Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Om jag nu gör en inspelning från en vinylskiva eller en radioutsändning, lönar det sig då att köra med högre kvalitet under själva inspelningen/arbetet, för att sedan konvertera till 44.100/16 inför bränningen?
norman skrev:Bill50x skrev:Om jag nu gör en inspelning från en vinylskiva eller en radioutsändning, lönar det sig då att köra med högre kvalitet under själva inspelningen/arbetet, för att sedan konvertera till 44.100/16 inför bränningen?
Det kan vara smart att köra med fler bitar när man mixar och bearbetar audiomaterial. Samplingshastigheten ser jag dock ingen fördel att ha högre för att sedan konvertera ner den.
(vad har du för ljudkort? vad klarar det?)
norman skrev:skulle jag spela in t.ex. vinyl skulle jag spela in med 24bitar och 44.1khz och använda skapligt med headroom (alltså inte ligga nära klippning vid inspelning) för att sedan maximera det inspelade materialet och konvertera till 16bitar innan bränning till cd
Isidor skrev:Bill,
Du tänker alltså spela in analoga signaler? Då behöver du knappast fundera så mycket på vilken upplösning du skall välja eftersom upplösningen vid A/D-omvandling i hyggliga konsumentljudkort (som Extigy) knappast motsvarar mer än ca 16 bitar hur som helst. Sedan är det också så att varken vinyl eller FM-radio ens kommer i närheten av ett signalbrusförhållande som motsvarar 16 bitar. Vad gäller samplingsfrekvensen finns det inget som talar för att man verkligen behöver mer än 44.1 kHz (annat än taffliga filterlösningar i vissa produkter).
Nagrania skrev:Signalbrusförhållande på en vinyl ligger på -48dB under normal maxnivå. S/N på ett lack eller ett metalloriginal går inte att mäta p.g.a. RIAA förstärkarens begränsade signalbrusförhållande. Jag har själv kollat det här och jag har aldrig kunnat höra något egen brus från något lack eller DMM skiva. En graverdosa klarar att gravera mycket höge nivåer än någon puppa idag klarar av. När det gäller signalbrusförhållande vid en normal FM-stereo radiosändning så hamnar vi på -45dB i bästa fall.
Bill50x skrev:Hur låter ett digitalt system vid brusnivån, eller rättar vid lägsta användbara nivå? Jo hög dist, och under lägsta nivå - nada! Ett analogt system kan innehålla nyttosignaler under brusnivån.
Rätt eller fel?
Svante skrev:Bill50x skrev:Hur låter ett digitalt system vid brusnivån, eller rättar vid lägsta användbara nivå? Jo hög dist, och under lägsta nivå - nada! Ett analogt system kan innehålla nyttosignaler under brusnivån.
Rätt eller fel?
Rätt sånär som på det som står kvar i citatet. Om ett digitalt system begåvas med ett riktigt utformat ditherbrus, så gäller inte ovanstående. Då kan man höra signaler svagare minsta kvantiseringssteget, utan distorsion (men med brus, förstås).
Bill50x skrev:Svante skrev:Rätt sånär som på det som står kvar i citatet. Om ett digitalt system begåvas med ett riktigt utformat ditherbrus, så gäller inte ovanstående. Då kan man höra signaler svagare minsta kvantiseringssteget, utan distorsion (men med brus, förstås).
Just det, det har jag läst någonstans...Var det B&O som började med det tricket?
/ B
Det låter graverande (!) med nivåer på 45 dB typ. Men vi ska inte glömma att det finns vissa elementära skillnader mellan analog och digital teknik.
Till exempel, hur låter ett digitalt system vid överstyrning jämfört med ett analogt? Ett digitalt klipper direkt och är olyssningsbart, ett analogt ger ökande dist vid ökande nivå.
Hur låter ett digitalt system vid brusnivån, eller rättar vid lägsta användbara nivå? Jo hög dist, och under lägsta nivå - nada! Ett analogt system kan innehålla nyttosignaler under brusnivån.
Detta gör att dynamiken inte direkt kan jämföras mellan digitala och analoga system. Alltså, s/n är inte samma sak digitalt som analogt.
Bill50x skrev:Jag använder Adobe Audition (tidigare CoolEdit) för inspelning, redigering och mix av ljudfiler. Högsta kvalitet är 192.000 sample rate i 32 bitar, jämfört med cd-formatets 44.100/16.
Om jag nu gör en inspelning från en vinylskiva eller en radioutsändning, lönar det sig då att köra med högre kvalitet under själva inspelningen/arbetet, för att sedan konvertera till 44.100/16 inför bränningen?
Om jag nu har en inspelning i maxkvalitet (192.000/32, tar ca 100 MB/min) finns det något rimligt enkelt sätt att bränna denna på en DVD i SACD- eller DVD-a format?
/ B
Nattlorden skrev:Fast float har ju sina tekniska problem också... (borde kunna blir en speciell sorts dist av det.)
Audiomanikern skrev:Hej!
Fast, vad är själva poängen? DVD-spelaren kan ju redan spela CD´n? o DVD-CD´n är fortfarande
ursprungen ur samma gamla 16-bitar, som i.o.f.s. kan vara tillräckliga men är helt annan diskussion!
Mvh A*
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 19 gäster