Blindtester kan ge felaktiga resultat !

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-11-21 22:07

prolinn skrev:Jag har för övrigt redan tidigare redovisat att jag inte har några som helst ekonomiska intressen i något inom hifi-branschen. Jag har noterat att du även hävdat det efteråt, men inte heller på denna punkt kan du hålla dig ifrån felaktiga spekulationer. Det är trist. :(

Finns det något mer konkret (inom det omdiskuterade fältet) än ett bt? Ett BT där åtm en av de två deltagarna var en linnist? Jag kan inte se något mer konkret. Kan du?

Låt mig säga så här: Richard och hans vän har genomfört ett bt. Det har ett värde. Men det kan ifrågasättas. Det vetenskapliga sättet att motbevisa något är att upprepa försöket. Gör det. Jag är säker på att du får hjälp med det praktiska (om du vill)

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-11-21 22:15

Richard skrev:
prolinn skrev:
Richard skrev:Prolinn: jag kan förstå att en person med ekonomiska intressen inom linnsfären blir upprörd.
Du kan ha rätt- det blir tröttsamt att prata om linn- men det är ytterst tacksamt. Fler okunniga dogmer från detta företag har väl sällan släppts från något annat företag. Hela iden bygger liksom på att vara "gossen ruda " och "tvärtom". Det är klart att sådana dumheter blir hårt granskade i detta forum. Dessutom har jag en källa som jobbat inom linnföretaget i två år och jag har själv varit linnist. Jag kan mycket om försäljningsknepen, kan man kanske säga...

Men- jag tror att de flesta har läst, och förstått, bla. genom länkar till stereophiles hemsida, att apparater ibland inte mäter bra, inte ens för 100000:- tals kronor. Detta gäller inte bara vissa linnprodukter.
Andra religiöst präglade produkter, såsom naim, Rega, Marantz ( med Ishivata- moddningarna ) är ute på hal is. För att inte tala om nästan hela kabelbranchen.

Därför kommer jag att sluta skriva om linn. ( Nu fick du som du vill, prolinn ).

Det finns andra märken som kan belysas också- det har du rätt i. :wink:
Det är det jag iframtiden kommer att lägga krutet på.

Jag menade inte att du behöver sluta skriva om Linn, men det vore klädsamt om du begränsade hackandet till de saker som det finns konkreta belägg för. Om det innebär att du då slutar skriva om Linn, mås så vara.

Jag har för övrigt redan tidigare redovisat att jag inte har några som helst ekonomiska intressen i något inom hifi-branschen. Jag har noterat att du även hävdat det efteråt, men inte heller på denna punkt kan du hålla dig ifrån felaktiga spekulationer. Det är trist. :(

Ok- om det nu är så, så ber jag dig om ursäkt. Jag kommer dock inte att skriva mycket mera om linn- det mesta har redan skrivits som finns av intresse, av bla. Peter Stendl.
Det kan bli litet tröttsamt- även för mig.
Ha en trevlig fredagkväll.

Vadå "om det är så"? Det är så! När det gäller deras högtalares frekvensgång så har väl till exempel Akurat 242 och Komri inte något mer gemensamt (gjorde en snabbkoll på Sterephiles hemsida) än att de tycks vara konstruerade för att passa i normala rum, inte hårt dämpade och troligen inte odämpade rum heller. Min erfarenhet är att Linns högtalare passar bäst i rum som för övrigt har en akustik som är behaglig att vistas i. Det gör säkert många andra högtalare också. Linns högtalare är kanske i tydligaste laget för normal elektronik, men det är väl egentligen inte något negativt.

Ha en trevlig kväll!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-21 23:11

Harryup skrev:Och om han kan den, skulle det förändra er syn på HiFi?

mvh/Harry

Ja, iaf skulle det vara intressant att undersöka det. Så varför händer det aldrig? Alla lära sig mer av sådana tester :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2008-11-22 04:33

Skulle vilja få ett klargörande/förtydligande från folk som är ordentligt insatta i hifivärlden och gjort massa testande hit och dit. Tex, IngeOehman och Richard verkar ha hållt på en del med flera. Subjektivisten, och avr4000 har redan uttryckt tydligt vad dem tycker och är i varsit läger:)

Kan hända ni tydligt skrivit redan, men jag har bara skummat vissa inlägg i denna enormt långa tråd så jag frågar igen.

Jag vet att ni håller med om att apparater är olika i transparent ur klassiska tolkningen av ordet.

Men håller ni med om att olika apparater är olika mycket musikaliskt transparenta? ("musikaliska" som är linnistens slanguttryck för detta)

Eller tror ni att rythmen och anslagstimingen, tightheten passerar oförstört ur alla hifi-apparater?

Mvh

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-22 04:56

Min erfarenhet är att det finns många olika färgningar som kan påverka
vår uppfattning om sådana musik-parametrar som tonhöjder och rytmik,
och att det är mycket få av dem som är alldeles entydiga.

Vad jag menar med det är, att om man tar någon "erkänt musikalisk"
apparat och utsätter den för en blindlyssningstest mot några andra
apparater*, med ett antal erfarna musikälskare som lyssnare, gärna
sådana som tycker om att tala om "musikaliska apparater" - så finner
man för det mesta att den "musikaliska apparaten" inte kommer att
konsekvent utpekas som det mest musikaliska, om man spelar att
varierar musikmaterial.

Däremot brukar den apparat som färgar MINST (vilket sällan är den som
fått rykte om sig att vara musikalisk) vara den som vinner i längden i
sådana testar - det vill säga det är den som spelar den musikalitet som
finns på fonogrammen, och även om den inte överdriver några
"musikaliska ingradienser", så är det den som får fonogrammen att bli
mest spännande att lyssna på - eftersom den spelar dem med mest
spännvidd. Den låter äventyret bli störst.

Men beroende på hur man lägger upp ett sådant test kan resultatet
bli rätt olika. Det är lätt att stympa möjligheterna att få med den stora
bilden.

Vh, iö

- - - - -

*Jag vill dock generellt sätt varna för att dra slutsatser om apparater
baserat på A/B-jämförelser. Det är ett sätt att få dem att verkan mycket
mera som varandras motsatser ("skillnaden mot den andra" hörs mer
än hur apparaten faktiskt färgar i absoluta mått mätt) än som de
verkligen är.

Det är mycket bättre och mera utslagsgivande att testa en apparat i
taget om man verkligen vill lära känna den.

Men vill man veta hur ursprungstrogen den är, så är definitigt F/E-lyss-
ning MÅNGfaldigt mera utslagsgivande. Då isolerar man ju apparaten,
och får höra vad just den gör, och inte bara hur summan av hela
kedjan, inklusive fonogrammen, uppfattas, vilket kan vara rätt miss-
visaden för hur apparaten faktiskt kan prestera. Men alla testar som
presenteras ärligt, och som inte kommer med en färdig slutsats, är
alltid vetenskapligt adekvata.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2008-11-22 07:22

Ja syftar inte främst på färgningar som påverkar våran uppfattning, jag syftar på om du tror att olika apparater förstör timing, anslagstidpunkt och musikalska förlopp olika mycket på ett sådant sätt att ett band kan låta mindre tajt pga av musikanläggningen skapar tidsförskjutningar vid olika frekvenser?

Eller tror du att när vi uppfattar avsaknad av musikalisk transparans så är det uteslutande färgningar som får oss att tro att musiken är otight, har inbördes tidsförskjutningar?

Mvh

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-11-22 10:21

IngOehman skrev:Min erfarenhet är att det finns många olika färgningar som kan påverka
vår uppfattning om sådana musik-parametrar som tonhöjder och rytmik,
och att det är mycket få av dem som är alldeles entydiga.

Vad jag menar med det är, att om man tar någon "erkänt musikalisk"
apparat och utsätter den för en blindlyssningstest mot några andra
apparater*, med ett antal erfarna musikälskare som lyssnare, gärna
sådana som tycker om att tala om "musikaliska apparater" - så finner
man för det mesta att den "musikaliska apparaten" inte kommer att
konsekvent utpekas som det mest musikaliska, om man spelar att
varierar musikmaterial.

Däremot brukar den apparat som färgar MINST (vilket sällan är den som
fått rykte om sig att vara musikalisk) vara den som vinner i längden i
sådana testar - det vill säga det är den som spelar den musikalitet som
finns på fonogrammen, och även om den inte överdriver några
"musikaliska ingradienser", så är det den som får fonogrammen att bli
mest spännande att lyssna på - eftersom den spelar dem med mest
spännvidd. Den låter äventyret bli störst.

Men beroende på hur man lägger upp ett sådant test kan resultatet
bli rätt olika. Det är lätt att stympa möjligheterna att få med den stora
bilden.

Vh, iö

- - - - -

*Jag vill dock generellt sätt varna för att dra slutsatser om apparater
baserat på A/B-jämförelser. Det är ett sätt att få dem att verkan mycket
mera som varandras motsatser ("skillnaden mot den andra" hörs mer
än hur apparaten faktiskt färgar i absoluta mått mätt) än som de
verkligen är.

Det är mycket bättre och mera utslagsgivande att testa en apparat i
taget om man verkligen vill lära känna den.

Men vill man veta hur ursprungstrogen den är, så är definitigt F/E-lyss-
ning MÅNGfaldigt mera utslagsgivande. Då isolerar man ju apparaten,
och får höra vad just den gör, och inte bara hur summan av hela
kedjan, inklusive fonogrammen, uppfattas, vilket kan vara rätt miss-
visaden för hur apparaten faktiskt kan prestera. Men alla testar som
presenteras ärligt, och som inte kommer med en färdig slutsats, är
alltid vetenskapligt adekvata.

Din beskrivning av "musikaliteten" är bra och jag håller med. Jag delar helt uppfattningen att det handlar om att kunna återge en skiva med sväng på ett realistiskt sätt.

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-11-22 10:25

subjektivisten skrev:
AVR4000 skrev:För mig handlar det om anläggningens förmåga att återge svänget på ett sätt som gör det möjligt att leva sig in i musiken när ett svängigt stycke spelas.

Vad skulle du säga om du inte kunde höra detta sväng under ett blindtest? Skulle det förändra din syn på hifi eller skulle du fortsätta ändå och strunta i blindtestet?

Jag är som sagt övertygad om att vid ett BT med ett tillräckligt spektrum av apparater och jag talar hela tiden om kombon förstärkare-högtalare och orörd signalkälla kommer jag att uppfatta att vissa anläggningar klarar av att återge svänget på en skiva som har det på ett mer trovärdigt sätt.

Ska man begränsa BT till någon apparatkategori är det förstärkare i detta fall, med orörd signalkälla och högtalare. Högtalarna kan med fördel vara t.ex Larsen 4 eller Larsen 6 eftersom de avslöjar förstärkarna och klarar stökig och svängig musik mycket bra om förstärkaren kan leverera det på ett snabbt och stabilt sätt.

Edit: jag tror inte att min syn på HiFi skulle förändras eftersom egenskapen jag talar om faktiskt behandlas olika i de tre system jag kan spela på hemma. Och i samtliga tre fall handlar det om synergin mellan högtalare och förstärkare eller hörlurar och förstärkare som påverkas.

Sedan såg jag ett inlägg med sågning av Ken Ishiwata hos Marantz (dennes moddar). Där håller jag inte med, detta eftersom jag tycker KI-produktera är vettiga. IMHO.;)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-11-22 10:37

doze84 skrev:Ja syftar inte främst på färgningar som påverkar våran uppfattning, jag syftar på om du tror att olika apparater förstör timing, anslagstidpunkt och musikalska förlopp olika mycket på ett sådant sätt att ett band kan låta mindre tajt pga av musikanläggningen skapar tidsförskjutningar vid olika frekvenser?

Eller tror du att när vi uppfattar avsaknad av musikalisk transparans så är det uteslutande färgningar som får oss att tro att musiken är otight, har inbördes tidsförskjutningar?

Mvh

Nej, det tror jag inte. Eftersom jag själv har varit linnist ( jag har haft över 20 apparater och högtalare från märket ) och min vän har jobbat hos linn i två år, så är vi naturligvis mycket insatta i tunedemmetoden samt lyssningsintryck som, "tajthet", "timing" "anslagspunkt" samt förmågan hos lyssnaren att återupprepa en melodi för sig själv i huvudet, efter man lyssnat.

Subjektiva tankar, baserat på egna erfarenheter:

Suggession:

Detta har jag själv skrivit mycket om förut. kortfattat betyder förutfattade meningar och förväntningar oerhört mycket för hur man upplever tex tunedemmetoden. Gillar du musiken? - det spelar roll.
Gillar du märket du lyssnar på just nu? - det spelar roll. Blindtester kan ta bort dessa effekter.

"Tajtheten" i ljudet, eller hur tajt det uppfattas beror tex:

Förstärkarens dämpfaktor, högtalarelementens förmåga till att återge en god artikulation i framförallt basregistret, uppställningen av högtalarna, lyssningsrummet. Vad det gäller signalkedjan om vi pratar cd-spelare har jag själv upptäck att tex Marantz cd, cd-63 (Ken Ischiwata ) med dess HDAM buffertsteg på utgången gjorde att basåtergivningen, subjektivt, blev så odefinierad och otydlig att då jag monterade bort den så lät det mycket bättre. Återigen mycket subjektivt värderat.
Cd-spelare med 1-bits omvandlare brukar ofta spela litet otydligt i just basregistret, vilket naturligtvis var motsatsen vad hifipressen postulerade på 80/90-talet.
Det finns naturligvis receivers som låter hörbart dåligt, och färgat.
Alla förstärkare färgar ju ljudet, mer eller mindre. Även om skillnaden ofta är mindre än många tror.
Denons billigaste receiver - 92 lät tex. vid demonstration i linnbutik enligt andrahandsinformation mycket bra. Det fanns förstärkare som provades i butiken som lät rent av illa, också.

Upplevelsen av"timingen" beror , subjektivt enligt mig på:

Tiltning, eller target kurva på frekvensgången i en högtalare- gärna med något nedbländad toppdiskant. Gärna "BBC" dippen i över mellanregistret samt en förhöjd mellanbas. Skär man dessutom bort lågbasen blir det än "tajtare" eller "snabbare".

Det ovanstående, samt att övertonerna har en god balans mot basregistret i ljudet. Detta har jag själv experimenterat med en hel del. Det kallas för "sound shaping " och innebär att man provar olika värden på högtalarens delningsfilter vad det gäller spolar, och kondensatorer samt motstånd. Man ändrar alltså delningsfiltrets funktion. På detta sätt så "kopierade" vi på 90-talet en paradigm atom att låta något bättre än linn tukan, vid användandet av tunedemmetoden. Vi lindade av baselementets spole från originalets 1,2 mH, till endast 0,4 mH. En kraftig höjning av mellanregistret alltså. Att högtalaren då troligen mätte fördjävligt var inget vi tänkte på då.
Spikes under högtalaren kan subjektivt påverka upplevelsen av "timing" , eftersom vibrationerna överförs odämpade till golv och högtalarekabinett och gör att högtalaren blir en vibrerande stämgaffel- vilket gör att vid tex kraftiga utbrott i musiken det låter ´"mera "av allting. Ungefär som en fiol eller flygel fungerar- resonanserna förstärks ju starkare man spelar. Det rör sig dock i verkligheten om en färgning.
Stereons uppgift är ju inte att förstärka färgningar, utan att återge det som finns på skivan, enligt min uppfattning, numera.

Mycket subjektiva åsikter från mig, efter experiment:

Vid användandet av spikes på ostadigt parkettgolv så kommer vibrationerna via golvet i takt med musiken, fram till lyssnarens fötter. Har man fötterna på golvet uppfattas det av lyssnaren som att det spelas "i takt". Sätter man istället mjuka kuddar under högtalaren uppfattas vibrationerna ( som blir mindre ) som fördröjda, till lyssnarens fötter. Mycket störande, om man lyssnar med tunedemmetoden. Prova själv. Effekten försvinner om du lyfter upp fötterna från golvet.
Dessa skillnader försvinner därför helt med betonggolv. Mjuka fötter låter här istället bättre än spikes, subjektivt. Det kan dock låta imponerande med "stämgaffelresonansen" i högtalaren- men, en färgning är det ju trots allt. Jag är inte säker på att IÖ och subjektivisten håller med mig här,dock. Detta är mina subjektiva erfarenheter.

På senare tid har jag fått lyssna på högtalaren piP, som mätmässigt överträffar de flesta högtalare, oavsett pris. Jag blev glatt överraskad att denna högtalare, vad avser "timing" subjektivt, med bred marginal överträffade alla andra högtalare jag lyssnat till, oavsett pris. Jag har dock hört högtalare med djupare och kraftigare lågbasåtergivning ( Linn keltik ).

Sk. "faslinjära högtalare" ger dock ofta enligt min mening inte per automatik ett "tajtare ljud". De ovanstående funderingarna har enligt min subjektiva åsikt mycket större betydelse.

Mycket subjektiva åsikter, det medges- men detta är mina erfarenheter.

H. Richard.
Senast redigerad av Richard 2008-11-22 11:15, redigerad totalt 3 gånger.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-11-22 11:08

Richard skrev:Nej, det tror vi inte.

Vilka är vi?
Är bättre om du talar om vad DU tycker/tror - som du senare i inlägget gör föredömligt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-22 11:36

doze84 skrev:Ja syftar inte främst på färgningar som påverkar våran uppfattning, jag syftar på om du tror att olika apparater förstör timing, anslagstidpunkt och musikalska förlopp olika mycket på ett sådant sätt att ett band kan låta mindre tajt pga av musikanläggningen skapar tidsförskjutningar vid olika frekvenser?

Ja, det var sådana färgningar jag talade om.

Men en av de viktigaste poängerna som jag ville ha fram var, att sådana färgningar kan inte bara minska vår uppfattning om apparaternas "musikalitet", utan de kan öka den också, men då vanligtvis bara på en vissa sorts lite likartad musik. Och det är min erfarenhet att de flesta apparater som fått rykte om sig att vara musikaliska, är sådana som INTE släpper igenom musikaliteten, utan som påverkar den. I blindtester brukar de därför klara sig sämre, eftersom det blir uppenbarare att det sound de tillför är likriktande då.

doze84 skrev:Eller tror du att när vi uppfattar avsaknad av musikalisk transparans så är det uteslutande färgningar som får oss att tro att musiken är otight, har inbördes tidsförskjutningar?

Mvh

Ehhh... Ja. Vad skulle det annars kunna vara? Hade det bara varit psykologiska effekter hade de ju försvunnit i blindtest.

Finns det inga färgningar (=påverkan) så är ju apparaten transparent och kan per definition inte orsaka otightheter.

Men - det jag särskilt vill påpeka är att apparater som uppfattas som omusikaliska kan göra det av den omvända orsaken också - alltså på grund av att de INTE påför de färgningar som "behövs" för att något osvängigt fonogram skall svänga. En annan apparat påför färgningar som får den att uppfattas som (på visst programmaterial) tightare, rytmiskare, melodiskare.

Så är det ofta med färgningar - att de kan uppfattas som både försämrande och förbättrande. Men i längden är de nästan alltid försämrande, eftersom de minskar den spännvidd med vilken apparaterna kan återge fonogrammen. Det blir tråkigare att lyssna*.

Jag har förstått att det är svårt att tro på att detta är möjligt för vissa, men F/E-lyssning är ett bra sätt att övertyga sig själv. Om signalen låter mera rytmisk och melodisk efter att de passerat en apparat som är ju saken biff. Och sådant förekommer definitivt.

(Även om sådana apparater i längden har en tendens att snarare än attuppfattas som "musikaliska", uppfattas som färgande och som ett hinder för att nå fram till fonogrammet.)

Vh, iö

- - - - -

*Att välja apparater på det första intrycket är därför vanskligt. Det leder lätt till att man väljer apparater som låter på "nya sätt" och känns som om de öppnar nya dörrar som de gamla apparaterna inte öppnade. Men det mest annorlunda från det man hade förut är i regel något som färgar på ett sätt som troligen kommer att få samma apparat att leda till att man efter en tid upplever just att spännvidden är begränsad...

Den apparat (eller den kedja av apparater) som har störst "spännvidd" är i regel kedjor som INTE imponerar så mycket vid första lyssningen, annat än om man spelar mycket spektakulärt programmaterial. Snarare uppfattas de kanske som lite trista om man är van vid något som ställer till mycket och plötsligt för höra en väldigt transparent kedja. Men sådana apparater vinner ofta i längden, eftersom de förmår överraska ofta, och samenesskänslan kommer aldrig sig smygandes på.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-22 11:57

sportbilsentusiasten skrev:

Vilka är vi?
Är bättre om du talar om vad DU tycker/tror - som du senare i inlägget gör föredömligt.

Hej SE!

Jag är lite nyfiken på varifrån det där citatet kommer. Jag sökta på denna sidan och sedan också några sidor tillbaka, utan att stöta på att han skrivit det. Var det tidigt i tråden?

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-22 12:01

Har nu letat igenom hela den här tråden utan att hitta de ord du citerat
som kommade från Richard, någon annanstan än just i ditt citat. :?

Kommer det ifrån en annan tråd?

Vh, iö

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2008-11-22 12:16

Det finns en liten knapp som heter "ändra" vet du:)
Det kommer från inlägg 2797 av Richard...
Senast redigerad av doze84 2008-11-22 13:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2008-11-22 12:20

Men en av de viktigaste poängerna som jag ville ha fram var, att sådana färgningar kan inte bara minska vår uppfattning om apparaternas "musikalitet", utan de kan öka den också, men då vanligtvis bara på en vissa sorts lite likartad musik. Och det är min erfarenhet att de flesta apparater som fått rykte om sig att vara musikaliska, är sådana som INTE släpper igenom musikaliteten, utan som påverkar den. I blindtester brukar de därför klara sig sämre, eftersom det blir uppenbarare att det sound de tillför är likriktande då.

Aha du kallar allt som sker med musiken för färgning. Skulle själv kallat det förskjutning och sånt som bara påverkar ljudbilden och inte placering av ting i tiden för färgning. Men då är jag med:)

Undrar hur många missförstånd som uppstått pga vi talar olika språk:)

Men säger du inte emot dig själv lite här. Linn är ju kända för att låta bra på all sorts musik.(även av hifitidningar som inte fattat timingbegreppet). Så då måste det ju innebära att linn är en sådan typ av musikaliskt transparent anläggning som inte förskjuter på viss musik, utan har riktigt musikalisk tranapsrens.. yeah:)

Hehe du anade mitt missförstånd av ordet färgat där och förtydligade.. Tyder på erfarenhet i forumbranchen;)

Det här är lite roligt, du tror hårt på att det finns färgningar i tid, medan subjektivisten aldrig har upplevt något sådan:) Då borde han lära från dig här! :)
Senast redigerad av doze84 2008-11-22 13:27, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2008-11-22 12:25

Om LTS ska göra en ny högtalare och ni måste kompromissa lite på färgning i tid eller färgning i ljudbilden som är mera tonalt eller karaktärpåverkande. Vilken går lättast att stå ut med????

BTw sitter och diggar till ett par gamla cheops just nu:)

Finns det några schyssta tweaktips till dem, förutom det ljud dem kan åstadkomma när man tappar dem i golvet:)?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-22 13:10

AVR4000 skrev:Edit: jag tror inte att min syn på HiFi skulle förändras eftersom egenskapen jag talar om faktiskt behandlas olika i de tre system jag kan spela på hemma. Och i samtliga tre fall handlar det om synergin mellan högtalare och förstärkare eller hörlurar och förstärkare som påverkas.

Men igen, om det visade sig vara så att dom skillnaderna du trott du haft finns inte när du gör det blint, hur tror du att du kommer reagera?
Anledningen varför jag frågar är att du verkar så otroligt säker på dina påstående och hade du misslyckats skiljt dom åt vid BT så borde det vara en rätt så svår nöt att svälja, om du satt så mycket prestige i det du påstår.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-11-22 13:41

Anledningen till att jag är säker på min sak är att de gånger jag upplevt det har det varit med kombinationer jag inte haft förutfattade meningar om då det varit "premiärlyssning" i samtliga fall.

Det har helt enkelt inte funnits möjlighet för mig att bilda mig en förutfattad mening om hur det ska låta.

Följande system har för mig givit en upplevelse av sväng:

System 1.

Carlsson OA58 ihop med Arcam stereoförstärkare och CD-spelare i DiVA-serien.

System 2.

Larsen 4 ihop med Musical Fidelity X-T100. Marantz SA 7001 KI CD-spelare (som jag själv har).

System 3.

Larsen 4 ihop med YBA YA201 (förstärkare) och Holfi CD-spelare.

System 4. Grado RS2 kopplat till LittleDot I+ hörlursförstärkare med Marantz DV7001 som signalkälla.

System 5. Grado SR80 kopplat till Sony Ericsson P990i med LCG JukeBox som MP3-spelare som spelat LAME-kodade 192 kbit/s MP3or.

System 6. Larsen 6 ihop med Musical Fidelity X-T100 och Marantz SA 7001 KI.

Detta är de kombinationer som givit mig en svängig upplevelse då svängig musik spelats. Alltså för mig inneburit att alla bitar fallit på plats.

I de system där Larsen 4 ingår har jag provat andra förstärkare samtidigt som signalkällan varit samma. Det är bytet mellan olika förstärkare som styrt upp högtalarna på olika vis och presenterat olika sväng.

Det är mycket möjligt att vi talar om olika sorters sväng. För mig är sväng att kombinationen förstärkare-högtalare klarar att återge rytmisk och svängig musik på ett sätt som bevarar rytmen intakt och ger en lättflytande presentation.

För att nå det jag eftersträvar krävs som jag ser på saken ett par högtalare som är neutrala och klarar att återge djup bas (vilket Larsen 4/6 och Carlsson OA58 gör) och samtidigt klarar att återge snabbt skiftande signal på ett rappt vis. D.v.s att högtalarna inte blir en länk som slöar ner återgivningen. Förstärkaren måste kunna driva högtalarna med god kontroll och kombinationen behöver kunna återge t.ex snabba trumslag utan att få problem. Det går att hitta kombinationer som inte klarar den snabbhet i återgivningen som krävs för att göra den specifika musiken rättvisa.

Någon skrev om sväng via en klockradio. Det har jag inte upplevt. Mina äldsta skivor är spelade på bergsprängare anno 1993 en gång i tiden och den klarar inte av att återge det sväng jag eftersträvar.

Jag definerar helt enkelt sväng som följande:

*Förmågan att återge svängig musik utan fördröjningar orsakade av en oförmåga att hantera de snabba skiftningarna och ljuden.

Då jag inte lyssnat på Linn har jag inte provat utrustning som har ett särskilt svängigt epitet.

Sedan en kommentar om KI-märkning hos Marantz och basåtergivning: jag upplever inga basproblem med SA 7001 KI med Larsen 4 eller 6 som högtalare. Tvärtom har basen utmärkt definition och går djupt. Bumlighet upplever jag ej.

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2008-11-22 14:10

*Förmågan att återge svängig musik utan fördröjningar orsakade av en oförmåga att hantera de snabba skiftningarna och ljuden.

När en linnist använder uttrycket är det inte främst detta han menar även om detta som du beskriver "en bra kontroll av elementen" bör ingå i en svängig anläggning, utan det handlar om att inga tidsförskjutningar uppstår mellan instrumenten(i ljudbilden), så att bandmedlemmarna låter mindre proffsiga och inte låter lika samspelta som dem var på inspelningen.

Till exempel att trummorna kommer 2 millisekund efter basen, inte pga dålig kontroll utan pga att något har blivit fel med signalen på vägen.

Som ingOehman säger det, färgningar som påverkar olika delar av ljudbilden i tidled. Detta börjar ofta redan i cd-spelaren.

En Linnsäljare i Östersund fick in en felaktig cd-spelare utan att veta att det var fel på den en dag, så han hade positiva förväntningar. Han jämförde den mot modellen innan som han hade kvar i en hylla. Med den gamla cd-spelaren beskrev han det som att sångerskan log(var glad) när hon sjöng och hade energi men när han lyssnade på den nya modellen (som lät bra tonalt sätt, men inte musikaliskt sätt) så beskrev han det som att hon inte alls hade samma energi och mera slentriansjöng på den felaktiga cd-spelaren och som senare visade sig vara defekt och ha ngn okompabilitet med den nya da-omvandlaren. Jag kunde inget om utvärderingsmetoden tune dem då så jag tyckte ju båda cd-spelarna lät fantastiskt:) Men han hade rätt... Och det var uppenbarligen bättre återgivning av svänget i den gamla.(musikaliskt transparent). Tack och lov fanns detta fel bara på vissa av exemplaren av nya cd-spelaren.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-22 14:18

AVR4000 skrev:Anledningen till att jag är säker på min sak är att de gånger jag upplevt det har det varit med kombinationer jag inte haft förutfattade meningar om då det varit "premiärlyssning" i samtliga fall.

Det har helt enkelt inte funnits möjlighet för mig att bilda mig en förutfattad mening om hur det ska låta.

Sorry, det spelar ingen roll hur säker du är att du inte har förutfattad mening, så kan placebo påverka dig. Det jag läst av Ingvars studier visar snarare tvärtom, att folk som tror dom inte påverkas av placebo av olika skäl, är oftast dom som påverkas mest. Betyder inte att du måste blivit påverkad men det kan vara något att tänka på.

Själv så har jag nog aldrig hört någon direkt skillnad på sväng mellan anläggningar. Det enda är kassa subbar, vilket det finns många av, som ligger ständigt efter topparna. Sen kan det varit någon riktigt usel högtalare där elementen inte spelade ihop alls, där man kunde få "skumt" sväng.

Du har aldrig frågat dig varför så många säger tvärtom, oftast folk som anser blindtest är en bra metod att skilja på saker?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-11-22 15:01

IngOehman skrev:

Vilka är vi?

Hej SE!

Jag är lite nyfiken på varifrån det där citatet kommer. Jag sökta på denna sidan och sedan också några sidor tillbaka, utan att stöta på att han skrivit det. Var det tidigt i tråden?

Vh, iö

Nej det var första meningen i Richards inlägg precis före mitt. Ser nu att han ändrat till
Nej, det tror jag inte.

Vore smakfullt om Richard hade tillstått att han ändrat...speciellt då jag ju berömmer honom för resten av inlägget.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-11-22 15:08

doze84 skrev:

Aha du kallar allt som sker med musiken för färgning. Skulle själv kallat det förskjutning och sånt som bara påverkar ljudbilden och inte placering av ting i tiden för färgning. Men då är jag med:)

Men säger du inte emot dig själv lite här. Linn är ju kända för att låta bra på all sorts musik.(även av hifitidningar som inte fattat timingbegreppet).

Jo men detta gäller endast nyare/dyra Linnprodukter, äldre/billigare fick oftast inte bra kritik.
O jag håller med - snyggt ljud har Linn fixat till först på senare år.

Därför ska man inte bedöma Linn utifrån äldre/billiga produkter...

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-11-22 15:17

Tyvärr ser jag ingen anledning att förneka parametern sväng oavsett hur man testar.

Det är en parameter bland övriga parametrar och behandlas inte exakt lika i alla anläggningar (kombinationer).

När jag bedömer svänget brukar jag använda populärmusik från 60/70/80-tal o.dyl. Modernare musik har jag inte provat med.

När det gäller placebo är min inställning i detta fall att jag saknat information om hur de olika komponenterna "skulle låta". Det har istället varit nödvändigt att lyssna på hur det verkligen låter istället. Då jag valt förstärkare med svänget som en parameter och kört samma musik varje gång (musik jag är inlyssnad på sedan många år) anser jag min bedömning för mitt vidkommande vara säkerställd.

Att stämma in i att svänget behandlas exakt likadant i alla anläggningar kan jag inte göra då jag flera gånger lyssnat på motsatsen. D.v.s att det skiljer sig åt. Däremot kan jag säga att hör man inte skillnaden så är ju det fint och då kan man basera sina val på andra parametrar.

Däremot ser jag ingen anledning, oavsett om man med den egna musiken eller hör skillnad eller ej, att försöka förneka att parametern sväng är något som man mycket väl kan ha som utslagsgivande.

Jag tror att vi vrider diskussionen till följande ämne:

Påverkas parametern sväng av musikvalet?

Från min testskiva tar jag följande låtar som jag bedömer svänget med:

*Walking back to happiness
*I feel like praising him
*Road to Santiago
*Hal-an-tow
*Rule Britannia
*Ich hab schuldung
*Love is in the air
*Let the walls fall down

Andra bra låtar som jag använder mig av är t.ex ABBAs When I kissed the teacher, Voulez-vous, Dvořaks Slaviska Danser, Elite Syncopations av Scott Joplin m.fl.

Detta är musik jag gillar och fungerar bra att bedöma sväng med och med vissa kombinationer faller låtarna på plats s.a.s medan de i annat fall inte återges så medryckande som de kan vara.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-22 15:44

AVR4000 skrev:Tyvärr ser jag ingen anledning att förneka parametern sväng oavsett hur man testar.

<snip>

När det gäller placebo är min inställning i detta fall att jag saknat information om hur de olika komponenterna "skulle låta". Det har istället varit nödvändigt att lyssna på hur det verkligen låter istället. Då jag valt förstärkare med svänget som en parameter och kört samma musik varje gång (musik jag är inlyssnad på sedan många år) anser jag min bedömning för mitt vidkommande vara säkerställd.

Nja, problemet är ju att du är så säker utan att verkligen veta. Det kan aldrig vara bra om man ska vara öppen och lära sig saker. Sen angående placebo så spelar det ingen roll om du hört någon info, medvetet eller omedvetet, om saken du ska lyssna på, du kan fortfarande bli påverkad och inbilla dig saker. Det har hänt oss alls.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-11-22 16:02

doze84 skrev:

Men säger du inte emot dig själv lite här. Linn är ju kända för att låta bra på all sorts musik.(även av hifitidningar som inte fattat timingbegreppet).

Jo men detta gäller endast nyare/dyra Linnprodukter, äldre/billigare fick oftast inte bra kritik.

Det är inte alls sant. När jag gräver i minnet kommer jag på två exempel på bra kritik av billigare respektive äldre produkter. Linn Axis (vinylspelare) i High-Fifelity och Linn Karik (utan extern DA) i What-HiFi. Den senare var en stor blindtest med ca. 10-15 spelare av olika fabrikat och priser. Karik (CD-spelare) kom tvåa i testen där kringutrustningen inte alls var Linn-anpassad. Ett resultat som går stick i stäv mot vad Richard påstår.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2008-11-22 16:07

subjektivisten skrev:
AVR4000 skrev:Tyvärr ser jag ingen anledning att förneka parametern sväng oavsett hur man testar.

<snip>

Nja, problemet är ju att du är så säker utan att verkligen veta. Det kan aldrig vara bra om man ska vara öppen och lära sig saker. Sen angående placebo så spelar det ingen roll om du hört någon info, medvetet eller omedvetet, om saken du ska lyssna på, du kan fortfarande bli påverkad och inbilla dig saker. Det har hänt oss alls.

Men det asså detta tjat om placebo hela tiden!. Det är som att du inbillar dig att Coca Cola är godare än Pepsi eller någon annan Cola och nu måste det blindtestas för att smakbart säkerställas.

Att du tycker om den svenska Coca Colan bättre än den Amerikanska är givetvis bara placebo och annan inbillning och vice versa. Här måste det F/E testas och ingredieserna mästas om något påverkar colasmaken eller om det är färgat mot en Referens.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-22 16:09

Tjatet beror på att vissa inte tror på en påverkan som är högst verklig. Sen när påståendena är rätt så lösa så är det ännu viktigare att ha placebo i åtanke.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-11-22 16:20

prolinn skrev:
doze84 skrev:

Det är inte alls sant. När jag gräver i minnet kommer jag på två exempel på bra kritik av billigare respektive äldre produkter. Linn Axis (vinylspelare) i High-Fifelity och Linn Karik (utan extern DA) i What-HiFi. Den senare var en stor blindtest med ca. 10-15 spelare av olika fabrikat och priser. Karik (CD-spelare) kom tvåa i testen där kringutrustningen inte alls var Linn-anpassad. Ett resultat som går stick i stäv mot vad Richard påstår.

tror du missade ordet oftast

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-22 17:24

doze84 skrev:

Tycker det är bra att ha ett ord som relaterar logiskt till ofärgad - det vill säga utan påverkan. Man använder det ju så och vill man tala om vissa specifka färgningar tycker jag det blir tydligare om man ger dem de prefix som behövs för att man skall kunna veta vilka det handlar om, såsom t ex "klanglig färgning". Men låter något grumligt så är det ofta kanske färgat av ett distorsionfenomen istället. Om en avspelning går i fel hastighet är det en färgning som yttrar som som en pitchförskjutning, medan ett konstant darrande svaj ger en färgning som helter modulationsbrus på tekniska. Om en skivspelare lagrar energi i en spänning av remmen efter ett forte-utbrott så är färgningen som uppstår orsakat av ett dyamiskt svaj.

Ett av skälen till att det är både praktiskt och förnuftigt att kalla alla färgningar för färgningar (som jag gjorde där ;)) är att de är väldigt svåra att hålla isär ibland, i en F/E-lyssning. Man kan höra att det låter färgat, men det kan ibland vara svårt att deschiffrera den tekniska orsaken till det hela, vilket gör att det blir vanskligt att villkåra ordet för användning om bara vissa tekniska fenomen.

Om man uppfattar att musiken färgas när den passerar en apparat så tycker jag helt enkelt att det är orimligt att någon skall kunna säga att man har fel, på grund av att färningen beror på dittan eller datten, och de därför skall heta något annat. Ordet används ju för att beskriva en upplevelse av påverkan.

(Tänk om en reproters rapport bara skulle få kallas färgad om det var på grund av hans eller hennes politiska uppfatting? Det vore orimligt. Om rapporteringen inte överensstämmer med usprungshändelsen så är den färgad, vad det än beror på.)

doze84 skrev:Undrar hur många missförstånd som uppstått pga vi talar olika språk:)

En minst sagt befogad fråga. Jag har försökt marknadsföra idén (här på faktiskt) att en bra diskussion kännetecknas av att de som deltar i den har samma mål - att passera dessa milstenar:

1. Etablera definitioner för diskussionen. Det är inte vilktigt att man är överens om alla definitioner, men man behöver veta vad andra menar, och innan alla sådana saker är utredda så är det svårt att diskutera vidare.

2. Etablera fakta och nå konsensus om allt det som är faktiskt. Misslyckas man med det, så beror det i regel på att någon eller flera som deltar i diskussionen inte förstår gränsen mellan det som är objektivit och det som är subjektivt, att de inte är intresserade av att lära ut eller lära sig (utan vill bara bråka) eller att de är nihilister (förnekare av objektivitet, mening och värden)

3. Lära sig ömsesidigt om alla andra subjektiva uppfattningar, alltså värderingar, åsikter och smak. I förekommande fall även den eventuella grund de vilar på.

Och längre än så kan man nog inte komma. De som ältar vidare ser nog inte hur saker hänger samman alldeles klart. Men lustigt nog är det ett sällsynt problem, eftersom man i den praktiska verkligheten ständigt finner att det är mycket svårt att ens klara de tre punkterna. :o ;)

doze84 skrev:Men säger du inte emot dig själv lite här. Linn är ju kända för att låta bra på all sorts musik.(även av hifitidningar som inte fattat timingbegreppet). Så då måste det ju innebära att linn är en sådan typ av musikaliskt transparent anläggning som inte förskjuter på viss musik, utan har riktigt musikalisk tranapsrens.. yeah:)

Njae... jag håller inte med om att det behöver betyda det.

De kan ju vara exempelvis vara kända för något som de inte uppfyller i
verkligheten. Exempelvis genom att de gjort stora ansträngningar för
att prägla in just den uppfattningen hos folks sinnen (i marknadsföring
och debatt).

Bara som ett exempel alltså. Jag uttalar mig inte om enskilda märken
eftersom jag tycker det är vars och ens sak att göra en egen värdering.

Men vad jag säger är att jag inte bryr mig om vad ett märke är känt för,
om det visar sig att deras produkter i blindtester inte alls uppfattas och
beskrivs på det sätt som folk anser att de låter. Jag har helt enkelt
märkt att dogmer om samband mellan icke-parametrar och parametrar
(och deras hörbara inverkan), rätt sällan visar sig hålla under blindtest-
förhållanden. I synnerhet gäller det för apparater med "liten färgning",
alltså CD-spelare, kablar, förstärkare, nätfilter, schaktistenar...

Pickuper, högtalare, lyssningsrum och tonkontroller (aktiverade) är ju i
en helt annan dignitet och kan lämnas utanför den debatten. Fast pickuper är på gränsen.

Men som sagt, det jag skriver är inte riktat mot Linn, som jag håller det
öppet att de kan göra apparater som har en 100% transparent ljud-
återgivning. Men jag håller även motsatsen öppen. Både tills motsatsen har bevisats.

Det jag försöker redogöra för är bara allmänna regler för hur man
måste värdera saker, om frågan som ställs (som man med värderingen
söker svar på) - är hur produkten defacto påverkar musiken som spelas
genom den.

Då finnar man oftast att rykten och marknadspåståenden om hur den
låter, även får en kraftig invekan på hur den uppfattas i öppna tester,
men att apparaten i blind lyssning kan uppfattas på ett helt annat sätt.

doze84 skrev:Hehe du anade mitt missförstånd av ordet färgat där och förtydligade.. Tyder på erfarenhet i forumbranchen;)

Ja, och av det du skriver anar jag att du har det också? Jag kanske rent
av bara har skrivit saker i det här inlägget, som du redan tänkt på?

doze84 skrev:Det här är lite roligt, du tror hårt på att det finns färgningar i tid, medan subjektivisten aldrig har upplevt något sådan:) Då borde han lära från dig här! :)

Är du säker på att han inte tror att det finns färgningar som kan
påverka hur en apparat upplevs rytmiskt? (För det var väl det du
antydde, ungefär.)

Isåfall har jag fått ett annat intryck av det han skrivit.

Jag har hur som helst inte bara hört exempel på sådant, utan även lekt
en hel del med hur man kan påverka "svänget", och kunnat känstatera
att det finns möjligheter att göra det genom att införa många olika
sorters färgningar. Men att det är sällsynt att någon av dem ensak ger
en entydig sväng-förbättring på allt programmaterial.

Avstår hellre från sådant, just därför. Lyssnar hellre på fonogrammen
precis som de är. Det ger alltid störst spännvidd (i brist på bättre ord).
Alltså att olika dokumenterade ljudhändelser i så hög grad som möjligt
bevarar sin särart, och gör dem spännande och kul att lyssna till.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-22 17:40

ThePreTor1aN skrev:
subjektivisten skrev:

<snip>

Men det asså detta tjat om placebo hela tiden!. Det är som att du inbillar dig att Coca Cola är godare än Pepsi eller någon annan Cola och nu måste det blindtestas för att smakbart säkerställas.

Att du tycker om den svenska Coca Colan bättre än den Amerikanska är givetvis bara placebo och annan inbillning och vice versa. Här måste det F/E testas och ingredieserna mästas om något påverkar colasmaken eller om det är färgat mot en Referens.

Menar DU att det inte är en bra idé att blindtesta om man undrar över de där sakerna?

Jag har gjort massor av dylika blindtester, och funnit att det inte har varit ovanligt att människor efteråt har omvärderat det de uppfattat tidigare, och börjat tycka tvärtom!

Blindtester kan ofta vara ögonöppnare således.

De gör att man kan upptäcka det som inte var tillgängligt när grunkan var för hårt förknippad/sammankpplad med den förutfattade mening (t ex beroende på en enstaka tidigare upplevelser) man haft om den.

Jag har faktiskt gjort suggestions test med drycker också, genom att låta folk dricka två olika tonic, den första var lite beskare, medan den andra var lite sötare. Två testomgångar, båda öppna. Första omgången fick alla den bäskare först och den sötare sedan. Andra omgången fick de dem i samma ordning och kunder konstatera att de smakade som sist, men den gången var båda en 50/50 blandning av de två typerna.

Det spelade ingen roll, för när den första dracks så letade alla efter den beska komponenten, och hittade den (såklart, den fanns ju där), och när den andra dracks så letade alla efter den söta, som ju också gick att hitta. INGEN reflekterade över att det var precis samma sak i båda glasen, eftersom det de väntade sig var något som de smakade.

Kan dock säga att jag har stött på "smakare" (nästan alla med gott om kunskap om hur mäktig suggestionen är, genom att de själva låtit sig luras och velat lära sig snarare än att förneka) som är MYCKET svåra att lura. Men de är sällsynta, och ingen av dem förnekar suggestionens makt - tvärtom.

Ett enkelt sätt att undersöka hur lätt det är att bli suggererad, är att betämma sig för att ägna 60 sekunder åt att INTE tänka på marabou mjölkchoklad, på något sätt överhuvudtaget. Ta tid noga, och svara sedan ärligt för dig själv - lyckades du?

Tänk då på att det är att tänka på det, om du så bara tänker på att inte göra det, det vill säga vet vad det är som du inte skall tänka på.

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi