Gruppköp: Trafos och kondningar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2008-10-20 07:41

Jag ska PMa alla idag, när jag kommit hem från skolan.

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2008-10-20 18:47

Nu har alla som visat intresse här i tråden fått sig ett PM, verkar inte som vi kommer upp i 10st, ifall inte någon mer hoppar på :(

Har skrivit i Bullits tråd ett antal gånger, men inget mera napp. Om ni vet någon som kan vara intresserad, tipsa dom gärna.

Bekräftade och klara:
HenrikS - 1 trafo
Silvervarg - 1 trafo
McFlippaFlaster - 1 trafo

Väntar på fler PM!

Användarvisningsbild
hightower

Inläggav hightower » 2008-10-21 13:51

Jag provade skicka ett mail till Jan Olsson på aqtrafo.se för att se vad de tar för att tillverka trafos efter våra önskemål. Såhär svarade han:

"Brukar räkna med ca 0.75 SEK/VA + stälkostnad 700 SEK, för normal trafos. Obs! för transformatorer till Audio så brukar vi välja ett kärnmaterial som inte går att magnetisera så mycket. Detta för att undvika att trafon brummar p.g.a små DC-komponenter på nätet. Detta gör dock trafon dyrare, ca 50% mer."

Så om det inte blir något av tyskland kanske de kan tillverka åt oss?

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2008-10-21 21:39

Deras vanliga trafo var billig.. Blir ju lite mer pengar om man ska ha annan kärna..

Jag mailade trafoshop24 igår, med lite frågor om fraktkostnader.. Men har inte fått något svar ännu.

Så det är där vi är just nu, och väntar på att ev. någon mer vill vara med :)

Användarvisningsbild
klamm

Inläggav klamm » 2008-10-22 17:20

Japp, jag vill ha två stycken tack.

/Martin

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2008-10-22 17:22

Bekräftade och klara:
HenrikS - 1 trafo
Silvervarg - 1 trafo
McFlippaFlaster - 1 trafo
klamm - 2 trafo

Då är vi uppe i 5st, men jag har ännu inte fått något svar ifrån trafoshop24!

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2008-10-28 13:17

Jag har ännu inte fått något svar ifrån Trafoshop.. Mailade igen härom dagen, men fortfarande inget svar.

Sen kommer jag inte kunna komma till mässan i Uppsala!

STATUS:
Inget svar ifrån trafoshop!
Jag mailade just precis AQtrafo, återkommer när jag vet mer..

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2008-10-31 12:19

Fick svar ifrån AQtrafo, mailade samma kille som mailades förut.

Hej
Har ännu ej gjort en grundlig kalkyl men jag tror att detta skall hålla
Har gjort den på 700 VA och med en temperatursäkring på primärsidan
Detta för att om vi gör trafon större finns risk att trafon börja vibrera en aning.
1 KVA är inga problem att få ur trafon bara att den kan bli för varm om ni kör
kontinuerligt. Därav den inbyggda termostaten

Grundpris trafo 800:-
frakt ca 100 SEK/st
Ställkostnad 700 SEK/levarans
emballage ½pall krage lock 300:- (går att sälja)
moms 25%
beroende på antal varierar frakten och emballaget

Om vi skulle beställa 7st, så får jag det till 1300kr stycket per trafo med frakt ifrån dom, men inte från mig.

Alltså lönar det sig inte att köpa ifrån dom :( Bhiab.se har 1000VA 2x24 för 1249kr..

Användarvisningsbild
hightower

Inläggav hightower » 2008-11-02 01:09

HenrikS skrev:Om vi skulle beställa 7st, så får jag det till 1300kr stycket per trafo med frakt ifrån dom, men inte från mig.

Alltså lönar det sig inte att köpa ifrån dom :( Bhiab.se har 1000VA 2x24 för 1249kr..

Frågan är då vilken trafo som är bäst i förhållande till priset? AQtrafo kanske är bäst med sitt magiska kärnmaterial?

Priset du beräknade var inte med deras specialkärna va?

Sedan kanske man ska smöra lite för bhiab så kanske man kan få lite mer rabatt eftersom vi beställer 10 st (jag ska ha 3).

Användarvisningsbild
McFlippaFlaster

Inläggav McFlippaFlaster » 2008-11-02 09:29

jag ska ha två stycken om det går att få loss ett separat kvitto för dem, tror ni det funkar?

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2008-11-02 17:33

Priset jag fick ifrån AQtrafo vet jag inte ifall det var med deras "magiska" kärnmaterial eller inte, jag mailar och frågar. :)

Om vi köper ifrån Bhiab så blir det nog inte stora summor vi sparar :( Men jag tar och mailar dom och frågar!

McFlippaFlaster, jag tror det inte är många butiker som kommer vilja skriva flera kvitton för samma order..

Jag mailar runt lite och hör av mig här i tråden!

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2008-11-03 13:15

Priset jag fick av AQtrafo var med det speciella kärnmaterialet.

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2008-11-03 17:46

Nu har jag fått svar ifrån både AQtrafo och Bhiab ang trafos!

Om vi börjar med AQtrafo så skulle vi få en trafo på 700VA (som utan problem kan leverera 1000VA, bara vi inte behöver 1000VA kontunerligt). Kärnmaterialet är av en bättre sort som inte kan magnetiseras lika mycket som det vanliga. Sekundärspänning är 2x27V.

Pris: Runt 1300kr om vi blir runt 7st, frakt tillkommer ifrån MIG.

Och sen har vi trafos ifrån Bhiab! 1000VA, kärnmaterial är väl det vanliga och sekundärspänningen ligger på 2x24V.

Pris: Cirka 1150kr om vi köper minst 7st, frakt tillkommer från MIG.

Eftersom jag är en glad nybörjare vänder jag mig till er andra, vilket är mest lämligt?! Behöver vi det speciella kärnmaterialet?

Hur många är fortfarande intresserade?

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-11-05 22:29

Det speciella kärnmaterialet vore trevligt att få, men viktigare tycker jag är att de har "rätt" utspänning. Skillnaden på 27V mot 24V är relativt stor.
Visserligen dyrare, men känns som ett bättre alternativ än Bihab i det här fallet.
Konstigt att Trafoshop inte svarar på dina mail. Prova gärna en gång till, de är trots allt mycket billigare än de andra och kan också leverera rätt spänning på trafona.

Finns det någon som har möjlighet att hämta transformatorerna i Enköping om vi vill ta från AQtrafo? Vi pratar i alla fall om ca 1000:-+moms i frakt, så lite billigare kan det kanske bli om någon kan hämta transformatorerna till billigare kostnad än så.

Vi pratar om vikt i storleksordningen 60kg, så en vanlig personbil är nog vad som behövs för frakten.

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2008-11-05 22:47

Äntligen ett svar :)

Mailade trafoshop24 igen.. Dom har fått sig några mail under tiden nu, dock har dom bara svarat på mitt första som jag gjorde innan jag skapade den här tråden!

Trafos ifrån AQtrafo blir ju billigare om vi skippar deras "magiska" kärnmaterial, men det kanske är värt att lägga lite extra för att få det?

Om man slår ut fraktkostnaden jag fick av dom (300kr) på ett gäng trafos så blir det ju inte allt för mycket.. Dock ska det ju fraktas ifrån mig också :( Eller om någon kan hämta i Enköping.

Känns som att vi ska gå vidare med köpet snart :)

Som jag kan se det så har vi 2st butiker vi helst vill köpa ifrån..

Trafoshop, då får vi 2x27v, till ett bra pris.. men dom svarar inte på mail, återstår att se ifall jag får svar på det jag precis skickade.

AQtrafo, här kan vi specificera exakt hur vi vill ha dom... Även med ett bättre kärnmaterial.

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2008-11-06 19:59

Här är våra alternativ:

AQtrafo

700VA, 2x27V, Bättre kärnmaterial (Funkar att nyttja 1000VA, dock inte kontunerligt)

1375kr/st (Vid köp av 5st, priset diffar inte mycket)
Här kan vi spara 100kr per trafo + 300kr ifall någon kan hämta.

Bhiab

1000VA, 2x24V, Vanligt kärnmaterial

1170kr/st (Vid köp av minst 7st)
Här borde vi kunna spara lite slantar ifall vi kan hämta i Nyköping.

Trafoshop24

1000VA, 2x27V, Vanligt kärnmaterial

1100kr/st (Vid köp av 7st)

Monteringskit:
Detta är inräknat i priset hos trafoshop, inte hos dom andra.

Övrigt:
Frakt tillkommer ifrån MIG till ER, alla andra avgifter är inräknade ovan. Priserna sjunker lite ifall vi köper flera. (Om vi inte kommer över en vissgräns, så det strular med fraktvikten).

Jag antar att det är trafoshop24 som är mest intressant.
Nu tycker jag vi ska ta tag i det hela och beställa så snart som möjligt. Jag PMar alla som visat intresse i tråden.

Det var en medlem som var osäker på ifall detta verkligen var rätt trafo som vi behöver, kan någon konfirmera att vi får ut 2x27v ifall vi matar den med 230v ifall trafoshop24 levererar en korrekt tillverkad trafo? :)

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-11-06 23:58

När man ser på Trafoshop24.de och kollar priserna så skiljer det ca 2 EURO på 800VA och 1000VA, dvs väldigt lite.
Dock tycker jag inte riktigt om att de verkar struliga med mailsvar etc. Dessutom känns det som ett extra plus att handla Svenskt, speciellt i dessa finans-kris-tider.

Jag lutar nog åt att AQtrafo verkar intressantast, även om de är lite dyrare. Det låter som att vi får en bättre produkt hos dem.
Är det kanske möjligt att få en större (fler VA) trafo från dem utan att priset går upp för mycket? (eftersom det verkar gå, iallafall upp till 1000VA hos trafoshop24 så är det inte otroligt att AQtrafo klarar det).
Det finns så vitt jag ser ingen info om detta kärnmaterial på deras hemsida. Det har inte ens 700VA specat som en standard-trafo-storlek.

Oavsett om det blir 700VA eller större från AQtrafo så är jag gärna med på beställningen.

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2008-11-07 13:39

Jag mailade och frågade Jan på AQtrafo ifall det fanns några problem med större trafos än 700VA, eftersom han hade sagt något om det i ett tidigare mail. Nedan ser ni svaret jag fick.

-------------

Hej
Jo det är en nackdel med större transformatorer och det är att de vibrerar en aning.
Eftersom transformatorn i detta fallet är mer eller mindre mättad hela tiden så
blir det ju magnetostriktion hela tiden men den följer 50 Hz spänningen, och 50 Hz är
väldigt svår att höra.

Med den vanliga plåten (orienterad) så sker mättningen bara i slutet av perioden och det blir
ett 50Hz ljud med väldigt mycket övertoner, som hörs mycket väl

Obs! den är ju bara termiskt begränsad till 700 VA Kontinuerlig effekt. Kortvarigt upp till någon timme kan man ta ut
1 kva och under korta stunder upp till 4-5 ggr effekten utan problem.

-------------

Jag tycker det låter kanon, och eftersom silvervargen gärna vill köpa ifrån AQtrafo så tycker jag vi ska göra det.

Fick även en bild på ett dokument..

http://img91.imageshack.us/img91/1085/77558001to8.jpg

Användarvisningsbild
hightower

Inläggav hightower » 2008-11-10 21:19

HenrikS: Tror du det går bra att göra ett gruppköp fastän vi delar upp ordern i 2 delar? Jag vill nämligen kunna beställa 3st i firmans namn...

Sedan är det ju smidigt om de kan skicka mina direkt till Luleå, jag antar att de måste skicka flera paket ändå (de väger väl runt 7kr st eller nått).

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2008-11-10 21:50

hightower, det borde inte vara några problem (enligt mig) att splitta ordern. Problemet är dyrare fraktkostnader för oss andra, inte så fasligt många kronor mer dock.

Om vi skulle få runt 7st skickade till oss skulle det ske på en liten lastpall verkade det som. Om vi kan komma undan med ett vanligt paket så bör det bli billigare iom att vi slipper köpa pallkrage och sådant av dom.

Tror att alla förutom en har svarat nu, av de som var intresserade förut.

Ska titta lite på det ikväll förhoppningsvis och skicka ett mail till Jan på AQtrafo.

Användarvisningsbild
McFlippaFlaster

Inläggav McFlippaFlaster » 2008-11-11 11:45

Jag vill ha två stycken. Vi är två som ska ha var sin och killen som ska ha den andra trafon känner tydligen de på AQtrafo och kommer att be dem skicka honom en separat faktura. Det kommer överhuvudtaget inte påverka köpet i övrigt har jag blivit lovad. Vi behöver dessutom inte få trafosarna skickade till oss.

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2008-11-11 14:20

Jag mailade Jan på AQtrafo precis, förklarare hur vi ville göra, jag återkommer när jag har fått svar.

3st skickas med egen faktura till Luleå
1st hämtas med egen faktura
1st hämtas (Antingen med egen faktura eller i samma som de nedan)
2st skickas till separata personer

Vart detta rätt?

Användarvisningsbild
McFlippaFlaster

Inläggav McFlippaFlaster » 2008-11-11 15:39

asså, jag är inte säker på att jag är smart nog... :)

De två som nämns i mitten, är det jag och min kollega eller? Vi betalar och hämtar tillsammans i så fall.

Ville bara att det ska bli rätt!

Edit: läst hur jag skrivit ovan, lite otydligt, ursäkta! Vi ska som sagt handla tillsammans på samma faktura.

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2008-11-11 16:25

Ah, okej :) Nära nog, väntar på svar från AQtrafo.

Såhär ser det ut nu:

HenrikS - 1 - Skickas till Vingåker
Silvervargen - 1 - Skickas till Linköping
Klamm - 2 - Skickas?
Hightower - 3 - Skickas till Luleå
McFlippaFlaster - 2 - Hämtas

Vore ju smidigt om vi kunde få olika fakturor samt att dom skickade trafosen direkt till oss, då slipper vi dubbelfrakt.

EDIT:

Alla som vill vara med på gruppköpet får gärna skicka en bekräftan med antal och adress till mig via PM.

Användarvisningsbild
klamm

Inläggav klamm » 2008-11-11 18:19

Vill som sagt fortfarande ha två, de kan skickas eller teleporteras (ta det som blir billigast) till antingen Malmö eller Göteborg.

Användarvisningsbild
hightower

Snygga chassin

Inläggav hightower » 2008-11-12 14:19

Sådärja.. då har jag fått mina chassin från audiophonics.fr.

Såhär ser de ut för er som är intresserade: http://www.audiophonics.fr/hifi-2000-bo ... -4177.html

Jag och polarna gjorde en beställning på ~800€ och betalade i förväg med en banktransfer. Efter ca. två veckor fick vi prylarna.

Ett tips för er som är intresserade av att beställa låda från utlandet är att leta upp något företag i eran närhet (vars ägare ni känner) som har ett VAT-nummer. Anger ni detta så får ni 20% rabatt i form av utebliven moms :)

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2008-11-12 16:07

Om man gör så, blir det inte negativt för företaget då, på något vis?

Användarvisningsbild
hightower

Inläggav hightower » 2008-11-12 17:20

HenrikS skrev:Om man gör så, blir det inte negativt för företaget då, på något vis?

Nix.

Du kan t.o.m. beställa med ett helt främmande företags VAT-nummer utan att de någonsin kommer att få reda på det, förutsatt att man inte får problem med leveransen (att tullen kikar i det eller eller posten levererar fel). Men jag rekommenderar inte att man använder okända företags VAT-nummer utan tillåtelse.

Jag snackade med chefen och fick lov att använda vårat nummer.

spoz

Inläggav spoz » 2008-11-14 17:12

Det finns en tråd på diyaudio om billiga trafos från Ukraina, kolla om det kan vara något.
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=8c5470ca9ebc1347b6f09519bea25c2c&threadid=120180&perpage=25&pagenumber=1

Användarvisningsbild
hightower

Inläggav hightower » 2008-11-15 00:16

silvervarg skrev:Det speciella kärnmaterialet vore trevligt att få, men viktigare tycker jag är att de har "rätt" utspänning. Skillnaden på 27V mot 24V är relativt stor.

Jo watt blir det skillnad (194W mot 257W som du skrev förut), men jag gissar att man inte kommer höra någon skillnad alls. En fördubbling av effekten ger endast 3dB ökning av ljudnivån. Jag skulle gissa att den extra effekten inte ger mycket mer än 1dB.

För min del så tar jag gärna det bättre kärnmaterialet och nån volt lägre för säkerhetens skull.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum