Nya basspolar till 116/2212

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
bassman

Nya basspolar till 116/2212

Inläggav bassman » 2008-11-12 16:50

Jag fick ett intressant nyhetsbrev från Carlssonplanet där ett byte av spolar rekommenderas med det nya B65 II elementet.

http://www.carlssonplanet.com/newslette ... hp?id=71#2

Det finns väldigt mycket elektronikkunniga förmågor här på forat (till skillnad från mig då :oops:)

Vad tycker kunniga om denna modd?

Vid en lyssning mellan två par 116 ett med omkantat originalelemen 5,6 ohm det andra paret med nya B65 II 8 ohm så spelade det nya elementet svagare/lägre bas kanske en aning snyggare och bättre men som sagt svagare.

Är denna modd ett sätt att motverka detta fenomen?

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2008-11-12 17:20

Det väl rimligt med tanke på skillnaden i impedans mellan elementen. Det nya med 8 ohm och det gamla med 5,3 ohm. Jag förstod filtermodifiering som att den behöll brytfrekvensen.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2008-11-13 11:34

Men det innebär att man får leva med en svagare bas om man byter ut originalelementet, det kallar inte jag att uppgradera..! Isf tillkommer en huv som kväver mellan och diskant :(

Finns det någon mer som lyssnat på OA116 med det nya B65 II elementet?

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2008-11-13 11:50

bassman skrev:Men det innebär att man får leva med en svagare bas om man byter ut originalelementet, det kallar inte jag att uppgradera..! Isf tillkommer en huv som kväver mellan och diskant :(

Finns det någon mer som lyssnat på OA116 med det nya B65 II elementet?

Det står faktiskt att den starkare motorn (magnet/talspolekombinationen) endast delvis kompenserar för impedansskillnaden. Hur bra/dåligt det är som en uppgradering som många väntat på mycket länge kan kanske diskuteras. Det förefaller emellertid tämligen skumt med tanke på den prestigeförlust som detta skulle innebära för SCC och andra inblandade. Är du helt säker på att du gjort allt helt rätt i dina högtalare?

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2008-11-13 12:10

Har du bytt spolen än då?
Man skulle ju få en perfekt anpassning då.
Så svaret på din fråga blir väl, ja den tar bort fenomenet med svagare bas när du bytt spolen också.

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Nya basspolar till 116/2212

Inläggav IngOehman » 2008-11-13 12:11

bassman skrev:Jag fick ett intressant nyhetsbrev från Carlssonplanet där ett byte av spolar rekommenderas med det nya B65 II elementet.

Det finns väldigt mycket elektronikkunniga förmågor här på forat (till skillnad från mig då :oops:)

Vid en lyssning mellan två par 116 ett med omkantat originalelemen 5,6 ohm det andra paret med nya B65 II 8 ohm så spelade det nya elementet svagare/lägre bas kanske en aning snyggare och bättre men som sagt svagare.

De originalspolar som används i 116/2212 har relativt hög serieresistans. De rekommenderade spolarna har lägre serieresistans. Det är den viktigaste skillnaden.

Byter man från originalbas (5.3 ohm) till B65oa-II så förlorar man lite basnivå, vilket till viss del kompenseras av den lägre serieresistansen i de nya spolarna, om man byter dem också.

Det kan diskuteras om ersättning av 5,3 ohmsbasarna med det nya baselementet är en "uppgradering". När basarna är helt nya och oinspelade så spelar de ju lite återhållet på grund av det också. Men en plugg-in-ersättare är det i varje fall, och det erbjuder båda lägre distorsion och frihet från de åldringsproblem som originalbasen hade, och som kanske var skälet till att man alls behövde byta ut det. Med filterjustering så kompenseras i varje fall en del av nivåförlusten. och låter man bara elementet bli ordentligt inspelat så går det i rätt riktning även av det.

Om en riktigt uppgradering (som i påtaglig grad förbättrar prestanda) och inte en livsförlängning är det man vill ha, så är en helt annan lösning kanske den bästa. Återkommer om det, inom något år. Påminn mig om det behövs.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2008-11-13 12:26

schmutziger skrev:Har du bytt spolen än då?
Man skulle ju få en perfekt anpassning då.
Så svaret på din fråga blir väl, ja den tar bort fenomenet med svagare bas när du bytt spolen också.

Nej det var två identiska par som testades förutom basen då, rekomendationen att byta spolen kom alldeles nyligen!

Användarvisningsbild
bassman

Re: Nya basspolar till 116/2212

Inläggav bassman » 2008-11-13 12:49

IngOehman skrev:
bassman skrev:Jag fick ett intressant nyhetsbrev från Carlssonplanet där ett byte av spolar rekommenderas med det nya B65 II elementet.

De originalspolar som används i 116/2212 har relativt hög serieresistans. De rekommenderade spolarna har lägre serieresistans. Det är den viktigaste skillnaden.

Byter man från originalbas (5.3 ohm) till B65oa-II så förlorar man lite basnivå, vilket till viss del kompenseras av den lägre serieresistansen i de nya spolarna, om man byter dem också.

Det kan diskuteras om ersättning av 5,3 ohmsbasarna med det nya baselementet är en "uppgradering". När basarna är helt nya och oinspelade så spelar de ju lite återhållet på grund av det också. Men en plugg-in-ersättare är det i varje fall, och det erbjuder båda lägre distorsion och frihet från de åldringsproblem som originalbasen hade, och som kanske var skälet till att man alls behövde byta ut det. Med filterjustering så kompenseras i varje fall en del av nivåförlusten. och låter man bara elementet bli ordentligt inspelat så går det i rätt riktning även av det.

Om en riktigt uppgradering (som i påtaglig grad förbättrar prestanda) och inte en livsförlängning är det man vill ha, så är en helt annan lösning kanske den bästa. Återkommer om det, inom något år. Påminn mig om det behövs.

Vh, iö

Jag väcker frågan för det sitter säkert ägare som funderar på att byta ut sina SC165 element till det nya och förmodligen skulle bli besvikna..

Det kan vara så att basen vid testet inte hade lossnat helt, det var inte mina högtalare som testades (jag sitter nöjd med ett par 116 med omkantade element + CT62) utan en snubbe med två likadana par, B65 II hamnade i ett par OA14 där dom gjorde jobbet kanon och in åkte originalelementet då började det rocka i 116.

Jag uppfattar det som att i och med spolbytet och ett välinspelat element bör man få en vettig nivå på basen, isf fint som snus..!

Nu känns det bra igen :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-13 13:23

Att byta bas utan att byta spolen rekommenderar jag inte.

Och i själva verket är ju ett fungerande originalelement ett
bra argument att inte byta ut det. Reparera bara saker som
är trasiga, liksom. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2008-11-13 14:19

IngOehman skrev:Att byta bas utan att byta spolen rekommenderar jag inte.

Och i själva verket är ju ett fungerande originalelement ett
bra argument att inte byta ut det. Reparera bara saker som
är trasiga, liksom. ;)

Vh, iö

Klockrent.! Tack för det svaret Ingenjören :D

Beached

Inläggav Beached » 2009-01-11 13:13

Hej allesammans!
Är det någon som har bytt sina spolar än? Jag har oa116 och fick mina spolar i går. Öppnade högtalarna och blev lite osäker på vilken spole som skulle bytas. Jag antar att det är det största, som sitte längst ner (eller under) filtret. Det är säkert någon här som vet. Vill vara säker innan jag går loss med lödkolv.

Är det för övrigt någon som följt och evaluerat det andra tipset om mellantonen, dvs att löda in ett motstånd på ca? 5,7 ohm. Hur viktigt är 5,7? Ett motstånd på 5,6 ohm finns ju att köpa, har inte hittat nåt på 5,7, antar man får kombinera. Några tips eller förslag, någon?

För övrigt kan jag bara instämma i jublet över nya diskanter som nämnts i en annan tråd!!!

Mvh

[/u]

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-01-11 13:16

Ja, det är den stora spolen.

Ja, 5,6 ohm.

Vh, iö

Beached

Inläggav Beached » 2009-01-11 15:55

Tack för svaret på mina frågor.
Fort gick det också :)

Då ska jag snart få gjort jobbet också. Spännande att se (höra) vad det gör för skillnad. Har hittills kört nya element rätt in i gamla filter och vart ganska nöjd med det, men har iofs aldrig tid att lyssna kritiskt.

Strålande högttalare för övrigt, enligt min egna standard.

mvh Beached.

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2009-09-08 21:09

Är det nån som bytt basspolarna?

Jag skruvade loss bottenplattan idag och lyckades försiktigt bända loss den gamla spolen. Men den nya är ju högre än den gamla och ryms inte på samma ställe som den gamla.

Så här ser filtret ut med den gamla spolen

Bild

Och här med den nya

Bild

Passar inte så bra va?

Alternativen är att såga/skära ett hål i plasthållaren för filtret eller att ställa spolen bredvid på bottenplattan.

Tips eller andra lösningar??

Användarvisningsbild
AlexFranzen

Inläggav AlexFranzen » 2009-09-09 14:52

Det finns distanser i form av små plaströr som du borde kunna använda. Vet tyvärr inte vad de kallas.

Edit:
Bild

Art.nr 526355 hos Conrad.
/Alex

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-09 15:09

Bra ide. Jag minns dock inte hur långt upp man kan förflytta filtret utan att det tar emot inre staget. Man får titta efter. Man kanske måste förlänga skruvarna också.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

jansch

Inläggav jansch » 2009-09-09 15:11

Vad har den nya spolen för resistans?
I OA2212 har originalspolen 2 ohm + 0,3 ohm, alltså 2,3 ohm i normalläge och 2 ohm i "bassboost" läge.
Förbättringen i form av ökad bas vid byte till spole med väsentligt lägre resistans är VÄÄÄÄLDIGT LITEN för örat. Sådär 10-15% lägre spänning över basarna är ju inte så mycket att bråka om. Däremot är kanske bättre dämpning genom lägre resistans alltid önskvärt.
Har spolen samma värde som originalet?

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2009-09-09 20:22

jansch skrev:Vad har den nya spolen för resistans?
I OA2212 har originalspolen 2 ohm + 0,3 ohm, alltså 2,3 ohm i normalläge och 2 ohm i "bassboost" läge.
Förbättringen i form av ökad bas vid byte till spole med väsentligt lägre resistans är VÄÄÄÄLDIGT LITEN för örat. Sådär 10-15% lägre spänning över basarna är ju inte så mycket att bråka om. Däremot är kanske bättre dämpning genom lägre resistans alltid önskvärt.
Har spolen samma värde som originalet?

Om man mäter med mulitmeter så får jag 1,7-1,8 på den gamla spolen och 1,3-1,4 ohm på den nya vilket innebär drygt 20%. Jag vet inte om det kommer höras nån avsevärd skillnad men det är kul att prova. Spolen ska ha samma värde som orginalet enligt uppgift. Den har en järnkärna vilket inte orginalet har.

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2009-09-09 20:25

Distanserna var ett bra tips fast man måste skaffa nya, längre skruvar samt förlänga trådarna från spolarna för att de ska räcka fram till lödstället när man sätter dit dem.

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2009-09-10 12:32

Bild

Jag satte min på sidan av pappröret...åh, vilken liten bild det blev :oops:

Den sitter på en upphöjning så den inte tar i limkanten som fäster pappröret mot bottenplattan, ca 7-8 mm.
Provade sedan, för att vara på säkra sidan, att inte själva lådan tog i spolen innan jag limmade dit den.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-10 13:46

dalkarl skrev:Bild

Jag satte min på sidan av pappröret...åh, vilken liten bild det blev :oops:

Den sitter på en upphöjning så den inte tar i limkanten som fäster pappröret mot bottenplattan, ca 7-8 mm.
Provade sedan, för att vara på säkra sidan, att inte själva lådan tog i spolen innan jag limmade dit den.

Där satte jag mina superspolar en gång i tiden också :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2009-09-10 21:03

dalkarl skrev:Jag satte min på sidan av pappröret...åh, vilken liten bild det blev :oops:

Jag tror att det är den bästa lösningen då man slipper göra någon åverkan. Det är bra att veta att spolen inte tar i lådan innan man limmar. Jag ser att du även bytt kondingar på filtret.

Hur blev resultatet tycker du?

Vad hände med dina gamla element? Det ena av mina spelades sönder på en fest som en av mina söner hade. Annars skulle jag inte byta element föränn 8" uppgraderingen kommer om nåt år eller så.

Beached

Inläggav Beached » 2009-09-11 11:02

Jag har också bytt spolar på 116, satte dom precis som Dalkarl, fast lite fulare (Tejpade fast dom på röret. Gaffatejp är bra till så mycket!)

Som jag upplever det så är skillnaden nedåt i frekvens stor. Subbas dök upp på några dubskivor jag har, som jag tidigare bara anat. Det är ju möjligt att det handlar mer om basnivå än frekvensutsträckning, men det är inte så noga för mig.

Har inte beställt nya diskanter än, ska göra det när filtret är klart. (Är ingen lödmästare) Misstänker att jag kommer ha svårt för att inte börja pilla på diskanterna om jag köper dom separat, samtidigt som det delar upp utgiften... ja... hm.
Så mina 116.n (oklar status?) har ny bas och mellanton samt gamla diskanter och jag vill ha mer.

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2009-09-11 18:55

Prometevs skrev:Jag tror att det är den bästa lösningen då man slipper göra någon åverkan. Det är bra att veta att spolen inte tar i lådan innan man limmar. Jag ser att du även bytt kondingar på filtret.

Hur blev resultatet tycker du?

Vad hände med dina gamla element? Det ena av mina spelades sönder på en fest som en av mina söner hade. Annars skulle jag inte byta element föränn 8" uppgraderingen kommer om nåt år eller så.

Hmm, kan direkt inte jämföra med hur de lät original då elementen som satt i från början var av det sämre slaget dvs trasiga & dåliga.

De gamla basarna visade sig bestå av några okända & mystiska 6 ohms element som var utan märkning, med plastkona och
dåliga kanter som man enkelt kunde ta bort.

Mellanregistren var dock 16 ohmare, men som tyvärr för dåliga för renovering.

Har hört ett par OA-116 i original tidigare, och kan märka en klart bättre basåtergivning som Beached beskriver.

Diskanterna låter bra, så jag avvaktar med en ev uppgradering till nya diskanter.

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2009-09-19 22:06

Sådär. Nu är spolarna bytta och det blev lösningen bredvid pappröret med smältlim och distans. På den andra högtalaren klippte jag bara av trådarna till den gamla spolen och lät den sitta kvar. Det blev en enkel och bra lösning med minimal åverkan, kan enkelt göras ogjort om man skulle önska det.

Det blev en avgjord skillnad jämfört med innan. Basen träder fram tydligare. Däremot kan jag inte avgöra hur det lät jämfört med orginalelementen då det är några år sedan jag hörde dem sist.

Nu när jag sitter här i min ensamhet undrar jag om jag egentligen någonsin behöver några andra högtalare än mina OA116. De låter ju för gudomligt. :D Jag ska hämta en liten whisky och sitta här en timme eller så.
Bägge fötterna fast förankrade i luften

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2009-12-03 18:29

Hej!

Jag lyfter denna gamla tråden en smula. Jag håller på och renoverar ett par oa116 och står i begrepp att byta mellanregistrer. Jag blir dock en aning förbryllad då det verkar finnas två olika rekommendationer angående vilket motstånd man ska använda. Här nedan (citat från längre upp i tråden) är rekommendationen 5,6 ohm:

IngOehman skrev:Ja, det är den stora spolen.

Ja, 5,6 ohm.

Vh, iö

På Carlssonplanet rekommenderas 8,2 ohm (fast i det gamla nyhetsbrevet rekommenderades 5,6 (5,7 mer exakt)). Vet någon vad som fungerar bäst? Egna erfarenheter? Jag ser att flera har monterat i b65oaII:or som mellanregister, så det skulle vara spännande att få lite förstahandsinformation.

Vänligen
/G

jansch

Inläggav jansch » 2009-12-04 21:07

För att "sticka ut hakan" lite...... OA116 tycker jag låter betydligt bättre med original elementet i basen och standardfilter. Den mäter oxå bättre..

Det är ju dessutom en MYCKET billigare lösning. Omkantning av originalelementet kostar ju småpengar om man gör det själv. Det är definitivt inte svårt att göra själv. Det enda man behöver är (förutom ny kant/upphängning och lim) är vass kniv brytbladskniv och shims (t.ex. plast från en kontorsmapp) samt tålamod i 2 timmar.
Att svepa igenom elementet efteråt med sinuston är mindre värt än att trycka på konen i "klockan 12, 3, 6, 9 läge" och kolla om det skrapar (vilket det inte gör om man centrerar ordentligt med shims)....

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2009-12-04 21:44

Du har säkert rätt. Dock fanns inget 5,3 ohms element tillgängligt, varken trasigt eller omkantat. Jag är dock mycket nöjd med vad oa116 presterar med b65oaII i basen och nya spolar (ibland är det skönt att inte veta vad man missar).

Men tillbaks till mellanregistret (även om trådtiteln säger annorlunda, men det var här diskussionen om även det pågick). Har någon mer erfarenhet angående vilket motstånd som rekommenderas/föredras? Jag testar iofs. båda just nu och tyckte att 8,2ohm blev lite murrigt (med mt24:or och i mitt rum med alla dess brister). 5,6 lät trevligare, men blir kanske lite för påträngande i längden.

Dela gärna med er av kunskap och erfarenheter.

Vänligen
/G

Användarvisningsbild
Garpen

Inläggav Garpen » 2010-05-13 11:55

Dalkarl: Var köpte du dina spolar (vad är det för värden på dom ?)

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2010-05-13 12:29

Garpen skrev:Dalkarl: Var köpte du dina spolar (vad är det för värden på dom ?)

Det var härifrån jag köpte dom: http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5460

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati