Var ligger felet tro?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Var ligger felet tro?

Inläggav Hammarstrand » 2008-11-25 07:22

Har just fått ett par AKG s271MkII i present vilket var precis vad jag önskade mig, dock så distar det ganska rejält när jag lyssnar på fram för allt Enya i flac-format. Frågan är om det kan vara datornsljudkort eller om det är lurarna det är fel på. Det gäller inte bara Enya utan alla musik på datorn dock så hörs det tydligast på just Enya låtar som tex Ornico Flow. Kan det bero på att datorn inte orkar driva lurarna och distar när kraften inte räcker till?
Ska testa att lyssna från sambons dator också..

Om det är kraft i from av en hörlursförstärkare som behövs så kom gärna med för slag under 1000 lappen.
(Kanske bör nämnas att jag var nere på Jam men där kopplade killen bara in dem i sin iPod nano och lyssnade någon minut och han kunde inte höra något "fel" i alla fall.)
Mac Mini, PS3, Wii --> DENON 2808 --> Panasonic 42", Ino Audio Pi60.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-11-25 09:22

jag upplever det också emellanåt. jag är dock lite lur på om det inte är så att de högsta frekvenserna ofta är lite distade men att man hör det tydligare i lurar eftersom de har så bra högfrekvensåtergivning. Kan tänka mig att det lätt blir för mycket energi i de höga frekvenserna i lurar som är spikraka till 20khz elelr mer.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-11-25 10:09

Om du kör lurarna direkt på ljudkortets linjeutgång kan du få problem med dist. Lurarna har en impedans på 55 ohm enligt datablad och det kan bli en tung last för kortet.

Prova och koppla in en vanlig förstärkare till ljudkortet och sedan lyssna på lurarna genom förstärkaren. Låter detta bättre kan du börja leta efter hörlursförstärkare.

/ B

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-11-25 11:27

Bill50x skrev:Om du kör lurarna direkt på ljudkortets linjeutgång kan du få problem med dist. Lurarna har en impedans på 55 ohm enligt datablad och det kan bli en tung last för kortet.

Prova och koppla in en vanlig förstärkare till ljudkortet och sedan lyssna på lurarna genom förstärkaren. Låter detta bättre kan du börja leta efter hörlursförstärkare.

/ B

Word!

Ett tips kan vara att gå in på en vanlig musikaffär och fråga. På www.jam.se har dom hörlursförstärkare för dylika hörlurar för 650 kr.

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2008-11-25 17:06

peetwa skrev:
Bill50x skrev:Om du kör lurarna direkt på ljudkortets linjeutgång kan du få problem med dist. Lurarna har en impedans på 55 ohm enligt datablad och det kan bli en tung last för kortet.

/ B

Word!

Ett tips kan vara att gå in på en vanlig musikaffär och fråga. På www.jam.se har dom hörlursförstärkare för dylika hörlurar för 650 kr.

Eftersom lurarna är köpta på Jam så är det lite konstigt att dom inte föreslog att testa med en hörlursförstärkare när jag var inne och pratade med dom.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-11-25 17:16

Har du berättat om problemet?

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2008-11-25 17:33

peetwa skrev:Har du berättat om problemet?

Ja visst och killen bakom disken tyckte inte att det var något fel på dem.
Dock kollade han lurarna bara genom att koppla in sin ipod nano och lyssna på något elektroniskt musik stycke, inte mycket till felsökning med andra ord.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-11-25 17:50

Min erfarenhet av Enya (två plattor) är att musiken distar/är dåligt inspelad.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
emil_fh

Inläggav emil_fh » 2008-11-25 18:48

i skrev:Min erfarenhet av Enya (två plattor) är att musiken distar/är dåligt inspelad.

Jag lyssnar i detta nu på Senaste Enyaskiva och tycker att inspelningen är mycket bra! Är inte sönderkomprimerad och klipper inte en enda gång, är inte ens nära, enligt Visuell kontroll i Audacity. Sedan kan det säkert vara problem med andra inspelningar.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-11-25 19:42

emil_fh skrev:
i skrev:Min erfarenhet av Enya (två plattor) är att musiken distar/är dåligt inspelad.

Jag lyssnar i detta nu på Senaste Enyaskiva och tycker att inspelningen är mycket bra! Är inte sönderkomprimerad och klipper inte en enda gång, är inte ens nära, enligt Visuell kontroll i Audacity. Sedan kan det säkert vara problem med andra inspelningar.

Vilken skiva är det ?
Kommer inte ihåg vad mina heter, den ena är den med "Orinoco Flow", den andra heter något med "Trees".
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
emil_fh

Inläggav emil_fh » 2008-11-25 21:40

"And Winter Came" heter den, typiskt Enyastuk skulle jag säga, bra kvalitet.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-11-25 21:55

Jaha den här tråden var ju en anledning att översiktligt lyssna igenom en gammal Enya samlings platta - "Paint the Sky with Stars The Best of Enya". Den låter iaf inget vidare. Hårda toppar och en diskant som låter syntetisk.

Till ämnet. Det är - jag tror ialla fall inte - att det är jätteskillnad på olika hörlursförstärkare. Det skall det i alla fall inte vara. Du borde ganska lätt kunna hitta en för ca 1000 sek.

http://whatthefuckhifi.com/2008/01/17/p ... ra-minsta/
http://whatthefuckhifi.com/2007/09/16/p ... ll-man-ha/

... Varför inte titta på en Pro-Ject HeadBox II?

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2008-11-25 22:36

emil_fh skrev:"And Winter Came" heter den, typiskt Enyastuk skulle jag säga, bra kvalitet.

Konstigt är det i alla fall att Enya låter riktigt bra utan dist när jag lyssnar i köks stereon. Någon som byggt en diy-hörlursförstärkare typ som Naqrefs pa1 med x-feed funktion, verkar jäkligt roligt men det kanske kräver endel kunskaper som jag saknar.

Återgå till Teknikforum