Xiro skrev:Om allt beröm vad gäller basåtergivningen i dina NHT är välgrundat, misstänker jag att något inte stämmer i ditt system/lyssningsrum.
Har sagt det förut, dessa högtalare är något av de mest välspelande jag har hört, med en smått fantastisk basåtergivning. Men det är väl inget fel att vilja ha mer?
Xiro skrev:Hade jag själv haft högtalare med erkänt djup basåtergivning hade jag tänkt två gånger innan jag köpte någon subwoofer eller liknande. Jag hade kollat allt ovanstående först, och även tänkt över inverkan av förstärkare, spelare, baskaraktären på inspelningarna, eventuella begränsningar i min egen hörsel m m.
Detta var mitt första inlägg - hade varit kul att få feedback om någon av er provar tipsen.
Kul att det här ämnet vaknade igen, det är fortfarande aktuellt för mig. Välkommen hit Xiro.
Jag tänker mig för både två och tre gånger, en av dessa tankar sker här i denna tråd.
Naturligtvis har rummet en stor påverkan. Högtalarplaceringen är redan den minst dåliga.
Men visst ställer dessa extremt djupa högtalare till det lite placeringsmässigt, men inte så farligt som vid första anblicken.
Utan vinklingen av baffeln däremot så vore dom knappt användbara i normala hem.
Fönster och öppningar finns, men det är inget jag tänkt täppa till
Mindre förändringar typ gardiner och lyssningplatsens placering är acceptabla.
3.3 kan ju justeras så att de tippar mer eller mindre in mot lyssningsplatsen, det har jag provat med och det gör faktiskt stor skillnad.
Som ett alternativ till en sub så kan ett byte av min EQ till en bättre moderll även vara aktuell.
Förstärkaren tror jag inte är det som begränsar. Men kan någon här tänka sig att komma över med sin 1090 eller 208:a i utbyte mod mat och dryck så säger jag inte nej
Eftersom jag mest kör musik via datorn så ska jag även kontrollera vilka möjligheter det finns att göra justeringar den vägen.
Är nyfiken på ino:s Y2, men har hört att Ingvar tydligen inte säljer dessa om man inte redan har ett par ino högtalare. Stämmer det?
I min ursprungliga fråga angav jag 5-10 tusen för en begagnad sub... men en budget är väl till för att spräckas va?