Gruppköp Vifa TG9-10-04 till Mupps -AVBRUTET :-(

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-11-12 04:09

Tjaba!

När kan man förvänta sig att beställningen läggs?

Min MDF-skiva ligger och blir dålig, jag tror bästföredatumet har gått ut :D

Deadline?

Snart e de JUL :o

Falken
Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet /Bruflos HIFI PS: Vad Har du för Dolby?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-12 07:20

Du kan inte förvänta dig något som inte blivit meddelat här!

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-11-12 08:12

Hösten 2008?
Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet /Bruflos HIFI PS: Vad Har du för Dolby?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-12 08:21

Har du problem med att läsa eller är du bara dryg??

Det står att det är förhoppningen att det sker under hösten, och att prototyperna eventuellt snart kan utvärderas.

Du kanske skulle skippa det här gruppköpet om du inte tycker upplägget passar dig. Själv ser jag inget problem med informationsutlämnandet utan är bara tacksam för att de ordnat det här :) När det finns ny information vet jag att den lämnas ut.

Användarvisningsbild
RealElwood

Inläggav RealElwood » 2008-11-12 08:34

Alexi skrev:
niklas skrev:Jag funderar på att öka på min beställning, men innan jag gör det önskar jag få mer info om vilka förändringar som kommer göras med elementet och hur detta kommer påverka ett system i sluten resp. basreflexlåda. Kan någon delge oss hugade spekulanter detta?

Ja alltså det är den informationen som kommer, när prototypen är testad om ca 10dagar.

Testas det för fullt ute i skogarna nu, någon förhandsinformation kanske finns?

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2008-11-12 12:10

Falken skrev:Tjaba!

När kan man förvänta sig att beställningen läggs?

Min MDF-skiva ligger och blir dålig, jag tror bästföredatumet har gått ut :D

Deadline?

Snart e de JUL :o

Falken

Jag har varit med på ett antal gruppköp alla har det gemensamt att det brukar dra ut på tiden.
Vad beror det på :?:
Det beror på att det är en samling entusiaster som offrar sin fritid för att vi ska få bra grejor till ett bra pris.
Dom ska ta in offerter, förhandla med säljare, göra listor för att hålla reda på alla beställare plus mycket mycket annat.

I det här speciella projektet har det fantastiska hänt att vi är så många att det går att förhandla direkt med tillverkare och ställa krav på och få en egen specialversion av elementen. :D

Så vad ska man göra :?: Jo man gör som de flesta, man väntar och är glad, lyssnar på bra musik eller pular med något annat DIY-projekt.
Det ligger ju i sakens natur att DIY tar tid, mycket mer tid än man trodde när man började. Det betyder ju att man har kul under en längre tid. :)

Det fantastiska med faktiskt är att det finns kunnigt folk som ställer upp och fixar såna här gruppköp åt oss andra. TACK! :D :P :D

ps ursprungselementet finn väl att köpa hos HIFIkit för dom som inte kan vänta.
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2008-11-12 12:40

Detta står säkert nånstans, men det är lite mycket att kolla igenom nu.

Vilka ändringar är det som görs på elementet och vad leder dessa ändringar till?
Tub - nu på burk

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-12 12:47

Det står ingenastans än ;)

För att få tillgång till all vässentlig info - kolla in Alexis inlägg. Sker något så är det i de posterna det uppdateras!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-12 13:38

Här finns nog några ledtrådar om vilka ändringar på elementen som är på gång:
Naqref™ skrev:Snabbrepetition (finns många trådar om det för den nyfikne ;) ).

Känslighet är ljudtryck ut relativt inspänningsnivå. Exempelvis spl @ 1m @ 2.83Vrms.
Verkningsgrad är ljudeffekt ut relativt ineffekt. Uteffekten är den totala utstrålade ljudeffekten i alla riktningar. Ineffekten är hur mycket effekt man stoppar in.
Verkningsgraden påverkas inte direkt av impedansändringar (om inte andra parametrar påverkas av att man byter tråddiameter (vilket massan vanligen ju gör om man inte motkompencerarden på något annat sätt)). Känsligheten kan dock varieras med impedansen.
Lägre impedans = högre känslighet.
Högre impedans = lägre känslighet.

Beroende på vad man ämnar ha högtalaren till så kan det ena vara lämpligare än det andra. Som sluten låda i en parallellkopplad bakhögtalaruppsättning så kan man tänka sig en högre impedans. För att man inte ska tappa för mycket i känslighet så kan man påverka andra detaljer men då skjuter man istället nedre gränsfrekvensen uppåt. Det gör inte så mycket i bakhögtalarfallet. Ska man ha dom som fristående (alltså utan basmoduler) fronthögtalare så vill man inte påverka nedre gränsfrekvensen nämnvärt. Man har ingen oöverstigliga problem normalt att driva lägre impedanser. Med detta element så skulle man dock kunna önska en minskning av Qes (och därmed Qts) en aning. Det gör att man skulle kunna ta kompromissen med så här små lådor lite bättre. Går detta så skulle man kunna tänka sig att offra lite känslighet genom att öka impedansen hos elementet (så att det kan användas lite flexiblare). Vad som är görbart vet jag inte i det här läget men jag misstänker att när de inblandade vet så kommer den informationen att vara tillgänglig tämligen omedelbart.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
saabkungen

Inläggav saabkungen » 2008-11-12 20:45

Tjena, får tyvärr avboka mina två muppar.. :cry:
Min bilmotor rasade så jag har "lite" annat å kasta pengar på. :D
Rösterna i mitt huvud är helt tysta, försöker dom göra mig galen?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-12 22:15

paa skrev:Här finns nog några ledtrådar om vilka ändringar på elementen som är på gång
... eller information som kan tänkas vara lite vilseledande.

Jag skulle inte dra några växlar på något innan prototyperna är utvärderade. De kommerhursomhelst att anpassas än bättre till de släppta ritningarna på lådorna. Tyvärr tror jag inte mitt önskemål var realistiskt (vilket de som läst allt om elementet känner till.

Kan vi inte hålla frågoromsjälva elementet i den för det avsedda tråden,och enkom hantera gruppköpt i denna?

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-11-13 01:13

Kaffekoppen skrev:Har du problem med att läsa eller är du bara dryg??

Det står att det är förhoppningen att det sker under hösten, och att prototyperna eventuellt snart kan utvärderas.

Du kanske skulle skippa det här gruppköpet om du inte tycker upplägget passar dig. Själv ser jag inget problem med informationsutlämnandet utan är bara tacksam för att de ordnat det här :) När det finns ny information vet jag att den lämnas ut.

Vad e de med koppen nu då :?:

Käkat taggtråd till frukost :?:

Mjölktänderna kommit :?: :lol:

Du behöver inte vara otrevlig i tonen bara för att jag ställde några enkla frågor.

Tydligen så väckte detta känslor hos dig med hög puls som följd :?:

Och nej jag har inte läst alla 27 sidorna.

Och är det nåt jag inte är så är det "DRYG" :?

Vem / vilka håller i gruppköpet?

Vidare så vill jag bara säga all heder åt de som lägger ner tid och energi på gruppköpet.

Utan er så dör alla DIY-projekt .

Keep up the good work :)

MVH

Falken

Användarvisningsbild
RealElwood

Inläggav RealElwood » 2008-11-13 09:58

Falken skrev:Och nej jag har inte läst alla 27 sidorna.

Vem / vilka håller i gruppköpet?

Vidare så vill jag bara säga all heder åt de som lägger ner tid och energi på gruppköpet.

MVH

Falken

Ganska intressant att du inte vet vilka som arrangerar det hela trots att du har beställt fyra element.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-11-13 10:03

KK vet lite mer än gemene man och kanske blir lite lättretad för att alla inte vet lika mycket som den information som han tar som naturlig? Vem vet. ;)

Nåväl lite snabbinfo.
- Prototypelementet inväntas vilken dag som helst.
- Det är i princip ett standardelement men försett med en svart kon istället för en vit samt kompletterat med en extramagnet så att vi får ner Q-värdet något (ger en bättre anpassning till de skissade lådorna) samt en aning högre känslighet (dock inget att yvas över). Vi har utgått ifrån följande element:
http://www.tymphany.com/tg9fd-10-04
- Inblandade i gruppköpet är Alexi (det praktiska), mig (det teoretiska) samt en individ som kallar sig PS 8)
- När prototypelementet är uppmätt och befunnits så bra som vi önskar så är det dags att gå in i slutfasen av beställningen. Det får Alexi bestämma över helt hur han vill ha det.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-13 11:04

Falken skrev:Käkat taggtråd till frukost :?:

Så kan man tolka det när personer inte läser det mest elementära innan de frågar frågor som besvarats tiotalt gånger.

Nej, jag vet inte mer än gemene man Naqref. Men jag vet vad Alexi skrivit.

Att Alexi håller i gruppköpet torde framgå rätt ordentligt när han är den som håller koll på alla beställningar. Att han tar hjälp av andra för att utvärdera och få fram ett så bra element som möjligt är ju bara... smart!

Användarvisningsbild
muddywaters

Inläggav muddywaters » 2008-11-13 11:21

Jag vet att det är tusen frågor just nu..... men jag kan inte hålla mig.

Kommer impedansen 4 ohm att behållas? Tycker det har hintats lite hit och dit gällande detta.

Sorry.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-13 11:33

Besvaras om frågan ställs i tråden "vad kan man göra med ett litet element"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-11-13 11:39

muddywaters skrev:Kommer impedansen 4 ohm att behållas?

Jepps.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-11-13 14:56

Kaffekoppen skrev:...
de frågar frågor som besvarats tiotalt gånger.
...

Fel.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-11-13 16:49

Kaffekoppen skrev:
Falken skrev:Käkat taggtråd till frukost :?:

Så kan man tolka det när personer inte läser det mest elementära innan de frågar frågor som besvarats tiotalt gånger.

Nej, jag vet inte mer än gemene man Naqref. Men jag vet vad Alexi skrivit.

Att Alexi håller i gruppköpet torde framgå rätt ordentligt när han är den som håller koll på alla beställningar. Att han tar hjälp av andra för att utvärdera och få fram ett så bra element som möjligt är ju bara... smart!

Ja då tolkade jag allt rätt efter att jag läst 4-5 sidor och skrev oxå detta i tråden samt skickade ett PM till Alexi om detta. :wink:

Sedan svarar KK i tråden så får man uppfattningen att , det kanske
är KK + Alexi som håller i gruppköpet.8O :

Sedan är det väl naturligt att man undrar vad som händer ,
Alexi skrev: beställning under hösten 2008 coh snart e detta passe.
Vad är det man väntar på?
Fler Beställningar?
Något annat?
Nej jag tänker inte läsa igenomtråden.'

Hoppas att Alexi kan svara annars får jag väl skicka ett PM till honom

:wink: :twisted:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-13 16:52

Läs de sista två sidorna då, eller skicka PM för tusan!

Min roll är bara att jag hjälper till att transportera högtalarna sedan lite lätt.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-13 17:12

Fan vad sugen jag är att radera alla ovidkommande (och stundtals irriterande) inlägg. Undras om jag inte skrivit några själv.

Detta är en gruppköpstråd, och ingen allmän snicke-snacktråd! Respektera det!
Antingen är ni med på gruppköpet, och meddelar det, eller är ni inte med och kniper igen!
Vill ni diskutera det utvalda elementet, gör det i tråd avsedd för slik diskussion!
Något oklart?! NEJ!
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-11-13 17:57

soundbrigade skrev:Fan vad sugen jag är att radera alla ovidkommande (och stundtals irriterande) inlägg. Undras om jag inte skrivit några själv.

Detta är en gruppköpstråd, och ingen allmän snicke-snacktråd! Respektera det!
Antingen är ni med på gruppköpet, och meddelar det, eller är ni inte med och kniper igen!
Vill ni diskutera det utvalda elementet, gör det i tråd avsedd för slik diskussion!
Något oklart?! NEJ!

Dina egna oxå kanske :wink:
Kaste inte sten i glashus

Citat magnus:

En hundra del av vaddå??? Av 40 000 eller 3 kg äpplen eller 18 dansanta damer med svarta trikåer???? Slartibartfast uttrycker sig otydligt. Wink

Nu känns det nästan bra! :wink:

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-11-13 17:58

Kaffekoppen skrev:Läs de sista två sidorna då, eller skicka PM för tusan!

Min roll är bara att jag hjälper till att transportera högtalarna sedan lite lätt.

Tack För det ,varför skrev du du inte detta med en gång så hade vi sparat in en massa inlägg och irritation? :twisted:

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-11-13 18:16

Just nu känns det som när man sitter i en bil på långresa med massa småbarn som helatiden frågar: är vi framme snart?

Ja jag förstår att alla vill ha mer information, men vi kan inte ge mer information än vi har. Följdaktligen, när information finns kommer den direkt att publiceras här. Om inte halva tråden hade varit fylld av är vi framme snart inlägg, skulle det vara mycket lättare att hitta viktig information och ni hade inte behövt klaga på att tråden var så lång att ni inte orkade läsa den.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-11-13 20:59

Bara att gilla läget Alexi. Nu är tråden så lång att den är redan är oöverskådlig och det är inget att göra åt det. :) Faktum att det är ju faktiskt jättekul att tråden är så lång för det betyder ju att intresset fortfarande är stort! :D Vi kan väl göra en sammanställning i en ny tråd när vi vet mer exakt både pris och prestanda? En tråd som kanske kan dupliceras till andra forum om de är intresserade?

Fortsätt gärna att kom med frågor (i valfri av trådarna). Jag ska försöka svara när orken räcker till. :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-13 21:49

Lås tråden (den nya)!
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
RealElwood

Inläggav RealElwood » 2008-11-14 08:23

Om prototypelementet ej motsvarar förväntningarna, vad händer då? Vänta in en prototyp till, eller köra på det gamla elementet?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-11-14 09:54

Då kör vi på det ursprungliga elementet (möjligen med svart kon) men jag tror inte det blir så. 8)

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-11-14 10:28

Är den svarta konen gjord i ett annorlunda material, eller är det bara en fråga om estetik?

MVH

/Mattias
Tone Distribution

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum