Hur mycket effekt använder jag?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Brunnsbo

Hur mycket effekt använder jag?

Inläggav Brunnsbo » 2008-11-14 14:07

Hej!

Jag undrar om det finns ett sätt att räkna ut vilken effekt som används?
Jag mätte vid lyssningsposition och fick ett värde på 90-95db, hade mätaren inställd på slow.
Avståndet till högtalaren är 5m och har en känslighet på 92db.
Är det någon parameter som saknas?

Jag har ett gammalt ocilloskåp liggandes, kan man ha nytta av det? :oops:

Finns det någon tråd som avhandlat detta får ni gärna visa mig länken.

Johan

Användarvisningsbild
2-ch

Re: Hur mycket effekt använder jag?

Inläggav 2-ch » 2008-11-14 14:38

Enklast är väl att ställa in ditt ocilloskåp på voltmätning direkt på utgången.
Sen är det upp till ohms lag att att med hjälp av formeln (UxU)/R visa effekten.
Om det inte går att få den direkt i ocilloskåpet förståss.

*Edit
Ps. Man kan vförvånas över hur mycket 0,5W verkligen låter.
Lika förvånad som att skillnaden mellan 100 och 150W är så liten.

Brunnsbo

Inläggav Brunnsbo » 2008-11-14 15:06

Enklast är väl att ställa in ditt ocilloskåp på voltmätning direkt på utgången.
Sen är det upp till ohms lag att att med hjälp av formeln (UxU)/R visa effekten.
Om det inte går att få den direkt i ocilloskåpet förståss.

Finns det någon potensiell risk att jag skadar förstärkare/högtalare om jag kopplar in ett ocilloskåp?
Vill ju inte svetsa med slutseget i onödan.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-11-14 15:12

Nej, någon sådan risk föreligger inte om det inte är något allvarligt fel på instrumentet.
Ingången på ett ocilloskåpet är så högohmigt att förstärkaren praktiskt taget inte märker någon skillnad.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-11-14 15:22

Jo, om oscilloskopets ena ingång är jordad och slutsteget är bryggat, alt att man kopplar oscilloskopjorden till "plus" på slutsteget så finns det poffrisk.

Använd ett ojordat oscilloskop, eller koppla ett par serieresistanser till oscilloskopets två anslutningar. Det senare gör iofs att mätningen blir okalibrerad vilket är lite synd i detta fallet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-11-14 15:30

Svante skrev:Jo, om oscilloskopets ena ingång är jordad och slutsteget är bryggat, alt att man kopplar oscilloskopjorden till "plus" på slutsteget så finns det poffrisk.

Jisses.
Jag har alltså själv mätt med potentiell poffrisk. 8O
Det blir till att ta det försiktigare framöver, tack och lov har det inte skett ännu.

Men att koppla oscilloskopjorden till plus... det vill man väl aldrig göra. Eller?

Brunnsbo

Inläggav Brunnsbo » 2008-11-14 15:45

Ocilloskåpet är ett arvegods, verkar inte vara någon rökar modell med tanke på namnet.

Hung Chang 3502

Ansluter alltså en ingång till minus, räcker det? :?

Sorry, ca 20 år sedan jag använde mig av ett ocilloskåp senast. :oops:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-11-14 16:05

2-ch skrev:
Svante skrev:Jo, om oscilloskopets ena ingång är jordad och slutsteget är bryggat, alt att man kopplar oscilloskopjorden till "plus" på slutsteget så finns det poffrisk.

Jisses.
Det blir till att ta det försiktigare framöver, tack och lov har det inte skett ännu.

Men att koppla oscilloskopjorden till plus... det vill man väl aldrig göra. Eller?

Om du flyter o-scopet kan du koppla de två ledarna hursom på ingången. Kan dock bli bättre om du kopplar jord till jord så att säga (men fortfarande ojordat scope.. glasklart? :) ) då det blir mindre brus. Är det ett bryggat steg du mäter kvittar det då signalen inte är refererad till jord.

/Peter

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-11-14 16:45

Brunnsbo skrev:Hej!

Jag undrar om det finns ett sätt att räkna ut vilken effekt som används?
Jag mätte vid lyssningsposition och fick ett värde på 90-95db, hade mätaren inställd på slow.
Avståndet till högtalaren är 5m och har en känslighet på 92db.
Är det någon parameter som saknas?

Jag har ett gammalt ocilloskåp liggandes, kan man ha nytta av det? :oops:

Finns det någon tråd som avhandlat detta får ni gärna visa mig länken.

Johan

vilken signal? Musik? Brus? enkelton?

Rummet; storlek och dämpning?

Beroende på dessa saker kan man gissa på alltifrån 1 W vid nominell impedans (man mäter redan i 1m i återklangsfältet, så att avståndet inte påverkar nivån så mycket) till, om man har nära frifältsomständigheter, ca 106db vid 1 m, alltså ca 25 W i nominell impedans.

Om nu uppgifter om känslighet och impedans är korrekta.

Slutsats: Mät signalen på högtalarnas klämmor!
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

mike34

Inläggav mike34 » 2008-11-14 16:54

2-ch skrev:

Jisses.

Nej och du vill inte gärna koppla den till minus heller då det inte är säkert att minus = jord. Ofta är minus = jord, men inte alltid, och i de fallen det inte är så, så blir det väldigt fort inge bra alls.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-14 18:12

2-ch skrev:Lika förvånad som att skillnaden mellan 100 och 150W är så liten.

Skillnaden är bara 1,7dB dvs knappt hörbart.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2008-11-14 18:26

mike34 skrev:
2-ch skrev:

Jisses.

Nej och du vill inte gärna koppla den till minus heller då det inte är säkert att minus = jord. Ofta är minus = jord, men inte alltid, och i de fallen det inte är så, så blir det väldigt fort inge bra alls.

Därför ska man alltid mäta med multimeter först (alltså kolla potentialskillnad
mellen minusutgång och jord på förstärkaren). :)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-11-16 00:26

soundbrigade skrev:

Är det allstå så liten skillnad!
Hur var det nu med hur hörseln... 4dB = en fördubbling eller?
Så att gå från 100 till 150 är alltå mer eller mindre verkningslöst.
Men från 100 till 200, blir det 3,4dB alltså nästan dubbelt upp :D Yeah!

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-11-16 03:51

2-ch skrev:
soundbrigade skrev:

Är det allstå så liten skillnad!
Hur var det nu med hur hörseln... 4dB = en fördubbling eller?
Så att gå från 100 till 150 är alltå mer eller mindre verkningslöst.
Men från 100 till 200, blir det 3,4dB alltså nästan dubbelt upp :D Yeah!

Tror du blandar ihop begreppen lite grann här.

Ca 10 dB upplevs som en fördubbling av ljudnivån. Det är inte alls verkningslöst att gå från 100 till 150 watt, det är ju 50% mer effekt.

Från 100 till 200 watt innebär att du kan spela 3 dB starkare, vilket inte är "dubbelt upp" (=ökning med 10dB). Då hade du behövt 1000 watt.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-11-16 09:49

Svante hade några exempel på dubbelt upp i den här tråden.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Brunnsbo

Inläggav Brunnsbo » 2008-11-18 20:56

Tack för många svar, får se om jag vågar mig på detta. Jag har ett gammalt NAD steg som får agera försökskanin i så fall.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-11-18 21:52

phon skrev:Svante hade några exempel på dubbelt upp i den här tråden.

Hehe javisstja, den godingen. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-11-19 16:46

Fast det går väl att mäta den använda effekten enklare? En CD med en sinus på -20dBFS. Volymen i det läge man anser är max vid lyssning. Man kan då mäta utnivånfrån effektförstärkaren med en vanlig multimeter ställd på AC. Därefter multiplicerar man värdet i Volt med tio. Fortsätter sedan med Ohms lag, P=U^2/R (eller Z). Möjligen får man i högeffektanläggningar reducera signalnivån något och sedan ändra omräkningsfaktorn. I ett delat system där slutstegens känslighet/spänningsförstärkning är känd, kan man mäta på försteget (så har jag gjort) och då slipper man ljudet från högtalarna. I mitt fall gick 0.4V vidare till slutstegen vars spänningsförstärkning var 28.3V. Med Ino piP blir det 11.32x11.32/5=25.63W. Den nivån använder jag rätt sällan...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-19 17:14

(Läste en fråga på Elektronikforumet: en kille hade köpt datorhögtalare på 400W PMPO och ville veta om förstärkaren drog 400W (ur vägguttaget) konstant eller bara när han spelade musik.)
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Brunnsbo

Inläggav Brunnsbo » 2008-11-19 21:16

RogerGustavsson skrev:Fast det går väl att mäta den använda effekten enklare? En CD med en sinus på -20dBFS. Volymen i det läge man anser är max vid lyssning. Man kan då mäta utnivånfrån effektförstärkaren med en vanlig multimeter ställd på AC. Därefter multiplicerar man värdet i Volt med tio. Fortsätter sedan med Ohms lag, P=U^2/R (eller Z). Möjligen får man i högeffektanläggningar reducera signalnivån något och sedan ändra omräkningsfaktorn. I ett delat system där slutstegens känslighet/spänningsförstärkning är känd, kan man mäta på försteget (så har jag gjort) och då slipper man ljudet från högtalarna. I mitt fall gick 0.4V vidare till slutstegen vars spänningsförstärkning var 28.3V. Med Ino piP blir det 11.32x11.32/5=25.63W. Den nivån använder jag rätt sällan...

Spännande, hur hittar jag en CD med sinus -20dBFS?

Något från Type O Negative kanske, hade dom inte en slinga som lät lite mysko?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-11-19 22:20

Brunnsbo,

en variant är att ladda ner Audacity och där generera en fil med sinus. Exportera den som wav till en mapp och därifrån bränna till CD i datorn. Alternativt använder du ljudkortet som signalkälla in i förstärkaren.

/Peter

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-11-27 13:52

soundbrigade skrev:(Läste en fråga på Elektronikforumet: en kille hade köpt datorhögtalare på 400W PMPO och ville veta om förstärkaren drog 400W (ur vägguttaget) konstant eller bara när han spelade musik.)

:lol: :lol: :lol:

Bara man använder PMPO går det att få till vad som helst.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-11-27 14:55

RogerGustavsson skrev:I mitt fall gick 0.4V vidare till slutstegen vars spänningsförstärkning var 28.3V.

För att inte förvirra någon noggrann nybörjare i onödan, bör det påpekas att du nog menar 28.3 gånger, inte volt.
... tycker jag!

Per

Återgå till Teknikforum