Äldre Myryad MDP500 vs nyare Arcam AVR 350 vs ny Denon 2809

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tizzom

Äldre Myryad MDP500 vs nyare Arcam AVR 350 vs ny Denon 2809

Inläggav tizzom » 2008-11-11 16:32

Jag har skaffat en projektor (Sanyo Z3 med HDMI) och så smått börjat planera för lite hembio i källaren.

Hittills har jag inte kommit så långt men nu börjar jag fundera på vad jag ska ha i processor-/receiverväg. Högtalarna som ska drivas är ett par Revel F30 som frontar med en Revel C12 som center. bakhögtalare har jag inga än men det får bli en uppsättning dipoler troligtvis när det dyker upp något lämpligt. Källor för uppspelning kommer vara en Playstation 3 för DVD/BD och spel, sen kommer jag köra lite tv-serier från datorn också troligtvis (ej hdmi och inget HD).

Ett mål med anläggningen är också att den gärna ska spela 2-kanal bättre eller åtminstonde i paritet med den Primare I20 som jag har idag.

Åter till processor/förstärkarbiten, vad ska jag välja ponerat att jag har en budget kring 8' och kan få tag på följande för det?
-Alternativ 1: En gammal high end processor från 2000-2001 typ Myryad MDP 500 / B&K ref 20/30 kompletterat med ett lämpligt Rotel/Parasound/HK etc. 5-kanalsteg.
-Alternativ 2: En icke begagnad fast inte toppmodern receiver från Arcam, AVR350.
-Alternativ 3: En helt ny och modern receiver från Denon/Onkyo/Marantz i samma prisklass.

Det är ju helt klart lite mer känsla i de äldre alternativen men lurar man sig själv p.g.a. att utecklingen fortfarande går fort fram?
Kom gärna med input och argument!

Mvh
Tom
Revel F30 : Primare I20 : Primare T20 : Primare V25 : Technics SL-1200MK2

Raukman

Inläggav Raukman » 2008-11-11 18:29

Ja du, kör du alt. 1 så får du ju inte ju inte Hdmi. Och har du inte det så kan du inte ta emot linjär pcm i multikanal, och då går du miste om om de nya hd-ljudformaten! Lite synd kanske?
Dock så är det kanske "bättre" 2-kanalsljud i detta, men frågan är hur pass? Dagens recievers är faktiskt förvånansvärt bra.

Tar du en lite nyare och modernare reciever, fast som har hdmi, så kan du ta emot lpcm och få hd. Men då är det inte säkert att du får hdmi 1.3, det innebär att du kan inte omvandla analoga bildsignaler till hdmi (eller tvärtom), så då är du tvungen att dra en analog kabel till projjen också.

Kör du alt. 3 så får du en ny maskin med hdmi 1.3, så då kan du köra in ps3:an till recievern, likaså den analoga bildsignalen från datorn som du då även kan få uppskalad till hd (fast det kanske du kan få i projjen också) på ett mer eller mindre bra sätt beroende på maskin.
Dock inget måste att jaga en maskin som kodar av hd, då ps3:an inte kan skicka ut oavkodat hd-ljud, endast avkodat och okomprimerat LPCM via hdmi eller bitstream via optisk(vanligt ljud, dd, dts).

Är själv i likande köptankar också så jag har letat mycket, för runt 5-6k får du en rätt fin maskin som även kan avkoda hd, om så skulle vara en önskan i framtiden.

Min tanke i detta skulle va köpa en dylik, spara några tusen och komplettera med ett slutsteg om behovet uppkommer!
Maskiner jag kikat på, och till slut decimerat mig till är; H/K avr 255 och Yamaha rx-v663.
h/k:n är ett stabilt bygge med kapacitet för svåra laster, har alla anslutningar och finesser man kan behöva (eller inte...), och är ganska designad och modern. lämnar runt 90w 8Ohm, 150w 4Ohm.
Har haft lite problem med buggar i mjukvaran, men de flesta verkar dom ha fixat med nya firmwares.

Yamahan, har i princip samma funktioner och features, men ser lite mer klossig ut, och med fler knappar, men tänder man på det så...
Den lämnar runt 140w 8 ohm, 200w 4Ohm men faller ganska brant i lägre impedanser.

H/k kan man få för 6k, Yamahan för ca 5k.

Denon har jag väl kikat på också, men ska man ha pre out så måste man upp på 2309:an för ca 7,5k, då dom snålat in på det på nya 1909:an vilket jag blev lite sur på, då dom större annars inte har så mycket mer av intresse så blev jag där lite snål...
Plus att jag tycker att -09 modellerna känns så rassliga och budget i reglage o knappar, vilket jag tycker är ack så viktigt.
Oj detta blebv långt...

Mvh Peder

Användarvisningsbild
tizzom

Inläggav tizzom » 2008-11-11 23:10

Tack för ett suveränt svar!

Mitt största problem är nog att jag tycker de flesta recievrar med HK i spetsen känns rejält plastiga när man är van med Primare. Det är inte så att de pryder sin plats på hyllan direkt...

Mvh
Tom
Revel F30 : Primare I20 : Primare T20 : Primare V25 : Technics SL-1200MK2

Raukman

Inläggav Raukman » 2008-11-12 10:29

Ja det där är ett bekymmer, för att hitta en reciever med samma kvalitetskänsla som din primare blir nog inte lätt...
Speciellt om du vill ha dom funktioner jag nämde, klarar du dig utan dom så är säker alt. 1 jättebra och känns stabilt och fint.

Fast åtminstone jag skulle inte känna mig helt nöjd med att köpa en maskin som inte har hdmi. Speciellt inte när du har en så fin bildvisare och multimediamaskin som faktiskt ps3.an är!

Kanske kolla på tyska siter efter lite dyrare maskiner, där brukar priserna va mer "rätt".
Men jag misstänker att en high end maskin med dessa funktioner hamnar på säker 30-40k även där. Men kolla gärna!

//Peder

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2008-11-12 11:19

Raukman skrev:Dock inget måste att jaga en maskin som kodar av hd, då ps3:an inte kan skicka ut oavkodat hd-ljud, endast avkodat och okomprimerat LPCM via hdmi eller bitstream via optisk(vanligt ljud, dd, dts)
Mvh Peder

Är du säker på detta? Jag har för mig att denna möjlighet tillkom sedan en eller två firmware-uppgraderingar bakåt.

Användarvisningsbild
bajenleker

Inläggav bajenleker » 2008-11-12 14:34

Korkad fråga kanske, men brukar det finnas MM-ingång på de nya monstren?

Raukman

Inläggav Raukman » 2008-11-12 20:31

Xor: Jag är inte helt säker, men nästan. Får dubbelkolla detta.
Det tillkom iallafall dts hd master!

bajenleker: Det är inte så vanligt, dock så har Yamaha det i en del av sina nyare vilket är tacksamt.

//Peder

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-11-12 23:57

Jag skulle nog köpa något nytt.
Odogmatisk sekt- granskare

Återgå till Köpråd