Balanserade kablar XLR

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Dr_Tinnitus

Balanserade kablar XLR

Inläggav Dr_Tinnitus » 2008-11-06 23:30

Jag ska ta och göra en liten beställning på Kjell o Company av ClickTronic-kablar till min stereo som jag äntligen ikväll tagit mig tid att sätta upp igen efter flytten för snart två år sedan.....

Jag väljer dessa kablar för alla RCA då de håller väldigt hög kvalitét och ser trevliga ut utan att kosta skjortan, för att byta ut alla gamla blandade skitkablar jag haft alldeles för länge nu. Är bara ute evter nya fräscha kablar för en vettig peng, och har inte ljudmässiga funderingar bakom bytet.

Men, ett problem har uppstått. Jag behöver även 2 st XLR-kablar mellan försteg-monoblock, men ClickTronic verkar inte ha XLR på sin repertoar och Kjell o Co har bara en variant på 2 m och sen hiskeliga 6 m. Jag behöver 2 st på 3 m. Vet någon var jag kan få tag i två bra 3 m XLR för sansade slantar?

Jag är ljusår från "kabeltroende" (realist helt enkelt) så bespar mig tips om guldmarinerade kolfiber-XLR med flätad blå olja som skärm som ska göra underverk på ljudet, för endast 38 990 kr metern...... :D

Dr Tinnitus
Åt helvete med Currylinjer och slagrutor, och fram med vetenskap och fakta. Heja Randi :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Balanserade kablar XLR

Inläggav petersteindl » 2008-11-07 01:24

Dr_Tinnitus skrev:Jag ska ta och göra en liten beställning på Kjell o Company av ClickTronic-kablar till min stereo som jag äntligen ikväll tagit mig tid att sätta upp igen efter flytten för snart två år sedan.....

Jag väljer dessa kablar för alla RCA då de håller väldigt hög kvalitét och ser trevliga ut utan att kosta skjortan, för att byta ut alla gamla blandade skitkablar jag haft alldeles för länge nu. Är bara ute evter nya fräscha kablar för en vettig peng, och har inte ljudmässiga funderingar bakom bytet.

Men, ett problem har uppstått. Jag behöver även 2 st XLR-kablar mellan försteg-monoblock, men ClickTronic verkar inte ha XLR på sin repertoar och Kjell o Co har bara en variant på 2 m och sen hiskeliga 6 m. Jag behöver 2 st på 3 m. Vet någon var jag kan få tag i två bra 3 m XLR för sansade slantar?

Jag är ljusår från "kabeltroende" (realist helt enkelt) så bespar mig tips om guldmarinerade kolfiber-XLR med flätad blå olja som skärm som ska göra underverk på ljudet, för endast 38 990 kr metern...... :D

Dr Tinnitus

Kan du löda kablar och kontakter själv eller måste det vara färdiglött?

MvH
PS

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-11-07 01:32

Elfa

Kontakter:
42-328-64
42-326-66

Kabel:
55-466-19

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Dr_Tinnitus

Re: Balanserade kablar XLR

Inläggav Dr_Tinnitus » 2008-11-07 10:14

petersteindl skrev:
Kan du löda kablar och kontakter själv eller måste det vara färdiglött?

MvH
PS

Jag bygger nya och utför service och underhåll på oljeplattformar så jodå, lite lödning ska jag klara av... :D

Har funderat på att mecka ihop egna kablar, men finns det färdiga högkvalitetskablar (tekniskt/mekaniskt alltså) med trevligt utseende för vettiga slantar så är ju inte det helt fel.

Kan tänka mig ca 200-300 kr styck för ca 3 m färdig kabel i så fall, och då känns det inte så viktigt att löda själv.

En sak till för er erfarna.

Jag kikade nyss på de XLR-kablar som följde med dessa Denon POA-6600 A monoblock, och det sitter alltså en "brunn-hona" bak på slutstegen och en "brunn-hane" bak på försteget.

På kablarna så är det då givetvis en hane mot slutstegen, men den skjuts in i apparaten fast det inte finns någon "kant" som ser ut som den ska in, utan hela ytterhöljet ser likadant ut hela vägen och skjuts in i brunnen, är detta normalt för XLR? Finns även ett styrspår ca klockan 10 i brunnen och motsvarande på insidan av kotakten på sladden.

På ändan mot försteget så är det alltså en hona och där ser man tydligt att änden ska in i en kontakt, då det är en stoppkant m.m.

Har inte kikat så mycket på XLR-kontakter i mitt liv så jag har inte tänkt på hur det ser ut exakt, men det vore ju tråkigt om man gick och köpte hem kablar med XLR-standard och så visar det sig att de ändå inte passar. Därför frågar jag er om mina XLR se ut som XLR ska se ut.

Tjosan och tackar för svar.

EDIT: Hittade svaret på mina amatörfrågor själv med en snabb tur på Wiki....

http://sv.wikipedia.org/wiki/XLR-kontakt

Dr Tinnitus
Åt helvete med Currylinjer och slagrutor, och fram med vetenskap och fakta. Heja Randi :)

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2008-11-07 10:26

Fan att inte denna fanns i kortare än 5 m....

Elfa 42-619-21

Verkade vara av bra kvalisort och vettigt pris.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-11-07 10:36

Köp den och korta ner.. då halverar du ju antalet lödningar du behöver göra. :) Plus att XLR-kontakten är förtent redan vilket underlättar lödningen lite.

För övrigt rekommenderar jag ockå samma artiklar som avr7000 möjligtvis med någon GAC-kabel om du har en störig miljö. GAC-kablarna har bättre (tätare) skärmar än Habia.

/Peter

Användarvisningsbild
eNils

Inläggav eNils » 2008-11-07 11:45

Hej.

Kabelslöjd skulle jag bara ge mig på om jag var speciellt road av hantverket och hade gott om tid. Vettiga kablar kostar inte så mycket färdiga tycker jag (som har tummen mitt i pannan).

Jag kör med dessa från Vovox. Känns jättelyxigt. :) Finns billigare oskärmat.

Lycka till

/N

PS. Jag har f ö bara goda erfarenheter av thomann.de, apropå Piotrs tråd i ämnet :wink: DS.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2008-11-07 12:17

eNils skrev:Hej.

Kabelslöjd skulle jag bara ge mig på om jag var speciellt road av hantverket och hade gott om tid. Vettiga kablar kostar inte så mycket färdiga tycker jag (som har tummen mitt i pannan).

Jag kör med dessa från Vovox. Känns jättelyxigt. :) Finns billigare oskärmat.

Lycka till

/N

PS. Jag har f ö bara goda erfarenheter av thomann.de, apropå Piotrs tråd i ämnet :wink: DS.

Tack för tipset.

Jag har redan gluttat lite på dessa, men anser det vara allt för mycket slantar att lägga ut, drygt 2000 kr, för två 3,5 m XLR-kablar. De är säkert fina/bra men det känns som om det ska gå att hitta likvärdig teknisk kvalitet för runt halva priset.

Pengarna i sig är inget problem, bara det att jag tycker priset är onödigt mycket.

Mer förslag?

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2008-11-07 12:25

DIY med Supra DAC (ca. 50;- pix metern) + Supras egna XLR-kontakter, kommer in under ditt budgettak!

Använder DAC i min "proffs-inspelnings rigg", funkar hur bra som helst! (Hemma är jag fast i kolfiberträsket... :wink: )

/ptr
Man skall akta sig för upptrampade stigar, dom hämmar alltid kreativiteten!

Jobbar för Akkelis Audio & Transient Design
Spelar ibland skivor för Kenneth Englund Audio

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-11-07 12:29

Ljudia har 3m DAP-kabel. Jag har en hel case med dessa kablar - funkar utmärkt:

http://www.ljudia.com/Product/Product.aspx?id=79051

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2008-11-07 13:36

Kalejdokom skrev:Ljudia har 3m DAP-kabel. Jag har en hel case med dessa kablar - funkar utmärkt:

http://www.ljudia.com/Product/Product.aspx?id=79051

Hm.... Funkar säkert alldeles utmärkt, och billiga, men snygga var de ju inte direkt.... :P

Lite mer fåfäng än så vill jag kosta på mig att vara.

Så, fler förslag på bra teknisk kvalitet, skärmade och se och kännas lite seriöst lyxiga ut. ca 3-3,5 m och ca 300 kr styck som mest??

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-11-07 14:30

Du bör också kontrollera om du har guldpläterade kontakter eller ej dito silver. Elfa kostar lite mera, inte minst frakten, men de har ju en del att välja på. Neutrik finns även hos Kjell&Co men de har ingen bra kabel (den mikrofonkabel som visas är enkelledare med skärm).

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2008-11-07 15:00

RogerGustavsson skrev:Du bör också kontrollera om du har guldpläterade kontakter eller ej dito silver. Elfa kostar lite mera, inte minst frakten, men de har ju en del att välja på. Neutrik finns även hos Kjell&Co men de har ingen bra kabel (den mikrofonkabel som visas är enkelledare med skärm).

Kontakterna i försteg/slutsteg är inte guldpläterade, inte heller de nuvarnade originalkablarna är guldpläterade.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-11-07 18:07

Då ska du heller inte ha sådana på dina nya kablar.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2008-11-07 21:23

RogerGustavsson skrev:Då ska du heller inte ha sådana på dina nya kablar.

Nä egentligen inte ur galvanisk korrosionssynpunkt eller vad det heter, men jag tror det är lite överdrivet olyckskraxande om det, även om det stämmer rent tekniskt. Det är rätt ofta man råkar på att det blandats lite hit och dit med guld på det ena men inte det andra utan att några egentliga problem kunnat märkas.

Har inte tänk att det ska vara guld på mina, men finns inga andra alternativ så tror jag det funkar med det med även om kontakterna i apparaterna inte har guld på sig.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-11-07 23:08

avr7000 skrev:Elfa

Kontakter:
42-328-64
42-326-66

Kabel:
55-466-19

Mvh

Stefan

Dr_Tinnitus, om du kan löda så är detta som avr7000 skrev vad jag själv använder. Rekommenderas

MvH
PS

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-11-07 23:35

100:- metern, är det en transparent-cable kanske :D

Tänkte köpa mig en meter eller så jag också, måste ju testa balanserat nu när jag har det i försteget :roll: 8) :lol:

Användarvisningsbild
lennartj

Supra Swift XLR-kontakter

Inläggav lennartj » 2008-11-08 00:02

Om du inte är småsnål och ska göra dig omaket att montera dina XLR-kontakter själv rekommenderar jag Supra Swift.
De är en fröjd att jobba med. Se sid 17 i det länkade dokumentet.
http://www.jenving.se/pdf/cat04_sv.pdf

Sedan har jag "snöat in" på IBMs Twin-Ax kabel P/N 73622111 som bl.a. finns på Elfa för 20 kr/m. Den är tjock och förbålt styv, men helt subjektivt tycker jag att återgivingen får mer "öppna spjäll" än med GAC.

Återgå till Generellt om hifi