Moderator: Redaktörer
CODY skrev:Vilken av följande gardintyger skulle ni välja:
- Ett sammetstyg från Jab Anstoetz ca 500 kr/m
Naqref™ skrev:
Ja.
johanrohm skrev:Josef Frank har designat tyg mönster som har blivit tidlösa.
Att klä om en fåtölj är ”ormolja”.
johanrohm skrev:Exakt! Särskilt om tyget kostar 1300 k/m och det går åt 8 meter!
Många skivor blir det...
CODY skrev:Hej,
Man är ju på det klara med att rummets betydelse är underskattad och att heminredningstextilier är da shit, som det heter.
Hustrun och jag står i begrepp att beställa nya gardiner för matsalen, lilla salongen och biblioteket. Vart och ett av rummen innehåller en ljudåtergivare, för musik och tal. Ingen av dessa är certifierat transparent.
Vilken av följande gardintyger skulle ni välja:
- Ett silkestyg från shiva stripes (casamance) 585 kr/m
- Ett tungt linnetyg från romo ca 800 kr(m (se www.romofabrics.com)
- Ett sammetstyg från Jab Anstoetz ca 500 kr/m
- Ett råsidentyg med tryck från designers guild, ca 900 kr/m
CODY skrev:Vi står också i begrepp att klä om en fåtölj i antingen ett cord-du-roy tyg eller kraftigare chenilltyg, båda från Kenzo. Detta kostar em 1300 kr/m. Är detta s k "ormolja"?
CODY skrev:Eftersom det bokstavligen talat är högt i tak kommer bytet att kosta några slantar. Jag är jag tacksam för era värderade synpunkter inför uppgraderingen av återgivningen av det som finns på skivan.
MVH/Cody
CODY skrev:Eftersom det bokstavligen talat är högt i tak kommer bytet att kosta några slantar. Jag är jag tacksam för era värderade synpunkter inför uppgraderingen av återgivningen av det som finns på skivan.
MVH/Cody
JanBanan skrev:Men det är väl självklart att du måste göra blindtester innan du tar så viktiga beslut?
IngOehman skrev:Men kan räkna utgifter man har för sin musiklyssning i "antal fonogram"....
Det är alltid svårt att ge några råd utan att veta något om vad rummet behöver, men jag utgår här ifrån att rummet är i behov av dämpning, det vill säga att det även efter att gardinerna är på plats, är mindre total textilyta än 2,5 ggr rumsarean i rummet.
...Jag har nog bara en sak till att säga: Bered dig på att andra problem i rummet KAN uppfattas som större och värre - efter det att man vidtagit åtgärder som i huvudsak håller sig i en enda domension. I detta fallet i horisontalplanet.
Om du inte innan du gör detta har lagt en ordentlig heltäckningsmatta på plats i rummet, så kan musikåtergivningen bli pratiellt sämre efter insatserna. Men mera blir nog bättre än som blir sämre.
Vh, iö
CODY skrev:Jatz kostar ca 400 kr/m. Det är dyrare än IKEA, medges. Men jag tänker inte byta gardiner på länge.
Vad gäller mattor går man på stadsauktion och köper kvasi-äkta mattor som är stora. Bra kvadratmeterpris. De flesta vill ha mattor som är 240 x 300 cm (eller däromkring).
Jag tror inte att det spelar väldigt stor roll vilka tyger som används; den stora vinsten är väl att man har det.
det är mysigt också!
Moment-23 skrev:Med tanke på diskussionerna i andra trådar om att billig elektronik kan vara lika bra eller bättre än dyr så undrar jag om samma förhållande kan gälla för textilier?
De som nämns i denna tråd är ju inte direkt billiga. På vilket sätt skulle de vara bättre (akustiskt) än tex gardintyg från ikea eller jula?
Samma gäller mattor. Vad är "bättre" med en svindyr "hifimatta" än en billig vanlig matta? Om man har en begränsad budget, är det då inte bättre att köpa en billigare vanlig matta och täcka hela rummet än en dyr matta som bara täcker halva ytan?
shifts skrev:Moment-23 skrev:Med tanke på diskussionerna i andra trådar om att billig elektronik kan vara lika bra eller bättre än dyr så undrar jag om samma förhållande kan gälla för textilier?
De som nämns i denna tråd är ju inte direkt billiga. På vilket sätt skulle de vara bättre (akustiskt) än tex gardintyg från ikea eller jula?
Samma gäller mattor. Vad är "bättre" med en svindyr "hifimatta" än en billig vanlig matta? Om man har en begränsad budget, är det då inte bättre att köpa en billigare vanlig matta och täcka hela rummet än en dyr matta som bara täcker halva ytan?
Tjocka täta mattor är oftast dyra, tyvärr. Gardintyger på Ikea är inte så
genomsläppliga som t.ex. ett sammetstyg osv. Det är väl egenskaperna som
eftersöks och inte bara tyg och matta som sådana. Men det är nog oftast
klart mycket bättre med någonting än ingenting.
shifts skrev:Det tror jag inte heller på, utan man får väl se till egenskaperna. Men det
kan ju vara svårt att veta vilka jag eftersöker
m_persson79 skrev:CODY:
Har du nån medlemspres.-tråd? Vore trevligt att se.
utmärkt idé om LTS kunde testa mattor och gardiner etc från ikea.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 56 gäster