Byggtips på (böjd)slitsport

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Byggtips på (böjd)slitsport

Inläggav Kraniet » 2008-11-22 10:01

För de som velat men inte orkat än kan jag berätta hur jag gjorde min slitsport.

Av en händelse hade jag en höggradig 4mm björkplywood att ta vara på från jobbet (transportskadad). Så till porten sågade jag två bitar av denna lite större än lådans innermått och längre än den färdiga längden.
Jag räknade med att ha en cm i mitten av slitsen och siktade på 50-100% högre i ändarna.
Därför sågade jag två träbitar 1cm höga och la under ytterkanterna på plywwoden. Efter att ha nogrannt strykt trälim på ena skivan la jag sedan den andra biten på och spännde med tving i mitten och och får på så sätt fram den böjda formen. Lämna det att torka i en timme (jag körde lite längre än de vanliga 15minuterna för att det ska få chans att torka ordentligt).

Böjen blev 5mm högre i kanten så en 50% ökning från mitten till kanten alltså i en ganska så jämn böj.
Efter detta sågade jag till den så den passade i lådan och hade rätt längd. LImmas sedan i lådan med superset med en stödkloss på 1cm under. LImmet är segt nog att hålla slitsen i rätt vinkel. I bakkant limmade jag en lämplig kloss och rundade av kanten på plywooden lite.

Om någon undrar över hur stark skivan blir så är den iaf tillräcklig hör att lägga hela min vikt och och även gunga lite på utan att den går sönder.

Så en rätt så enkel slitsport som tar lite plats i lådan.

Ska se om jag kanske kan få nån bild på den monterade slitsen.

edit: om någon tycker det är lite väl påkostat med 4mm plywood som kostar 900kr/skiva så skulle jag tänka mig att mdf funkar lika bra. Dock blir det väl 6mm i det fallet. Den går iaf att böja tillräckligt bra för ändamålet.
Senast redigerad av Kraniet 2008-11-22 17:43, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-22 10:23

Kom ihåg att runda av kanten runt öppningarna bara. Det borde helst vara en radie på ca 5-6 mm, men 4 mm radie är mycket bättre än noll!
F.ö. brukar jag kalla porttypen för "böjd slitsport" eftersom "slitsport" är ett vedertaget begrepp för en port med planparallella väggar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-11-23 10:29

jo visst ska man ju runda kanterna. kom dock på att jag kanske rundade lite lite.. men det finns fortfarande möjlighet att fixa det.
en annan fundering jag hade var hur nära bakkant man egentligen kan låta den (porten) sitta. Nu har jag ungefär 2,5-3cm kvar till bakväggen. Porten har samma area som en 43mm port ungefär och kommer bli cirka 21cm lång så avstämningen borde bli runt 38-40hz.

Om ni undrar varför lådan ser så lik ut "Nya lilla" är det för att den är det :) fast jag tänkte stoppa i EPS-elementen eftersom jag har de liggandes här. Allt bara för att snabbt få nåt att spela på tills jag byggt färdigt mina "riktiga" högtalare..

En översikt på lådan med björkplywood på sidan.

Bild

Slitsen från en vinkel.

Bild

Och en mera rättfram vinkel. Den vita biten där bak är den lilla baffeln för inre mynningen. Allt limmat med Superset, sitter stenhårt.

Bild

edit: porten är på bilden bara 19-20cm lång men det ska på en 19mm baffel också. Bilder på färdig låda borde kunna visas till veckan. Då lämpligen i annan tråd. :)

Ang porten så måste jag säga att det var väldigt enkelt att göra på detta sätt ser ingen större anledning till att använda rör när slitsen är så enkel att tillverka.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-11-23 10:51

Sen är det ju faktiskt grymt mycket snyggare med en slits än ett fult plaströr.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-11-23 11:58

ja jag har alltid dragits till slitsportar. Även om jag kan tycka det är rätt snyggt med rejäla basreflextrattar på lådan också.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-11-23 13:32

Kraniet skrev:Om ni undrar varför lådan ser så lik ut "Nya lilla" är det för att den är det :) fast jag tänkte stoppa i EPS-elementen eftersom jag har de liggandes här. Allt bara för att snabbt få nåt att spela på tills jag byggt färdigt mina "riktiga" högtalare..

Ser fint ut!

Dom där byggde jag också ihop för ett tag sedan efter att ha haft elementen liggandes länge. EPS i orginalutförande är vansinnigt bra! Jag gissar att de kommer göra att projektet med dina "riktiga" högtalare drar ut ännu mer på tiden... :wink:

Användarvisningsbild
stridstrom

Inläggav stridstrom » 2008-11-23 14:42

Fick en idé när jag såg dina böjda plyfa slitsar - borde man inte kunna fräsa spår i lådans sidoväggar, värma en tjockare akryl-skiva (eller liknande) och bara skjuta in den i spåren och montera baffel över det?

Ett alternativ kanske?

Alla idéer är bra, utom dom dåliga! - om detta är en av först eller sistnmämnda överlåter jag åt er att bedöma :)
-:: Det är detaljerna som utgör helheten... ::-

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-11-23 15:21

stridstrom skrev:Fick en idé när jag såg dina böjda plyfa slitsar - borde man inte kunna fräsa spår i lådans sidoväggar, värma en tjockare akryl-skiva (eller liknande) och bara skjuta in den i spåren och montera baffel över det?

Ett alternativ kanske?

Alla idéer är bra, utom dom dåliga! - om detta är en av först eller sistnmämnda överlåter jag åt er att bedöma :)

jo jag har funderat på samma sak. borde fungera riktigt bra det med
Mvh
Magnus

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-23 16:19

Strauss skrev:Sen är det ju faktiskt grymt mycket snyggare med en slits än ett fult plaströr.
Agree :)

Återgå till DIY-forum