skrutten.
Beskrivningen av 9LAEH finns i den här tråden.
viewtopic.php?t=18807
Det fanns ju redan tidigt diskussioner om att placera högtalaren på en
matchande basdel el. subwoofer. Det är den vägen jag själv har gått.
I mitt fall har jag byggt basdelen med komponenter från föregående bygge. Dessa är kopior på Audio Pro:s Subwoofer B1-20. Med original-
element som jag kom över från "gammla" Audio Pro:s konkurslager för
ett antal år sedan. Elektroniken är byggd efter original-schemat, avstämning av lådan samt dämpning är gjord efter originalet. Det som
skiljer från originalet är lådans proportioner som är anpassade så att dom får en lämplig höjd att placera 9LAEH på.
Jag har också gjord vissa förändringar när det gäller originallådan till 9LAEH, dock inga som påverkar återgivningen. För att anpassa lådan till
subwoofern har jag breddat lådan 3cm i botten. Jag har också byggt
lådan med löstagbar baffel, denna är fastskruvad med 8st insexbultar.
Anledningen är att jag vill ha möjlighet att komma in i lådan för modifi-
eringar, allt. att återanvända lådan med andra element genom att tillverka nya bafflar.
Lådorna är tillverkade i 19mm mdf och 18mm stavlimmad ek.
Sublådorna är av 18mm björkplywood och 18mm stavlimmad ek.
Finishen på båda lådorna består av ZAR oljebaserad valnötsbets och ZAR vattenbaserad polyuretanlack på eken och svart konstläder på övriga ytor.
Det blev en lång inledning nu lite bilder. Tyvärr har jag inte varit så flitig med kameran att alla momenten i bygget har blivit dokumenterade.
Först då det tillkapade materialet till 9LAEH

Och materialet till Subben

Efter lite bearbetning av det tillsågade materialet ser det ut så här.

Ihopmonterade ser det ut så här.

För göra plats åt dom delar av konstlädret som hamnar under sido-
partierna har jag fräst spår motsvarande konstlädrets tjocklek.

Då har det blivit dags att montera konstlädret.

Kontaktlim på högt och konstläder.

Första klar och renskuren.

Sen kommer ett litet pilligare jobb, att limma kanterna. Fast gick faktiskt
lättare än jag trodde innan.

Då har turen kommit till bafflarna som också skall kläs med konstläder.
Som man kan se på bilden har jag försänkt 6st neodymmagneter i baffeln för att fästa en eventuell front om jag kan komma på någon smart utformning på en sådan som inte påverkar frekvensgången.

Lim på.

Klart.

På lediga stunder under byggandet av lådorna passade jag på att mon-
tera delningsfiltrena.

Delningsfilter och basreflexröret på plats.

Lägg märke till den inre baffeln på basreflexröret. När det gäller basreflexröret är det ytterligare en detalj där jag inte följt skruttens original. Jag var redan från början inställd på att jag ville använda Highpower basporten som
HiFi-kit säljer. Detta efter att ha läst phons intressanta tråd där han jämför olika basreflexrör.
viewtopic.php?t=15187
Problemet var att få plats med ett tillräckligt lång rör då det mest lämpliga har något större diameter än original. Efter mycket funderande bestämde jag mig för två kapade till 95mm vilket ger totallängden 190 mm. Detta var det längsta rör jag vågade montera i lådan för att inte riskera problem vid den inre mynningen. En annat problem var att av-
stämningsfrekvensen skulle hamna för högt om röret blev för kort.
Skrutten rekommenderade 41-45 Hz. Enligt mina egna beräkningar hamnade jag på 46 Hz. Vilket jag tror är ok. Har gjort lite mätningar som jag tänkte avsluta min "lilla" byggberättelse med.
Dämpmaterialet på plats.

Jag la in en extra bit i botten bakom den mitt i lådan som en liten
kompensation för det lite för korta basreflexröret, fast jag vet inte om det har någon större inverkan.
Högtalarelement samt kond. och motstånd köpte jag från BMM electronics i holland eftersom det blev betydligt billigare än att handla i
sverige. Jag tror jag sparade närmare en tusenlapp på att handla där.

Nu har jag inga fler byggbilder utan tänkte visa lite mätövningar jag gjort och därefter lite bilder och kommentarer på subben när jag ändå
är uppvärmd. Jag hoppas ni har överseende med att detta blir en lång
tråd utan möjlighet till kommentarer mellan varven. Men det har varit så
svårt för mig att komma igång med skrivandet. Hela bygget har varit en lång utdragen process, jag började i oktober förra året och det blev inte färdigt förrän veckan efter midsommar i år.
När det gäller mätningarna har jag använt tombstone och egen-
tillverkade mikrofoner samt nagrefs mikrofonförstärkare. Den mikrofon-
kapsel jag använt är Monacor MCE-2000 tillverkad av Panasonic. Den har kulkaraktäristik och är specad till 20-20000Hz +/- 2 dB. Fast jag vet
inte hur mycket man kan lita på det.
Här en närfältsmätning AL-130.

Närfältsmätning på basporten.

Jag har också gjort en mätning där jag mäter utstrålningen från högt.-
element och port samtidigt. Jag ville ha en mätning där jag kunde jäm-
föra med skruttens originalkurva.
På bilden är det min kurva till vänster och skruttens till höger.
Jag tycker nog man kan se en hyffsad överensstämmelse.
Jag hoppas skrutten vill kommentera dessa mätningar för att få en feedback på hur jag lyckats trotts mina avikelser från originalet.

Här kommer några bilder på det färdiga resultatet. Jag gjorde ett matchande stativ för att något att ställa dom på medan jag byggde färdigt subwoofrarna.

Det är ju väldigt personligt hur man bedömer återgivningen från en högtalare, men jag måste säga att jag är väldigt nöjd med resultatet.
Jag vill passa på att rikta ett stort tack till skrutten som har gjort det
möjligt för mig att bygga dessa högtalare, han hade också den stora
vänligheten att beräkna ett hp-filter som gör det möjligt för mig att koppla in subwoofrarna utan aktiv delning.
Tänkte helt kort avsluta med basdelarna, blir mest bilder. Glömde faktiskt fotografera under byggets gång. Har bara en bild att visa innan
lådorna är färdigbyggda.Den tog jag när jag hade monterat konstlädret.

Här ett par bilder på lådans inre som visar basreflexrörens montering med en liten inre baffel (finns nog inte på original B1-20). Originallådan
har ett basreflexrör, min låda med den mindre baffeln har inte plats för
ett rör med den diametern.

Här är dämpmaterialet applicerat, lådan är fylld till ca 80% med poly-
estervadd.

Bilder på baselementet.

Baselementet på plats.

Bild på elektroniken.

Bild från färdigställandet av subwoofern.

Mätning av den färdiga subwoofern. Mikplacering 10cm från högt.-element och portöppning.

Mätning av kombinationen 9LAEH placerad ovanpå subwoofwern så som den är tänkt att användas. Mik.-placering, 18cm framför baffeln på
9LAEH mitt i mellan disakant och basmellanregisterelement.

Bilder på subwoofern och den färdiga kombinationen.

Detta blev ju ett väldigt långt inlägg. Men eftersom hela bygget är klart
sedan ett halvår tillbaka måste jag berätta hela historien på en gång.
Ser fram emot kommentarer och synpunkter. Framför allt hoppas jag att
mitt inlägg skall inspirera andra att bygga, inte minst skruttens fina kon-
sruktioner.