ny köpt men ljudet? oa58

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Neewbee

ny köpt men ljudet? oa58

Inläggav Neewbee » 2008-11-18 23:55

har länge suktat efter riktig hifi till mina vinyler. Så nu är de inköpt men när jag lyssnat nu på mina 0a58 or så vet jag inte riktigt?
ljudet vill inte riktigt "lossna" och diskanten låter ansträngd. jag driver med en thule på 100w, och de känns som den överbelastar ibland.
skulle gärna vilja höra förslag vad som kan va lösningen :P om några element är trasiga eller dylikt. mvh :D

Användarvisningsbild
bobo

Inläggav bobo » 2008-11-19 10:09

Hej!
Börja med att kontrollera om det finns någon tätningslist mellan baselementet och baffeln. På mina saknades dessa (tydligen vanligt på OA 58 har jag förstått) och då blir ju ljudet konstigt efter en tid när gapet blir så stort att det påverkar tätheten. Enklast är att dra åt skruvarna som fäster elementen (detta bör för övrigt göras regelbundet oavsett högtalare) och försöka tighta till gapet igen. I mitt fall hjälpte det inte utan jag köpte tätningslist från Hifi-Kit som monterades mellan elementen och baffeln (denna list borde ju ha funnits redan från början). Och si, nu blev det ett annat ljud i skällan. Basen blev fast och naturlig (som konstruktionen var tänkt från början) och gjorde samtidigt att diskanten upplevdes mindre påträngande och mer välljudande. :D
Hasse
OA58.2
OA5 II som ev ska uppgraderas till OA5.3

Användarvisningsbild
bobo

Inläggav bobo » 2008-11-19 11:36

PS!
Tätningslisten har beställningsnummer 5411 hos HifiKit och kostar 7 kr/meter, vilket gör att fraktkostnaden plus ev. postförskottsavgift blir oproportionerligt stor om man inte bor i Stockholm och kan hämta den själv.
Hasse
OA58.2

Användarvisningsbild
sanoj66

Inläggav sanoj66 » 2008-11-19 11:49

vanlig fönstertätningslist kanske fungerar....?

Användarvisningsbild
bajenleker

Inläggav bajenleker » 2008-11-19 12:02

Skall det behövas på nya högtalare, relativt nya dåra?
Eller är det tweakande på hög niva?

Användarvisningsbild
bobo

Inläggav bobo » 2008-11-19 12:10

Tweakande är väl att ta i...

Jag skulle vilja påstå att alla högtalare normalt är försedda med tätningsring mellan bas/mellanregisterelement och baffel för att säkerställa att lådan blir absolut tät. Att det inte är så på många exemplar av OA58 får väl betraktas som fusk/slarv/kostnadsinbesparing från tillverkarens sida.
Hasse
OA58.2

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-19 12:23

bobo skrev:PS!
Tätningslisten har beställningsnummer 5411 hos HifiKit och kostar 7 kr/meter, vilket gör att fraktkostnaden plus ev. postförskottsavgift blir oproportionerligt stor om man inte bor i Stockholm och kan hämta den själv.
Hasse

Men blir det så jäkla dyrt iallafall? Produkten är överlägset allt annat jag stött på under 20år...

Hade det känts bättre om den kostat 1000:- kronor? Då hade ju fraktkostnaden blivit marginell... ;)

Användarvisningsbild
Neewbee

Inläggav Neewbee » 2008-11-19 12:25

Ja alltså bas/ mellan känns som den inte riktigt spelar avslappnat. som om de slår igenom? och diskanten liksom skär lite när den toppar?
Elementen satt bra och hade tätningslist ser de ut som iallfall.
Kan de vara placering? har högt i tak( 2 våning) eller lite brända element? vissa skivor låter toppen, men direkt de blir lite ansträngda känns de som de sviker :cry:

Användarvisningsbild
bobo

Inläggav bobo » 2008-11-19 12:35

Kaffekoppen skrev:
bobo skrev:PS!
Hasse

Men blir det så jäkla dyrt iallafall? Produkten är överlägset allt annat jag stött på under 20år...

Hade det känts bättre om den kostat 1000:- kronor? Då hade ju fraktkostnaden blivit marginell... ;)

:lol: Vem vet? Snart kanske det kommer någon audiofilutgåva av nämnda list! Och i den prisklass du antyder. :lol:
OA58.2

Användarvisningsbild
bobo

Inläggav bobo » 2008-11-19 12:38

Neewbee skrev:Ja alltså bas/ mellan känns som den inte riktigt spelar avslappnat. som om de slår igenom? och diskanten liksom skär lite när den toppar?
Kan de vara placering? har högt i tak( 2 våning) eller lite brända element? vissa skivor låter toppen, men direkt de blir lite ansträngda känns de som de sviker :cry:

Ja, då vet jag inte...andra får ta vid....
Hasse
OA58.2

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2008-11-19 13:25

Vad har du för färsk referens i ljudminnet, vilka högtalare har du lirat på innan?
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2008-11-19 13:32

bobo skrev:

:lol: Vem vet? Snart kanske det kommer någon audiofilutgåva av nämnda list! Och i den prisklass du antyder. :lol:

Kanske en Svalanderlist 8)
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
bobo

Inläggav bobo » 2008-11-19 13:40

eller Nordostlist tillverkad under vakuum... i exotiskt material.... och med jordningsanvisning.....

dyyyrt.... :wink:
OA58.2

Användarvisningsbild
bobo

Inläggav bobo » 2008-11-19 14:37

Neewbee skrev:Ja alltså bas/ mellan känns som den inte riktigt spelar avslappnat. som om de slår igenom? och diskanten liksom skär lite när den toppar?

Ett sista hugskott.... Hur är det med förstärkaren? Det är inte så att felet ligger där? Har du testat med en annan förstärkare? :?
OA58.2

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2008-11-19 14:51

Det är inte som så att du spelar/vill spela väldigt starkt i ett stort rum?
Hur låter de i ett mindre rum?

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-11-19 16:20

Jag tycker det låter märkligt. Nu reserverar jag mig för att det är mycket länge sedan jag lyssnade på OA58 men jag har provat modellen ihop med Arcam-förstärkare och det lät bra även vid rejälare pådrag.

Antingen är förstärkaren för klen eller så försöker du pressa dem till mycket höga ljudtryck vilket de inte är tänkta för.

Skärande diskant kan vara ett förstärkarproblem, jag har aldrig uppfattat den på det viset (intryck av OA58, OA52.3, Larsen 4 och Larsen 6).

Användarvisningsbild
bobo

Inläggav bobo » 2008-11-19 17:44

Ja, jag tycker också att det lutar mer och mer åt att det är ett förstärkarproblem.
Jag känner inte igen beskrivningen av ljudet jämfört med mina OA 58:or. En klippande förstärkare skulle däremot kanske kunna ge de beskrivna fenomenen.
Bortsett från att Carlssonhögtalare skoningslöst avslöjar dåliga inspelningar, vilka verkligen ertappas med byxorna nere, så låter dom aldrig illa, möjligen lite ljusa eller tunna i klangen under olyckliga omständigheter. Sedan är det en annan sak vad man har förväntat sig. Är man ute efter högtalare med lite mysig loudnessfunktion och saftig bas kanske man skall leta efter något annat än Carlsson. Dom är ju inte den slutliga lösningen för alla!
OA58.2

Användarvisningsbild
Neewbee

Inläggav Neewbee » 2008-11-19 18:10

Hmm rummet är stort, och ja kanske det är dåliga inspelningar? Funderar på om man ska kolla grejerna också. Men faktiskt dåliga inpselningar skulle de kunna vara. Har spelat pugh och de lät mycket bra. Finns de några uppdateringar för gamla oa58.or till 58.2?
Å föresten tack alla för intressanta svar, ska kolla upp alla

Densen

Inläggav Densen » 2008-11-19 18:16

Newbee
...Kan de vara placering? har högt i tak( 2 våning) eller lite brända element? vissa skivor låter toppen, men direkt de blir lite ansträngda känns de som de sviker

Ovanstående delcitat tyder, tycker jag, på att högtalarna drivs för hårt.
Med mina OA58 har då jag aldrig upplevt beskrivna symptom på missljud. Däremot att de låter färgat och något tunna i ljudet. Min besvikelse över den i mitt tycke bristfälliga ljudåtergivning, medförde att jag förpassade dessa till bakre högtalare vid hemmabioanvändande.
Sorgligt nog då jag tycker designen rules.

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2008-11-19 20:43

Det är alltså bara när du drar på, inget problem när du spelar lugnt?
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2008-11-19 20:48

Jag började med OA-58 och sedan köpte jag OA-60 och jag tycker så här i efterhand att det var en ganska onödig uppgradering. Dom låter väldigt bra bägge två.!

/Danne

Användarvisningsbild
Tjus

Inläggav Tjus » 2008-11-19 21:58

Hej

har oxå ett par OA58:or som jag tyckte lät lite diffust i början. Har nu uppgraderat dessa till OA58.LE dvs har bytt basen som var från serie4 till SEAS basen som sitter i Larsen4 samt det delningsfiltret. Detta gjordes istället för att byta till B65oa II elementet plus nytt delningsfilter på en direkt inrådan från John Larsen. Kan inte annat än säga efter ett antal timmars spelning att ljudet är kanon. Instämmer med föregående tyckare om att taskiga inspelningar avsöljas omedelbart.

Hälsningar Lars
Golf är ett fantastiskt sätt att få frisk luft på.
Diverse OAxx högtalare. NAD förstärkare, 41hz slutsteg.

Användarvisningsbild
Skorpio

Inläggav Skorpio » 2008-11-20 15:55

Tjus skrev:Hej

har oxå ett par OA58:or som jag tyckte lät lite diffust i början. Har nu uppgraderat dessa till OA58.LE dvs har bytt basen som var från serie4 till SEAS basen som sitter i Larsen4 samt det delningsfiltret. Detta gjordes istället för att byta till B65oa II elementet plus nytt delningsfilter på en direkt inrådan från John Larsen. Kan inte annat än säga efter ett antal timmars spelning att ljudet är kanon. Instämmer med föregående tyckare om att taskiga inspelningar avsöljas omedelbart.

Hälsningar Lars

Det lyder spændende, hvordan vil du beskrive forskellen i lyd imellem OA58 standard og 58LE?

Användarvisningsbild
Tjus

Inläggav Tjus » 2008-11-20 17:00

Skorpio skrev:
Tjus skrev:Hej

Hälsningar Lars

Det lyder spændende, hvordan vil du beskrive forskellen i lyd imellem OA58 standard og 58LE?

Den största förändringen upplever jag i att ljudet som helhet är betydligt klarare, genom hela registret. Det fanns en diffushet i mellan registret. Högtalarna var begagnade när jag skaffade dem i juni och det var det första jag reagerade på vi jämförelse med mina uppgraderade OA50:or.

Användarvisningsbild
Neewbee

Inläggav Neewbee » 2008-11-20 18:35

uppgradering vore något kanske? hur får man tag på filtret och basen?
har spelat igenom många! skivor nu. Och de låter fint och rent men vissa låter kass. Alltså beror de på källan, men högtalarna klarar inte riktigt att fylla rummet, men är nu omplacerade :roll: Och ljudet skulle faktiskt behöva skärpas lite. Så ett tips på updatering tas varmt emot :lol: men annars är högtalarna väldigt ärliga mot musiken! synd att de inte riktigt orkar med vardagsrummet.

Användarvisningsbild
Tjus

Inläggav Tjus » 2008-11-20 18:58

Neewbee skrev:uppgradering vore något kanske? hur får man tag på filtret och basen?
har spelat igenom många! skivor nu. Och de låter fint och rent men vissa låter kass. Alltså beror de på källan, men högtalarna klarar inte riktigt att fylla rummet, men är nu omplacerade :roll: Och ljudet skulle faktiskt behöva skärpas lite. Så ett tips på updatering tas varmt emot :lol: men annars är högtalarna väldigt ärliga mot musiken! synd att de inte riktigt orkar med vardagsrummet.

Du kan kontakta John Larsen på Larsen HiFi, 0370 70 900 eller via mail larsen.hifi@telia.com. Be om en offert på elementen och filtret.

Hälsningar Lars

Användarvisningsbild
Neewbee

Inläggav Neewbee » 2008-11-20 19:04

Tackar ödmjukast :lol: Ska kolla de och alla andra tips, allt för ljudet 8)

Återgå till Carlsson Illuminati