Hur fungerar spikes?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-10 15:09

migu1971 skrev:Har i allafall inte hört en hornhögtalare till dags datum som jag inte upplevt färga ljudet och ganska mycket mer än högtalare utan horn

Knappt någon har det. Men sådana finns! Har man en gång hört ett par bra hornhögtalare (vilket i praktiken innebär att bara en del av ljudet, kanske från 500hz och uppåt) presenteras av hornhögtalare) så upptäcker man att dom flesta vanliga högtalare låter platt och trist och utan dynamik. Ja, dåligt helt enkelt.
För att matcha ett sådant horn krävs ju förståss att registret nedför spelar med i samma division så det blir stora och dyra system det här. Men spelar skjortan av nästan all komeriellt tillgänglig "high-end".
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-10 15:10

migu1971 skrev:Det e ju ganska lätt å testa forma händerna framför munnen i en tratt och prata lite så hör du att ljudet ändrar sig (färgas) måste ju gälla en hornhögtalare med eller gäller inte dom fysikaliska lagarna just hornhögtalare ?

Så här säger dr Bruce Edgar:
Yes, those particular horns were made for me by Bill Firebaugh, the Well Tempered arm inventor. He's also been interested in horns. He showed the paper horns to me. I said, "I've got to have a pair of these." So he made up a pair of horns. They are a round Tractrix horn and a round exponential horn. You talk through them like megaphones. When you talk through the exponential horn, people can hear the coloration to your voice, which is a certain resonant quality that wasn't there before. You talk through a Tractrix horn and you don't hear it. It's completely open.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-10 15:13

Nattlorden skrev:*dags att laga popcorn* :mrgreen:

Vad säger du? Har popcornen gått sönder?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-10 15:14

Max_Headroom skrev:
Nattlorden skrev:*dags att laga popcorn* :mrgreen:

Vad säger du? Har popcornen gått sönder?

Nä, men det verkade vara hifi-fight på G... då får man ju ha tilltugg... 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2008-11-10 15:23

Undrar hur många det är som sitter med ett par hornhögtalare placerade på ett par mjuka kuddar samt driver dom med en rörhäck och tycker dom har ett transparent ljud :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-10 15:24

migu1971 skrev:
Kraniet skrev:
migu1971 skrev:Det förklarar ju inte varför jag upplever det att låta bättre med spikar på just mina högtalare i mitt lyssningsrum. Sen har ju vissa högtalartillvärkare en dämpplatta i botten som absorberar vibrationerna
och spikar under den sedan. Har även provat mjuka kuddar under ett par Thiel cs 3.6 och upplevde samma sak där det lät helt enkelt bäst med spikar

Det beror helt enkelt på att det man "tycker" låter bra/bättre inte alltid har med "korrekt" återgivning att göra. Om du läser tråden igen så ser du att ingen motsäger att spikes gör en skillnad.
Själv var jag helt inne på spikes förr (vilket framgår från tråden jag länkade till ovan..). Detta eftersom jag då var färgad av Linn-idén om "mer takt = bättre/korrekt".
De allra flesta verkar vara överens om att spikes förbättrar "taktkänslan". Man upplever helt enkelt att musiken får ett bättre "driv". Detta har dock inget med originalmaterialet att göra utan är en förändring av det ljud som finns på/kommer från skivan.
En del tycker det låter "bättre" andra tycker bara det låter "annorlunda" andra tycker det låter "sämre". Sen finns det dom som inte bryr sig utan bara tycker spikes är "fel" eftersom de förvränger originalljudet.

Så förklaringen till att du och andra tycker det låter bättre är därför att spikes påverkar ljudet och att du med flera upplever detta som varandes bättre.

Däremot har det inget med "korrekt" ljudåtergivning att göra eftersom spikes förvränger originalljudet.

Det blir lite som att baka äppelkaka med päron. Du kanske gillar päron bättre men då är det inte längre äppelkaka. Men förklaringen till att du gillar päronkakan bättre är för att päron inte smakar som äpplen och du gillar päron bättre än äpplen.

Då e det väl så att jag gillar ett ljud med sväng i det e väl det som är meningen att det ska svänga om musiken. Korrekt eller inte men bra mycket roligare.

Ja så kan det vara. Men alldeles säkert är det inte.

Ibland så spelar ens undermedvetna spratt med sin ägare.

Jag har vid ett flertal tillfällen gjort blindtester mellan spikfötter och mjuka fätter (SD-fötter närmare bestämt) och har då funnit att det inte alls hör till ovanligheterna att de som i öppna tester hela tiden har föredragit spikfötterna, plötsligt tycker att det är SD-fötterna som låter bäst!

Vad kan nu det beror på? Ja en sak kan man ju säga på en gång, och det är att det visat att skillnaden finns där. Men varför föredrar man plötsligt det andra? Jag tror det oftast är så enkelt som att det är de mjuk fötterna som låter bäst, ävn subjektivt. De ger störst rytmisk integritet, störst genomsiktlighet in i ljudbiden, renast ljud - men de har en svaghet: Det är svårt att förstå att det kan vara så!

När man lägger handen ovanpå högtalaren så känns det ju som om den på spikfötter står hur stadigt som helst, medan de som står mjukt svajar lealöst. Men för musiksignalen är det tvärtom - den på spikar kan lätt sättas i reonans, medan den som står mjukt är håller emot med sin egenmassa, som ju i sig är oresonant*.

Så i blindtestsituationen kan inte längre det undermedvetna få lyssnaren att höra "rätt saker från rätt högtalare", utan vi har bara ljudet att utgå ifrån, och då hör man hur det är istället.

Kan nämna en intressant parallell. Om man låter någon lyssna på en siren svagt ett tag (Tuuut-tooot-tuuut-tooot... varannat tut lite mer än en kvart lägre) sedan lägger man på ett bredbandigt rosa brus som är så starkt att de maskerar alla möjligheter att höra den där sirenen. Och så frågan man lyssnaren - här du sirenen bakom bruset?

Det gör alla.

Experimentet upprepas men denna gång är det en ringsignal man startar med istället (svag i nivå), som sedan överröstas av ett rosa brus som är så starkt att det maskerar ringsignalen (så att den inte går att höra bakom bruset) och frågar om de hör den bakom bruset.

Det gör alla.

Nåväl, vad har man nu visat med det här experimentet? Har man visat att kända gränser för maskeringsgenskaperna är felaktiga? Nej, det har man inte. Det man har visat är, att man hör det man lyssnar efter. Och hur vet jag det då? Jo det var ju jag som gjorde experimentet, och jag kan försäkra att ingen av dem som lyckades höra sirenljud eller ringsignalen under bruset gjorde det, för de fanns inte där! De lyssnade på samma brus, och ursprungsljudet låg inte kvar under bruset. Men det räckte att jag påstod att det gjorde det (trots att alla också fick veta att det skulle vara helt maskerat under bruset) för att alla skulle höra det. Saken är ju den, att det fortfarande var någonting som de visste hur det lät, som de lyssnade efter. Det man lyssnar efter hör man ofta, och ju mera komplicerad signalen man letar i, desto större är risken att man hittar något som inte finns, annat än i det undermedvetna. Brus är en mycket komlicerad signal, där det är lätt att höra spökljud som kommer från den undermedvetnas förväntningar. Samma sak gäller musik!

Kort sagt: Det är svårt att utvärdera "spikfötter kontra mjukfötter" på ett relevant sätt innan man gör det blindt, eller har lyckats skaka av sig de förväntningar (de ligger i det undermedvetna, så de är svåra att bara tänka bort, man måste modifiera hela sin föreställningsvärld, vilket betyder att man måste lär sig något nytt) som annars får en att höra saker som inte finns. Suggestionseffekter kan dock förleda i andra riktnigen också, så att tro att det går bra att testa oblindt efter att man lärt sig hur fysiken runt detta fungerar, är nog fortfarande att bedra sig själv. ;)

Vh, iö

- - - - -

*Men mjuka fötter är inte tillämpligt om högtalarens massa inte är i varje fall 100 gånger större än membramassan. Om baselementets membran väger 50 gram så måste alltså högtalarne väga åtminstone 5 kg.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-10 15:31

migu1971 skrev:Det e ju ganska lätt å testa forma händerna framför munnen i en tratt och prata lite så hör du att ljudet ändrar sig (färgas) måste ju gälla en hornhögtalare med eller gäller inte dom fysikaliska lagarna just hornhögtalare ?

Menar du att du tror att en hornhögtalare är en vanlig högtalare som
man har satt en tratt framför? :o

Så är det ju inte.

En hornhögtalare är en högtalare som talar in i hornet så att det som
kommer ut skall bli rätt. Egentligen så skiljer de sig inte nämnvärt från
andra högtalare, som ju också måste styras så att det som kommer ur
dem motsvarar ursprungssignalen.

Alla delar i konstruktionen påverkar ju/färgar ju (från talspolen till den
sista kanten som ljudet svepter förbi när det lämnar högtalaren) och
själva "konstrueradet" kan faktiskt sägas vara att "balansera bort alla
dessa färgningar", således att inspelningens alla färger får chans att
komma fram oanfrätta.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-11-10 16:13

IngOehman skrev:Jag har vid ett flertal tillfällen gjort blindtester mellan spikfötter och mjuka fätter

Freudiansk felsägning? :wink:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-11-10 16:30

:lol: Tog en stund innan poletten trillade ner !
Var först tvungen att tänka "Götebörskt".

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-11-10 16:32

IngOehman skrev:

Spikfötter fungerar inte som tillverkarna påstår, de gör just ingenting
som förbättrar återgivningen av fonogrammet, men de kan påverka
återgivningen tilräckligt mycket för att man i vissa fall skall kunna höra
att något har ändrat sig, och säkert kan något uppfatta ändringen som
en subjektiv förbättring, i varje fall på något programmaterial...

"Fungerar" de då? :?

Jag är benägen att tycka att svaret "nej", inte är relevant, eftersom de
har en inverterad funktion. Men att den som vill formulerar ett svar som
fungerar för en rent subjektiv infallsvinklar kan göra det såhär:

"-De ökar det sköna soundet genom att leda ned energi i golvet som
sen hjälper upp ljudet genom att göra att det blir mera av den varan,
nämligen ljudet som sedan strålar från golvet (med en härligt resonant
klang). Därtill fungerar spikfötter på så vis att de får även högtalaren
själv att komme i resonans efter varenda anslag, så att svänget, eller
det musikaliska gunget, ökar av det lilla härliga vibrato som adderas
efter taktslagen för att förstärka svänget. Så fungerar spikfötter!"

Allt beror på infallsvinkel.

Det som stör mig är att, även om den senare förklaringsmodellen av
hur spikfötterna "fungerar" påminner om och/eller hänvisar mera till
den faktiskt fysikaliska påverkan som spikfötter har, och därför vore
ärlig och inte särskilt upprörande, så tycks alla som vill sälja spikfötter
hänvisa till förklaringar som påstår det rakt motsatta om deras fysika-
liska funktion! (Men med de postiva förtecknen avseende konsekven-
serna av deras påverkan bevarade.) Alltså att spikfötter får högtalarna
att stå stilla genom att spikarna leder bort energi så att den försvinner,
att spikarna är mekaniska likriktare (!) och annat liknande metafysiskt,
eller kanske snarare psedovetenskapligt, dravel.

Det tycker jag är åt helsike. Helt enkelt eftersom det är lögner.

Vh, iö

Mycket bra inlägg. Ni som tror på spikes- läs det noggrant.

Intressant är också att det tyvärr är samma gamla skottska företag som kommit med lögnerna- redan på åttiotalet. Det värsta är väl kanske att man inte stått för försämringen som spikes defakto innebär, utan tvärtom påstår att det är bättre.

Spikfotshelvetet
är väl något bland det första som många skulle bli glada om det försvann- hål i parketten är inte kul.
Senast redigerad av Richard 2008-11-10 16:37, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-11-10 16:36

migu1971 skrev:Då e det väl så att jag gillar ett ljud med sväng i det e väl det som är meningen att det ska svänga om musiken. Korrekt eller inte men bra mycket roligare.

Vibrationerna gör ju att det låter "mer", speciellt vid forte utbrott. En del gillar färgningen- för det är just det det är- en färgning, inte en förbättring. Det kan upplevas som roligare av en del- ofta de som tex tycker att LP 12:s färgning är rolig. :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-11-10 16:38

Richard skrev:Mycket bra inlägg. Ni som tror på spikes- läs det noggrant.

Spikes förekommer ju inte bara i hifi-världen. Bland annat ställs tunga maskiner på sådana, om jag förstått det rätt. Vad är anledningen till detta?

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-11-10 16:40

Bill50x skrev:
Richard skrev:Mycket bra inlägg. Ni som tror på spikes- läs det noggrant.

Spikes förekommer ju inte bara i hifi-världen. Bland annat ställs tunga maskiner på sådana, om jag förstått det rätt. Vad är anledningen till detta?

/ B

Anledningen är dumheter, baserat på pseudovetenskap..

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-10 16:57

Bill50x skrev:Spikes förekommer ju inte bara i hifi-världen. Bland annat ställs tunga maskiner på sådana, om jag förstått det rätt. Vad är anledningen till detta?

/ B

Vart då och till vilket syfte?

Att fortsätta krångla till och hävda man ska ha 2-3 till lager bara för ha kvar spikes är lika smart som byta ut stötdämparen på bilen för att försöka fixa dämpningen någon annanstans istället för där man borde göra direkt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-11-10 17:06

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Spikes förekommer ju inte bara i hifi-världen. Bland annat ställs tunga maskiner på sådana, om jag förstått det rätt. Vad är anledningen till detta?

/ B

Vart då och till vilket syfte?

Att fortsätta krångla till och hävda man ska ha 2-3 till lager bara för ha kvar spikes är lika smart som byta ut stötdämparen på bilen för att försöka fixa dämpningen någon annanstans istället för där man borde göra direkt.

Min fråga var just det jag skrev. Varför används spikes i andra sammanhang?

Jag minns inte just nu var jag sett detta och minns inte heller anledningen. Men vad detta har med en bils fjädring förstår jag inte.

Jag tar det igen:
Jag har någonstans sett att man på tunga maskiner använder spikes. Är det någon som vet i vilket sammanhang och varför?

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-10 17:19

/ B

Var då? Jag har aldrig sett det någonstans, aldrig hörttalats om det i industrilla sammanhang. Och jag har varit runt ganska mycket.

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2008-11-10 17:57

IngOehman skrev:

Menar du att du tror att en hornhögtalare är en vanlig högtalare som
man har satt en tratt framför? :o

Så är det ju inte.

En hornhögtalare är en högtalare som talar in i hornet så att det som
kommer ut skall bli rätt. Egentligen så skiljer de sig inte nämnvärt från
andra högtalare, som ju också måste styras så att det som kommer ur
dem motsvarar ursprungssignalen.

Alla delar i konstruktionen påverkar ju/färgar ju (från talspolen till den
sista kanten som ljudet svepter förbi när det lämnar högtalaren) och
själva "konstrueradet" kan faktiskt sägas vara att "balansera bort alla
dessa färgningar", således att inspelningens alla färger får chans att
komma fram oanfrätta.

Vh, iö

Om du nu tycker att horn är så himla bra varför använder du dig inte av dom i dina egna kontruktioner då ??????

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-11-10 17:59

Pilutta dej du Ingvar! :wink:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-10 18:00

migu1971 skrev:Om du nu tycker att horn är så himla bra varför använder du dig inte av dom i dina egna kontruktioner då ??????

Det gör han väl?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-10 18:08

Bill50x skrev:Min fråga var just det jag skrev. Varför används spikes i andra sammanhang?

Jag minns inte just nu var jag sett detta och minns inte heller anledningen. Men vad detta har med en bils fjädring förstår jag inte.

Jag tar det igen:
Jag har någonstans sett att man på tunga maskiner använder spikes. Är det någon som vet i vilket sammanhang och varför?

/ B

Igen, vart använder man spikes till tunga maskiner? Vi har massa tunga maskiner på jobbet men ingen av dom använder spikes.

Vad det har med en bilsfjädring är väl rätt så klart?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2008-11-10 18:12

Max_Headroom skrev:
migu1971 skrev:Om du nu tycker att horn är så himla bra varför använder du dig inte av dom i dina egna kontruktioner då ??????

Det gör han väl?

I dom billigare modellerna ja men inte dom dyra, undrar varför ??

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2008-11-10 18:16

JAJA ni är för söta, ville bara tala om att jag tycker att spikar låter bättre i mitt system och att det finns fler som tycker så oavsett om det är fel eller ej så e det så

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-10 18:23

migu1971 skrev:JAJA ni är för söta, ville bara tala om att jag tycker att spikar låter bättre i mitt system och att det finns fler som tycker så oavsett om det är fel eller ej så e det så

Det är väl ingen som ifrågasatt att du tycker det? 8O

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-11-10 18:44

Appropå spiks och tunga maskiner. Undra vad som ni definerar som spikes. Spetsen oändligt liten? eller kan den vara 1 - 2 cm stor? En del maskiner står på fyra fötter som har justerskruv, för att kunna få maskinen plan (i våg). Kanske dessa skruvar kan ses som spikes. Här är det nog inte spikes egenskaperna som gjort att de ser ut som de gör, utan möjligheten att justera fötterna.

//Michael

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2008-11-10 19:03

Nattlorden skrev:
migu1971 skrev:JAJA ni är för söta, ville bara tala om att jag tycker att spikar låter bättre i mitt system och att det finns fler som tycker så oavsett om det är fel eller ej så e det så

Det är väl ingen som ifrågasatt att du tycker det? 8O

Nä men det spekuleras en hel del om varför jag tycker så

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-10 19:05

migu1971 skrev:Nä men det spekuleras en hel del om varför jag tycker så

Nej, det tycker jag inte att det görs. Så skall du nog inte ta det.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-11-10 19:07

Men det får du ju inte tycka!! 8O :o :( :cry:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2008-11-10 19:10

Nattlorden skrev:
migu1971 skrev:Nä men det spekuleras en hel del om varför jag tycker så

Nej, det tycker jag inte att det görs. Så skall du nog inte ta det.

Har du läst hela tråden ??

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-10 19:10

migu1971 skrev:
Max_Headroom skrev:

Det gör han väl?

Jag tänkte mer på dom dyrare modellerna, från pi60 och upp...

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2008-11-10 19:13

Max_Headroom skrev:
migu1971 skrev:
Max_Headroom skrev:

Det gör han väl?

Jag tänkte mer på dom dyrare modellerna, från pi60 och upp...

Skit samma har aldrig gillat hornkonstruktioner helt enkelt

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum