrona. Förutsättningar för bra akustik, således.

I lyssningsrummet blir det en ursnygg silkeslösning, fordrad. Inte fy skam det heller.

F ö skall jag förbi Svanå i Skultuna nästa vecka och snacka lite. Det är basen som uppträder lite olydigt.

MVH/Cody
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-11-07 00:48

Med tanke på diskussionerna i andra trådar om att billig elektronik kan vara lika bra eller bättre än dyr så undrar jag om samma förhållande kan gälla för textilier?
De som nämns i denna tråd är ju inte direkt billiga. På vilket sätt skulle de vara bättre (akustiskt) än tex gardintyg från ikea eller jula?

Samma gäller mattor. Vad är "bättre" med en svindyr "hifimatta" än en billig vanlig matta? Om man har en begränsad budget, är det då inte bättre att köpa en billigare vanlig matta och täcka hela rummet än en dyr matta som bara täcker halva ytan?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-11-07 01:04

Jatz kostar ca 400 kr/m. Det är dyrare än IKEA, medges. Men jag tänker inte byta gardiner på länge.

Vad gäller mattor går man på stadsauktion och köper kvasi-äkta mattor som är stora. Bra kvadratmeterpris. De flesta vill ha mattor som är 240 x 300 cm (eller däromkring).

Jag tror inte att det spelar väldigt stor roll vilka tyger som används; den stora vinsten är väl att man har det.

det är mysigt också!
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-11-07 01:29

CODY skrev:Jatz kostar ca 400 kr/m. Det är dyrare än IKEA, medges. Men jag tänker inte byta gardiner på länge.

Vad gäller mattor går man på stadsauktion och köper kvasi-äkta mattor som är stora. Bra kvadratmeterpris. De flesta vill ha mattor som är 240 x 300 cm (eller däromkring).

Jag tror inte att det spelar väldigt stor roll vilka tyger som används; den stora vinsten är väl att man har det.

det är mysigt också!

Hej CODY,
Stadsauktioner? Vad är det? Är det nytt eller begegnat som auktioneras ut där?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-11-07 01:33

Hej Svampbob!

det är enklare auktioner. Lite som bonnauktioner. Fast i staden.

Lycka till :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-11-07 11:38

Moment-23 skrev:Med tanke på diskussionerna i andra trådar om att billig elektronik kan vara lika bra eller bättre än dyr så undrar jag om samma förhållande kan gälla för textilier?
De som nämns i denna tråd är ju inte direkt billiga. På vilket sätt skulle de vara bättre (akustiskt) än tex gardintyg från ikea eller jula?

Samma gäller mattor. Vad är "bättre" med en svindyr "hifimatta" än en billig vanlig matta? Om man har en begränsad budget, är det då inte bättre att köpa en billigare vanlig matta och täcka hela rummet än en dyr matta som bara täcker halva ytan?

Tjocka täta mattor är oftast dyra, tyvärr. Gardintyger på Ikea är inte så
genomsläppliga som t.ex. ett sammetstyg osv. Det är väl egenskaperna som
eftersöks och inte bara tyg och matta som sådana. Men det är nog oftast
klart mycket bättre med någonting än ingenting.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-11-07 12:01

shifts skrev:
Moment-23 skrev:Med tanke på diskussionerna i andra trådar om att billig elektronik kan vara lika bra eller bättre än dyr så undrar jag om samma förhållande kan gälla för textilier?

Tjocka täta mattor är oftast dyra, tyvärr. Gardintyger på Ikea är inte så
genomsläppliga som t.ex. ett sammetstyg osv. Det är väl egenskaperna som
eftersöks och inte bara tyg och matta som sådana. Men det är nog oftast
klart mycket bättre med någonting än ingenting.

På ikea finns både tjocka täta mattor och sammetstyg :-)

Det jag menar är att likaväl som att det ska gå att köpa en billig bra cd spelare på onoff så ska man väl kunna köpa bra och billiga mattor och gardiner på billiga ställen. För det är väl inte så att mattor och gardiner är mer avancerade i sin funktion än vad elektronik är, eller? :wink:

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-11-07 12:18

Det tror jag inte heller på, utan man får väl se till egenskaperna. Men det
kan ju vara svårt att veta vilka jag eftersöker :)
2021 maj på Spotify

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2008-11-07 12:42

Riktigt trevligt att se en sådan här tråd där just inredning/möblering/utsmyckning av rummet och dess möjligheter/påverkan för ljudet rådfrågas och diskuteras. För detta om något är det som verkligen ger tydliga skillnader på ljud och ljudbild, ofta för förvånansvärt lite jobb och slantar.

Den som flyttat och haft en pop-maskin inkopplad i ett rum medan man bubbar in möbler och pysslar med möblering i den tomma lägenheten/rummet, vet vad jag talar om. Ljudet är oftast helt olidligt i det tomma rummet, men kommer sig mer och mer för varje grunka man bubbar in.

Mycket mer givande än alla kablar i världen vilka som bäst kan påverka ljudet i nivå med en Ångström eller tre.... å det är ju jäkligt hörbart.... :D

Dr Tinnitus
Åt helvete med Currylinjer och slagrutor, och fram med vetenskap och fakta. Heja Randi :)

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-11-07 19:35

shifts skrev:Det tror jag inte heller på, utan man får väl se till egenskaperna. Men det
kan ju vara svårt att veta vilka jag eftersöker :)

Det håller jag med om. Därför tycker jag att det vore en alldeles utmärkt idé om LTS kunde testa mattor och gardiner etc från ikea.
Vore det inte toppen om mattan rugge eller gardinen hänge hade lika goda akustiska egenskaper som den svindyra hifimattan hos hifiharry i fina butiken? :)

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-11-07 21:19

CODY:

Har du nån medlemspres.-tråd? Vore trevligt att se. :)

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-11-07 22:41

m_persson79 skrev:CODY:

Har du nån medlemspres.-tråd? Vore trevligt att se. :)

tack M

Jag började med "hifi" igen i vintras efter att ha hållit uppe i 15 år. Rummen befinner sig i en "uppgraderingskarusell" där bekymmer för var LP skivorna skall stå blandas med gardin- och möbelbekymmer. När det är klart skall jag göra det.

kan meddela att det inte blev Jatz i biblioteket utan ett brunt linnetyg.

Spongebob squarepants skrev
utmärkt idé om LTS kunde testa mattor och gardiner etc från ikea.

Hmmm, det är nog inte i priset det sitter! Hos IÖ ovan finns nog en del ledtrådar. IKEA har relativt billiga och tjocka mattor om du inte vill springa på auktioner och köpa mattor som luktar pensionär och blå blend.

MVH/Cody
Oh, by jingo!

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-11-08 00:21

Undrar just om Le Corbusie var så värst musikintresserad… :wink:

Hälsningar
JR

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-11-08 09:10

Jag kommer antagligen att köpa Sanela från Ikea.
Bild

599:- för 2 st med måtten 140x250 cm. Ingår strykband för uppläggning också.
Senast redigerad av EA_73 2008-11-08 10:33, redigerad totalt 1 gång.
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2008-11-08 10:25

Cody: vad gäller heltäckningsmatta är ju lite av tanken (förutom den höga täckningsgraden) att du även täcker hörn och vinkeln mellan tak/golv där du ju har stor nytta av dämpningen, som om du var tvungen att välja kanske hellre skulle dämpas av än att göra det mitt i rummet. Kör du en eller två vanliga mattor förstärker du ju skillnaden från innan ingreppet, dvs de problem som uppstår mot hörn/tag/golv blir istället mer förstärkta/uttalade.

(Har själv inte heltäckningsmatta utan kör en snygg pjäs mitt i rummet... :oops: men kompenserar lite med två sketastora puffar :) )
Inaktiv

Nästa

Återgå till Generellt om hifi