När kan man förvänta sig att beställningen läggs?
Min MDF-skiva ligger och blir dålig, jag tror bästföredatumet har gått ut

Deadline?
Snart e de JUL

Falken
Moderator: Redaktörer
Alexi skrev:niklas skrev:Jag funderar på att öka på min beställning, men innan jag gör det önskar jag få mer info om vilka förändringar som kommer göras med elementet och hur detta kommer påverka ett system i sluten resp. basreflexlåda. Kan någon delge oss hugade spekulanter detta?
Ja alltså det är den informationen som kommer, när prototypen är testad om ca 10dagar.
Falken skrev:Tjaba!
När kan man förvänta sig att beställningen läggs?
Min MDF-skiva ligger och blir dålig, jag tror bästföredatumet har gått ut![]()
Deadline?
Snart e de JUL![]()
Falken
Naqref™ skrev:Snabbrepetition (finns många trådar om det för den nyfikne).
Känslighet är ljudtryck ut relativt inspänningsnivå. Exempelvis spl @ 1m @ 2.83Vrms.
Verkningsgrad är ljudeffekt ut relativt ineffekt. Uteffekten är den totala utstrålade ljudeffekten i alla riktningar. Ineffekten är hur mycket effekt man stoppar in.
Verkningsgraden påverkas inte direkt av impedansändringar (om inte andra parametrar påverkas av att man byter tråddiameter (vilket massan vanligen ju gör om man inte motkompencerarden på något annat sätt)). Känsligheten kan dock varieras med impedansen.
Lägre impedans = högre känslighet.
Högre impedans = lägre känslighet.
Beroende på vad man ämnar ha högtalaren till så kan det ena vara lämpligare än det andra. Som sluten låda i en parallellkopplad bakhögtalaruppsättning så kan man tänka sig en högre impedans. För att man inte ska tappa för mycket i känslighet så kan man påverka andra detaljer men då skjuter man istället nedre gränsfrekvensen uppåt. Det gör inte så mycket i bakhögtalarfallet. Ska man ha dom som fristående (alltså utan basmoduler) fronthögtalare så vill man inte påverka nedre gränsfrekvensen nämnvärt. Man har ingen oöverstigliga problem normalt att driva lägre impedanser. Med detta element så skulle man dock kunna önska en minskning av Qes (och därmed Qts) en aning. Det gör att man skulle kunna ta kompromissen med så här små lådor lite bättre. Går detta så skulle man kunna tänka sig att offra lite känslighet genom att öka impedansen hos elementet (så att det kan användas lite flexiblare). Vad som är görbart vet jag inte i det här läget men jag misstänker att när de inblandade vet så kommer den informationen att vara tillgänglig tämligen omedelbart.
... eller information som kan tänkas vara lite vilseledande.paa skrev:Här finns nog några ledtrådar om vilka ändringar på elementen som är på gång
Kaffekoppen skrev:Har du problem med att läsa eller är du bara dryg??
Det står att det är förhoppningen att det sker under hösten, och att prototyperna eventuellt snart kan utvärderas.
Du kanske skulle skippa det här gruppköpet om du inte tycker upplägget passar dig. Själv ser jag inget problem med informationsutlämnandet utan är bara tacksam för att de ordnat det härNär det finns ny information vet jag att den lämnas ut.
Falken skrev:Och nej jag har inte läst alla 27 sidorna.
Vem / vilka håller i gruppköpet?
Vidare så vill jag bara säga all heder åt de som lägger ner tid och energi på gruppköpet.
MVH
Falken
Falken skrev:Käkat taggtråd till frukost![]()
muddywaters skrev:Kommer impedansen 4 ohm att behållas?
Kaffekoppen skrev:Falken skrev:Käkat taggtråd till frukost![]()
Så kan man tolka det när personer inte läser det mest elementära innan de frågar frågor som besvarats tiotalt gånger.
Nej, jag vet inte mer än gemene man Naqref. Men jag vet vad Alexi skrivit.
Att Alexi håller i gruppköpet torde framgå rätt ordentligt när han är den som håller koll på alla beställningar. Att han tar hjälp av andra för att utvärdera och få fram ett så bra element som möjligt är ju bara... smart!
soundbrigade skrev:Fan vad sugen jag är att radera alla ovidkommande (och stundtals irriterande) inlägg. Undras om jag inte skrivit några själv.
Detta är en gruppköpstråd, och ingen allmän snicke-snacktråd! Respektera det!
Antingen är ni med på gruppköpet, och meddelar det, eller är ni inte med och kniper igen!
Vill ni diskutera det utvalda elementet, gör det i tråd avsedd för slik diskussion!
Något oklart?! NEJ!
Kaffekoppen skrev:Läs de sista två sidorna då, eller skicka PM för tusan!
Min roll är bara att jag hjälper till att transportera högtalarna sedan lite lätt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 237 gäster