Moderator: Redaktörer
Piotr skrev:Ställ din multimeter på 220V AC.
Strömstyrkan är ointressant och minimal.. om du inte har generalkortis såklart. Trots att man har säg.. 80V mellan chassi och jord så går det obetydliga strömmar om du kopplar en ledare eller ett motstånd mellan chassi och husets jord.
/Peter
Piotr skrev:Det är vanligt med många tiotals volt mellan en ojordad apparats chassi och husets jord, och ja, det kan kännas.
/Peter
ollebolle skrev:Piotr skrev:Det är vanligt med många tiotals volt mellan en ojordad apparats chassi och husets jord, och ja, det kan kännas.
/Peter
Detta känner jag igen! Apparaterna har då varit kopplade i samma uttag.
Ett exempel är en bekants denonförstärkare där om man drar fingret på aluminiumfrontplåten känner man att det är en spänning där. Man får ingen stöt, men det känns "elektriskt"
I en förstärkares nätdel sitter det ju en transformator som spänningsmatar nätdelen, som i sin tur matar förstärkarkretsen.
Brukar man inte jorda chassit i transformatorns mittuttag, eller om den har dubbla sekundärer i nätdelens jordpunkt?
I min värld är det därför konstigt att man kan känna något i chassit eftersom att all spänningsmatning går via en transformator.
En transformator skiljer ju galvaniskt ifrån nätspänningen och vi borde ju vara isolerade eller?
Jag har läst någonstans om några kondensatorer som kan ha med saken att göra...
Laila skrev:Om du inte gjort det förut, så kan du prova med att vända stickproppen i vägguttaget.
Harryup skrev:Eller att koppla allt till samma uttag. Du kan ha vissa apparater på en annan fas och få sådana här problem.
mvh/Harry
ollebolle skrev:I min lägenhet finns bara ojordade uttag, därför är min dator ojordad...
Jag har ett vattenburet element som jag har skrapat bort lite färg på ett ställe så att jag har en jord. Kan vara bra ibland när man mäter saker...
För något år sedan gjorde jag en liten upprensning bland sladdarna bakom datorn. Jag höll handen på elementet där jag skrapat bort färg och skulle resa mig upp. Det dumma var att jag råkade komma åt baksidan av datorn med bakhuvudet.
Detta resulterade att jag fick en stöt, genom huvudet alltså. Jag upplevde det hela som en ljusblixt
Under en bråkdel av en sekund så blev det helt sjukt ljust! Jag har aldrig varit med om något så ljust förut, och kommer nog inte göra det heller
![]()
Stöten kan ju ha påverkat syncentrat lite![]()
Jag gjorde en liten mätning sedan och det visade sig att det låg 110V i datorns chassi
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 10 gäster