Pioneer PL-200Z

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Falkis
Forumpoet

Pioneer PL-200Z

Inläggav Falkis » 2008-11-20 16:01

Jag hittade en skivspelare idag på Kupan, perfekt, för den kan min kompis använda, men det behövs lite tips och råd från vintage-eliten.

Det står att den drivs av 12 DC, den måste ha en adapter alltså... Jag tror jag har fått koll på vilken som är plus och minus, men hur vet man hur många mA man ska mata den med osv? Tips på adapter?

[s]Den behöver en ny rem, jag tänkte tillverka en själv med hjälp av en rem som jag har. Det borde gå, med rätta måtten och lite lim och vulkmedel?

Måtten på remmen är:

[s]Original Pioneer drivrem för skivspelare

Mått:
Diamtern: 173 mm
Bredd: 4 mm
Tjocklek: 0,4 mm

För att beräkna diametern: längden/3.1416 (Pi)

Passar:
PL200Z/PIONEER [/s]
[/s]

[s]Jag är dålig på matte, tänkte om någon kan räkna ut hur lång den ska vara, när den är uppklippt till ett "streck"?[/s]

Ja, det var det jag hade på hjärtat... :) Snälla, hjälp mig, så jag kan snärja min gode vän i vinyljungeln också.

PL-200Z verkar vara en rätt bra konstruktion, så vitt jag kan se med mina amatörögon. :)

Edit:

Motorn heter PXM-133 och det är enbart den som ska matas med 12 Volt Dc, så vitt jag förstår.

Man kan väl inte ta vadsomhelst som heter 12-volt dc och mata in i spelaren? :? :?
Senast redigerad av Falkis 2008-11-20 20:26, redigerad totalt 1 gång.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-11-20 19:12

Jag kan tillägga att jag vill verkligen ha hjälp med detta, kanske kan z-grabbarna eller Stu ha en erfarenhetens aning å denna skivspelares vägnar. (Som är från 1984 eller 1985 och är ganska snygg trots att den inte riktigt är helylle-vintage..) Plasten känns lite mer metallisk än vad den känns plastig, och nål och allt sitter kvar, tyvärr hade killen eller tjejen, mannen eller kvinnan som lämnat in den inte skickad med adaptern, så det blev välan som det vart, i enkla ordalag.

Kan tillägga att jag har googlat de mest avkrokiga irrvägar på internet men gått fruktlös (reparationshandbokslös) från dessa strapatser... Så det lärde mig ingenting, detta googlande, förutom att modellen PL-480 har samma motor, tidigare nämnda pxm-133... :)

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-11-20 20:27

Ny rem beställd, gick på en hundring, det var originalremmen för 229 som jag inte riktigt kunde motivera för en femtio kronors skivspelare. :D

Användarvisningsbild
Stu

Inläggav Stu » 2008-11-20 20:43

Jag tycker det låter som en skivspelare som ska kopplas till ett uttag på en av Pioneers "Hi-Fi Midi Systems"-anläggningar. Här är raden med info från Audiokarmas Pioneerdatabas:
1984 E 1985 F PL-200Z PL-201Z 120 $ Turntable BD Uses Cartridge: PC-250T

Jag har två sådana Pioneer-anläggningar i drift, en i sovrummet och en i min "verkstadsstuga" och jag tycker att de är mycket bra och bekväma att använda. Man luras att tro att det är skräp, men de var ganska dyra då de var nya. De har bland annat motordrivna volymkontroller (med fjärren). Bra ljud också trots ganska små högtalare,om man inte spelar för högt vill säga.

Det fanns olika utföranden på dem, gemensamt är att de ser ut att vara uppbyggda av separata komponenter. Tittar man på sidan så sitter allt i ett gemensamt hölje. Det är värt att hålla utkik efter dem. Jag har sett en på Kupan i somras, och en på Kronan (som jag tror var precis rätta årgången för din skivspelare, men den är nog inte kvar). Man ser dem ganska ofta. Det fanns också skåp för dem, vid ett tillfälle fanns det tre sådana på Kronan för ca 60 kr styck, varav ett var lyxmodellen. Jag köpte ingen, ångrade mig efter en vecka och for dit, men då var alla borta. Jag har iallafall ett sådant skåp som jag köpte på Kupan för något år sedan.

De jag har är en från 1989 som heter DC-Z82 med skivspelare PL-Z82 och separat tuner F-Z92L, och en från 1992 som heter XD-Z55T med skivspelare PL-Z95 och tuner F-Z95. Den sistnämnda har också CD-spelare med två fack.

Jag tror att de första Midi-modellerna kom 1984-85, kanske någon annan vet mer. Alla sådana här verkar ha ett Z med någonstans i modellbeteckningen.

Beträffande remmen, den brukar väl passa precis på den upphöjda sargen under skivtallriken som den ligger runt. Om man vill kan man väl göra en mall först genom att knyta ihop ett tunt snöre runt denna sarg och sedan klippa upp det igen. Då har man den rätta längden.

Jag såg just att du beställt en ny rem innan jag hann posta det här, men det jag skrev får stå kvar.

Stu

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-11-20 20:48

TACK för info...

Har du tips på något alternativt sätt att driva elmotorn i skivspelaren?

12 volt AC, räcker inte bara att gå efter? Det måste väl vara vissa milliamp. eller annat? Däremot tycker jag man ser vad som är plus och vad som är minus på den lilla kontakten, när man skruvar upp den. :)

Användarvisningsbild
Stu

Inläggav Stu » 2008-11-20 21:29

Jag satt just och funderade på detta, jag är inte så insatt i hur motorn styrs. Är det en likspänningsmotor (DC) så borde den väl ha någon typ av hastighetsreglering så att inte varvtalet ändras med olika spänning eller belastning. Frågan är om den regleringen i så fall sitter inne i skivspelaren eller i förstärkaren. Har inget schema på dessa tyvärr.

Du kan inte köra skivspelaren med 12 V AC i alla fall, det är 12 V växelspänning och det gillar inte motorn. Jag kollade på en av mina PL-Z95 och där står det IN 12V DC, dvs 12 volt likspänning. Kanske man kan hitta en sådan där liten svart batterieliminator som ger ut 12 V DC och 1 A, det borde räcka för att driva skivspelaren. Kolla noga på etiketten så att det inte är AC. Många batterieliminatorer brukar vara av den typen, bl a den som hör till mitt ADSL-modem som jag har här bredvid mig. Hittar du inget annat så testa med ett bilbatteri, så ser du i alla fall att allt fungerar.

Som jag skrev ovan så är ju frågan om spänningen behöver stabiliseras för att inte skivspelarens hastighet ska variera, men man kan ju testa.

Stu

Tillägg: Hittar du en adapter så är det bara av kapa av originalkontakten på skivspelaren och sätta dit en sockerbit för adaptern. Bra förstås att ha en multimeter så att man mäta vad som är plus och minus ut från adaptern :wink:
Senast redigerad av Stu 2008-11-20 21:37, redigerad totalt 1 gång.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-11-20 21:36

Hej på dig igen, Stu!

Jag har kollat, det står ju mycket riktigt DC och inget annat.

Det sitter små skruvar bredvid motoraxeln, en för 33 och en för 45-varv. Kommer dessa in i bilden på något sätt?

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-11-20 21:37

Förresten, kan du inte mäta vad det är för volt och amp. ut ur din förstärkare? Kunde du det så vore det ju jättebra! :)

Användarvisningsbild
Stu

Inläggav Stu » 2008-11-20 21:57

Falkis skrev:Hej på dig igen, Stu!

Jag har kollat, det står ju mycket riktigt DC och inget annat.

Det sitter små skruvar bredvid motoraxeln, en för 33 och en för 45-varv. Kommer dessa in i bilden på något sätt?

I så fall sitter nog regleringen inne i skivspelaren, när dessa skruvar finns. Då är det bara att köra på vilken likspänning som helst bara den är ungefär 12 V, så sköter skivspelaren resten.

Jag ska se om jag kan mäta spänningen i kontakten vid tillfälle imorgon, men den är nog 12 V. Strömmen kan jag nog inte mäta tyvärr, men jag kan inte tänka mig att en sådan här skivspelare tar mer än 1 A. Det skulle bli 12V x 1A = 12W. En vanlig remdriven Pioneer PL-225 som jag tror har en liknande motor tar bara 2 W ser jag i en broschyr.

Stu

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-11-20 22:08

Tack!!!

Men då skulle jag kunna rent av hitta en passande adapter här hemma, tror jag faktiskt! Din hjälp är guld värd. :D

Användarvisningsbild
Stu

Inläggav Stu » 2008-11-21 14:03

Hej igen Falkis

Nu har jag kollat spänningen som jag lovade, men jag kom på att det enklaste och bästa var att köra min skivspelare från ett likspänningsaggregat där jag kan variera spänning och ström. Det visade sig att skivspelaren går med rätt hastighet (mätt med stroboskopskiva) med så låg spänning som 4 volt. Strömmen som den drar är inte mer än 30-40 mA (0,03-0,04 A) vid drift. När den går igång så drar den ca 80 mA en mycket kort stund tills det blivit snurr på skivtallriken. Jag tordes inte pröva hur hög spänning den klarade men jag var uppe i ca 14 volt innan jag fegade ur.

Således har den inga höga krav, bara man hittar en eliminator som ger ut ca 9-12 volt DC och minst 200mA (0,2 A) så är det nog OK. Jag såg på mitt tidigare inlägg att man kan missförstå det, en eliminator som driver ett modem brukar alltid ge ut AC, så man ska inte använda en sådan.

Clas Ohlson har en eliminator med nr 32-6320 som nog skulle passa bra, men det blir lite dyrt, 129 kr. Bättre om man hitta en billig av rätt typ på Kupan eller något sådant ställe. Tänk bara på att få ihop det rätt med plus och minus, standarden varierar. Min skivspelare har plus i mittpinnen, många eliminatorer har plus i ytterskalet. Hur som helst får man nog byta ut kopplingen mot en sockerbit.

Stu

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-11-21 15:43

Återigen, tack!

Jag undrar bara en sak; bränner jag skiten om jag sätter +/- på fel pol? Jag har vissa erfarenheter av detta, alltså att man inte bränner apparaturen. Datorfläktar, nämligen, de snurrar inte alls om man "felfasar" dem, men däremot om man sätter dem på rätt så snurrar det som det ska (även om man satt på fel håll från början..) Annars så borde väl en såndär elmotor snurra baklänges om de är satta på fel pol? Eller?

Mycket tack, hjälpen är guld värd

Mvh

Falkis

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-11-21 16:49

Visst är det så att jorden, -, oftast ligger lös i kabeln, medan +, är skärmad ytterligare i en kabel "i kabeln"?

:D

Användarvisningsbild
Stu

Inläggav Stu » 2008-11-21 17:19

Falkis skrev:Visst är det så att jorden, -, oftast ligger lös i kabeln, medan +, är skärmad ytterligare i en kabel "i kabeln"?

:D

Vet inte riktigt, det låter som om du menar en skärmad signalkabel, dvs sådana som används för utsignalen som kopplas till phonoingången. På Pioneer brukar det ibland vara en extra "vanlig" kabel inlagd mitt i mellan de två phonokablarna. Den är till för att jordas i förstärkaren (de brukar ha en särskild jordskruv baktill för detta) för att det inte ska uppstå brum, dvs skivspelarchassit och förstärkarchassit ska vara jordade ihop utan några nivåskillnader.

En vanlig kabel för spänningsmatning brukar bara bestå av en kopparledare med isolering utanpå. T. ex. kablar från eliminatorer eller enklare högtalarkablar. Ofta sitter de ihop 2 st som man kan dra isär. Men det finns många lite dyrare specialkablar också, de kan ha ett annat utförande.

Kablar med "en inuti en annan" brukar man använda för svaga signaler som måste skyddas för störningar utifrån, t. ex. för signalen som man skickar till förstärkarens phonoingångar. Då brukar jorden vara den yttre som skärmar av den inre.

Apropå plus och minus, jag vet inte vad som händer. De går ju inte direkt till motorn utan går igenom lite elektronik innan. Ofta brukar det sitta skyddsdioder som gör att strömmen inte kan gå igenom om man kopplar fel. Chansen är stor att inget går sönder. Men man kan aldrig vara helt säker. Man kan ju chansa, friskt kopplat är hälften brunnit brukar man säga.

Stu

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-11-21 18:51

Hehe, jaa... Hälften brunnit!

Nää, men jag tror att jag kopplar sockerbiten inne i chassiet. Det är ju en röd och en svart kabel som går från motorn, den röda är plus annars heter min hund Gunnar Sträng.

Sen får man väl kanske fundera huruledes man ska få veta vilken som är plus och minus på adaptern, men det brukar ju stå. :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-21 19:38

den röda är plus annars heter min hund Gunnar Sträng.

Jag tror den heter Röda Hund och dess syster. Os(h)und....
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-11-21 20:30

Stu!

Jag har möjlighet att byta till mig en adapter av en god vän, men den är som följer:

Kompisen skrev:Hej igen!
Det närmaste jag hittade är
Input 220v 50Hz 5W
Output 6V 400mA

Antar att den är DC, men jag ska fråga närmare, om du inte kan utläsa något av denna test.

Om den är DC, kan jag använda den då?

Mvh

Falkis

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-11-21 20:59

Den ger ifrån sig DC, jag får den gratis av honom, men orkar skivtallriken snurra upp med bara 6 volt? Den är ju förvisso på 400 mA...

Förlåt en okunnig... :D

roren

Inläggav roren » 2008-11-21 23:04

Hej lite OT här men OL ( on location)
Om ni nu är i Lule på kronan så finns där ett loppis
I ett av dom gamla logementens källare.
Han har en del gamla LP och även lite vintage Hi Fi.
Jag köpte ett par "JBL Control1" monitorer för 300:-
Har dom vid PC:n :)
Inte direkt vintage men kul i alla fall.

Rolf

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-22 11:02

Skopa vinyl och skaffa CD! CD rules! 8)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-11-22 13:46

meanmachine skrev:Skopa vinyl och skaffa CD! CD rules! 8)

Du menar att man ska smälta vinylen och skopa upp den med soppslev? Jag har hört att smält vinylplast luktar själva fan, från en som varit med när någon gjorde skålar av vinylskivor... ;)

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-11-22 13:48

roren skrev:Hej lite OT här men OL ( on location)
Om ni nu är i Lule på kronan så finns där ett loppis
I ett av dom gamla logementens källare.
Han har en del gamla LP och även lite vintage Hi Fi.
Jag köpte ett par "JBL Control1" monitorer för 300:-
Har dom vid PC:n :)
Inte direkt vintage men kul i alla fall.

Rolf

Jag har varit där! Det är många intressanta saker där... :)

Användarvisningsbild
Stu

Inläggav Stu » 2008-11-22 14:58

Falkis skrev:Den ger ifrån sig DC, jag får den gratis av honom, men orkar skivtallriken snurra upp med bara 6 volt? Den är ju förvisso på 400 mA...

Kanske lite lågt med 6 Volt för att orka få snurr på den, men får du den gratis är det bara att slå till, fungerar det inte så har det ju inte kostat något. 400 mA borde vara helt OK, skivspelaren drar ju bara 40 mA i drift och sen har man lite i reserv för startströmmen.

Stu

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-11-25 15:42

Stu skrev:
Falkis skrev:Den ger ifrån sig DC, jag får den gratis av honom, men orkar skivtallriken snurra upp med bara 6 volt? Den är ju förvisso på 400 mA...

Kanske lite lågt med 6 Volt för att orka få snurr på den, men får du den gratis är det bara att slå till, fungerar det inte så har det ju inte kostat något. 400 mA borde vara helt OK, skivspelaren drar ju bara 40 mA i drift och sen har man lite i reserv för startströmmen.

Stu

Tjenare Stu!

Jag har inhandlat en gammal Ericsson batteriladdare som ger ifrån sig 8,5V DC, och ligger på 750 mA. Men jag blir lite orolig när jag startar elmotorn med den... Det är nämligen så att den går med ganska stor kraft, och låter lite, eller ja du vet, det är lite vibrationer i plasten på skivspelaren. Jag har inte fått remmen än, den får jag i övermorgon eller om tre dagar, så det är lite fundersamt om jag verkligen ska köra den på ericsson-adaptern. Jag kanske går och köper en av de andra adaptrarna där istället, Kupan alltså.

Vad säger du om detta, mäster Stu? :)

Användarvisningsbild
Stu

Inläggav Stu » 2008-11-25 19:01

Vänta tills du får remmen, vibrerar det fortfarande är det nog inte så bra att köra med den batteriladdaren. Vet ej om utspänningen från den är glättad med elektrolytkondensatorer, kanske den är för ojämn. En batteri, i alla fall ett bilbatteri, kan man ladda med en ganska "ful" spänning utan några kondensatorer som jämnar ut spänningen. Som sagt var testa med rem först, skivspelarmotorer brukar låta illa utan belastning ibland.

Stu

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-11-25 19:12

Stu skrev:Vänta tills du får remmen, vibrerar det fortfarande är det nog inte så bra att köra med den batteriladdaren. Vet ej om utspänningen från den är glättad med elektrolytkondensatorer, kanske den är för ojämn. En batteri, i alla fall ett bilbatteri, kan man ladda med en ganska "ful" spänning utan några kondensatorer som jämnar ut spänningen. Som sagt var testa med rem först, skivspelarmotorer brukar låta illa utan belastning ibland.

Stu

Tackar för det! Hur är läget då?

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-11-27 14:42

Tack för hjälpen, nu spelar den perfekt, var dock tvungen att justera lite på fartens +/- så den gick rätt.

här kommer en liten tacksägelsevideo, tack för all hjälp!

http://se.youtube.com/watch?v=dk6Ilxu71Us

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-11-27 16:21

YOUTUBE 8O

Ps. Nä på engelsk är No, inte know. Ds.

Mvh
Fjonken
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Återgå till Vintage-hifi