Oh yes, här kommer det. det omöjliga inlägget.
Jag fnulade faktiskt ganska länge innan jag började skriva detta. Som vanligt är det jag som är ute och cyklar i periferin. Troligen kommer flera att bli konfunderade och börja ifrågasätta mitt sätt att formulera eller söka musik, precis som när jag letade efter elektronisk musik i just tråden om "elektronisk musik". Men sedär, det blev ju faktiskt en ganska trevlig tråd och jag njuter av den varje gång jag kikar in och mer tips har ramlat in, härligt när det tar ett eget liv och man slipper ge den näring i form av svammel.
Ja, vad är då vacker musik, i detta fall är jag ute efter vacker musik utan att den är corny. Till att börja med tar vi corny, corny är ju ett sätt att uttrycka töntighet eller löjlighet, i min värld är detta onödigt smaskiga kärleksballader eller kärlekssånger som gått det där extra steget för långt, för smörigt, för julio... ja helt enkelt för mkt.
Definitionen vacker musik ligger ju verkligen i örats betraktelse och jag har inga intentioner att ta detta ifrån någon. Men däremot letar jag de mainstrem låtar som kan tilltala en för dess vackra sång, musicerande osv. Vi har ju alla olika smak och jag är i detta fall inte så intresserad av underbara technostycken som vara 10 minuter med beats. Vackert är ett säreget ord som används i alla de sammanhang, men vad är egentligen vackert?
Det hela slog mig när jag letade igenom mitt bibliotek och fann massvis med musik som var: fet, cool, tung, mörk, intesiv, avslappnande, melodisk, skön, välavägd osv... men sällan fann jag ngt vackert. Så vackert att man bara lutade sig tillbaka i fåtöljen, men lurarna på huvudet, med tårar i ögonen så vackert det var.
Nä, jag är inte ute efter klassisk musik eller ngn fenomenal jazzsångerska, det skall vara "icke-corny" och ha en speciell aura av vackerhet.
Ni känner själv igen dom, den där akustiska gitarren som ger er gåshud, den där kvinnan/mannen som gör ett kraftfullt framträdande så att man har lite svårt att hitta andningen efter. Den där kompositionen av flera artister som målar upp ett landskap av underara färger, ängar och luft... ja... det där flummiga som vi aldrig kan sätta fingret på.
Men snälla, besparar mig från inlägg och länkar som bevisar " det här tycker jag är vackert" och ger mig 16 min av hardcore trance. Detta skall vara musik som man låta sin anläggning stråla ut av välljud.
Hoppas jag än en gång gjort era huvuden smått förbryllade
Mvh
Filip