Nordost ECO3 - bluff eller båg?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-14 20:47

Johan_Lindroos skrev:Vem som helst fattar väl att om man sprejar på lite vätska uppepå en CD-skiva, att det inte har någon inverkan på ljudet.

"Vem som helst fattar väl att om man kletar på någon guckamoja på en komponent, som till exempel dopar substratet, att det inte har någon inverkan på ljudet."

Personligen har jag lite svårt att vara så dogmatisk. Troligen har du rätt i att ECO3 har en minimal, eller kanske ingen alls, påverkan på ljudet i positiv riktning. Men jag vill inte utesluta en funktion av sprayen, delvis beroende på det jag framförde i min tidigare spekulationer. Men åxå för att jag inte har kunskaper nog för att vederlägga till exempel de lyssningsintryck som Rydberg med kompisar har redovisat för.

Så jag är väl en lättlurad jäkel som gått på att det skulle kunna vara en skillnad :-D

B

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-15 09:51

Style skrev:
Johan_Lindroos skrev:Vem som helst fattar väl att om man sprejar på lite vätska uppepå en CD-skiva, att det inte har någon inverkan på ljudet.

om den är väldigt smutsig och blir rengjord hör du skillnad

om den är ren och du sprutar den full med motorlja så att den blir ospelbar hör du också skillnad

vad hände förresten med håller med/håller inte med

Aj fan, det måste jag ju hålla lite hårdare på. D.v.s. jag håller inte med.

Att motivera ingå liksom inte i hålla med och inte - konceptet. Vill du ha en motivering så kan du få det. :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-15 09:52

mats skrev:

Så du har testat?

Håller inte med.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-15 09:55

Bill50x skrev:

"Vem som helst fattar väl att om man kletar på någon guckamoja på en komponent, som till exempel dopar substratet, att det inte har någon inverkan på ljudet."

Personligen har jag lite svårt att vara så dogmatisk. Troligen har du rätt i att ECO3 har en minimal, eller kanske ingen alls, påverkan på ljudet i positiv riktning. Men jag vill inte utesluta en funktion av sprayen, delvis beroende på det jag framförde i min tidigare spekulationer. Men åxå för att jag inte har kunskaper nog för att vederlägga till exempel de lyssningsintryck som Rydberg med kompisar har redovisat för.

Så jag är väl en lättlurad jäkel som gått på att det skulle kunna vara en skillnad :-D

B

Hm, det blir väldigt svårt att svara medelst "hålla med eller inte"-konceptet.

Men det blir ändå helheten som får väga över.
således: Jag håller med!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-15 11:04

Jag tror det funkar eftersom AudioNord säljer det och Björn Wiman (heter han väl?) talar väl om det så funkar det naturligtvis. Nordost ärju ett fint märke.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-15 11:44

Håller inte med
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-15 12:26

mattepatte skrev:Håller inte med

- HållA* inte med om!

Mvh A*

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-15 12:32

Håller med
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-15 15:14

mats skrev:Jag tror det funkar eftersom AudioNord säljer det och Björn Wiman (heter han väl?) talar väl om det så funkar det naturligtvis. Nordost ärju ett fint märke.

Eftersom Svalander sålde Belt-tejp, måste den ju också fungera iså fall. :?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-15 15:36

Morello skrev:
mats skrev:Jag tror det funkar eftersom AudioNord säljer det och Björn Wiman (heter han väl?) talar väl om det så funkar det naturligtvis. Nordost ärju ett fint märke.

Var det frystejp till när man hade cdskivorna i frysen, eller? :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-15 15:53

Morello skrev:

Jag var lite ironisk herr Blå :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-15 16:12

mats skrev:
Morello skrev:

Jag var lite ironisk herr Blå :D

edit: politik /mattepatte
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-15 16:20

Hehe... kul att se att vissa är bra på självcensur!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-15 17:54

Dahlqvist skrev:Det faktum att det inte finns någon uppenbar teknisk förklaring till fenomenet talar för att resultaten är just osannolika med en teknisk förklaringsmodell.

Ursäkta, men vilket "faktum" ? Jag påstår inte att min tekniska förklaring är rätt eller trolig men den överlever i vilket fall som helst ditt påstående ovan.

Jag underkänner inte alls möjligheten till att fenomet har psykologiska orsaker, men innan det är gjort ordentliga tester tycker jag det är för tidigt att dra några slutsatser.

Skulle man vid riktiga blindtester kunna detektera några hörbara skillnader, då är det bara att börja leta efter ett lämpligt sätt att mäta denna skillnad.

Sedan är det ju inte bergsäkert att denna eventuella upplevda skillnad är positiv, det kanske rentav låter sämre även om den som lyssnar upplever det som bättre - speciellt om man betalt 500:- för en liten flaska :-) Så i det avseendet skulle det kunna vara en kombination av teknisk och psykologisk förklaring....

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-15 18:17

Bill50x skrev:
Dahlqvist skrev:Det faktum att det inte finns någon uppenbar teknisk förklaring till fenomenet talar för att resultaten är just osannolika med en teknisk förklaringsmodell.

Sedan är det ju inte bergsäkert att denna eventuella upplevda skillnad är positiv, det kanske rentav låter sämre även om den som lyssnar upplever det som bättre - speciellt om man betalt 500:- för en liten flaska :-) Så i det avseendet skulle det kunna vara en kombination av teknisk och psykologisk förklaring....

/ B

I Hifi-kretsar är nästan alltid annorlunda = bättre.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-15 18:39

Max_Headroom skrev:I Hifi-kretsar är nästan alltid annorlunda = bättre.

Ja, snart är alla annorlunda och då blir det säkert bättre att vara som alla andra. :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Antistatspray är ju BILLIGT ju

Inläggav kosmoskatten » 2004-10-15 18:42

Hej alla.
Apropå ECO-3; om det nu funkar fint med antistatspray (eller funkar alls) så finns det ett bra, billigt tips här: köpte antistatspray förra vintern på Wibergs järnhandel i Stockholm för 69kr för att behandla en "knastrig" jacka (inget att göra med hifi).
Kan inte tro att dyrsprayen för 500kr innehåller något annat än samma gegglo fast i en lyxigare förpackning. Om någon känner sig sugen på att vederlägga påståendet att antistatspray ger ett "lyft" så behöver man ju inte ruinera sig på kuppen - man kan t ex köpa två CD-skivor och snik-sprayen för samma pris som ECO-3.

:wink:
Henke (ny på forumet)

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-15 18:46

Henke Larsson ? 8O
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Antistatspray är ju BILLIGT ju

Inläggav Bill50x » 2004-10-15 21:10

kosmoskatten skrev:Hej alla.
Apropå ECO-3; om det nu funkar fint med antistatspray (eller funkar alls) så finns det ett bra, billigt tips här: köpte antistatspray förra vintern på Wibergs järnhandel i Stockholm för 69kr för att behandla en "knastrig" jacka (inget att göra med hifi).
Kan inte tro att dyrsprayen för 500kr innehåller något annat än samma gegglo fast i en lyxigare förpackning. Om någon känner sig sugen på att vederlägga påståendet att antistatspray ger ett "lyft" så behöver man ju inte ruinera sig på kuppen - man kan t ex köpa två CD-skivor och snik-sprayen för samma pris som ECO-3.

Henke (ny på forumet)

Det är inte säkert att den ena antistatsprayen är utbytbar mot en annan. De kan ha andra olika egenskaper, gjorda för olika ändamål. Sköljmedlet som du (?) använder när du tvättardina kläder innehåller en sorts "smörjämnen" som fyller två funktioner, dels blir det lägre friktion mellan fibrerna i plaggen, vilket minskar uppladdningen av statisk elektricitet. Dels binder medlet fukt till sig vilket också håller nere uppladdningarna. Däremot behöver egenskaperna inte hålla i sig så länge, det räcker till nästa tvätt/sköljning. Viktigt är dock att man inte får allergi av joxet.
Ett medel som du behandlar heltäckande mattor med, kräver dock långvarig effekt (blir för dyrt att behandla mattorna för ofta), ska tåla slitage, solljus osv. Däremot kan appliceringen ske utan att tex avklingande lukt osv betyder särskilt mycket.

Det är alltså relativt olika egenskaper som krävs av två ändå rätt likartade produkter.

Jag har ingen aning om vad ECO3 innehåller, men jag vet att de olika antistatmedel jag kommit i kontakt med, har de alla delvis olika egenskaper med olika för- och nackdelar beroende på användningsområde.

Men så länge de allra flesta antistatmedel är oändligt mycket billigare än ECO3 så är det väl bara att testa? Jag ser framför mig en lång artikel där någon/några har testat tio olika antistatsprayer och väger deras ljudliga skillnader mot varandra - hahahaha!

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-16 00:21

Bill - finns det nångon statspray också... så man kan normalisera skivorna mellan testerna? 8)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-16 00:32

Nattlorden skrev:Bill - finns det nångon statspray också... så man kan normalisera skivorna mellan testerna? 8)
Vatten och torkduk.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-16 01:14

Martin skrev:
Nattlorden skrev:Bill - finns det nångon statspray också... så man kan normalisera skivorna mellan testerna? 8)
Vatten och torkduk.

Det är rätt, man ska tvätta skivorna. Det bästa är att använda ren sprit, men till nöds kan det fungera med mild tvållösning och att skölja mycket noggrant efteråt. Det är viktigt att sedan låta skivorna torka i några timmar, för all kvarvarande fukt hjälper till att hålla nere laddningarna. När man testar materials beroende av fukt för sin ledningsförmåga, konditionerar man materialet i kammare med ca 12% Rh i minst 72 timmar. Det finns material som inte stabiliserats efter denna långa tid, det borde dock inte gälla en plast-skiva.

Men för att inte gå vilse, starta med att jämföra en helt obehandlad skiva ("out of the box") med en som tvättats och fått torka några timmar. För på den här subtila nivån gäller det att säkerställa att tvättningen i sig inte skapar någon skillnad.

Tänk på detta; fukt leder ström. Antistatmedel fungerar så att de binder fukt på den yta som de applicerats. Även små kvarvarande mängder fukt gör att cd´n (eller vilket isolerande uppladdningsbart material som helst) laddar ur sig ganska snabbt.

Av denna anledning kommer det vara mycket svårare att genomföra en sådan här test på sommaren (med hög luftfuktighet) än på vintern.

Men, det hela står och faller med om elektrostatisk uppladdning av en cd har någon betydelse. Det har vi ju faktiskt ingen aning om :-)
Och det är bara att testa, men ska testen ha någon betydelse måste man vara noggran så man verkligen testar det som är avsett.

/ B

Användarvisningsbild
Matix

Inläggav Matix » 2004-10-16 09:18

Man kanske skulle låna en mätare för elektrostatisk laddning och mäta runt lite på cd-skivor. Någon som provat? Borde vara ganska klart att skivor kan bli uppladdade frågan är väl till vilken grad.

/Mattias

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-16 10:33

Kan det ha att göra med att skivan roterar och bildar statisk elektricitet genom friktionen mot luften? I så fall skulle kanske olika mekaniska egenskaper i drivverket påverka hur den laddningen uppför sig och även påverkan via sprayen att upp och urladdas. Kanske fungerar drivverket som en generator för statisk elektricitet i stort och påverkar även andra delar i spelaren och inte bara avläsningen i sig. I så fall skulle man kunna få olika resultat beroende på konstruktionen i stort.
Senast redigerad av Flint 2004-10-16 21:55, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-16 10:46

Borde väl gå att mäta på en obehandlad skiva före och efter spelning att jämföra med en behandlad, om olika drivverk laddar up eller ur skivorna.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-16 10:48

Låter vettigt.

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2004-10-16 11:13

Bill50X: du har naturligtvis rätt; det kan vara ett helt annat hopkok i sprayen jag en gång använde. Dock var det inget "sköljmedel" utan en "tunn, flyktig" antistatspray för syntetiska material vilket får mig att tro att innehållet kan vara högst snarlikt. Det skulle funka för mattor, plaster, fuskpäls etc. Så länge ECO-3 produkten inte redovisar innehåll (eller gör den det?) på flaskan (vilket osökt får en att tro att man har något att "dölja" t ex vilket billigt klegg det egentligen är). MÅSTE man inte ha en innehållsdeklaration på det man säljer nuförtiden?
Jag har inte kvar sprayen men på burken var innehållet deklarerat och det hade varit "kul" att jämföra isåfall - om inte annat för att man kan få påvisat vilken skyhög mark-up hushållsprodukter kan få om man använder dem ur sitt normala sammanhang...

Henke (inte Larsson, men jag har kan hålla en boll i luften från ena sidan planen till den andra)

Användarvisningsbild
Matix

Inläggav Matix » 2004-10-16 11:38

Hade man bara en mätare skulle man kunna genomföra många mätningar. Just laddningen är ju busenkel att mäta på om man har ett instrument. Nu man kan genomföra detta typ av test på mängd sätt. Här kommer förslag på ett mätningförfarande. Initialt skulle det vara intressant att se hur mycket kan en cd-skiva laddas upp till. Bara å gnugga på lämplig djurpäls. Prova lite olika skivor... sen gå vidare med stoppa en cd oladdad i spelaren. Hur hög laddning har den när man spelat ett tag osv. När man har koll på dessa laddningsfenomen och späningsnivåer skulle det bli och testa eventuella sprayer och se laddning före/efter och på olika drivverk.

Finns ju mycket folk som gillar att mäta här, ingen som har möjligheten och lust att genomföra ett test? Själv saknar jag energin för detta typ av test i dagsläget.

Mvh Mattias
Senast redigerad av Matix 2004-10-16 15:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-16 13:13

Hej!

Vi människor är inte enbart etta nolla. Vi är mycket mer komplicerade än så och en individ går
inte direkt att jämföra med en annan i något så känslosamt som musik och musikåtergivning.

Hade det varit så, så hade vi varit robotar. Det är väl tur att vi inte är det. Eller vad tycker
mätnissarna som vill kunna mäta allt? För dom hade det förenklat en hel del om vi alla hade
varit kloner från vårt ursprung, Eva.

Mvh A*(gnostikern?)

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2004-10-16 13:57

Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi