Bygga "akustikplatta"

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
swek

Bygga "akustikplatta"

Inläggav swek » 2004-10-13 01:57

JAg har precis flyttat in i ett studentrum där den ena innerväggen är betong och resten av gips/trä material. Väggarna är tapetserade med en slät tapet.

Jag funderar på ett bra sätt att bygga någon sorts annordning att hänga på väggar/tak för att få bort lite av de fladder-ekon som finns i rummet nu lagom tills att jag ska köpa in nya högtalare.

De ska vara så billiga som möjligt och relativt lätta att bygga ihop eftersom jag har begränsad tillgång till material och pengar.

Jag har funderat över att bygga en rektangulär träram, säg 50x70cm som fylls med isoleringsmaterial eller dyl, och därefter klä den med tyg. Jag har tänkt ca. 5cm. tjock.

Kan detta avhjälpa något kanske?

Tack för synpunkter och svar!
//swek

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-13 10:55

Det låter som en bra grund. Gör ett antal (6-8 st?) av dem (och kanske häng dem med lite mellanrum till väggen) och testa lite med både antal och placering så kanske du kommer en bit på vägen.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-10-13 11:02

köp hellre lite tjockare skivor för att få en mindre frekvensmässigt skev dämpning

tunna skivor med luftgap bakom kan ge ojämn dämpning pga den oxå agerar panelabsorbent, för att undvika detta måste man staga skivan
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-13 11:16

men nog måste väl gullfiber ha svårt att agera panelabsorbent?

vi har en uppgift på skolan nu där vi ska fixa efterklangstiden till 0,3+/- 0,05 s.. rätt klurigt med tanke på att dämpningen är olika för olika material vid olika frekvenser..

(men det var bara en sidoparentes.. :) )

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2004-10-13 12:39

Om absorbenten monteras med lika stort mellanrum till vägg/tak som den är tjock bör absorptionen bli jämnare i ett större frekvensintervall. Fler frekvenser får då sitt rörelsemax i plattan, jämfört med samma platta monterad direkt mot vägg/tak.

En dubbelt så tjock absorbent skulle medföra att höga frekvenser får fler rörelsemax i plattan och de skulle alltså absorberas mer.

Ett luftgap borde väl därför ge jämnare absorption.

/Erik

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Bygga "akustikplatta"

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-13 13:03

Du måste förklara vad du menar med fladdereko. I akustisk mening kan man bekriva det som ljud som studsar mellan två parallella ytor med mycket små förluster. Jag misstänker dock att det du egentligen menar är att minska efterklangstiden generellt i rummet.

Men OM du verkligen menar att du vill ta bort fladdereko, så räcker det vanligtvis med att hänga upp lite tavlor på väggarna. Men jag gissar på att du måste minska efterklangstiden allmänt innan du stör dig på fladdereko. Det är för att i ett odämpat rum så är det så mycket fladderekon i olika riktningar, att de grötas ihop till en "jämn smet" som lyssningsmässigt mer liknar vanlig efterklang. Fladdereko brukar nämligen göra sig tydligare i rum som är kraftigt efterklangsreducerade och det är några paralella väggar kvar som måste åtgärdas.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2004-10-13 15:47

Det som händer är att när jag klappar händerna i ungefär huvudhöjd så låter det inte ett klapp som ringer länge, utan ett klapp-pp-pp-pp som att ljudet studsar och kommer tillbaka flera gånger om. Som om ljudet studsar flera mellan väggarna.

typ tick-ck-ck-ck-ck (fan va svårt de va att beskriva) inte tiiicccck
(om ni fattar...?)
Det är de här ljuden jag vill dämpa. Jag tänker nog inte bygga 6-8 akustikplattor. Max kanske 3 eller 4. eftersom jag gärna vill ha lite annat på väggarna; Jag har beställt 3 posters, varav en ska ramas in.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-13 16:47

Låter som fladdereko som sagt, men spela in en mp3-a av en handklapp och lägg upp så får vi höra!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2004-10-13 20:22

Svante skrev:Låter som fladdereko som sagt, men spela in en mp3-a av en handklapp och lägg upp så får vi höra!

Nä, vilket projekt!

Ni vet ju va jag menar, lr hur?

Skulle det hjälpa NÅGOT med två akustikplattor? En på var av de väggar som är helt tomma från konstruktioner som fönster o grejjer och som står mitt emot varandra, de andra väggarna har hallöpning, fönster, gardiner, hyllor etc.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-10-14 22:10

men nog måste väl gullfiber ha svårt att agera panelabsorbent?

inte alls, om man impedansmatchar eländet illa så kan det gå ännu sämre

det har jag läst

underförstått så är den bäst tillgängliga formen röret

författare var noxon

:D
Bikinitider

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2004-10-15 09:44

Jag upprepar frågan:
swek skrev:Skulle det hjälpa NÅGOT med två akustikplattor? En på var av de väggar som är helt tomma från konstruktioner som fönster o grejjer och som står mitt emot varandra, de andra väggarna har hallöpning, fönster, gardiner, hyllor etc.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-15 09:57

Rätt placerade så hjälper de alldeles säkert med åtminstone delar av problemet.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-10-15 10:25

Om du har ett allmänt kalt rum så är första åtgärden att lasta in så mycket stoppade möbler och textilier som möjligt. Två enstaka paneler/absorbenter förslår inte långt i en i övrigt kal miljö. Om du vill göra begränsade insatser är nog veckade gardiner/draperier i rummets främre halva (framför allt främre väggen) den mest kostnadseffektiva starten. Själv köpte jag en gång i tiden kornischer på Myrorna för 5-20 kr/st och hängde indiskt bomullstyg från IKEA för 49/kr metern i dem. Du bör vidare ha en matta som täcker en stor del av golvet. Testa detta och någon tjock trevlig gammal soffa som sittmöbel/absorbent innan du går vidare med mer specifika åtgärder, som absorbenter bakom högtalarna.

Med vänlig hälsning

Pekka

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2004-10-15 14:36

Hej!

Innan du köper för mycket grejor testa att fylla rummet med dina korridorkompisar och se om det ändrar något när du klappar, ppar, ppar....
Ställ dem gärna där du tänkte hänga absorbenterna och låt dem vara uppåt väggarna, kanske inte en direkt pemanent lösning men kan ju snabbt ge en fingervisning kanske.

Ett exempel på gör det inte i onödan, GDiO.

Med vänlig hälsning

Martin D

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-15 15:34

swek skrev:Det som händer är att när jag klappar händerna i ungefär huvudhöjd så låter det inte ett klapp som ringer länge, utan ett klapp-pp-pp-pp som att ljudet studsar och kommer tillbaka flera gånger om. Som om ljudet studsar flera mellan väggarna.

typ tick-ck-ck-ck-ck (fan va svårt de va att beskriva) inte tiiicccck
(om ni fattar...?)
Det är de här ljuden jag vill dämpa. Jag tänker nog inte bygga 6-8 akustikplattor. Max kanske 3 eller 4. eftersom jag gärna vill ha lite annat på väggarna; Jag har beställt 3 posters, varav en ska ramas in.

Då räcker det med tavlor och grejor på väggarna. Se bara till att du inte har två större parallella kala ytor mot varandra. Det räcker att åtgärda ena sidan. Håll inte på med absorbenter för detta ändamål. Absorbenter ska du ha för att allmänt sänka efterklangstiden och reducera reflexer från strategiska platser, vilka normalt inte är där du har fladderekoproblem.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2004-10-15 19:02

Ok, då ska jag se om jag kan hitta något tyg lr. liknande som kan hängas upp o fortfarande se bra ut.

Jag har ju posters på väg, men papper på väggen tror jag inte gör så mycket år akustiken...

En tavla med glas och tunn ram, gör det någon förbättring eller försämrar det bara akustiken?

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2004-10-15 20:11

Hade lektion idag och lade märke till en liten grejj de hade på väggarna.

Det sitter en slags matta ungefär 40cm bred ganska långt upp på väggarna, kanske 1.5m från taket på en vägg som är kanske 4m hög. (vilt gissat)

Mattan har små pluppar som sticker ut åt olika håll som är ca. 1x1cm tjocka och kanske 3cm långa. De ser ut att vara gjorda av någon slags filt.

Det ligger även en matta som är likadan på golvet.

Kan detta vara lämpligt att ha på väggen? Ur akustisk synvinkel dvs. Det ser ju ganska snyggt ut!

Jag kanske kan ta en bild någon dag om ni vill se vad jag menar för något.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-15 20:53

swek skrev:En tavla med glas och tunn ram, gör det någon förbättring eller försämrar det bara akustiken?

Det kan bryta upp fladderekon. Speciellt om de 'hänger ut' liteupptill som vanliga tavlor. Så att rama in dina affischer är ett steg.

Återgå till DIY-forum