Med vilken precision placerar ni era högtalare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Högtalarna står där de får plats
23
14%
Högtalarna står där det ser bra ut
23
14%
Om man flyttar högtalarna <25 cm så hörs det tydligt
29
17%
Om man flyttar högtalarna <10 cm så hörs det tydligt
24
14%
Om man flyttar högtalarna <5 cm så hörs det tydligt
31
18%
Om man flyttar högtalarna <10 mm så hörs det tydligt
22
13%
Om man flyttar högtalarna <3 mm så hörs det tydligt
5
3%
Om man flyttar högtalarna <1 mm så hörs det tydligt
12
7%

Antal röster : 169

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-11-25 20:38

Eftersom det är så mycket skriverier om hur man kan lyssna eller inte när man jämför olika saker så tänkte jag kolla:

1. hur noga vi placerar våra högtalare(?) eller snarare hur noga vi tror att vi behöver vara (vad upplever vi att vi hör)?
3. vilken/vilka metoder vi använder oss av för att komma dit?
4. hur bra fråga är detta egentligen?

Om ni har lust att skriva era svar på respektive av ovanstående frågor så kanske det kan bli en givande diskussion? Det är klart att hur noga man behöver vara beror på hur precis ens anläggning är, hur stort rummet är, kanske hur nära högtalarna står någon begränsningsyta, hur hårt dämpade respektive begränsningsyta är...

Om ni har sub så svara gärna med medelvärdet (a/2+b/2) för precisionen för huvudhögtalarna (a) och subben (b).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-11-25 20:49

Jag har lagt en del jobb för att hitta en bra placering ur två synvinklar:

1) Få en stabil mittbild, soloröster ligger ofta exakt i mitten och så ska det låta utan att sångaren är 2 meter bred i käften.

2) Få en jämn och bra basåtergivning, framför allt att den blir tydlig så man hör vad som spelas.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-25 21:43

Dom står ganska perfekt inom 1,18 triangeln och på rätt avstånd från väggarna enligt Öhmans ritning.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
emil_fh

Inläggav emil_fh » 2008-11-25 21:47

Jag har inte tid att lägga på att placera exakt, tyvärr. Jag placerar dem lite för nära väggen, men kör plugg i de bakåtriktade portarna och kuddar bakom dem, Kör med subwoofer LP 40hz 12 dB och fast 120hz 12 dB, lite lustigt men låter bra nu. Balanserat jämfört med vad jag hört tidigare.

När jag får till en bra placering vågar jag inte flytta på dem då jag vet att en liten förändring kan göra så mycket , känner någon igen sig i det? (vet inte exakt vad "liten" är dock, för att svara på frågan, eller inte svara på de rättare sagt!) :D

Har fått till bra placering nu, låter faktiskt bra i stora delar av rummet, beror nog mer på rummet i sig och dess dämpningsförmånga än placeringen i sig. Jag upplever det faktiskt som att den optimala placeringen är svår att i förväg förutsäga då rummet i sig och möbleringen sällan är jämn i brist på bättre uttryck.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-11-26 00:34

Jag placerar dem där de ryms. Tyvärr har jag inga större möjligheter att experimentera.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-26 00:38

Det börjar likna något hemma.

Nu är det mer tydligt att resterande rum behöver bli bättre, men där kommer det kompromissas då det är ett flerfunktionsrum. Men lite skall jag dock hitta på..

Användarvisningsbild
johanu

Inläggav johanu » 2008-11-26 01:38

Svarade 25 cm men vet inte hur mycket de kan flyttas utan jag kulle märka något. Bara det flyttas symmetriskt kan det bli en hel del. Flyttas de osymmetrisk blir det nog snabbt obalans i ljudbilden ganska snabbt.
Nu för tiden så står de ca 1m från bakväggenväggen för att få lite slankare och mindre bumligt ljud.
Allmänt HiFi-nojjig och nyfiken.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2008-11-26 08:32

Jag svarade under 10 mm. Är extremt noga att avståndet till högtalarna är detsamma från mitten av soffan. Även väldigt petig med invinklingen och att de står lika långt isär (att triangeln inte är "skev").

Jag kan optimera basåtergivningen och ljudbild separat då jag har ett delat system.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2008-11-26 09:01

Finns bara ett ställe! :lol: :lol:

Kloss an väggarna i hörnen, inte ens 1 mm luft ska finnas. :D
MVH
Lech :)

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-11-26 09:50

lech skrev:Finns bara ett ställe! :lol: :lol:

Kloss an väggarna i hörnen, inte ens 1 mm luft ska finnas. :D
MVH
Lech :)

vad är det för högtalare?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-26 09:53

Om jag flyttar högtalarna 25cm hörs det skillnad, ja. Men dom står där dom står i alla fall.
Så jag tycker inte det finns nåt alternativ och klicka i.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
BB

Re: Med vilken precision placerar ni era högtalare?

Inläggav BB » 2008-11-26 09:57

prolinn skrev:Eftersom det är så mycket skriverier om hur man kan lyssna eller inte när man jämför olika saker så tänkte jag kolla:

1. hur noga vi placerar våra högtalare(?) eller snarare hur noga vi tror att vi behöver vara (vad upplever vi att vi hör)?
3. vilken/vilka metoder vi använder oss av för att komma dit?
4. hur bra fråga är detta egentligen?

Om ni har lust att skriva era svar på respektive av ovanstående frågor så kanske det kan bli en givande diskussion? Det är klart att hur noga man behöver vara beror på hur precis ens anläggning är, hur stort rummet är, kanske hur nära högtalarna står någon begränsningsyta, hur hårt dämpade respektive begränsningsyta är...

Om ni har sub så svara gärna med medelvärdet (a/2+b/2) för precisionen för huvudhögtalarna (a) och subben (b).

Jag anser nog att frågan är något felaktigt ställd. Den ger dessutom väl stort tolkningsutrymme. Man kan mycket väl placera högtalarna med precision ”där de får plats”, vilket innebär att man inom ramen för husfridens skull får göra vissa akustiska eftergifter.

Högtalarna kan i och för sig mycket väl vara placerade ”med precision” där det ser bra ut. Allt är en fråga om vad du egentligen menar med ordet precision i sammanhanget. Genom att du inte har satt gränser för hur högtalarna generellt kan få flyttas, kan man inte utesluta att du därmed också innefattar vridning av objekten, d.v.s. ljudsändarna.

Och då kommer vi in på ett intressant sidospår. Har man exempelvis direktstrålare så kan jag lova dig att en vridning om bara någon/några få millimeter är tydligt hörbar. Allt påverkar, inte minst den personliga klädseln! Prova gärna ytterligheterna, d.v.s. att sitta med bar överkropp för att sedan upprepa försöket iklädd en tjock badrock. Tydliga skillnader. Av tämligen lätt insedda skäl…

Vidare så är det skillnad mellan akustisk symmetri/precision och fysisk dito, då de inte med nödvändighet sammanfaller. Rummets akustiska egenskaper kan variera kraftigt mellan två sidor även i ett tämligen symmetriskt rum, beroende på möblemang etc. Det kan således vara bra att redan från start göra klart för sig vad man egentligen menar med begreppet precision.

Kanske ”precision” kan ersättas med ”ambition” att optimera alla rumsparametrar rent ut av…?

Olika absorbtionsfaktor (och därmed tillhörande akustiska spegling, det sistnämnda i sin tur avhängigt högtalarens uppbyggnad/spridningegenskaper), kan även den variera kraftigt inom olika delar av den begränsningsyta som utgöres av bakomvarande vägg, i vilket sistnämnda fall man bör fokusera på att få så lika akustiska egenskaper som möjligt innan själva finliret med placering/positionering inledes.

Således kan ambitionen att placera högtalarna med precision innefatta många parametrar men om du med uttrycket precision menar att man lägger ner ett stort arbete på att optimera placeringen med hänsyn till alla variabler, ja då är jag med på resonemanget. :)

Till sist en allmän reflektion: Om man hör en tydlig skillnad vid en förflyttning om 25 cm enligt ett av dina alternativ, innebär det enligt ditt eget förmenande att ursprungsplaceringen är den optimala eller påvisar det bara att det blir tydliga skillnader?

Vidare: baffelsteget, högtalarens diffraktionsegenskaper, stereosystemfelen och så vidare – allt spelar in.

Med vänlig hälsning//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-11-26 10:04

Jag svarade 10 cm och med det tänkte jag att flyttas piP så långt från
bakvägg skulle jag direkt märka det. Åt andra håll är kanske inte lika kritiskt
och då skulle nog 25 cm vara mer troligt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2008-11-26 10:05

BB skrev:Allt påverkar, inte minst den personliga klädseln! Prova gärna ytterligheterna, d.v.s. att sitta med bar överkropp för att sedan upprepa försöket iklädd en tjock badrock. Tydliga skillnader.

Ouch! Snart kommer väl någon dåre att börja sälja 'HiFi-kläder'. Kläder att bära när man lyssnar, för att få den perfekta upplevelsen.

Sorry OT.

/TygelBy

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-11-26 12:26

TygelBy skrev:
BB skrev:Allt påverkar, inte minst den personliga klädseln! Prova gärna ytterligheterna, d.v.s. att sitta med bar överkropp för att sedan upprepa försöket iklädd en tjock badrock. Tydliga skillnader.

Ouch! Snart kommer väl någon dåre att börja sälja 'HiFi-kläder'. Kläder att bära när man lyssnar, för att få den perfekta upplevelsen.

Sorry OT.

/TygelBy

För en trevlig diffusion:

Bild

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2008-11-26 12:28

Valde 25 cm för att det står hörs tydligt i frågan. Kanske skulle kunna detektera skillnad på 10 cm förflyttning också men är inte helt säker...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-11-26 12:37

TygelBy skrev:

Sorry OT.

/TygelBy

Tyg-el-By :)

Du kan få tjacka en hifikostym för 495 papp :) Jättefint :D Vill du ha kostymen förtvättad i ormolja så betingar kalaset 895 papp :)

Snart introduceras de elektriska tygerna sk Tyg-el och då kan man simulera olika kläders akustiska egenskaper :) Man bygger in mikrofoner i tyget och feedbackar och skickar ut mot/med-ljud i olika fas. Då kan man fixa lite olika lägen på fjärren, vad sägs om ett bluesläge eller varför inte en operakostym, eller en infected mushroomströja :) Sen kan man välja matchande cyberglasögon :wink: Kanske nåt för Bill Gates nya operativ; Hasta la Vista babe 8)

Väl mött :)
PS

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-26 12:42

TygelBy skrev:

Sorry OT.

/TygelBy

hehe.. Kanske något för dragons den?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2008-11-26 12:47

petersteindl skrev:
TygelBy skrev:

Sorry OT.

/TygelBy

Tyg-el-By :)

Du kan få tjacka en hifikostym för 495 papp :) Jättefint :D Vill du ha kostymen förtvättad i ormolja så betingar kalaset 895 papp :)

Snart introduceras de elektriska tygerna sk Tyg-el och då kan man simulera olika kläders akustiska egenskaper :) Man bygger in mikrofoner i tyget och feedbackar och skickar ut mot/med-ljud i olika fas. Då kan man fixa lite olika lägen på fjärren, vad sägs om ett bluesläge eller varför inte en operakostym, eller en infected mushroomströja :) Sen kan man välja matchande cyberglasögon :wink: Kanske nåt för Bill Gates nya operativ; Hasta la Vista babe 8)

Väl mött :)
PS

Aahh, strålande! Kan jag då få en 'Tyg-el'-kostym med ett 'TYST'-läge som jag kan ha när jag är ute och reser(flyger)? Kanske en 'Flyg-Tyg-el'? Det hade jag betalat mycket pengar för. :-)

/TygelBy

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-11-26 17:25

De står där de får plats och ser snygga ut, det vill säga alltför långt i sär och för nära väggen. Flyttar jag ut dem 25 cm så hörs definitivt skillnaden, till det bättre. Det konstiga är att de har en förmåga att av sig själva promenera tillbaka närmare väggen igen.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-11-26 17:36

jonasp skrev:Jag svarade under 10 mm. Är extremt noga att avståndet till högtalarna är detsamma från mitten av soffan. Även väldigt petig med invinklingen och att de står lika långt isär (att triangeln inte är "skev").

Tänker likadant, men hur vet man att det blir rätt? Finns det inte en risk att en flyttning på ca 10 cm gör att det låter annorlunda, men mer "rätt", fast det uppfattar man inte efter som man redan är övertygad om att den första placeringen (innan flyttningen) är "den rätta".
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-11-26 18:08

Intressant utfall, men lite fler svara vore trevligt. Tack BB för utläggningen. Visst har du rätt på många sätt. Ville inte snäva in för mycket utan låta olika tolkningar komma fram i kommentarerna istället.

Inte många svar som rör vilken metod man använt för att placera rätt. I synnerhet de som svarat mindre än 10 mm skulle det vara intressant att veta vilken metod som ni använt för att hitta den ultimata placeringen. Fyll gärna på!

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-11-26 18:27

Jag vill kunna lyssna i hela rummet så då tycker jag inte det är så himla petigt var de står. Som de står nu, inte alls enligt nån regelbok, låter det hyfsat överallt men absolut bäst om jag sitter i ett hörn i rummet. Min s k sötpunkt är alltså inte alls mittemellan högtalarna och 22,5% invinkling eller vad det nu ska vara.

Utan alltså i ett av hörnen. Där bereder perspektivet ut sig över hela väggen och en bit bakåt, basen är fast och fin och frekvensgången jämn.

Det var väl märkligt.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-11-26 18:31

Mina högtalare har låg spridning så jag svarade 5 cm detta gäller främst rotation och förändringar utåt i sidled. Att flytta högtalarna bakåt skulle man nog kunna göra ca 25 cm utan att jag märker något.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-11-26 21:28

prolinn skrev:Intressant utfall, men lite fler svara vore trevligt. Tack BB för utläggningen. Visst har du rätt på många sätt. Ville inte snäva in för mycket utan låta olika tolkningar komma fram i kommentarerna istället.

Inte många svar som rör vilken metod man använt för att placera rätt. I synnerhet de som svarat mindre än 10 mm skulle det vara intressant att veta vilken metod som ni använt för att hitta den ultimata placeringen. Fyll gärna på!

Jag vill tacka Prolinn för startandet av denna tråd. :!: Detta är faktiskt en av de saker det slarvas mycket med, enligt min erfarenhet. Nogrannheten vid högtalareinstallation är mycket viktigt.

Jag kan också hålla med BB till fullo här, beroende hur direktstrålande dina högtalare är. Jag tror också att en skillnad på betydligt mindre än fem centimer skulle upptäckas vid ett blindtest.

Sedan är det så att vissa konstruktioner är optimerade för att låta bra vid en viss placering av högtalaren- detta för att de olika registren skall komma ibalans, dvs. grundtoner och övertoner skall höra ihop korrekt. Högtalarens sk. targetkurva- som den är optimerad för.

Men- jag vill tillägga att samma, noga uppsatta högtalare på exakt samma ställe kan låta helt annorlunda med ett annat delningsfilter och annan resulterande frekvensgång. Då måste man justera om högtalaren för att få ett bra resultat.
Det går också enligt min mening att konstruera högtalare som låter nästan identiskt- även om de står 30 cm annorlunda. Det hela beror enligt mig på samspelet mellan högtalarens konstruktion, delningsfiltrets konstruktion, invinklingen, avståndet till den bakomliggande väggen, väggens reflektionsgrad, rummets symmetri samt huruvida man vill att stereosystemets inneboende tillkortakommanden skall komma fram eller nästan försvinna, för att ett öppet fönster skall träda fram i ljudbilden.

Någonstans vid 23 grader ligger det, enligt vetenskapliga tester, om jag inte minns fel- vilket innebär att avståndet mellan högtalarna blir något kortare sinsemellan än mellan högtalare-lyssnare.

Jag kan nog hålla med om Prolinn litet här 8O - eftersom man vid linn-istallationer, med rätta justerar högtalaren med precision ned till mindre än en centimeter. Detta beror ( har jag förstått i efterhand,) att den önskade klangbalansen i en given konstruktion är optimerad vid en punkt. Detta för att grundtoner och övertoner skall hamna i rätt balans till varandra, och därigenom uppattas som naturligt återgivna. Vid rätt placering går det då lätt att tydligt uppfatta melodislingor i tex. basområdet- just för att grund och övertoner är exakt i balans.
Denna punkt ser olika ut i olika rum med samma högtalare, beroende på ovanstående parametrar (betongväggar?, träväggar? symmetri i rummet?).

Detta har du säkert märkt själv, prolinn, eftersom just du verkar ha stor erfarenhet av just installation av linnhögtalare.Något min källa som jobbat hos linn också har.

Och- här kan jag faktiskt ge linn rätt- placeringen av högtalaren är något som nästan alltid negligeras, även av audiofiler med anläggningar i miljonklassen.* Synd bara att man inte använder vinkeln 22-24 grader, vilket gör att kompromisser måste göras med "öppet fönster" idealet- med linnhögtalare.

*Härmed vill jag också ha sagt att vinkeln på 22-24 grader* mellan högtalarna är något som troligen behövs för att ett "öppet fönster" skall kunna återges utan större systemfel. Men- då måste högtalarna också vara konstruerade för det, vilket sällan är fallet.
Exempel på sådana högtalare där man tänkt på vinkeln är tex Ino:s alster, samt NHT.

*Men detta kan säkert IÖ utveckla betydligt mera än jag- det är ju han som genom banbrytande forskning redan på 70-talet kom fram till detta.
Senast redigerad av Richard 2010-02-12 20:49, redigerad totalt 5 gånger.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-11-26 21:31

Just nu rör sig mina högtalare från och till obestämda platser i rummet. 8)

Och de låter olika varje gång. 8O

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-26 21:40

Sån här borde väl vara lämplig...
Bild
(laserinterferometer)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-11-26 21:45

Om nu högtalarna måste placeras med centimeterprecision, hur exakt måste då lyssnarens huvud monteras?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-11-26 21:56

Lämpligen med mikrometerprecision.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-26 21:59

Jag kommer att marknadsföra denna hiendgadget som med råge kommer att tillföra dig oanade höjder i musiklyssningen.

Bild
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Nästa

Återgå till Generellt om hifi