För oss jazzfantomer så framstår nog (slutet av) 50-talet som höjdarepoken.
Moderator: Redaktörer
CODY skrev:Bill50x skrev:Sex pistols, Kraftwerk, The Clash....
Tillhör Åttiotalet.
PekkaJohansson skrev:Du skämtar väl, Cody?
CODY skrev:Sjuttiotalet pågår 1973 - 1978.
PekkaJohansson skrev:CODY skrev:Sjuttiotalet pågår 1973 - 1978.
Intressant definition av ett decennium!
Med vänlig hälsning
Pekka
CODY skrev:Själv tycker jag att Sextiotalet börjar 1965 och pågår till 1973. Före 1965 pågick Femtiotalet eller rockmusikens spädbarnsperiod.
Det som händer 1978 hör Åttiotalet till.
Att använda decennier som indelning av musikaliska perioder ger inte ett tillfredställande resultat.
PekkaJohansson skrev:
Jag envisas med att låta decennier förbli tioåriga perioder. Om vi testar att låta de musikaliska decennierna starta tre år efter de kalendariska får vi...[ etc ]
Max_Headroom skrev:Håll er till kalenderåret så slipper ni fundera på när olika tider började och slutade. En platta som kom 31a decmber 1979 är 70-tal. 1a januari 1980 80-tal. Enkelt. Alla har samma regler.
Bill50x skrev:Max_Headroom skrev:Håll er till kalenderåret så slipper ni fundera på när olika tider började och slutade. En platta som kom 31a decmber 1979 är 70-tal. 1a januari 1980 80-tal. Enkelt. Alla har samma regler.
Egentligen håller jag med dig. Musik som gavs ut, eller en grupps bästa/mest signifikativa musik utgivningsår. tycker jag speglar musikens hemvist. Kom en platta 1979 så är det en 70-talare.
Men samtidigt är det lite tekniker-fyrkantigt, eller säg advokat-bokstavstroget, om det passar bättre här på Faktiskt
Att knyta ihop musiken med vissa språng, såväl inom musiken som i samhället i övrigt, det har sina poänger. Men då kanske man inte ska tala om 70-talet utan om tex symfonirockeran istället?
/ B
Independent (things go underground!!) ? mitten 85 kanske och framåt i princip. Bra musik tar avstånd från populärmusik.
phloam skrev:Pekka, CODY et al:
Känns tryggt med den kompetens ni uppvisar så nu ber jag om hjälp
I det ni skriver, vill jag bena ut/passa in (bl.a tidsmässigt) följande som jag möjligen ser som större strömningar musikledes:
rock 'n roll: Elvis och det där köret. Typ 50tal, kanske 60tal? Kan för lite.
psykedelia: Height Ashbury, Woodstock '68 och däromkring?
Proggressivt: Vad fan är detta?? Genesis eller Nationalteatern?? 70talsmörker?? Tidiga weirdo-Kraftwerk??
Punk: efter proggrörelsen, motreaktion yada yada, snart kommer....
....New Wave!!!: Sent 70tal, den nya kreativiteten, svårplacerade grupper som Talking Heads osvosv. PostPunk???
....som övergick i New Romance (Cure osv) tidiga 80talet. fram till 84 kanske. SYNTH!!!
Independent (things go underground!!) ? mitten 85 kanske och framåt i princip. Bra musik tar avstånd från populärmusik.
...som leder till förgreningar under mark; techno, acid, industri, och på den vägen är vi fortfarande.
Det intressantaste på sent 80 - början 90talet var ju neo-psykedeliska ravescenens stora framgångar... och fall med Goa-trams och rejv-kommisioner på senare 90tal. Technon överlever dock som sådan.
2000tal. Idol-uttagningar? Nostalgi för att överleva. Jag vet ingenting längre.
Jansson skrev:Kommer ihåg en reklam från tiden för släppet av "heroes" där det stod ungefärligen:
" there´s new wave, there´s no wave and there´s David Bowie"
PekkaJohansson skrev:Sextiotalet, med dess musikaliska och samhälleliga omvälvningar, börjar 1963 med Beatlemania - detta årtal menar jag är oomtvistligt!
phloam skrev:Jansson skrev:Kommer ihåg en reklam från tiden för släppet av "heroes" där det stod ungefärligen:
" there´s new wave, there´s no wave and there´s David Bowie"
Håller med - och samtidigt så är det ju bra att det finns ett så "kan betyda vadsomhelst" -namn som New Wave att ta till
Så många olika bra grupper som du säger - men det är väl ändå bättre att säga "New Wave" än "80-talsmusik". NW antyder åtminstone en ny kreativitet och är inte tidsmässigt missvisande...!
Förresten vad var "No Wave" nu igen, minns vagt...
Magnuz skrev:Vi kanske helt enkelt kommer fram till att det är rätt meningslöst att kategorisera musik
Bill50x skrev:Varför måste musiken utvecklas i extrem riktning? Rocken blev tyngre och tyngre och den "värsta" sorten kallas väl för typ death metal. Men rocken har ju utvecklats i många olika riktningar, symfonisk rock på 70-talet, punken i slutet på den eran, mycket mer synt under 80-talet osv...
...Ofta blir musiken mer komplex, men det betyder ju inte att den är mer extrem.
IngOehman skrev:*Fast nog inte mycker när det gäller hiphop/rap:en, som dock till skill-
nad från vad många tror i Sverige idag, kom fram i mitten av 70-talet i
USA. Att den började smyga sig in i det europeiska musiklivet först 10
år senare beror nog mest på att radiobolagens musikmäniskor helt
enkelt inte fattade vad som hände i USA, eller att de fattade hur dåligt
det var. Attityd istället för musik.
Hiphopens utveckling till att bli musik och inte bara attityd och poesi fick
enligt mitt förfarande inte fart förrän på 00-talet! Och då influerat av...
Popmusiken!
CODY skrev:Magnuz skrev:Vi kanske helt enkelt kommer fram till att det är rätt meningslöst att kategorisera musik
Har tänkt mycket på detta. För mig känns det meningsfullt att kategorisera enligt följande:
Sextiotalet = 1965 - 1975
Åttiotalet = 1975 - 1985
Startpunkten på Sextiotalet har redogjorts fär ovan. 1975 var definitivt det sista året då det rent allmänt gjorde nyskapande populärmusik. Åren därefter fram till 1978 får av godhet ingå i Åttiotalet. Ca 1985 slutar New Order och Depeche Mode att dansa, U2 blir pretentiösa, Smiths har redan gjort sitt statement och många artister från början av Åttiotalet tappar kreativ fart (Cosetllo, t ex)
Fördelen med denna kategorisering är att man undviker Sjuttiotalet som kategori och den enda musik som var unik för det kronologiska sjuttiotalet kan glömmas och gömmas i Sextiotalet och Åttiotalet. Det är bäst så. För alla.
Synpunkter?
New Big Prinz/Cody
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster