Pickupråd

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BlackFox

Pickupråd

Inläggav BlackFox » 2008-11-18 09:21

Hej, jag är ny medlem här och inleder med en liten fråga.....

Som så många andra så dammar jag av min 80-tals anläggning som stått undanställd. Skivspelare är en Systemdek II med Scorpio tonarm och "noname" pickup. Jag söker nu en ny lämplig pickup eftersom den gamla aldrig varit speciellt bra och det verkar svårt att hitta ersättningsnål.

Vad kan passa mig :?:

Jag har ganska snäv budget, så här i början handlar det mest om att få igång det hela.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-11-18 11:30

Standardsvaret på bra billig pickup är väl Audio-Technica AT 95-E för c:a 500:-. Jag har haft en sån och den var helt okej. Stereophile hade den flera år på sin bästa-lista.

Nagaoka, som kan köpas från Svalander, har fått bra omdömen men jag vet inte själv hur den låter.

Ortofon omhuldas här på Faktiskt. Man köper billigaste huset och sätter i en finare nål. En OM-40-nål i ett OM-10-hus t ex.

Själv har jag en urgammal Shure M-75 med ny HE-nål. Mycket livlig! I jämförelse är AT 95 mer korrekt och väluppfostrad.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-18 11:59

Någon frågade ju också om en grön audio technica tidigare här under köpråd. Jag kollade upp den och i alla fall på pappret verkar den vara ett riktigt kap!

Jag själv går i pickup-köpartankar men har inte bestämt vad jag ska ha. Ortofon 2M Blue, Audio technica TA440 eller kanske en STY40-nål (samma som i OM40) till min DJ S-pickis som sitter i spelaren nu. Får se vad det blir.

Är du på budget så skulle jag rekomendera att syna den där gröna audio technican, alltså. Verkar kanon! Kostar ca 800 spänn.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2008-11-18 13:12

mapem skrev:Standardsvaret på bra billig pickup är väl Audio-Technica AT 95-E för c:a 500:-. Jag har haft en sån och den var helt okej. Stereophile hade den flera år på sin bästa-lista.

Nagaoka, som kan köpas från Svalander, har fått bra omdömen men jag vet inte själv hur den låter.

Ortofon omhuldas här på Faktiskt. Man köper billigaste huset och sätter i en finare nål. En OM-40-nål i ett OM-10-hus t ex.

Själv har jag en urgammal Shure M-75 med ny HE-nål. Mycket livlig! I jämförelse är AT 95 mer korrekt och väluppfostrad.

Finns ett bra pris på Audio-Technica AT 95E på www.hifisound.de i Tyskland, €29,90. Borde inte kosta så mycket i frakt. Har dock ingen aning om dess kvaliteter...

Användarvisningsbild
BlackFox

Inläggav BlackFox » 2008-11-19 13:41

Tack för bra tips så här långt.

Jag håller på att läsa på om de modeller ni tipsat om.

Audio-Technica AT 95E kollade jag hos tyskarna och visst var priset lågt, men de skulle ha 25Euro för frakt och det tycker jag var i överkant.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-11-19 16:54

Användarvisningsbild
BlackFox

Inläggav BlackFox » 2008-11-19 17:15

RogerGustavsson skrev:27.80€ med frakt, http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0300058961

Perfekt, beställt och klart !

Användarvisningsbild
jummarn

Inläggav jummarn » 2008-11-19 17:18

Köpte en ny puppa i förra veckan, det blev en Ortofon M2 Red, kan inte säga annat än att jag är helt klart nöjd, tanken var igentligen bara att få igång en gammal grammofon som legat i källaren hemma hos far.

Priset jag betalade var 700:- men fick höra att den skulle gå upp en hundring, vet inte om det gäller alla i M2 serien.

Om man nu i framtiden skulle få för sig att byta upp sig så finns det flera nålar i som passa i samma hus, den röda är den billigaste.
Audionet ART V2 - Technics SL D2 - Dali RIAA - NAD M3 - Dali Blue 8008 (ska bytas när tid/pengar finns)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-11-19 22:09

RogerGustavsson skrev:27.80€ med frakt, http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0300058961

DET var billigt.... nästan så man är sugen, TROTS att den är grön.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2008-12-01 21:35

[quote="jummarn"]Köpte en ny puppa i förra veckan, det blev en Ortofon M2 Red, kan inte säga annat än att jag är helt klart nöjd, tanken var igentligen bara att få igång en gammal grammofon som legat i källaren hemma hos far.quote]

Är den här att föredra om man skulle välja mellan denna och en at-95?
Vad är nästa steg för en budget anläggning och en project debut 3a?
Har också fått tipset på att bara byta nål i mitt om-5 hus men den ser ju så förbaskat tråkig ut att jag nog hellre byter helan puppan.

Och skulle en vanlig svenson (inte för att jag är det till fullo men :roll: ) märka skillnad mellan en några år gammal om5 och en M2 red? och isåfall vad?

Användarvisningsbild
jahfor

Inläggav jahfor » 2008-12-03 09:56

Wictor skrev:
jummarn skrev:Köpte en ny puppa i förra veckan, det blev en Ortofon M2 Red, kan inte säga annat än att jag är helt klart nöjd, tanken var igentligen bara att få igång en gammal grammofon som legat i källaren hemma hos far.quote]

Är den här att föredra om man skulle välja mellan denna och en at-95?
Vad är nästa steg för en budget anläggning och en project debut 3a?
Har också fått tipset på att bara byta nål i mitt om-5 hus men den ser ju så förbaskat tråkig ut att jag nog hellre byter helan puppan.

Och skulle en vanlig svenson (inte för att jag är det till fullo men :roll: ) märka skillnad mellan en några år gammal om5 och en M2 red? och isåfall vad?

Det tror jag nog att du märker. Jag hade en en om10 för ett par
år sedan och jag tycker att den röda är bättre en den. Svårt att jämföra
eftersom att jag hade en helt annan rig då men jag upplever att den
här gräver djupare i basen, den är nog lite bättre på allt tror jag ;)
Men bättre än en at-95 de vet jag inte? Jag tror det, men här handlar
det kanske mer om en smak. Jag fick fick ner priset på min m2 red till
550:- för min handlare vill hellre sälja en sådan till mig (försökte att
köpa en at-95...) :P

Vh //Johan

Användarvisningsbild
Kalledisco

Inläggav Kalledisco » 2008-12-09 00:54

Hoppas det är okej att ställa fler frågor i tråden här.
Tänkte byta ut min Ortofon MC15 framöver, den börjar nog att bli sliten.
Har haft en Goldring Eroica och den här, och gillar nog Ortofonen bäst, den är lite varmare ljudet.
Har ni några bra tips på en MC pick up? Pris runt 1500.
Skivspelaren är Thorens TD 166 mkII.

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2008-12-09 09:51

Kalledisco skrev:Hoppas det är okej att ställa fler frågor i tråden här.
Tänkte byta ut min Ortofon MC15 framöver, den börjar nog att bli sliten.
Har haft en Goldring Eroica och den här, och gillar nog Ortofonen bäst, den är lite varmare ljudet.
Har ni några bra tips på en MC pick up? Pris runt 1500.
Skivspelaren är Thorens TD 166 mkII.

Tonarmen på Din Thorenare fungerar bättre med högcomlianta pickuper, det diskvalificerar de allra flesta MC-pickuperna så en bättre och högcompliant MM-pickup rekommenderas.

Passar för övrigt på att rekommendera ett besök hos BALANCE Bild o Ljud i Jönköping kommande helg. Demos av olika skivspelare i olika prislägen (bl a en Thorenare från tidigt åttiotal), skivförsäljning (vinyl & CD)
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
Kalledisco

Inläggav Kalledisco » 2008-12-09 13:31

Vovven skrev:Tonarmen på Din Thorenare fungerar bättre med högcomlianta pickuper, det diskvalificerar de allra flesta MC-pickuperna så en bättre och högcompliant MM-pickup rekommenderas.

Passar för övrigt på att rekommendera ett besök hos BALANCE Bild o Ljud i Jönköping kommande helg. Demos av olika skivspelare i olika prislägen (bl a en Thorenare från tidigt åttiotal), skivförsäljning (vinyl & CD)

Hittade en Grado pick up, kan det vara något?
http://www.vinylbutiken.se/article.asp?artID=1531&view=yes
Eller är jag fel ute?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-12-09 14:22

Borde kunna fungera alldeles utmärkt med hänsyn taget
till vikt o komplians. :)

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2008-12-09 14:32

Visst torde den funka ihop med en Thorenare.
facinerande att dessa Gradopickuper har sett likadana ut i över 20 år. Jag är övertygad om att det förbättringar under resans gång men utseende har varit det samma under alla år.

Andra alternativ kan ju vara Clearaudio´s MM pickuper och självklart även Ortofon.
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
jummarn

Inläggav jummarn » 2008-12-11 22:52

jag kan igentligen inte säga "bu" eller "bä" om Ortofons 2M Red, har inte specielt mycket att jämföra med. Men det intrycket jag har fått av den Pu`n är som jahfor skriver, den är duktig på att gräva djupt i basen. Tycker inte för övrigt att den är så mycket sämmre på varken diskanten eller mellanregistret. För pengarna tycker jag att det är en förhållandevis bra puppa.

Sedan i framtiden så kan man dessutom bara byta nål om man skulle vilja gå upp ett eller ett par steg. Alla fyra nålarna har samma hus.
Audionet ART V2 - Technics SL D2 - Dali RIAA - NAD M3 - Dali Blue 8008 (ska bytas när tid/pengar finns)

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2008-12-12 09:29

Går det att få en bättre puppa för samma pengar? En hundring mer? Annars lutar det åt en sådan när det blir aktuellt med byte. Tror inte jag märker sådan extrem skillnad men den ser snygg ut och placebo effekt e iaf inte negativt.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-13 00:57

Vad tror folk om denna då? Kan någon som kan det där med kompilans osv osv tolka grekiskan och säga bu eller bä?

http://www.shure.com/ProAudio/Products/ ... xE_content

http://cgi.ebay.de/Shure-M-97-xE-M97xE- ... dZViewItem

Såg att man kan köpa den för ca 56 dollares på Amazon i US&A, vilket blir ca 500-550 kr med frakt kanske? Om man nu får amerikanarna att skicka till Sverige(haft strul med Amazon tidigare)

Det man undrar är om den ger AT-95:an alt. OM2Red en match?

Vore intressant att veta, ser positivt ut på nätet.

Letar efter någon MM-pickadolla att sätta på min Hitachi HT-840.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-12-13 02:35

För att kunna ge ett åtminstone halvtaskigt svar, så bör
man nog veta, vilken "effektiv massa" tonarmen på din
Hitachi HT-840 har ? :wink: :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-13 10:44

Laila skrev:För att kunna ge ett åtminstone halvtaskigt svar, så bör
man nog veta, vilken "effektiv massa" tonarmen på din
Hitachi HT-840 har ? :wink: :)

Tack, jag är helt totalt okunnig när det gäller sånt här. Jag sålde en bra arm alldeles för billigt till en kille som kunde lite om skivspelare och då hade jag bara provsatt en Om-10 som jag hade hemma på spelaren och han kommenterade att det var en för lätt pickup för den armen. Original har det suttit en Lo-D(hitachis systermärke) MT-202 mkII som tyvärr inte funkar som den skall längre. Länkar till den med.

Jag hittade denna info om spelaren, antar att du inte kan japanska så det är en googletranslate variant till engelska. Står inget om armvikt dock :-/

http://translate.google.com/translate?h ... ry_state0=

http://translate.google.com/translate?h ... l=ja&tl=en

Det finns ju AT-95 och AT-440MLA också som kandidater vad jag förstått, någon mer som har förslag?

Skall leta vidare efter tonarmsvikt, ingen jättevanlig spelare så vitt jag förstår.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-12-13 22:49

Har kollat lite på dina länkar o det verkar som att originalpickan var en
högkompliant dito vilket tyder på att tonarmen är en lättviktare <10g.
Ortofon Om-serien, AT-440MLA, ShureM97xE etc. borde funka bra.

AT95 är jag däremot lite tveksam till då den är relativt lågkompliant.
(men kan fungera utmärkt om bara tonarmen är tillräckligt högkvalitativ,
vilket jag inte har en susning om(kostar ju inte jättemycket at prova) ). :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-13 23:05

Medans jag har väntat på ditt kvalitativa svar så har jag funderat och det kostar mig under 300 kr att prova en AT-95. Tycker jag inte den verkar fungera bra där så flyttar jag med glädje över den till min Akai Ap-006 eller en Luxman PD-290/Technics SL-2000(plus en sony och en marantz) för att sedan införskaffa någon av de som nämnts.

Det är nästan så att man vill köpa allihopa för jag reder inte ut alla omdömen som finns på nätet. ;-) Vid närmare eftertanken är det inte helt omöjligt om vi tar ett långt tidspann. AT440MLA ligger mkt bra till efter vad jag läst på nätet och Shure pickadollan sämre... tyvärr,för den är i mina ögon mest intressant:gedigen konstruktion, nice utseende, frän borste(vilka kvalitativa värderingar jag har såhär bakom skärmen).

Återkom gärna med ett resonemang kring kompilans och PUs lämplighet till tonarmar så slipper du reka. alla min skivspelare ;-)

Tack för råd!

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-12-14 00:10

Titta högst upp till vänster. Kom bara ihåg att "japsarna" allt som oftast
specar sina puppors komplians vid 100Hz i stället för den mer intressanta
o i övrigt gällande frekvensen 10Hz. En "dumregel" säger att om du gångar kompliansen vid 100Hz med 2(o tar bort 1 eller 2) så hamnar du
ganska så nära kompliansen vid 10Hz. Allt som jag har att tillföra i ämnet,
lycka till ! (skruvar o muttrar brukar väga 0,5-1g tror jag). :)

http://www.cartridgedb.com/tools.asp

ps. Firefox o Faktiskt funkar inte alltid perfa ihop faktiskt ds.

Återgå till Köpråd