Finns det några slutsteg med gränsfrekven <1Hz?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-11-18 22:27

Britt-Gunnar skrev:
shifts skrev:Jag skriver från minnet här, men i någon MoLt har jag läst (med viss felmån i
mitt inlägg) att en undre gränsfrekvens på 3Hz är detekterbar i blindtest. Det
vore ju fint om det gick att finna ett slutsteg som går lägre än så, då det
(vad jag förstått) inte är en särskilt knivig konstruktionsteknisk fråga. Varför
införa begränsningar när det inte behövs?

Dock är det väl en akademisk fråga för de flesta, mig inkluderad. :D

hur då? örat kan väl inte höra under 16 (eller var det 20)hz en blindtest mellan en signal på 2 resp 1 hz verkar väl inte så troligt att någon skulle klara eller är jag helt fel ute?

I den nämnda testen kunde man upptäcka en nedre avskärning av basen ("DC-filtrering") på ca 3hz i Rotel 1090 (tror jag det var). (I blindtest.)

Det var väl en mer "fysisk" känsla i bröstkorgen el. liknande som man märkte.

Tror det finns en fix för det som sänker gränsfrekvensen till 0.3hz.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-18 22:40

Britt-Gunnar skrev:
David_A skrev:Frågan är väl också vad det egentligen har för praktiskt betydelse..

ingen alls mer än rent teoretiskt

Lite besviken på David blev man där :P ;)

Nja, det har ju betydelse om man har ett system som är kapabel att spela så lågt. Nu finns det ju iaf en CD skiva med så låg baston men vi ska inte glömma bort alla 1000-tals filmer som väldigt många har användar lågbas rejält långt ner. Det finns ju en anledning varför vissa väljer Infra systemen. :D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-18 22:57

Justera nivån med ett filter istället.

Vet man tappet är det ju en barnlek att kompensera det.

Jag kommer initialt ha ett steg med 15hz gränsfrekvens förresten. Tror ni min basåtergivning kommer vara sunkig?

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-11-18 23:04

Personligen har jag fått tilta ner mitt filter bra många db i botten för att inte få för hög nivå vid ca 15-35hz, så då känns ju en uppgradering från 1090 till exempelvis ett Bryston steg ganska bortkastat i sammanhanget.
Sitter man med moduler som måste kompenseras i botten elektroniskt så kan ju inte ett snäpp upp på ytterligare 0.5db vara någon större svårighet tycker jag.

Hur mycket har ett dåligt klass D steg fallit av vid 10hz som en jämförelse?

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-11-18 23:04

Koppen hann före där såg jag..

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-11-18 23:07

Kaffekoppen skrev:Justera nivån med ett filter istället.

Vet man tappet är det ju en barnlek att kompensera det.

Jag kommer initialt ha ett steg med 15hz gränsfrekvens förresten. Tror ni min basåtergivning kommer vara sunkig?

Ser man på ! Men det är välan inte helt oplausibelt att det låter
"apa"(eller bara lite) vid säg 3Hz.

ps. f´låt alla apor. ds. :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-11-18 23:07

Kaffekoppen skrev:Jag kommer initialt ha ett steg med 15hz gränsfrekvens förresten. Tror ni min basåtergivning kommer vara sunkig?

Det beror väl på var man letar antar jag ;)

Men nä, jag tror återgivningen vid normalt musiklyssnade kommer vara
ypperligt. Men vad är det för steg som rullar av så tidigt? Börjar det inte rulla
av högre upp om gränsfrekvensen ligger vid 15Hz?

Jag kommer själv köra med Behringer A500 och ärligt talat har jag inte en
susning om var gränsfrekvensen ligger med det steget.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-11-18 23:13

David_A skrev:Personligen har jag fått tilta ner mitt filter bra många db i botten för att inte få för hög nivå vid ca 15-35hz, så då känns ju en uppgradering från 1090 till exempelvis ett Bryston steg ganska bortkastat i sammanhanget.
Sitter man med moduler som måste kompenseras i botten elektroniskt så kan ju inte ett snäpp upp på ytterligare 0.5db vara någon större svårighet tycker jag.

Hur mycket har ett dåligt klass D steg fallit av vid 10hz som en jämförelse?

Lyngdorfs sda har tappat 3db vid 0.3db

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-11-18 23:16

Britt-Gunnar !

Hz ? :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-18 23:16

shifts skrev:
Kaffekoppen skrev:Jag kommer initialt ha ett steg med 15hz gränsfrekvens förresten. Tror ni min basåtergivning kommer vara sunkig?

Det beror väl på var man letar antar jag ;)

Men nä, jag tror återgivningen vid normalt musiklyssnade kommer vara
ypperligt. Men vad är det för steg som rullar av så tidigt? Börjar det inte rulla
av högre upp om gränsfrekvensen ligger vid 15Hz?

Jag kommer själv köra med Behringer A500 och ärligt talat har jag inte en
susning om var gränsfrekvensen ligger med det steget.

Det är ett Rotel distrubutionssteg. Ett sådant som IÖ förövrigt verkar gilla, eftersom han bett mig se om jag kan få fram fler. 6x60w/8ohm. Jo, det rullar av tidigare vilket förövrigt passar ypperliggt med min förväntade återegivningskurva i rummet.

Och skulle det behövas så justeras nivån lite i ett litet simpelt filter.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-11-18 23:19

Laila skrev:Britt-Gunnar !

Hz ? :wink:

jaa jaa :wink:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-11-19 01:04

Kaffekoppen skrev:

Kommer inte subben och förstärkaren att rulla av vid ungefär samma frekvens, och tillsammans rätt brant också? Vad tål vi vid 15 Hz, 50ms?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-19 01:20

phon skrev:
Kaffekoppen skrev:

Kommer inte subben och förstärkaren att rulla av vid ungefär samma frekvens, och tillsammans rätt brant också? Vad tål vi vid 15 Hz, 50ms?

Fixas med filter. Här skall definitivt inte rullas av brant!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-11-19 01:29

Britt-Gunnar skrev:hur då? örat kan väl inte höra under 16 (eller var det 20)hz en blindtest mellan en signal på 2 resp 1 hz verkar väl inte så troligt att någon skulle klara eller är jag helt fel ute?

Mja man kanske inte kan höra toner under 16Hz (då de går så långsamt att man kan höra "flimret") men örat kan definitivt uppleva lufttrycksförändringar som går betydligt längre ner än så.

Tänker man sig att man tar flyget från Bromma till Sturup (man vill ju resa åt rätt håll ;) ) med en restid på ca 1 timme och att lufttrycket i kabinen sjunker med ca 500pa maximalt så utsätts man faktiskt för ljud med en frekvens av ca 0,14mHz och med ett approximativt ljudtryck på 145dB. Detta kan de flesta människor uppleva med sina öron.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-11-19 11:46

Naqref™ skrev:Tänker man sig att man tar flyget från Bromma till Sturup (man vill ju resa åt rätt håll ;) ) med en restid på ca 1 timme och att lufttrycket i kabinen sjunker med ca 500pa maximalt så utsätts man faktiskt för ljud med en frekvens av ca 0,14mHz och med ett approximativt ljudtryck på 145dB. Detta kan de flesta människor uppleva med sina öron.

Mja, fast vet du att man skulle uppleva det om det inte bullrade i kupén? Man kan ju se det som att den spända trumhinnan gör att örats tonkurva ändras och att de andra ljuden därmed låter annorlunda. Eller tänker du på "ploppen" när örontrumpeten öppnas? Den är ju mer högfrekvent.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2008-11-19 12:23

Så, finns det något slutsteg som uppfyller dessa krav? Hade själv tänkt skaffa ett nad 218 till mina subbar men det hade ju varit trevligt med ett mindre, men lika effektstarkt steg! Rekommendationer?

(Sorry om jag snor uppmärksamhet från trådens ämne nu...)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-19 12:26

Att uppfylla dessa krav gör att man kanske inte uppfyller de krav man ställt på kostnaden...

[OT] NAD218 är ett mkt bra val. Men det kan ju finnas fler... [/OT]

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-19 12:49

Britt-Gunnar skrev:
shifts skrev:Jag skriver från minnet här, men i någon MoLt har jag läst (med viss felmån i
mitt inlägg) att en undre gränsfrekvens på 3Hz är detekterbar i blindtest. Det
vore ju fint om det gick att finna ett slutsteg som går lägre än så, då det
(vad jag förstått) inte är en särskilt knivig konstruktionsteknisk fråga. Varför
införa begränsningar när det inte behövs?

Dock är det väl en akademisk fråga för de flesta, mig inkluderad. :D

hur då? örat kan väl inte höra under 16 (eller var det 20)hz en blindtest mellan en signal på 2 resp 1 hz verkar väl inte så troligt att någon skulle klara eller är jag helt fel ute?

Mixad frukt!

Om man skall ha fått signelen att ha rullat av till -3dB vid 3 Hz, så börjar filtret avrullningen högre upp... vilket alltså kan vara flera tiondelar uppe vid de frekvenserna vi "kan hantera". Någon mer filterkunnig än jag kan sägert ge en exakt siffra.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-11-19 13:22

Filter är en mycket dålig lösning. Att tex kompensera upp 3dB vid 15Hz skulle innebära att förstärkaren behöver ge dubbelt så mycket effekt som innan för att nå samma resultat som om man hade ett slutsteg som var rakt från början. Eller har jag missförstått?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-19 14:14

Helt klart är det ju mer intressant om man kan hitta en förstärkare som fixar det istället för fixa felen på andra ställen. Det måste väl finnas något slutsteg som fixar detta? :?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-19 15:27

Alexi skrev:Filter är en mycket dålig lösning. Att tex kompensera upp 3dB vid 15Hz skulle innebära att förstärkaren behöver ge dubbelt så mycket effekt som innan för att nå samma resultat som om man hade ett slutsteg som var rakt från början. Eller har jag missförstått?
Nej det har du inte.

Men din slutsats är inget jag kan hålla med om. Hur mycket det skall kompenseras beror ju på rumstillskottet dessutom. Inget som bara kan hittas på...

Alla infrasystem kompenseras på det här viset, så även Bremenbasarna i dess ursprungliga konfiguration (slutet).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-19 15:39

subjektivisten skrev:Helt klart är det ju mer intressant om man kan hitta en förstärkare som fixar det istället för fixa felen på andra ställen. Det måste väl finnas något slutsteg som fixar detta? :?

tja...så kan man ju tycka. Det kan ju dock smaka mer än det smakar. Behöver man 200w istället för 100w när man måste kompensera är det kanske inte så fel....

Tänk att ett steg, tex NAD218 kostar.... va tusan 10.000 och ett steg med undre gränsfrekvensen 0.1hz kostar 5x det, eller tom 3x det ...

Iallafall så kompenserar ju säkerliggen alla slutna bassubbar aktivt på något vis, vissa mer och vissa mindre, tex kanske 6db/oktav

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-19 18:30

Skjuter du inte F/E lyssningen i foten med detta? Att fel kan man fixa med anti-fel så blir allt bra. Det bästa vore väl att leta efter produkter som fixar det utan hjälp utifrån och sen kan man välja själv om man ska köpa den eller köper en billigare pryl och fixar det med anti-felet. Syftet kan ju aldrig vara fel att hitta något bättre, eller hur? :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-19 20:07

Nopp, det anser jag inte.

Med ditt resonemang kan man isåfall inte använda aktivt kompenserade slutna baslådor som behöver kompenseras. För dig går alltså ett liknande infra bassystem fetbort? För mig gör det definitivt inte det. Dina egna basmoduler justeras ju förövrigt in de också med hänsyn till de rumsliga förutsättningarna. Är det fel på dem för att man måste det?

Att ett slutsteg har en något "hög" undre gränsfrekvens verkar ju inte du lida av med NAD208:a heller.. Faktum är att man måste välja, åtminstonde om man inte är ekonomiskt oberoende vilka "fel" man behöver hantera.

Ett slutsteg som har som enda brist att det faller av lite i nedersta basen och som enkelt kan hanteras anser inte jag vara det största problemet - därav fick också NAD208:a ett godkännande. Fast det är bara Brystonsteget som passerat helt odetekterbart.

Men tråden handlar om att LTS genom Alexi vill hitta ett riktigt bra bassteg, som inte eldar för kråkorna och som inte har några brister i basområdet. Det vore riktigt najs att hitta det!

Man kan välja utrustning med medvetna val. Jag är medveten om mitt val och vet att det inte påverkar tonkurvor eller återgivningen märkbart utan det är en ren nivåkompensering. Precis som man kompenserar för att olika rum har olika rumstillskott.

Hur mycket, om ens något som behöver kompenseras nivåmässigt vet jag först när det är injusterat. David_A sänker ju tex nivån i sitt rum för att anpassa till rummet.

Tycker du pratar lite äpplen och päron, men det är jag det.
Senast redigerad av Kaffekoppen 2008-11-19 20:22, redigerad totalt 1 gång.

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2008-11-19 20:22

Titta på Dynamic Precisions steg. Har för mig jag läst om nåt Krell-steg också. Vet inte om de klarar dina specar men kan vara värt att kolla närmare på kanske?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-19 20:23

Erol skrev:Titta på Dynamic Precisions steg. Har för mig jag läst om nåt Krell-steg också. Vet inte om de klarar dina specar men kan vara värt att kolla närmare på kanske?

Titta på budgetten. Nypris runt 10 papp.

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2008-11-19 20:28

Aha :oops:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-19 20:45

Kaffekoppen skrev:Med ditt resonemang kan man isåfall inte använda aktivt kompenserade slutna baslådor som behöver kompenseras. För dig går alltså ett liknande infra bassystem fetbort?

Nej, så går inte mitt resonemang alls ut på. Låt oss dra till med en enklare förklaring:
Ett F/E lyssnat slutsteg är kanon förutom att den faller med 1 dB efter 18 khz. Enligt ditt resonemang i denna tråden så räcker ju detta, man kan ju via EQ/filter få rätt på det fallet. Medans andra kanske vill veta om det finns något slutsteg som inte har detta felet.

Så uppfattar jag det hela. Sen tycker jag att tråden förstörs eftersom Alexi har gått ut med vad han söker, då bör man kanske inte fråga om han verkligen söker just det.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-19 21:23

Nej, låt oss inte såga tråden.

vi kan ju språkas vid någon kväll istället :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-11-20 00:20

Alexi skrev:Filter är en mycket dålig lösning. Att tex kompensera upp 3dB vid 15Hz skulle innebära att förstärkaren behöver ge dubbelt så mycket effekt som innan för att nå samma resultat som om man hade ett slutsteg som var rakt från början. Eller har jag missförstått?

Ja. Bandbegränsningarna nedåt ligger nästan alltid före sluttrissorna. Ett 100 W slutsteg som har -3 dB vid 20 Hz levererar också 3 dB mindre effekt vid 20 Hz, men har (som regel) kapacitet att lämna 100 W om man höjer innivån.

Det är bara om man har en kopplingskondensator på utgången som det blir ett problem, och det har man nästan aldrig.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi